| Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här | |
|
+148Anton_N97 norell Dannexx turbohakan Budda ZimonWisjö RalleFagerman OlliFIN hessu75 Caprimk1 Filborna Bozzb Curious1 Alexander92 malmström -Felix- sprint Stylishh Rake Tom myrberg89 norpan69 MickeJ bmx JElfgren 021petterzzon xr-rabbit witsky Twokay Finnborn Fiechen Piecia Forsberg bogieboy dennis-volvo Grey bosse Stridh sunken Fordpappa Joel JapsJonas sjöblom! Pontus06 Fordmannen ropa E.Nilsson Pearly freddan222 Wike WTB AtlanticBlue Robins HultN NIKKELICIOUS Marcusss persson121 328Rikard mAnGGe Chris__ Jesper_NA Rohden Hedin_ _Macce_ Schimpy kyngas Golden Boy Roobin Streetlover hybris Rekord E2 Turbo Mr Macke paq joppa Alexxx Pacan Henka_ Flexenan Mixx_ robsan Sandvik raushed loop 740Tic sierraboss effekthero Eriksson bidus3 Almgren Toffe broddbyskogen Vr6 Sköld SierraT Bojan victor91 apskaft lasema TICSierra ford_racing Mese_Jonas Haggen FrystGrus Nyman alex_side alle_d cossie84 Blöjan englund knäcken Kalle _volvo240_ jonasahman _Spawned_ NS _Glenne_ SBP FU Jonas O tilldig Lindskog zorbit werd upplyft Jansen JBlom areez GMW okkarakka Jimmy Danne volvo 740 Lutte Blyfot _-gniraz-_ Fahlberg fuckforden Öbbe Battery lones cossie_man Mk2_power FordFreak Liljan Greger81 ToTTe Henrik m5micke richard s Mikael 152 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här ons 18 jul 2007, 10:19 | |
| - areez skrev:
- http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=16511
Vad skulle man kunna betala för: Granrör, Insuget, oljetråget och alla rör som går hit å dit. Samt komplett avgassystem ?
Ett normalt bud. Killen som byggde Audi 90 i tråden ska ju pilla ner v8an och ska då sälja turbosakerna. Vill att jag lägger ett bud.
Känns som om man slipper endel jobb när det är saker som körts tidigare och fungerat bra. Förutom kolven då men då laddade han med 1.1bar vilket jag inte tänkt göra. Svårt att uppskatta ett pris när det inte är detaljbilder. mellan 3000-5000kr beroende på hur bra gjort det är. | |
|
| |
areez Skogenracing Small
Antal inlägg : 4 Namn : Joakim Öhman Från : Knutby Kör : Audi Coupé 2.3E Registration date : 07-07-17
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här ons 18 jul 2007, 12:04 | |
| Hur viktigt är det att kompsänka om man laddar på med 0.6 - 0.7 bar ?
Tror min bil har 10:1 i kompression
Kommer köra med Megasquirt till detta sen för att styra soppatillförseln. Är Megasquirt svårt att ställa för en amatör. Ska jag kanske ta hjälp av någon mer kunnig om man ska ge sig på det ? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här ons 18 jul 2007, 15:18 | |
| - areez skrev:
- Hur viktigt är det att kompsänka om man laddar på med 0.6 - 0.7 bar ?
Tror min bil har 10:1 i kompression
Kommer köra med Megasquirt till detta sen för att styra soppatillförseln. Är Megasquirt svårt att ställa för en amatör. Ska jag kanske ta hjälp av någon mer kunnig om man ska ge sig på det ? Det är lite högt men bara testa. Jag personligen rekomenderar inte MS såvida man inte har nån i närheten som kan det. | |
|
| |
areez Skogenracing Small
Antal inlägg : 4 Namn : Joakim Öhman Från : Knutby Kör : Audi Coupé 2.3E Registration date : 07-07-17
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här ons 18 jul 2007, 15:27 | |
| Är det bättre med tryckvakt och spridare om man är mer novice kanske ? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här ons 18 jul 2007, 21:38 | |
| Bättre är det väl inte men mycket simplare | |
|
| |
GMW Skogenracing Medium
Antal inlägg : 55 Namn : Fredrik Från : sverige Kör : Opel Registration date : 07-07-06
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tor 26 jul 2007, 22:04 | |
| Nu komemr det fler roliga frågor om vacum. Jag tänker hela tiden att om man överladda så måste det ju bli fel i dom vacum slangar som finns och även dom borde bli överladdade, tex slangen från insuget till bromsservon? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tor 26 jul 2007, 22:40 | |
| Svårt att specificera vilka som kommer ställa till det. du får helt enkelt klura på det själv. kan väl hjälpa dig med att säga att bromservot ska endast ha vacum och tar du loss slangen och blåser i varje ända kommer du genast märka att det sitter en backventil som "lagrar" undertryck i bromservot alltså behöver du inte göra nått med den | |
|
| |
Öbbe Skogencrew
Antal inlägg : 6142 Age : 42 Namn : Öberg Från : Gävle Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71 Registration date : 06-10-12
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här fre 27 jul 2007, 02:35 | |
| dit med grejorna o prova =) så man lär sig hehe | |
|
| |
GMW Skogenracing Medium
Antal inlägg : 55 Namn : Fredrik Från : sverige Kör : Opel Registration date : 07-07-06
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här fre 27 jul 2007, 04:37 | |
| - xcOOb skrev:
- dit med grejorna o prova =) så man lär sig hehe
Jo jag är på G Väntar bara på lite delar nu | |
|
| |
Henrik Skogenracing Sponsor
Antal inlägg : 1669 Age : 36 Namn : Henrik Från : land Kör : Nissan och Ford Registration date : 06-10-13
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här fre 27 jul 2007, 17:45 | |
| Mycket går ju att plugga också. Tex just bromsservon... | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här fre 27 jul 2007, 17:50 | |
| nackdelen är om det är en lite nyare bil så blir den så tungbromsad | |
|
| |
Battery Skogenracing Small
Antal inlägg : 11 Age : 39 Kör : Sierra 2.0iS -86 Registration date : 07-02-28
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här sön 29 jul 2007, 17:46 | |
| Vad tror ni om följande turbo på en pinto, funderar lite på att slå till om jag får ett bra pris:
Turbin: A/R 0.70 60mm Kompressor: A/R 0.50 57mm Luftintag 3" | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här sön 29 jul 2007, 18:14 | |
| Funkar nog bra, men låter som det är nån hybridturbo du hittat? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här sön 29 jul 2007, 20:48 | |
| | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här sön 29 jul 2007, 20:52 | |
| jobbigt att chansa och så faller den isär efter en dag | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här sön 29 jul 2007, 21:53 | |
| Jo, håller med. Blir att leta bättre grejer. Hur stor skillnad är det mellan delat inlopp (pulse split?) och gemensamt inlopp? Löns det att leta extra för att hitta en med delat?
