| Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här | |
|
+148Anton_N97 norell Dannexx turbohakan Budda ZimonWisjö RalleFagerman OlliFIN hessu75 Caprimk1 Filborna Bozzb Curious1 Alexander92 malmström -Felix- sprint Stylishh Rake Tom myrberg89 norpan69 MickeJ bmx JElfgren 021petterzzon xr-rabbit witsky Twokay Finnborn Fiechen Piecia Forsberg bogieboy dennis-volvo Grey bosse Stridh sunken Fordpappa Joel JapsJonas sjöblom! Pontus06 Fordmannen ropa E.Nilsson Pearly freddan222 Wike WTB AtlanticBlue Robins HultN NIKKELICIOUS Marcusss persson121 328Rikard mAnGGe Chris__ Jesper_NA Rohden Hedin_ _Macce_ Schimpy kyngas Golden Boy Roobin Streetlover hybris Rekord E2 Turbo Mr Macke paq joppa Alexxx Pacan Henka_ Flexenan Mixx_ robsan Sandvik raushed loop 740Tic sierraboss effekthero Eriksson bidus3 Almgren Toffe broddbyskogen Vr6 Sköld SierraT Bojan victor91 apskaft lasema TICSierra ford_racing Mese_Jonas Haggen FrystGrus Nyman alex_side alle_d cossie84 Blöjan englund knäcken Kalle _volvo240_ jonasahman _Spawned_ NS _Glenne_ SBP FU Jonas O tilldig Lindskog zorbit werd upplyft Jansen JBlom areez GMW okkarakka Jimmy Danne volvo 740 Lutte Blyfot _-gniraz-_ Fahlberg fuckforden Öbbe Battery lones cossie_man Mk2_power FordFreak Liljan Greger81 ToTTe Henrik m5micke richard s Mikael 152 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här ons 04 feb 2009, 22:44 | |
| jorå det kan du göra, på en enkelt turbokonvertering blir det inga nackdelar | |
|
| |
Alexxx Skogenracing Small
Antal inlägg : 2 Age : 43 Namn : Alexander Från : Sundsvall Kör : MB W124 Registration date : 09-02-10
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här mån 16 feb 2009, 19:38 | |
| Halloj undrar vad de e fö dim, på rören ni använder. Tänkte bygga ett grenrör till min bil men är lite osäker på vad för material jag ska använda!
För övrigt tycker jag de e ett grymmt bra forum! gillar era guider mycket bra!! | |
|
| |
joppa Skogenracing Small
Antal inlägg : 24 Namn : Stian Från : Norge Kör : Manta cosworth Registration date : 08-01-20
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här sön 22 feb 2009, 09:46 | |
| 42.4x2.6mm svartstål Edit: et jag lagat for nån opel. inte ferdig svetsat. | |
|
| |
paq Skogenracing Medium
Antal inlägg : 61 Age : 47 Namn : Robin Från : Borås Kör : Bara Ford Registration date : 09-03-04
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här ons 04 mar 2009, 23:02 | |
| hej är ny här och har 2 frågor till Micke & Kryckan.
#1.Varför singel och inte dubbel ? Någon speciel anledning eller bara för syns skull.
#2.Vad rekomenderar ni om man vill ha dubbel turbo på en Sierra 2,9 V6:a
Mål: ca 350hk.
