| Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här | |
|
+148Anton_N97 norell Dannexx turbohakan Budda ZimonWisjö RalleFagerman OlliFIN hessu75 Caprimk1 Filborna Bozzb Curious1 Alexander92 malmström -Felix- sprint Stylishh Rake Tom myrberg89 norpan69 MickeJ bmx JElfgren 021petterzzon xr-rabbit witsky Twokay Finnborn Fiechen Piecia Forsberg bogieboy dennis-volvo Grey bosse Stridh sunken Fordpappa Joel JapsJonas sjöblom! Pontus06 Fordmannen ropa E.Nilsson Pearly freddan222 Wike WTB AtlanticBlue Robins HultN NIKKELICIOUS Marcusss persson121 328Rikard mAnGGe Chris__ Jesper_NA Rohden Hedin_ _Macce_ Schimpy kyngas Golden Boy Roobin Streetlover hybris Rekord E2 Turbo Mr Macke paq joppa Alexxx Pacan Henka_ Flexenan Mixx_ robsan Sandvik raushed loop 740Tic sierraboss effekthero Eriksson bidus3 Almgren Toffe broddbyskogen Vr6 Sköld SierraT Bojan victor91 apskaft lasema TICSierra ford_racing Mese_Jonas Haggen FrystGrus Nyman alex_side alle_d cossie84 Blöjan englund knäcken Kalle _volvo240_ jonasahman _Spawned_ NS _Glenne_ SBP FU Jonas O tilldig Lindskog zorbit werd upplyft Jansen JBlom areez GMW okkarakka Jimmy Danne volvo 740 Lutte Blyfot _-gniraz-_ Fahlberg fuckforden Öbbe Battery lones cossie_man Mk2_power FordFreak Liljan Greger81 ToTTe Henrik m5micke richard s Mikael 152 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
Dannexx Skogenracing Large
Antal inlägg : 109 Age : 35 Namn : Dante Från : Lkpg Kör : Merca diesel! Registration date : 12-11-19
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 29 apr 2014, 22:20 | |
| Hejsan gott folk. Har en sierra 2.9 turbo som jag har haft ett tag. Lite sugen på ett nytt projekt. Nybörjare som man är så måste jag få lite tips o råd. Har gått i tankarna om att köpa mig en bmw (M50B25) icke vanos och ge lite överladd med e85. Sa Behöver lite tips för att kunna göra ett smidigt bygge som lirar och förhoppningsvis få lite mer kräm än vad jag har i sierran. Tanken är att hålla ner kostnaden men ändå få det att funka bra. Saker jag har införskaffat mig redan är det självklaraste. Turbo grenrör. Turbo (hx 35) + wg. intercooler. Tryckrör + lite slang. Megasquirtet funkade kanon bra i sierran och var bus enkelt att koppla in med fords tfi tänding. Hur blir detta på en bmw-spis? (guide?) Och antar att man måste öppna upp bmw spisen och förstärka vissa saker och isåfall vad? Alla tips o tricks uppskattas jätte mycket och förklara gärna så noga som möjligt | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här ons 30 apr 2014, 15:20 | |
| Du behöver modifera sprutet för cop spolar, även för vagspolar då orginal inte brukar bli så bra.
Orginalkomp ihop med E85 är en smidig lösning, stakarna är lite klena men funkar för 450-500whp om du inte är allt för tokig på gasen så mitt råd är oöppnat och bara köra | |
|
| |
Dannexx Skogenracing Large
Antal inlägg : 109 Age : 35 Namn : Dante Från : Lkpg Kör : Merca diesel! Registration date : 12-11-19
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här ons 30 apr 2014, 22:16 | |
| Tack så mycket för snabba svar mikael. Är det lika simpelt att koppla in megasquirt i en bmw som det var i sierran? Tog ca 10minuter i forden :p.
