| Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här | |
|
+148Anton_N97 norell Dannexx turbohakan Budda ZimonWisjö RalleFagerman OlliFIN hessu75 Caprimk1 Filborna Bozzb Curious1 Alexander92 malmström -Felix- sprint Stylishh Rake Tom myrberg89 norpan69 MickeJ bmx JElfgren 021petterzzon xr-rabbit witsky Twokay Finnborn Fiechen Piecia Forsberg bogieboy dennis-volvo Grey bosse Stridh sunken Fordpappa Joel JapsJonas sjöblom! Pontus06 Fordmannen ropa E.Nilsson Pearly freddan222 Wike WTB AtlanticBlue Robins HultN NIKKELICIOUS Marcusss persson121 328Rikard mAnGGe Chris__ Jesper_NA Rohden Hedin_ _Macce_ Schimpy kyngas Golden Boy Roobin Streetlover hybris Rekord E2 Turbo Mr Macke paq joppa Alexxx Pacan Henka_ Flexenan Mixx_ robsan Sandvik raushed loop 740Tic sierraboss effekthero Eriksson bidus3 Almgren Toffe broddbyskogen Vr6 Sköld SierraT Bojan victor91 apskaft lasema TICSierra ford_racing Mese_Jonas Haggen FrystGrus Nyman alex_side alle_d cossie84 Blöjan englund knäcken Kalle _volvo240_ jonasahman _Spawned_ NS _Glenne_ SBP FU Jonas O tilldig Lindskog zorbit werd upplyft Jansen JBlom areez GMW okkarakka Jimmy Danne volvo 740 Lutte Blyfot _-gniraz-_ Fahlberg fuckforden Öbbe Battery lones cossie_man Mk2_power FordFreak Liljan Greger81 ToTTe Henrik m5micke richard s Mikael 152 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här lör 13 feb 2010, 20:58 | |
| Ja då går det givetvis att vrida på den en aning för att motverka spik till en viss gräns | |
|
| |
freddan222 Skogenracing Small
Antal inlägg : 42 Age : 36 Namn : fredrik Från : borlänge Kör : BMW Registration date : 10-02-09
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här lör 13 feb 2010, 22:11 | |
| okej får tacka för tipsen | |
|
| |
Antal inlägg : 42 Age : 36 Namn : fredrik Från : borlänge Kör : BMW Registration date : 10-02-09
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här sön 14 feb 2010, 12:17 | |
| kom på en annan grej hur stor chans är det att alla sex cylindrar får lika mycket soppa? om man kör med extra spridare | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här sön 14 feb 2010, 12:20 | |
| Hänger mest på om det är ett bra insug, men helt klart är det här ett problem på just extrasprut bilar men funkar konstigt nog rätt bra endå | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här fre 19 feb 2010, 19:04 | |
| sitter en vacumklocka på fördelaren vad gör den för nått? | |
|
| |
Pearly Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 604 Age : 36 Namn : Pär Från : Sandviken Kör : Vw Passat, Opel Ascona B, AC XF800 Registration date : 09-02-14
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 02 mar 2010, 22:14 | |
| Jag funderar på att turbokonvertera min 1.6a Dock så undrar jag om turbo, vill inte ha en stor turbo alls då jag inte kommer få så mkt effekt och platsen är begränsad. Något tips på turbo? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 02 mar 2010, 22:21 | |
| - freddan222 skrev:
- sitter en vacumklocka på fördelaren vad gör den för nått?
