| Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här | |
|
+148Anton_N97 norell Dannexx turbohakan Budda ZimonWisjö RalleFagerman OlliFIN hessu75 Caprimk1 Filborna Bozzb Curious1 Alexander92 malmström -Felix- sprint Stylishh Rake Tom myrberg89 norpan69 MickeJ bmx JElfgren 021petterzzon xr-rabbit witsky Twokay Finnborn Fiechen Piecia Forsberg bogieboy dennis-volvo Grey bosse Stridh sunken Fordpappa Joel JapsJonas sjöblom! Pontus06 Fordmannen ropa E.Nilsson Pearly freddan222 Wike WTB AtlanticBlue Robins HultN NIKKELICIOUS Marcusss persson121 328Rikard mAnGGe Chris__ Jesper_NA Rohden Hedin_ _Macce_ Schimpy kyngas Golden Boy Roobin Streetlover hybris Rekord E2 Turbo Mr Macke paq joppa Alexxx Pacan Henka_ Flexenan Mixx_ robsan Sandvik raushed loop 740Tic sierraboss effekthero Eriksson bidus3 Almgren Toffe broddbyskogen Vr6 Sköld SierraT Bojan victor91 apskaft lasema TICSierra ford_racing Mese_Jonas Haggen FrystGrus Nyman alex_side alle_d cossie84 Blöjan englund knäcken Kalle _volvo240_ jonasahman _Spawned_ NS _Glenne_ SBP FU Jonas O tilldig Lindskog zorbit werd upplyft Jansen JBlom areez GMW okkarakka Jimmy Danne volvo 740 Lutte Blyfot _-gniraz-_ Fahlberg fuckforden Öbbe Battery lones cossie_man Mk2_power FordFreak Liljan Greger81 ToTTe Henrik m5micke richard s Mikael 152 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
Hedin_ Skogenracing Elite
Antal inlägg : 1976 Age : 34 Namn : Tobbe Från : Gävle Kör : Audi A4 1.8T Registration date : 08-12-15
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 15 dec 2009, 00:49 | |
| - AtlanticBlue skrev:
- Vilken 2.0L pintomotor är lättast att turbokonvertera? En med förgasare eller en med insprutning?
Hur ligger det till effektmässigt när det kommer till turbo? Är det lättare att få ut mer kräm ur en insprutningsmotor?
Tänkte att det var lämpligt att fråga er eftersom en del av er håller på med pintomotorer... Med förgasare lär du tryck sätta den och på insprut lär du antingen skaffa extra sprut eller ett vettig sprut. Du får ut mer kräm ur en insprutare, men det beror på om du ska köra med värre förgasare. | |
|
| |
AtlanticBlue Skogenracing Small
Antal inlägg : 37 Age : 32 Namn : Simon Från : Sverige Kör : GXL coupe -73 2,8 V6 Registration date : 09-12-14
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 15 dec 2009, 12:16 | |
| - Hedin_ skrev:
- AtlanticBlue skrev:
- Vilken 2.0L pintomotor är lättast att turbokonvertera? En med förgasare eller en med insprutning?
Hur ligger det till effektmässigt när det kommer till turbo? Är det lättare att få ut mer kräm ur en insprutningsmotor?
Tänkte att det var lämpligt att fråga er eftersom en del av er håller på med pintomotorer...
Med förgasare lär du tryck sätta den och på insprut lär du antingen skaffa extra sprut eller ett vettig sprut. Du får ut mer kräm ur en insprutare, men det beror på om du ska köra med värre förgasare. Tack för svaret Men jag vet inte om det besvarade alla mina frågor... Jag kanske ställde frågan på ett konstigt sätt... Hursomhelst: Om jag vill köra så mycket original som möjligt för att hålla priset nere, och inte vill ha något monsterresultat med trimningen, vilket är då enklast att turbokonventera? Insprut eller förgasare? Jag har nämligen möjligheten av välja gratis. P.S. förgasare sitter på för tillfället... | |
|
| |
Henrik Skogenracing Sponsor
Antal inlägg : 1669 Age : 36 Namn : Henrik Från : land Kör : Nissan och Ford Registration date : 06-10-13
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 15 dec 2009, 12:36 | |
| - AtlanticBlue skrev:
- Hedin_ skrev:
- AtlanticBlue skrev:
Tänkte att det var lämpligt att fråga er eftersom en del av er håller på med pintomotorer...
Med förgasare lär du tryck sätta den och på insprut lär du antingen skaffa extra sprut eller ett vettig sprut. Du får ut mer kräm ur en insprutare, men det beror på om du ska köra med värre förgasare. Tack för svaret
Men jag vet inte om det besvarade alla mina frågor... Jag kanske ställde frågan på ett konstigt sätt... Hursomhelst: Om jag vill köra så mycket original som möjligt för att hålla priset nere, och inte vill ha något monsterresultat med trimningen, vilket är då enklast att turbokonventera? Insprut eller förgasare? Jag har nämligen möjligheten av välja gratis. P.S. förgasare sitter på för tillfället... Insprut ger mest effekt och är 1000gånger enklare att turbokonvertera. Dock endel pill med att få dit om du har förgasare nu men har du en bil att ta allt från är de ju såklart lättare. | |
|
| |
AtlanticBlue Skogenracing Small
Antal inlägg : 37 Age : 32 Namn : Simon Från : Sverige Kör : GXL coupe -73 2,8 V6 Registration date : 09-12-14
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 15 dec 2009, 13:40 | |
| Okej, tack Henrik Då får de bli insprutning då... Hade ändå tänkt att konvertera. Och som du kanske gissat så har jag ju en "nyare" sierra utanför garaget med exakt samma motor att ta grejer ifrån. | |
|
| |
Robins Skogenracing Medium
Antal inlägg : 73 Age : 33 Namn : Robin S Från : Åland Registration date : 09-11-29
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 15 dec 2009, 15:25 | |
| - Henrik skrev:
- Robins skrev:
- En liten fråga bara. Hur lyckades du få 20mm oljeretur från turbon när hålet i blocket inte änns är 20mm?
Kanske genom reducering. Anors kan man ju lägga returen i tråget om man vill ha 20mm hela vägen. Tror nog ja lägger 20mm hela vägen till tråget så har man lite marginaler. | |
|
| |
Antal inlägg : 1976 Age : 34 Namn : Tobbe Från : Gävle Kör : Audi A4 1.8T Registration date : 08-12-15
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här ons 16 dec 2009, 12:16 | |
| - AtlanticBlue skrev:
- Okej, tack Henrik
Då får de bli insprutning då... Hade ändå tänkt att konvertera. Och som du kanske gissat så har jag ju en "nyare" sierra utanför garaget med exakt samma motor att ta grejer ifrån. Blir faktiskt ganska mycket som ska fixas då. Tex En hel el härva samt styrboxen o tändboxen Soppa tanken då det måste finnas retur Soppa pump o etc Själv tycker jag att det är ganska onödigt o ta allt från en annan bil då jag tycker de e lättare o skaffa en bil som har insprut från början Men det är ju min åsikt | |
|
| |
Henrik Skogenracing Sponsor
Antal inlägg : 1669 Age : 36 Namn : Henrik Från : land Kör : Nissan och Ford Registration date : 06-10-13
| |
| |
| |
| |
WTB Skogenracing Large
Antal inlägg : 175 Age : 40 Namn : Tobias Från : Torsby Kör : Allt möligt Registration date : 10-01-19
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 19 jan 2010, 15:45 | |
| Så nu har man läst Hela tåden om ämnet De ältas om samma saker 110 ggr eller nåt tror ja Ska förmodligen handla en Sierra Sedan 88 (alltså pinto)av en polare för 500kr så tänkte läsa på lite innan man ger sej in på nåt,Har komverterat en Volvo 360 med F-Motor och kopplat i extrasprut för längesen men hade Aldrig behovet av de,Körde med gula Saabturbo spridare och proggresiv BTR vilket funka helt ypperligt,Ladda 1,5 utan nåt spik alls..Säkert fel tråd att fråga men lådan i sierran (5 växlad) Såg nån mer frågat innan,men nån som vet bristningsgränsen utan hjulstuds och skapligt sent ladd så de inte nö knäcker den på lågvarv? Hur mycke trycker orginal tryckplatta gentemot säg orginal Saabplatta ? Vill givetvis ha en så körbar bil som möjligt så organisk lamell är ju att föredra,Nån som gjort proceduren och moklat dit en 228 tryckplatta på pinton så man vet de rymms?Finns de 228 organisk lamell med fordsplines? Många frågor | |
