| Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här | |
|
+148Anton_N97 norell Dannexx turbohakan Budda ZimonWisjö RalleFagerman OlliFIN hessu75 Caprimk1 Filborna Bozzb Curious1 Alexander92 malmström -Felix- sprint Stylishh Rake Tom myrberg89 norpan69 MickeJ bmx JElfgren 021petterzzon xr-rabbit witsky Twokay Finnborn Fiechen Piecia Forsberg bogieboy dennis-volvo Grey bosse Stridh sunken Fordpappa Joel JapsJonas sjöblom! Pontus06 Fordmannen ropa E.Nilsson Pearly freddan222 Wike WTB AtlanticBlue Robins HultN NIKKELICIOUS Marcusss persson121 328Rikard mAnGGe Chris__ Jesper_NA Rohden Hedin_ _Macce_ Schimpy kyngas Golden Boy Roobin Streetlover hybris Rekord E2 Turbo Mr Macke paq joppa Alexxx Pacan Henka_ Flexenan Mixx_ robsan Sandvik raushed loop 740Tic sierraboss effekthero Eriksson bidus3 Almgren Toffe broddbyskogen Vr6 Sköld SierraT Bojan victor91 apskaft lasema TICSierra ford_racing Mese_Jonas Haggen FrystGrus Nyman alex_side alle_d cossie84 Blöjan englund knäcken Kalle _volvo240_ jonasahman _Spawned_ NS _Glenne_ SBP FU Jonas O tilldig Lindskog zorbit werd upplyft Jansen JBlom areez GMW okkarakka Jimmy Danne volvo 740 Lutte Blyfot _-gniraz-_ Fahlberg fuckforden Öbbe Battery lones cossie_man Mk2_power FordFreak Liljan Greger81 ToTTe Henrik m5micke richard s Mikael 152 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
Jansen Skogenracing Small
Antal inlägg : 22 Namn : Anders J Från : Motala Kör : 2 x Sierra & 9-3 Aero och en plastraket Registration date : 07-08-02
| Rubrik: Ny här och ska turboladda en Sierra! =) tor 02 aug 2007, 02:18 | |
| Hallå alla! Börjar med att säga: Jävligt trevligt forum det här! Har kuskat runt i en 9-3 Aero sen -03, men saknar bakhjulsdriften efter min 940 turbo. Har 2 st vinterbilar att välja mellan: En GT-92 och en OHC -88. På vinterväg duger båda två utmärkt, men det är ju aldrig någon snö!!! Så jag måste helt enkelt överladda och valet blir självklart -88:an. Den är så snikig det går att få den. Inget extra, inte ens servo. Blågrå metallic, med dragkrok och allt! Det enda jag ska byta är ratten för den går fetbort! Och kanske sätta i en bättre stol... Till vintern tänkte jag bara ladda lagom utan att kompsänka eller göra något mer åt motorn. Tänkte lägga mig på 0,5-0,6. Klarar kopplingen det eller blir det för mkt? Samt hur klara motorn det? Har läst den suveräna konverteringsguiden, men hur är hållbarheten? Tänkte följa guiden för vinterspisen iaf... Under vintern tänkte jag dock bygga en motor vid sidan av för att klara lite mera mos till sommaren. Har läst runt en hel del och tänkte dra några frågor här iaf om det är ok? Cossie-kolvar passar rakt på OHC-stakar och i blocket? Vad blir det för komp då? Började min bana med att skruva Sierra (3st i rad) men det är trots allt 12 år sedan...och original OHC. Går det att kompsänka en OHC-topp genom att gröpa ur förbr.rummen? Är de vettiga att porta eller kostar det mer än det smakar? Kanske får starta en projekttråd istället.... Börjar med en bild från i våras... (det är mkt vilja bakom det där haha!) http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/29747vintersierran.JPG/Anders | |
|
| |
Öbbe Skogencrew
Antal inlägg : 6142 Age : 42 Namn : Öberg Från : Gävle Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71 Registration date : 06-10-12
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tor 02 aug 2007, 10:11 | |
| - GMW skrev:
- xcOOb skrev:
- de där låter lovande
du lär ska ha mer soppa iaf för det laddtrycket annars lär du inte åka så länge.. okej jag är ganska ny på allt med turbo men enligt min egna logik så bör den vilja ha mer bensin, få testa och se. bättre o börja med för mycket o gå neråt så inte den spikar ihjäl sig.. märks bättre om den får för mycket bensin.. | |
|
| |