Samt vilken turbo skulle du rekommendera för ~300hp? Har kollat lite på Holset HX35 men det känns lite väl stort, eller? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här mån 30 jul 2007, 08:39 | |
| Tror inte du märker stor skillnad mellan delat och icke delat. Däremot är det vettigt att dela rätt när det är delat inlopp.
Bra att ha lite marginaler om du ska ha den effekten, jag har en turbo i storlek med hx35 och det funkar bra, men är ju sämre respons så är du ute efter att leka får du leta efter en mindre turbo | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här mån 30 jul 2007, 20:28 | |
| Okej tack för svaren skall se vad jag kommer över... | |
|
| |
GMW Skogenracing Medium
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 31 jul 2007, 00:33 | |
| Satte på turbon idag, visste inte inte redigt vad som skulle pluggas och inte. Så på med tryckrör och ut och provköra lite. (Var ganska ivrig att testa)
När jag skulle bromsa så gick pedalen i golvet och jag hade nästan 0 broms verkan, är det normalt? Desutom enligt laddtrycksmaäaren så laddar den typ 0,1bar, och den gick inte så jävla mycket bättre, lätt bara massa och pös. | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 31 jul 2007, 19:38 | |
| Nä det är inte normallt. Nått har helt klart hänt. Kan vara nått bromsrör som gått sönder som en ren tillfällighet
Kolla så du inte trycksätter vevhuset på nått sätt. sitter några slangar under insuget som går till en liten rund grej på blocket. Plugga slangarna på insuget och led ut den andra i det fria så länge
Och speca gärna vad du gjort med bilen. Att den laddar 0.1bar tyder på att nått är tok. Va har du för extrabränsle t.ex | |
|
| |
GMW Skogenracing Medium
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 31 jul 2007, 22:37 | |
| Jag har inte satt till nåt extrabränsle ännu för jag ville se så turbon laddade. =/
Funderar på om turbon är tok slut. efterso jag har noll i laddtryck. Farsgubben sa att jag ska kolla över mapsensorn nu när det rök som fan så jag inte har ryckt ur nåt sånt, och se över insuget så jag inte har nån stans som tycket kan smita ut. Men jag tycket ju fortfrande att den borde vissa att den vill ladda lite =/
Nån som har lite förslag vart jag ska felsöka?
mvh fredrik | |
|
| |
Henrik Skogenracing Sponsor
Antal inlägg : 1669 Age : 36 Namn : Henrik Från : land Kör : Nissan och Ford Registration date : 06-10-13
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här ons 01 aug 2007, 17:39 | |
| Kolla att alla tryck slangar är hela och täta att börja med. | |
|
| |
GMW Skogenracing Medium
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tor 02 aug 2007, 00:42 | |
| Ja idag har jag fått laddtyck 0,5bar. Pluggat vacumet på insuget undersida så idag har pinton fått gå lite. Lite problem bara han vill inte varva upp redig och maxar runt 130km/t, jag vet inte om det är för att jag inte har extra insprut, kanske går för snålt? elelr om det är nåt annat.
Sen började skiten brinna lite också, så nu är hela motorrummet besulat med vit mysigt pulver. Brann ganska bra vid downpipen. | |
|
| |
Öbbe Skogencrew
Antal inlägg : 6142 Age : 42 Namn : Öberg Från : Gävle Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71 Registration date : 06-10-12
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tor 02 aug 2007, 00:53 | |
| de där låter lovande du lär ska ha mer soppa iaf för det laddtrycket annars lär du inte åka så länge.. | |
|
| |
GMW Skogenracing Medium
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tor 02 aug 2007, 01:20 | |
| - xcOOb skrev:
- de där låter lovande
du lär ska ha mer soppa iaf för det laddtrycket annars lär du inte åka så länge.. okej jag är ganska ny på allt med turbo men enligt min egna logik så bör den vilja ha mer bensin, få testa och se. | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här | |
| |
|
| |
| Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här | |
|