|
| |
Antal inlägg : 73 Age : 33 Namn : Robin S Från : Åland Registration date : 09-11-29
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tor 28 jan 2010, 16:24 | |
| Va ska man ha för olja i motorn när man kör turbo pinto? Duger 10w-40 halvsyntet eller ska man ha bättre grejer? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tor 28 jan 2010, 17:04 | |
| brukar köra med den olja som rekomenderas till motorn orginal, funkar bra för det mesta | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tor 28 jan 2010, 20:49 | |
| | |
|
| |
Wike Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 664 Age : 33 Namn : Wike Från : Gävle Kör : Kanske inte som alla andra? Registration date : 08-07-02
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tor 28 jan 2010, 21:38 | |
| Vad kan man göra om man inte vill köra med extra-sprut på en sierra 2,9? Och hur ska man göra? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tor 28 jan 2010, 21:39 | |
| Programmerbart insprut. Byta spridare funkar dåligt och progressiv regulator räcker inte | |
|
| |
Wike Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 664 Age : 33 Namn : Wike Från : Gävle Kör : Kanske inte som alla andra? Registration date : 08-07-02
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tor 28 jan 2010, 21:42 | |
| Okej.. Om man kör MS, vad är det för "tillval" man ska ha då då? Känner mig helt vilsen.. | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tor 28 jan 2010, 21:47 | |
| Du kan ju börja med att läsa igenom Megsquirt guiden | |
|
| |
freddan222 Skogenracing Small
Antal inlägg : 42 Age : 36 Namn : fredrik Från : borlänge Kör : BMW Registration date : 10-02-09
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 09 feb 2010, 21:41 | |
| tänkte slänga dit en turbo på min gamla e28 520 kommer det funka med 3st 520 org spridare på tryckvakt någon som har provat? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 09 feb 2010, 21:58 | |
| Skulle nästan tro att en 535 lmm och 535 vid lite ladd och m5 spridare vid mer ladd och med lite labbande av bränsletryck etc skulle funka annars. Tre spridare kan dock funka bra till lite lägre ladd | |
|
| |
Antal inlägg : 42 Age : 36 Namn : fredrik Från : borlänge Kör : BMW Registration date : 10-02-09
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 09 feb 2010, 22:13 | |
| tänkte väl ladda runt 0,5bar, är väl 9,8:1 i komp i motorn om det är för mycket eller går det bra | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 09 feb 2010, 22:18 | |
| 0.5 brukar alltid kunna gå men du får vara noga och lyssna efter spik | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tor 11 feb 2010, 19:34 | |
| okej när ska extra spridarna öppna vid vilket tryck? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tor 11 feb 2010, 20:38 | |
| 0.2 brukar vara en bra början | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här lör 13 feb 2010, 16:31 | |
| tror du att man måste justera tändningen eller? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här lör 13 feb 2010, 17:02 | |
| Troligtvis ja, men har du fördelaren sitter i toppen är det inte justerbart | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här lör 13 feb 2010, 20:52 | |
| ne den sitter i blocket på min | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här | |
| |
|
| |
| Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här | |
|