Grymt coola byggen ni har gjort jag känner mig som ett barn i en leksaks affär när jag läser om dom.......... | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här ons 04 mar 2009, 23:10 | |
| Singel är ballare, enklare och kostar mindre. Finns inge större fördelare med två. Blir ingen bättre spool om man dimensionerar det rätt, ja finns inte många fördelare alls. Ska vara att det är enklare att göra grenrör då, men å andra sidan blir det sämre rördragning till intercoolern. Sen blir en dubbelturbo anläggning inte speciellt vacker att titta på Men ska du absolut envisas så tycker jag du ska leta fram Två Garrett T25 (saab) eller Två Mitsubishi 13C (volvo 940) | |
|
| |
paq Skogenracing Medium
Antal inlägg : 61 Age : 47 Namn : Robin Från : Borås Kör : Bara Ford Registration date : 09-03-04
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tor 05 mar 2009, 08:17 | |
| Okej då vet jag tack för svaren | |
|
| |
Mr Macke Skogenracing Small
Antal inlägg : 4 Age : 35 Namn : Marcus Från : Sura Kör : Mondeo kombi -01 Registration date : 09-03-06
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här lör 07 mar 2009, 20:27 | |
| Nu har jag läst och läst, tänkt och tänkt, tillslut spårade det ut rejält i mitt huvud efter jag såg gniraz's svarta sierra(helt sjukt fin). Nu har jag bestämt mig för att det blir kovertering alá denna guide när sierran inhandlas. Men istortsett det enda jag undrar är lite angående laddluft's temp och bränsle mängd. Om man använder IC så får man ju ut lite mera pållar på samma tryck än vad man får utan, mao så får man ut samma hästar med mindre BAR,men behövs det fortfarande samma mängd bensin? det är ju mindre tryck? Eller är det analet hk som styr bränsle mängden? Har jag fått allt om bakfoten ? Och slutligen, hur många hästar får man bygger efter denna guide och lägger till en IC? Mellan tummen och pekfingret bara Tack på förhand Marcus | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här lör 07 mar 2009, 20:43 | |
| Kall luft = Mer syre = Mer bränsle = mer effekt
Men oftast när man åker utan ic så fetar många på lite extra för att kyla mer
Bygger du en pinto efter denna guide och laddar 1bar ungefär så har du kanske 200hk | |
|
| |
Antal inlägg : 4 Age : 35 Namn : Marcus Från : Sura Kör : Mondeo kombi -01 Registration date : 09-03-06
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här sön 08 mar 2009, 12:51 | |
| - Mikael skrev:
- Kall luft = Mer syre = Mer bränsle = mer effekt
Men oftast när man åker utan ic så fetar många på lite extra för att kyla mer
Bygger du en pinto efter denna guide och laddar 1bar ungefär så har du kanske 200hk Tack för att du redde ut mitt huvud lite. Men bilen är lite planerat att ha som ''bruksbil'', antar att IC är att rekomendera då? eller har jag fel. *Antar, då jag inte vet. Och jag gillar att veta innan jag sätter igång* | |
|
| |
Rekord E2 Turbo Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 455 Namn : Opel Från : Rüsselsheim Kör : Rekord Turbo Registration date : 08-12-29
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här sön 08 mar 2009, 14:54 | |
| IC är alltid att föredra. | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här sön 08 mar 2009, 17:14 | |
| Jepp använd IC, kostar lite pengar och ger mycket | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här sön 08 mar 2009, 19:03 | |
| Tack för svaren grabbar. Uppskattas.
Men ju mer jag läser desto mer undrar jag. Angående kolvar och stakar. Kolvarnas styrka varierar mellan olika munnar har jag märkt, vissa säger 200, andra 250hk. Mao kan det vara vettigt att byta till cossie kolvar. Bultarna till pinto stakarna ska kallpressas som jag läste mikael skrev, detta måste ju betyda att man får plocka bort stakarna och hänga upp dom i en press. Är det inte lika bra att påengång byta till cossie stakar med, eller blir det extra komplikationer?
Grupp A packning verkar också vara en vettig sak att använda.
Ursäkta om jag frågar mycket (dumma?)frågor, men jag vill gärna ha lite saker klart för mig innan jag börjar lägga ut mina surt ihop knegade pengar.
Mvh Marcus | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här sön 08 mar 2009, 19:14 | |
| Ja enklast är att köra med cosworth kolvar och stakar direkt, grupp A packning är ett vettigt köp också
Ang hållbarjeten på kolvarna så beror det på hur duktigt justeraren är som ställer in motorn med bränsle och tändning
Jag rekomenderar att börja med orginal motor först för att lära sig hur det funkar med turbo och sen uppgradera | |
|
| |
hybris Skogenracing Small
Antal inlägg : 23 Age : 36 Namn : Peter Från : Piteå Kör : pinto Sierra Turbo Registration date : 09-04-24
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här mån 27 apr 2009, 20:57 | |
| Tjenare. vill först och främst säga: vilket jävla skönt forum!! här finns det mkt som hjälper en!
