Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

Turbokonvertera opels C16NZ?

Gå ner 
3 posters
FörfattareMeddelande
Bojan
Skogenracing Small

Antal inlägg : 9
Namn : Daniel
Från : Sundsvall/Vindeln
Kör : Opel Kadett E, Opel Rekord D Coupé, Saab 900
Registration date : 08-05-20

Turbokonvertera opels  C16NZ? Empty
InläggRubrik: Turbokonvertera opels C16NZ?   Turbokonvertera opels  C16NZ? Icon_minitimetis 20 maj 2008, 17:39

Hejsan!!
Jag är ny här på forumet och är lite nyfiken på det här med turbo.. jag har köpt en bil nu som får bli försökskanin eller vad man ska säga Laughing

Bilen i fråga har en 1.6 liters motor med 8 ventiler.. Det tråkiga är att det är Centralinsprutning på bilen, dvs 1 spridare i luftburken... Några tips på hur man löser det?? man vill ju ha 4 st iaf Smile

Motorn har orginal 9.2 i komp, så jag vet inte, behöver jag kompsänka? eller ska ja bara köra med dubbla topp-packningar? Smile

Turbo, vilken rekommenderar ni för denna storlek på motor? jag vet inte effektmässigt hur långt man kan ta upp en sån här motor men nån kanske kan gissa? den ligger på 75 hk orginal Smile

IC kommer nog att användas om det finns plats, känns säkrare på ngt vis Smile

En annan fråga är, måste man ha ett styrprogram för att köra med turbo? Det jag tänkte på då är typ Megasquirt eller liknande.. eller går det ändå? Question

PS: Jag har läst den klistrade tråden om. turbokonvertering Smile
Till överst på sidan Gå ner
Bojan
Skogenracing Small

InläggRubrik: Sv: Turbokonvertera opels C16NZ?   Turbokonvertera opels  C16NZ? Icon_minitimeons 21 maj 2008, 17:41

Svar mottages med stor tacksamhet Very Happy
Mikael
Skogencrew
Mikael

Antal inlägg : 15246
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

InläggRubrik: Sv: Turbokonvertera opels C16NZ?   Turbokonvertera opels  C16NZ? Icon_minitimeons 21 maj 2008, 21:00

Välkommen!

Tycker inte det låter som nån vidare bil att börja med. Centralinsprutningen går att använda men funkar inte bra, istället för att byta ut sprutet på den där så rekomendera jag att köpa en bil som har rätt grejor från början

Annars så funkar nog orginalkompet till en 0.5bar kanske. Turbon kan du ta från vilken personbil som helst.

Det mesta står i dom klistrade tekniktrådarna, svårt att specificera en speciell bil, jag brukar säga att det är bara läsa guiden så ska du ha koll på vad som ska göras och tycker man det är svårt så kanske turbo inte är nått att satsa på? Låter surt men det är inte hur enkelt som helst utan kräver viss kompetens för att bygga.
http://www.skogenracing.com
Bojan
Skogenracing Small

InläggRubrik: Sv: Turbokonvertera opels C16NZ?   Turbokonvertera opels  C16NZ? Icon_minitimeons 21 maj 2008, 21:23

Hmm.. Okej jag förstår.. Ja vi får se va som händer.. Kanske köper en gammal Kadett C också som står här på orten, ful men det kanske kan vara ngt att skruva med istället Smile..
Den är det en 1.2 motor i, tror ja läste om en liknande här på forumet Smile
Öbbe
Skogencrew
Öbbe

Antal inlägg : 6142
Namn : Öberg
Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71
Registration date : 06-10-12

InläggRubrik: Sv: Turbokonvertera opels C16NZ?   Turbokonvertera opels  C16NZ? Icon_minitimeons 21 maj 2008, 21:26

är ju alltid bra o börja träna på något billigare o med mindre motor med mer plats..
http://www.SKOGENRACING.com
Mikael
Skogencrew
Mikael

Antal inlägg : 15246
Namn : Mikael
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

InläggRubrik: Sv: Turbokonvertera opels C16NZ?   Turbokonvertera opels  C16NZ? Icon_minitimeons 21 maj 2008, 21:30

Sånt där beror lite på hur mycket tid man vill lägga ner. Jag själv har alltid varit sugen på en 86:ans rekord 2.2 med lite turbo på. Rätt roliga bilar

1.2:an i gamla kadetterna är så kass så den rasar redan i orginalutförande. Tre lagrad vev så den kollapsar nog direkt Smile
http://www.skogenracing.com
Öbbe
Skogencrew
Öbbe

Antal inlägg : 6142
Namn : Öberg
Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71
Registration date : 06-10-12

InläggRubrik: Sv: Turbokonvertera opels C16NZ?   Turbokonvertera opels  C16NZ? Icon_minitimeons 21 maj 2008, 21:33

Ja dom senare opel motorerna verkar ju hålla lite bättre Smile

men köp en gammal ford som alla andra här o bygg på en sån, då finns alla tips här redan Very Happy
http://www.SKOGENRACING.com
Bojan
Skogenracing Small

InläggRubrik: Sv: Turbokonvertera opels C16NZ?   Turbokonvertera opels  C16NZ? Icon_minitimeons 21 maj 2008, 23:25

Mikael skrev:
Sånt där beror lite på hur mycket tid man vill lägga ner. Jag själv har alltid varit sugen på en 86:ans rekord 2.2 med lite turbo på. Rätt roliga bilar

1.2:an i gamla kadetterna är så kass så den rasar redan i orginalutförande. Tre lagrad vev så den kollapsar nog direkt Smile

Jahapp.... hmm.. får väl se om det kanske blir en C20NE i den istället då, det är ju en 2.0 8v på 115 hk?? har riktigt sprut också på en gång då Smile

Eller en CIH 2.2..

Ja, hur som helst blir det då ingen ford på min gård Wink
Sponsored content

InläggRubrik: Sv: Turbokonvertera opels C16NZ?   Turbokonvertera opels  C16NZ? Icon_minitime

Turbokonvertera opels C16NZ?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» turbokonvertera bmw 540
» Turbokonvertera M43B16
» Turbokonvertera ford fiesta.
» Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här
» Ford scorpio cosworth v6 24v, turbokonvertera?

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: