| Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här | |
|
+148Anton_N97 norell Dannexx turbohakan Budda ZimonWisjö RalleFagerman OlliFIN hessu75 Caprimk1 Filborna Bozzb Curious1 Alexander92 malmström -Felix- sprint Stylishh Rake Tom myrberg89 norpan69 MickeJ bmx JElfgren 021petterzzon xr-rabbit witsky Twokay Finnborn Fiechen Piecia Forsberg bogieboy dennis-volvo Grey bosse Stridh sunken Fordpappa Joel JapsJonas sjöblom! Pontus06 Fordmannen ropa E.Nilsson Pearly freddan222 Wike WTB AtlanticBlue Robins HultN NIKKELICIOUS Marcusss persson121 328Rikard mAnGGe Chris__ Jesper_NA Rohden Hedin_ _Macce_ Schimpy kyngas Golden Boy Roobin Streetlover hybris Rekord E2 Turbo Mr Macke paq joppa Alexxx Pacan Henka_ Flexenan Mixx_ robsan Sandvik raushed loop 740Tic sierraboss effekthero Eriksson bidus3 Almgren Toffe broddbyskogen Vr6 Sköld SierraT Bojan victor91 apskaft lasema TICSierra ford_racing Mese_Jonas Haggen FrystGrus Nyman alex_side alle_d cossie84 Blöjan englund knäcken Kalle _volvo240_ jonasahman _Spawned_ NS _Glenne_ SBP FU Jonas O tilldig Lindskog zorbit werd upplyft Jansen JBlom areez GMW okkarakka Jimmy Danne volvo 740 Lutte Blyfot _-gniraz-_ Fahlberg fuckforden Öbbe Battery lones cossie_man Mk2_power FordFreak Liljan Greger81 ToTTe Henrik m5micke richard s Mikael 152 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här fre 26 mar 2010, 20:34 | |
| Går inte att lura ett sprut med mapsensor så större spridare kommer inte funka tyvärr. 0.5 kan du ladda ganska säkert med koll på soppan över det blir en risk i och med att tändnigen är fast.
Mycket info står i denna tråd och riktigt bra att läsa igenom den fast det är många sidor.
Kopplingen står det om i nån tråd här i teknik, kan inte i huvudet. orginal kommer inte räcka i alla fall.
Ska jag göra ett grenrör idag så vill jag ha 2500-3000kr, för mycket tid och för tråkigt för att det ska vara värt att hålla på annars (inget adapterrör) | |
|
| |
paq Skogenracing Medium
Antal inlägg : 61 Age : 47 Namn : Robin Från : Borås Kör : Bara Ford Registration date : 09-03-04
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här fre 26 mar 2010, 21:15 | |
| Okej tack Micke då vet jag . en följd fråga då hur vet man om en spridare är hög eller låg ohm? Fick nämligen tag på några 339 cc från en Volvo turbo. | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här fre 26 mar 2010, 21:24 | |
| Du mäter med en ohmbrygga på stiften, brukar vara 7-8ohm som är högom och allt under det blir lågohm om jag minns rätt | |
|
| |
paq Skogenracing Medium
Antal inlägg : 61 Age : 47 Namn : Robin Från : Borås Kör : Bara Ford Registration date : 09-03-04
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här fre 26 mar 2010, 22:52 | |
| okej tack för snabb respons med svar... | |
|
| |
Mese_Jonas Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 893 Age : 38 Namn : Jonas Gistö Från : Terjärv/Finland Kör : Mercedes 190 Registration date : 07-11-25
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här sön 28 mar 2010, 17:00 | |
| Man ser ofta att folk gruvar sig över att göra grenrör så gjorde jag också innan jag gjorde mitt första då insåg man hur enkelt det egentligen är att få till ett helt fungerande grenrör. Nästan så det blir av sig självt om man bygger med 90 graders!! | |
|
| |
sjöblom! Skogenracing Large
Antal inlägg : 251 Age : 33 Namn : philip sjöblom Från : Sandared Kör : Audi A6 2.7t, Opel omega 3000T, Beach buggy Registration date : 09-10-25
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här lör 10 apr 2010, 01:46 | |
| Går tändningen backa nånting på en pinto? vet visserligen inte om han spikar än, men ifall han nu skulle göra det..
Åker på 0.6 i ladd ungefär och spridare som borde flöda runt 280-290cc nu (352cc vid 3 bar, jag åker på 2.2bar). Tycker han går lite fett på låga och tunt på höga. Nån idé hur jag löser det enklast tills jag fått ihop ett ms?