Finns det någon guide mån tro ? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tor 01 maj 2014, 09:08 | |
| Det är lite klurigare. Jag har inget bra schema i datorn men om du googlar på bmw schemat kan du enkelt göra en översättning sen bara tona ut så du är på rätt tråd. Alla givare och så funkar från bmw mot MS | |
|
| |
ZimonWisjö Skogenracing Small
Antal inlägg : 12 Age : 31 Namn : Zimon Wisjö Från : Falun Kör : Sierra Registration date : 14-01-25
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här mån 02 jun 2014, 16:39 | |
| Finns det någon som har koll på nån hemsida som säljer tryckvakter?! Hittar inget vettigt i rätt tryckområde där man får beställa som privatperson. | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 03 jun 2014, 15:52 | |
| Dålig koll men oljetryckskontakter funkar, bara testa tills du hittar en med tillslag på runt 0.2-0.3 | |
|
| |
ZimonWisjö Skogenracing Small
Antal inlägg : 12 Age : 31 Namn : Zimon Wisjö Från : Falun Kör : Sierra Registration date : 14-01-25
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 03 jun 2014, 15:56 | |
| Jag hittade justerbara på en hydraulikfirma i grannbyn.. tack ändå! | |
|
| |
norell Skogenracing Small
Antal inlägg : 1 Age : 36 Namn : Olle Från : Linköping Kör : Polo 1,4 sugis :/ Registration date : 15-06-08
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här mån 08 jun 2015, 16:05 | |
| Tjenare, mycket bra tråd! Har läst allt!
En sak jag saknar är dock katalysatorsnack! Var ju inte så hårda katalysatorkrav på Sierror sent 80-tal, ni klarar väl er...
Men om man vill turbokonvertera en liten sugis från -90tal genom extrasprut och några hekto ladd, kanske 0,5bar som högst. Finns någon erfarenhet om katalysatorn? Brinner den upp tror ni?
Saab 900 2,0T 180-hästarn (innan 9-3 kom) verkar ju klarat några tiotals HK extra och grejerna höll om man inte plågade lådan med för mycket däckspinn... Men tillverkare som körde med turbo kanske monterade större katalysatorer än sugis-tillverkare? | |
|
| |
Anton_N97 Skogenracing Medium
Antal inlägg : 74 Age : 27 Namn : Anton Nordberg Från : Åland Kör : Ford Sierra Registration date : 15-08-02
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här sön 04 okt 2015, 19:52 | |
| Tänkte framför den lilla frågan om huruvida funkar det att kompsänka med stålplatta och dubbla packning? Och isf hur tjock platta lägger man generelt? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här sön 04 okt 2015, 20:52 | |
| - norell skrev:
- Tjenare, mycket bra tråd! Har läst allt!
En sak jag saknar är dock katalysatorsnack! Var ju inte så hårda katalysatorkrav på Sierror sent 80-tal, ni klarar väl er...
Men om man vill turbokonvertera en liten sugis från -90tal genom extrasprut och några hekto ladd, kanske 0,5bar som högst. Finns någon erfarenhet om katalysatorn? Brinner den upp tror ni?
Saab 900 2,0T 180-hästarn (innan 9-3 kom) verkar ju klarat några tiotals HK extra och grejerna höll om man inte plågade lådan med för mycket däckspinn... Men tillverkare som körde med turbo kanske monterade större katalysatorer än sugis-tillverkare? Ursäkta jättesent svar, helt missat denna fråga. Orginal kat brukar inte bli så glad och skulle tro att det sitter en bättre flödande sådan på turbobilarna. Smidigast är att leta på en racekat, går att hitta för 500-1000kr. Men visst det är en sudd det också, annars dubbla parallella kattar då - Anton_N97 skrev:
- Tänkte framför den lilla frågan om huruvida funkar det att kompsänka med stålplatta och dubbla packning? Och isf hur tjock platta lägger man generelt?