Antal inlägg : 22 Namn : Anders J Från : Motala Kör : 2 x Sierra & 9-3 Aero och en plastraket Registration date : 07-08-02
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tor 02 aug 2007, 12:22 | |
| Helt klart bättre att ge mer soppa än vad som behövs än att göra tvärtom. Kan bli en dyr läxa annars... på Saaben min gick Lmm:en sönder och då får han för lite soppa och mer laddtryck. Resten kan ni ju räkna ut med 1,7 i ladd och mindre bränsle. Klarade mig dock bra och det räckte att hona blocket. Men det var lite OT. Tycker att jag har läst igenom guiden, men undrar ändå över några saker. Vad blir kompet med Cossiekolvar? O räcker det med det eller bör man även gröpa ur förb.rummen lite, eller är toppen för klen? Kör ni med originalstakar (OHC) till kolvarna eller tar ni även Cossiestakarna? Är helt ny på o trimma Ford så jag har noll koll på vad som passar på vad... Klarar originalkopplingen ~0,4 i ladd eller är det bara att glömma? Tänkte ju köra lite budget i vinter för att komma ut med värre till sommaren! /Anders | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tor 02 aug 2007, 15:53 | |
| "Jag satt ihop trådarna med varandra istället" - Jansen skrev:
- Hallå alla!
Börjar med att säga: Jävligt trevligt forum det här! Har kuskat runt i en 9-3 Aero sen -03, men saknar bakhjulsdriften efter min 940 turbo. Har 2 st vinterbilar att välja mellan: En GT-92 och en OHC -88. På vinterväg duger båda två utmärkt, men det är ju aldrig någon snö!!! Så jag måste helt enkelt överladda och valet blir självklart -88:an.
Den är så snikig det går att få den. Inget extra, inte ens servo. Blågrå metallic, med dragkrok och allt! Det enda jag ska byta är ratten för den går fetbort! Och kanske sätta i en bättre stol...
Till vintern tänkte jag bara ladda lagom utan att kompsänka eller göra något mer åt motorn. Tänkte lägga mig på 0,5-0,6. Klarar kopplingen det eller blir det för mkt? Samt hur klara motorn det? Har läst den suveräna konverteringsguiden, men hur är hållbarheten? Tänkte följa guiden för vinterspisen iaf...
Under vintern tänkte jag dock bygga en motor vid sidan av för att klara lite mera mos till sommaren. Har läst runt en hel del och tänkte dra några frågor här iaf om det är ok? Cossie-kolvar passar rakt på OHC-stakar och i blocket? Vad blir det för komp då? Började min bana med att skruva Sierra (3st i rad) men det är trots allt 12 år sedan...och original OHC.
Går det att kompsänka en OHC-topp genom att gröpa ur förbr.rummen? Är de vettiga att porta eller kostar det mer än det smakar?
Kanske får starta en projekttråd istället....
Börjar med en bild från i våras... (det är mkt vilja bakom det där haha!) http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/29747vintersierran.JPG
/Anders ja du kan gröpa ur men är tråkigt och så måste du göra exakt lika på alla förbränningsrummen. Men visst går det med en bra mall men enklast att bara byta kolvar direkt istället. Cossiekolv på orginalstakar ger runt 7,5-1 Cossiekolv på cossiestakar ger runt 8.5-1 Finns en tråd som tar upp detta idag https://skogenracing.editboard.com/Teknik-f1/Cosworth-Kolvar-t717.htmEn portning ger mer än vad man tror faktiskt så har du tiden och verktygen så är det bara köra (med försiktighet), kolla tråden ovan så finns det bilder. Motorn håller bra men kopplingen brukar gnälla redan vid 0.5 men är kopplingen ny så funkar det ett tag | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tor 02 aug 2007, 16:01 | |
| - GMW skrev:
- Ja idag har jag fått laddtyck 0,5bar.
Pluggat vacumet på insuget undersida så idag har pinton fått gå lite. Lite problem bara han vill inte varva upp redig och maxar runt 130km/t, jag vet inte om det är för att jag inte har extra insprut, kanske går för snålt? elelr om det är nåt annat.
Sen började skiten brinna lite också, så nu är hela motorrummet besulat med vit mysigt pulver. Brann ganska bra vid downpipen. Ja du kör troligtvis alldelles för snålt. Viktigt är nu att du stannar till och slutar köra med bilen tills du löst bränsletillförseln, annars kommer du vilken minut som helst att få putta bilen hem. | |
|
| |
GMW Skogenracing Medium
Antal inlägg : 55 Namn : Fredrik Från : sverige Kör : Opel Registration date : 07-07-06
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tor 02 aug 2007, 20:47 | |
| - Mikael skrev:
- GMW skrev:
- Ja idag har jag fått laddtyck 0,5bar.
Pluggat vacumet på insuget undersida så idag har pinton fått gå lite. Lite problem bara han vill inte varva upp redig och maxar runt 130km/t, jag vet inte om det är för att jag inte har extra insprut, kanske går för snålt? elelr om det är nåt annat.
Sen började skiten brinna lite också, så nu är hela motorrummet besulat med vit mysigt pulver. Brann ganska bra vid downpipen. Ja du kör troligtvis alldelles för snålt. Viktigt är nu att du stannar till och slutar köra med bilen tills du löst bränsletillförseln, annars kommer du vilken minut som helst att få putta bilen hem. Men ska dom verkligen bli så jävla trötta utan extrainsprutet? Jag kom kanske på en anna sak, lambdasond skulle kunna vara paj? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tor 02 aug 2007, 21:16 | |
| Ja självklart, ska du t.ex ladda 0.5 bar måste du ha minst 50% extra bränsle. Fortsätter du köra med bilen kommer den rasa, det är ingen gissning utan ett faktum. Och rasar du så kommer du plocka med dig topp och block i värsta fall. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här fre 03 aug 2007, 12:24 | |
| - Mikael skrev:
- "Jag satt ihop trådarna med varandra istället"
ja du kan gröpa ur men är tråkigt och så måste du göra exakt lika på alla förbränningsrummen. Men visst går det med en bra mall men enklast att bara byta kolvar direkt istället.
Cossiekolv på orginalstakar ger runt 7,5-1 Cossiekolv på cossiestakar ger runt 8.5-1
Finns en tråd som tar upp detta idag
https://skogenracing.editboard.com/Teknik-f1/Cosworth-Kolvar-t717.htm
En portning ger mer än vad man tror faktiskt så har du tiden och verktygen så är det bara köra (med försiktighet), kolla tråden ovan så finns det bilder.
Motorn håller bra men kopplingen brukar gnälla redan vid 0.5 men är kopplingen ny så funkar det ett tag Vad bra! Jag blev lite förvirrad först när jag såg mitt inlägg i den här tråden också... Tack för svaren! Jag har eventuellt hittat Cossie-kolvar och stakar. Frågan är bara hur mkt han vill ha för dom! Men det får bli på originalstakarna med tanke på kompet. Skitbra! Kommer nog att skita i att gröpa ur, men en portning kommer det att bli. Det blir nog bra. Jag tänkte mest på Fordarna då jag inte vet hur dom är från början. Men det är klart- på en bil från 88 så borde det ju finnas lite att jobba med och få lite bättre flöde i toppen... =) Detta kommer bli vinterns bygge. Först ska jag bara kasta på (nåja) en turbo som han är nu och köra. Får se vart det här slutar... I vinter blir det med originalkoppling så det får bara bli lite extra. 90hk gör ju ingen glad. Saaben har ~290 så det blir lite kontrast..... /Anders | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här fre 03 aug 2007, 12:32 | |
| --->GMW Lyssna på Mikael. Annars går det som han säger sönder! Fortsätter du på överladdningens väg så kommer du med all sannorlikhet att rasa en eller två motorer! Fast om man inte slarvar så kan det hålla bra. Det är dumt att köra ras bara för att man inte orkar/vill fixa extrabränsle. Så här blev det för mig, och då var det för att min Lmm var trasig så han gav mer laddtryck och mindre bränsle. Tyvärr hinner man inte ens säga kattskit innan det går sönder! Jag hade en JÄKLA tur då jag inte behövde borra blocket. Ringarna höll ihop kolven. Jag vred av motorn direkt när jag hörde att allt inte stog rätt till. Det räddade nog en hel del. http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/28053trasig.jpg/Anders | |
|
| |
upplyft Skogenracing Small
Antal inlägg : 1 Namn : robert Från : karlstad Kör : sierra Registration date : 07-08-12
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här sön 12 aug 2007, 23:00 | |
| Hej! jag har några frågor angående turbokonventering på DOCH motorn. Så jag undrar hur ska jag göra med min luftmasse mätare har ej en lika dan som de sitter på pinton motorn. Sen är ju dochen halv insprut/förgasare, har hört att när man konventerar dessa så kan man trycka sönder packningarna i förgasaren stämmer detta ?