Reglerar förtändningen | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 02 mar 2010, 22:22 | |
| - Pearly skrev:
- Jag funderar på att turbokonvertera min 1.6a
Dock så undrar jag om turbo, vill inte ha en stor turbo alls då jag inte kommer få så mkt effekt och platsen är begränsad. Något tips på turbo? Från vilken 2liters personbil som helst skulle jag säga | |
|
| |
Schimpy Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 585 Age : 35 Namn : Johan Från : Norrköping Kör : Bmw 320 Registration date : 07-12-09
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här sön 14 mar 2010, 09:48 | |
| Hejsan! liten fråga angående wastegates. Har denna modell på min sierra med 50mm in o ut: Sitter 2 stycken fjädrar i den när den levereras och en extra fjäder följer med. Hur många bör man köra med om man siktar på 1,5 bar i ladd? alla 3 eller blir de för mycket tro? Kul o veta hur ni tänkter angående det här bara Tackar på förhand! | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här sön 14 mar 2010, 11:30 | |
| Provtryck den, med hjälp av en laddtrycksmätare, T-kors samt en cykelpump (eller liknande) kan du pumpa upp tryck och se när ventilen rör sig. Givetvis inte så exakt men en fingervisning ungefär | |
|
| |
Schimpy Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 585 Age : 35 Namn : Johan Från : Norrköping Kör : Bmw 320 Registration date : 07-12-09
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här sön 14 mar 2010, 13:01 | |
| aah de e klart så kan man ju göra hehe, tack för tipset! | |
|
| |
E.Nilsson Skogenracing Small
Antal inlägg : 12 Age : 35 Namn : Emil Från : Sverige Kör : Sierra Dohc Registration date : 10-03-15
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här mån 15 mar 2010, 19:29 | |
| tjenatjena
Satt idag i min lilla Sierra DOHC på väg hem o fundera över att det nu gott ca 3månader sedan man åkte turbo sist och abstinensen börja sakta krypa på! Svängde förbi garaget o kolla hyllorna och visst fanns det ett lämpligt agg där till den lilla 2l maskinen så nu ska hon få lite andningshjälp, men dök upp en liten fråga i huvudet! Hur gör ni med tändningen på dessa maskiner? Går den och backa på något sätt? Tänkte smyg ladda runt 0,5-0,6 med tillskotts sprut! | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här mån 15 mar 2010, 21:52 | |
| Tyvärr går det inte, eller jo om det går att flytta triggern en aning men kan vara riktigt bökigt men skulle tro att det lilla laddet funkar | |
|
| |
E.Nilsson Skogenracing Small
Antal inlägg : 12 Age : 35 Namn : Emil Från : Sverige Kör : Sierra Dohc Registration date : 10-03-15
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här mån 15 mar 2010, 23:08 | |
| okej tackar för svaret,
Hörde nått om någon "oktan kontakt" vid spolen som skulle backa tändningen om man jorda denna kontakt! Men provar med std och ser! MAP-Sensorn duger det och bara köra T-Kors där på slangen? för den lär väl inte följa med och gilla laddtryck? helt grön på snik konverteringar bara pysslat bmw och volvo med eftermarknads sprut tidigare! | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 16 mar 2010, 06:45 | |
| Ja det sägs finnas en sån men osäker på om det funkar, funkar bra med mapsensorn sätt en backventil på t-korset med luften "läcker ut" | |
|
| |
ropa Skogenracing Large
Antal inlägg : 171 Age : 33 Namn : robert Från : Finland Kör : ford taunus 1978 2.6 volvo 245 turbo Registration date : 08-01-10
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tor 25 mar 2010, 18:23 | |
| vi började bygga turbo på en bmw 318 i måndags å nu har vi kommit så långt att det är dags för uppstart. så ja undrar hur mycket tändningen skall backas?vi har byggt med en kkk14 turbo och en strömberg förgasare. tacksam för svar | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tor 25 mar 2010, 19:09 | |
| Tills det inte spikar är en bra tumregel | |
|
| |
ropa Skogenracing Large
Antal inlägg : 171 Age : 33 Namn : robert Från : Finland Kör : ford taunus 1978 2.6 volvo 245 turbo Registration date : 08-01-10
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här fre 26 mar 2010, 07:37 | |
| okej tack för svar | |
|
| |
Fordmannen Skogenracing Small
Antal inlägg : 6 Age : 34 Namn : Sebastian Nimrell Från : Hoting, Jämtlands län. Kör : Ford Sierra 2.0L -84 Registration date : 09-09-30
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här fre 26 mar 2010, 10:33 | |
| Tjena micke! Har suttit o kollat igenom tråden och är grymt imponerad av grenröret. Jädrans fin lösning. Dock så har man inte några svets-egenskaper, så finns det nån möjlighet att du kanske svetsa ihop ett grenrör åt mig för ett rätt pris? Har funderat på att turbokonvertera ett bra tag. Helst efter man har kollat på era filmer!
Ja just ja, en annan fundering jag har. Om man vill vara extra seriös, vad för sorts kolvar ska man gå efter? Tror du cosworth kolvar passar i blocket eller måste man då byta ut vevstakar och allt möjligt?