jag har köpt mig en sierra -88 (OHC) som jag ska turbokonvertera.. har även turbo,extra sprut,IC osv osv.. men jag har några frågor:
ni har ju skrivit att man ska ta bort EGR prylarna, vad mer exakt innefattar dom "prylarna"? sen behövde jag ju även ta bort några tryckslangar som gick från insuget till blocket någonstans, vilka/vilken slang är det? sen vill jag ju ha en massa vakuum+tryck slangar till dump,tryckvakt,laddtrycksmätare, vars är det smidigast att ta dom ifrån? känns inte så kul att ta dom från samma slang.. tack på förhand. mvh. | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här mån 27 apr 2009, 21:40 | |
| sitter under insuget om du har EGT, pulsair systemet försvinner med nya grenröret så enkelt sagt så löser det där sig när du bygger. Du har en slang som sitter på blocket, följ den till insuget och plocka av den där och plugga insuget. vissa modeller har bra anslutningar under insuget för vakum som funkar bra, sen har du en anslutning på spjället och en längre bak på insuget. räcker inte dom så får du borra och gänga insuget och stoppa dit flera. | |
|
| |
Antal inlägg : 23 Age : 36 Namn : Peter Från : Piteå Kör : pinto Sierra Turbo Registration date : 09-04-24
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här mån 27 apr 2009, 21:44 | |
| okejokej nu fick jag lite mer fakta!
men det blir org grenrör för mig+adapter till turbon. hur ska jag göra med grenröret då? tanken ska vara att det ska gå snabbt att få tillbaka till orginal motorn pga besiktning. | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här mån 27 apr 2009, 21:53 | |
| har besiktat utan pulsair rören så dom kan du riva bort, men annars gör du bara en adapter och plockar bort den vid bes | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 28 apr 2009, 06:39 | |
| okej tusen tack för snabbt svar mikael. jag återkommer om jag får några mer funderingar! mvh | |
|
| |
_Glenne_ Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 582 Age : 36 Namn : Glenn Från : Sundsvall Kör : 528i/540i E28 -82, 530DA M-Sport E39 -01 Registration date : 07-03-05
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här mån 11 maj 2009, 22:10 | |
| En liten fråga, hur mkt skulle man våga ladda med en 2.9a med extrasprut/extraspridare? Självklart går det säkerligen inte att ladda lika mkt som om man kör med typ ms eller så, det vet jag.
Sen hur mkt hk kan man ca få ut ur ett snikbygge på en 2.9 med extraspridare/sprut? | |
|
| |
Streetlover Skogenracing Sponsor
Antal inlägg : 590 Age : 36 Namn : Robin Från : Karlsborg Kör : Opel Ascona C -87 & Ford Taunus 20m -65 Registration date : 08-05-25
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här mån 11 maj 2009, 22:59 | |
| är det någon här som har turbo konverterat en Sierra DOHC motor? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 12 maj 2009, 17:02 | |
| Kanske en halvbar kan man ladda om man är mycket försiktigt på en 2.9:a med extrasprut. går säkert fint som snus men med MS får man ju en körbar bil också men billiga grejer motorerna så går ju att exprimentera lite om man inte har råd. | |
|
| |
Antal inlägg : 582 Age : 36 Namn : Glenn Från : Sundsvall Kör : 528i/540i E28 -82, 530DA M-Sport E39 -01 Registration date : 07-03-05
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 12 maj 2009, 19:05 | |
| Well, ms hade inte suttit fel, men det kostar ju några kronor också så det får bli extrasprut isåfall, tills vidare i framtiden iaf.. Men med 0.5 borde det röra på sig lite bättre än orginal iaf tycker man (?) | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 12 maj 2009, 21:16 | |
| Dom flesta förstår inte hur mycket bättre dom går med 0.5 motför orginal | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 12 maj 2009, 21:39 | |
| Ja så är det nog... Borde väll inte vara några problem att kliva över 200hk strecket med 2.9 och 0,5 bar? eller vad kan man på ett ungeför få ut med runt 0.5-0.6 bar? Tänkte nämligen få lite mer fart i Granadan i sommar och då gick mina tankar direkt på 2.9 turbo då jag har några st 2.9 motorer och jag gillar 2.9orna mer än 2.8orna | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 12 maj 2009, 21:42 | |
| runt 220hk skulle jag tippa på med extrasprut, mer med MS | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här | |
| |
|
| |
| Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här | |
|