tacksamt för svar
mvh | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här mån 13 aug 2007, 09:18 | |
| - upplyft skrev:
- Hej! jag har några frågor angående turbokonventering på DOCH motorn. Så jag undrar hur ska jag göra med min luftmasse mätare har ej en lika dan som de sitter på pinton motorn. Sen är ju dochen halv insprut/förgasare, har hört att när man konventerar dessa så kan man trycka sönder packningarna i förgasaren stämmer detta ?
tacksamt för svar
mvh Är det en Ford motorn du pratar om? Dom har ingen luftmasse utan det är mapsensor på den. Och det är en ren insprutning sitter ingen förgasarliknande alls på dom. btw: Det heter DOHC Double OverHead Cam | |
|
| |
werd Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 708 Age : 33 Namn : MuppDaniel Från : Den ökända staden kumla! Kör : 242 -1975. Registration date : 06-10-12
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här mån 13 aug 2007, 11:42 | |
| Ok, jag har lite korta frågor: Turbokonvertera med insprutning får jag tänka på en annan gång, så förgasarturbo blir det... vilka förgasare kan tyckas vara bäst? 40 40 eller 45 45... weber su osv... Eftersom inget får kosta pengar så undrar jag om jag kan plana ner kolvarna och hur mycket det kan bli? vi snackar volvo röbblock nu! och vad är det ni gör era grenrör av..? Dumma frågor? ja kanske det men det är jag det:) MvH //Daniel | |
|
| |
Öbbe Skogencrew
Antal inlägg : 6142 Age : 42 Namn : Öberg Från : Gävle Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71 Registration date : 06-10-12
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här mån 13 aug 2007, 12:10 | |
| werd: gröp ur toppen och grenrörern görs av svartstål.. går att köra med original komp om man inte ska ladda så mycket.. när de gäller volvo känns de nästan alltid billigast o enklast o köpa en färdig turbo motor.. | |
|
| |
Antal inlägg : 708 Age : 33 Namn : MuppDaniel Från : Den ökända staden kumla! Kör : 242 -1975. Registration date : 06-10-12
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här mån 13 aug 2007, 13:24 | |
| - xcOOb skrev:
- werd: gröp ur toppen och grenrörern görs av svartstål.. går att köra med original komp om man inte ska ladda så mycket.. när de gäller volvo känns de nästan alltid billigast o enklast o köpa en färdig turbo motor..
Ok. Jo jag har letat efter en billig turbo motor men... det kostar de också! b21et har jag letat efter men nästa inga jag har ringt på är kompletta... och med b230et ft osv. ligger dom runt 5 7000... och där är fortfarande saker som fattas, boxar och dylikt så jag tänkte liksom varför inte ta en gammel b23A förgasar från skroten för några hundringar och köra så långt det håller... | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här mån 13 aug 2007, 15:24 | |
| spelar ingen roll vilken det är av B21et, b23et och b230ft. 200cc hit eller dit spelar ingen roll i det här fallet. Klart du kan göra iordning själv men hittar du en motorn för 5000 så kommer det troligtvis att bli billigare än att bygga själv.
Kostar att köpa en turbo, du ska ha ett grenrör, du måste ha packningar om du ska plocka isär motorn osv | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här mån 13 aug 2007, 18:58 | |
| - Mikael skrev:
- spelar ingen roll vilken det är av B21et, b23et och b230ft. 200cc hit eller dit spelar ingen roll i det här fallet. Klart du kan göra iordning själv men hittar du en motorn för 5000 så kommer det troligtvis att bli billigare än att bygga själv.