MVH Sebbe | |
|
| |
Öbbe Skogencrew
Antal inlägg : 6142 Age : 42 Namn : Öberg Från : Gävle Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71 Registration date : 06-10-12
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här fre 26 mar 2010, 13:55 | |
| - Fordmannen skrev:
Ja just ja, en annan fundering jag har. Om man vill vara extra seriös, vad för sorts kolvar ska man gå efter? Tror du cosworth kolvar passar i blocket eller måste man då byta ut vevstakar och allt möjligt?
MVH Sebbe Ta en titt i alla ford projekt trådar som finns så ser du vilka alternativ du har och hur folk löser saker.. Grenrör o dyl brukar dyka upp på annonser lite då och då här och på blocket.. | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här fre 26 mar 2010, 17:43 | |
| Gör inga grenrör tyvärr, folk vill inte betala det jag begär för allt jobb som det faktiskt är.
Cosworth kolvar och stakar är en bra lösning som inte kosta så mycket 2000-3000kr plus nya ringar 2000kr om dom är dåliga | |
|
| |
paq Skogenracing Medium
Antal inlägg : 61 Age : 47 Namn : Robin Från : Borås Kör : Bara Ford Registration date : 09-03-04
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här fre 26 mar 2010, 18:22 | |
| Hej tänkte hänga i en TD04 15g i min Dohc och ladda max 0,7 klarar jag mig med Cossi orginal spridare på 270 cc . Och måste jag skaffa mig en bättre soppa pump eller går det med org...
MVH: tacksam nybörjare | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här fre 26 mar 2010, 18:43 | |
| Cosworth spridare har lågohm så funkar alltså inte, orginalpump ska räcka till | |
|
| |
Fordmannen Skogenracing Small
Antal inlägg : 6 Age : 34 Namn : Sebastian Nimrell Från : Hoting, Jämtlands län. Kör : Ford Sierra 2.0L -84 Registration date : 09-09-30
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här fre 26 mar 2010, 19:21 | |
| - Mikael skrev:
- Gör inga grenrör tyvärr, folk vill inte betala det jag begär för allt jobb som det faktiskt är.
Cosworth kolvar och stakar är en bra lösning som inte kosta så mycket 2000-3000kr plus nya ringar 2000kr om dom är dåliga Okej, men då ska jag kolla upp kolvarna. Då kan man leka lite extra ^^, Hmm, de va synd.. Men om du nu skulle göra ett litet undantag (for me ^^) Vilket pris skulle vi hamna på då? | |
|
| |
Pontus06 Skogenracing Small
Antal inlägg : 1 Age : 33 Namn : Pontus Från : Tungelsta Kör : Sierra 2.0 dohc X2! Registration date : 10-03-26
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här fre 26 mar 2010, 20:06 | |
| Tjena nu har det blivit dags för turbo bygge på min svarta sierra 92 med 2.0 dohc motor. har lite frågor. Har förstått det mesta av guiden men undrar över lite andra saker: Kan man köra med enbart större spridare istället för extra spridare? Kan man byta till en annan mapsensor eller måste man lura den ? hur funkar det med att byta btr? soppa pump klarar den ca 200hk som jag ungefär tänkt mig? antar även att kopplingsbyte blir aktuellt, hur stor och hur många splines är det? Hur många puckar, fjädrad eller ofjädrad? Hur mycket vågar man ladda med en dohc motor som är i fint skick med 10.000mil på ryggen. Samt hur många hk klarar motorn i org utförande(kolvar, stakar, topp vxllåda, bakaxel osv) UNGEFÄR, vet att det skiljer från motor till motor, men 150?200?300hk? måste ju finnas någon typ av riktlinje Sen undrar jag även om man kan plugga igen vatten in och ut på en turbo till nissan200sx som jag ev kommer använda mig utav. Sen att ta bort gjutskägg i toppen ger det någon effekt ? samt om jag vill kompsänk hur går jag tillväga för det? är det bästa att lämna in det eller kan man köra med ex dubbla toppackningar? Blev endel frågor nu men hoppas ni kan hjälpa mig! Kan ta detta via pm om det är enklare men passar på att fråga medans jag har frågorna i huvudet. Jag har användt SÖK funktionen men inte riktigt fått svar på det jag undrar. kan även ta detta över msn om det är någon som har lust att hjälpa mig ! Mvh | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här | |
| |
|
| |
| Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här | |
|