Det funkar rätt bra på enklare konvertering, många som kört så och brukar räcka bra med 1-2mm då dubbla packningar i sig kompsänker en del | |
|
| |
Anton_N97 Skogenracing Medium
Antal inlägg : 74 Age : 27 Namn : Anton Nordberg Från : Åland Kör : Ford Sierra Registration date : 15-08-02
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här sön 04 okt 2015, 21:13 | |
| Tackar för snabba svaret Mikael! | |
|
| |
Randombastard Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 404 Age : 35 Namn : Bobby Från : Landskrona Kör : Ford Sierra 2.0i Registration date : 14-09-17
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 26 apr 2016, 17:19 | |
| Nyligen bokat en Pinto 2.0 EFI (N4B) på Bildelsbasen i hopp om att påbörja Pinto Turbo bygge.
Fördelar/nackdelar med denna motorn?
Eller är den precis som alla andra Pinto EFI motorer? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 26 apr 2016, 21:14 | |
| Är det katalysator så har du lägre komp och det är ju trevligt vid överladdning annars är det precis som andra | |
|
| |
Antal inlägg : 404 Age : 35 Namn : Bobby Från : Landskrona Kör : Ford Sierra 2.0i Registration date : 14-09-17
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 26 apr 2016, 21:34 | |
| Alright, tack för infon Mikael! | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här lör 07 maj 2016, 16:49 | |
| Har inte lyckats hitta Y-adaptern för oljetillförseln eller pluggen för oljereturen på Hydroscand :S blind elelr? | |
|
| |
Direktörn Skogenracing Small
Antal inlägg : 2 Age : 33 Namn : Håkan Från : Växjö Kör : Explorer Registration date : 16-12-26
| Rubrik: Turbokonventering Ford 4.0 v6 mån 26 dec 2016, 15:25 | |
| Hej Allihopa Har funderingar på att turbokonventera stubbracebilen En ford explorer 4.0 sohc v6 på 205hk från 96 eller 97 Tänkte köra med en t3/t4 hybrid med intern wg som jag har liggandes sedan en malpassi progressiv BTR även denna ligger på hyllan, annars har jag fundert på tillskottsspridare. tanken är att ladda runt 0,4-0,6 bar hur tror ni detta kommer lira? lite liten turbo kanske, men den är ju gratis och vad tror ni är vettigast att köra på e85 eller 95/98? | |
|
| |
Jobio Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 490 Age : 51 Namn : Johan Biörs Från : Insjön Kör : Ford Granada 2,9TIC Honda Blackbird Registration date : 13-10-05
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här ons 28 dec 2016, 18:46 | |
| Vad jag har hört är veven väldigt klen på 4 liters colognemaskinen. Du kommer förmodligen få massor av vrid tidigt i registret och knäcka vevaxeln,men jag tycker du ska prova iaf och visa att det håller Varför sulla med e85 om du bara ska ladda 0,6? Håll koll på tändningen bara. | |
|
| |
Direktörn Skogenracing Small
Antal inlägg : 2 Age : 33 Namn : Håkan Från : Växjö Kör : Explorer Registration date : 16-12-26
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här ons 08 feb 2017, 10:27 | |
| Hej Tack för svar Har ni något bra tips på hur jag ska hålla koll på tändningen?
En tanke som slog mig dels för att göra det enkelt för mig och minska det tidiga vridet så funderade jag på att montera turbon på det 1 grenrör och låta det andra va? Inte optimalt kanske men det bör väl funka? Mvh | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här sön 26 feb 2017, 11:01 | |
| Med spiksensor in i sprutet annars genom motoröra Montera turbon på ena sidan går men jag personligen tycker inte om obalansen det ger i motorn | |
|
| |
Anna_B Skogenracing Small
Antal inlägg : 3 Age : 32 Namn : Anna Från : Berg Kör : fiat Registration date : 16-10-03
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 28 mar 2017, 14:23 | |
| Jag har kört den på 0,7 i ladd i ca 400mil och de har gått bra! | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här | |
| |
|
| |
| Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här | |
|