Kostar att köpa en turbo, du ska ha ett grenrör, du måste ha packningar om du ska plocka isär motorn osv Ne kubiken är inte så värst noga... Lite roligare också och göra någe lyckat själv också... och har man konktater så kommer man billigare undan | |
|
| |
zorbit Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 562 Age : 40 Namn : Mookie Från : Gävle Kör : i diket näst flest ggr Registration date : 06-10-14
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här mån 13 aug 2007, 22:05 | |
| | |
|
| |
Lindskog Skogenracing Sponsor
Antal inlägg : 953 Age : 39 Namn : Lindskog Från : Gävletrakten Kör : Bmw E60, Skidoo 800R Registration date : 07-04-17
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här mån 13 aug 2007, 22:45 | |
| Werd: leta reda på en skrot som har ett grenrör och ett turboagg löst för en tusenlapp, femtonhundra, intercooler kostar inte mycket, sen e de bara slänga fixa olja, tryckrör, spridare!!! Blir allt annat än dyrt, förutom däck Ett tips kolla på köp och sälj på TPC, billigaste agget med grenrör till 240/740 ligger på 300kr | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 14 aug 2007, 01:47 | |
| Jag antar att grenröret från Sierra Cossie inte passar på OHC....? Inte bra att vara Saab/Volvonörd djupt in i själen.... /Anders | |
|
| |
Öbbe Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 14 aug 2007, 04:08 | |
| - Jansen skrev:
- Jag antar att grenröret från Sierra Cossie inte passar på OHC....?
Inte bra att vara Saab/Volvonörd djupt in i själen....
/Anders nja tror inte de, men vet ej hundra.. saab och volvo!? finns de folk som gillar båda!? haha | |
|
| |
JBlom Skogencrew
Antal inlägg : 6140 Age : 43 Namn : JBlom Från : Gävle Kör : Luftkylt igen! :) Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 14 aug 2007, 07:20 | |
| - Jansen skrev:
Inte bra att vara Saab/Volvonörd djupt in i själen....
/Anders Hänger du på stcs med samma "nick"? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 14 aug 2007, 08:55 | |
| | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 14 aug 2007, 14:10 | |
| - zorbit skrev:
- Du werd, köp loss denhär då
http://www.blocket.se/vi/12991701.htm?ca=5_s Om jag hade pengar så blir det lätt en turbo 240 - tic skrev:
- Werd: leta reda på en skrot som har ett grenrör och ett turboagg löst för en tusenlapp, femtonhundra, intercooler kostar inte mycket, sen e de bara slänga fixa olja, tryckrör, spridare!!! Blir allt annat än dyrt, förutom däck
Ett tips kolla på köp och sälj på TPC, billigaste agget med grenrör till 240/740 ligger på 300kr Har letat på diverse skrotar här i närke och en hadde ett grenrör... för 1000 spänn :O finns för 3, 500 på blocket så nepp! turbo finns lite här och var så det löser sig nog... Ska kolla in tpc snarast, tack för tipset men jag vill hålla mej först till förgasare... blir "lättast" så... men säg till om NI alla hittar någe intressant! | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här fre 24 aug 2007, 03:00 | |
| - xcOOb skrev:
saab och volvo!? finns de folk som gillar båda!? haha Skitskumt, eller hur?! Saknar min gamla 940T som jag sålde 2004. Blev dyrt att ha både den och Saaben... Tyckte att jag hade vuxit ifrån att åka på sladd jämt och ständigt... igen... så det blev att brottas lite med ratten i en felhjulsdriven bil! Efter en vinter i en Sierra så kände jag att det måste byggas nåt med lite pulver. En Cossie kostar för mkt och jag vill inte sälja Saaben till förmån för det eftersom jag dels byggt en motor (efter ett litet haveri med för mkt ladd och för lite soppa)med balanserad underdel, samt smidda grejer i så den håller för en del effekt nu och dels för att jag trivs så jäkla bra med den! Den ska vara en lagom snabb landsvägsräser. - JBlom skrev:
Hänger du på stcs med samma "nick"? Japp! Heter så på Tpc(är inte där så ofta)/Fmcs/Zatzy(verkligen inte där så ofta)/sporthoj.com också mm... Fanns ingen JBlom där iaf... - Mikael skrev:
- Nä grenröret passar inte
Tyckte väl att det verkade för enkelt...hahah! Får svetsa lite verkar det som... /Anders | |
|
| |
JBlom Skogencrew
Antal inlägg : 6140 Age : 43 Namn : JBlom Från : Gävle Kör : Luftkylt igen! :) Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här fre 24 aug 2007, 10:48 | |
| - Jansen skrev:
- JBlom skrev:
Hänger du på stcs med samma "nick"? Japp! Heter så på Tpc(är inte där så ofta)/Fmcs/Zatzy(verkligen inte där så ofta)/sporthoj.com också mm... Fanns ingen JBlom där iaf...
/Anders Heter _JB_ på stcs men annars så har jag JBlom på flera andra forum. Kul att du hittat hit då. | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här | |
| |
|
| |
| Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här | |
|