Sen märkte jag även att kopplingen redan börjar ge med sig. Ska åka 1 bar i ladd tillslut. Måste jag byta till en värre koppling eller klarar jag mig på en bättre orginal koppling? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här lör 10 apr 2010, 10:11 | |
| Ja du vrider fördelaren bara medsols, ytterst lite i taget dock
Du bör nog ställa upp trycket och spänna fjädern i luftmängdmätaren aning så den öppnar trögare så kan du till slut få till det ganska bra, alternativt sätta dit en större luftmängdmätare
En sinterlamell brukar lösa problemet upp till 1bar | |
|
| |
Antal inlägg : 251 Age : 33 Namn : philip sjöblom Från : Sandared Kör : Audi A6 2.7t, Opel omega 3000T, Beach buggy Registration date : 09-10-25
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här lör 10 apr 2010, 11:34 | |
| Gött, då får jag bygga nån avlyssnare så jag hör om det spikar Ska jag ställa bränsletrycket mer tror du? spänt fjädern har jag redan gjort, men får testa ställa upp trycket lite till och spänna den mer då. Kan inte bli mer än fel Vart får jag tag på en sinterlamell och vad får man ge för en sådan? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här lör 10 apr 2010, 18:49 | |
| Dalhems, PPF, TP Speed kan t.ex fixa lameller skulle jag tro | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här lör 10 apr 2010, 18:56 | |
| Du råkar möjligtvis inte veta måttet på orginal lamellen? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här lör 10 apr 2010, 19:24 | |
| | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här lör 10 apr 2010, 20:09 | |
| Tackar och bugar | |
|
| |
paq Skogenracing Medium
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här fre 23 apr 2010, 09:21 | |
| Hur stor betydelse har flödet från block till turbo? Hittade nämligen 42mm rör som jag tänkte använda till mitt grenrörs byggen men skulle kanske behöva lite större eller vad tror ni? | |
|
| |
paq Skogenracing Medium
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här fre 23 apr 2010, 09:27 | |
| Glömmde nämna att flänsen jag har gjort är med fyrkantiga hål med måtten 43x47mm. Och att det är till en 2,0 Dohc | |
|
| |
Öbbe Skogencrew
Antal inlägg : 6142 Age : 42 Namn : Öberg Från : Gävle Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71 Registration date : 06-10-12
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här fre 23 apr 2010, 11:04 | |
| 48mm är ju nästa storlek men går bra med 42mm många som gjort grenrör i de, tex på en sexa blire trångt ibland med 48mm.. Men sen om man ska ha mycket effekt äre ju o föredra större såklart.. Nån som vet mer exakt kan säkert svara bättre åt dig.. | |
|
| |
paq Skogenracing Medium
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här fre 23 apr 2010, 13:50 | |
| Okej perfekt då vet jag bara att börja svetsa nudå tack | |
|
| |
JapsJonas Skogenracing Small
Antal inlägg : 13 Age : 33 Namn : Jonas Jönsson Från : Kristianstad Kommun, Skåne Kör : Nissan 200sx S13 Registration date : 10-04-25
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här sön 25 apr 2010, 20:58 | |
| Om man skulle skaffa en billig bil för att testa innan man förstör sin bruksbil, var hittar man billiga komponenter? rycker man t.ex turbon från någon skrotfärdig saab eller något eller finns det en bättre lösning? | |
|
| |
Schimpy Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 585 Age : 35 Namn : Johan Från : Norrköping Kör : Bmw 320 Registration date : 07-12-09
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här mån 26 apr 2010, 12:13 | |
| Turbon från Saab 9000 tex är många som kör med. Finns även kallstartspridare på samma bil som används för extra bränsle vid laddtryck. Så bara gå till skroten o leta så blir det billigast | |
|
| |
JapsJonas Skogenracing Small
Antal inlägg : 13 Age : 33 Namn : Jonas Jönsson Från : Kristianstad Kommun, Skåne Kör : Nissan 200sx S13 Registration date : 10-04-25
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tor 29 apr 2010, 17:44 | |
| Ok tack för snabbt svar, Jag antar att sådana här hemmabyggen inte är något som går igenom besiktningen... Kommer det en guide på ett snyggare alternativ med modifikation av toppen med mera? och är det svårt att få igenom en konverterad bil? | |
|
| |
Öbbe Skogencrew
Antal inlägg : 6142 Age : 42 Namn : Öberg Från : Gävle Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71 Registration date : 06-10-12
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tor 29 apr 2010, 17:55 | |
| Går inte nå bra o bes med turbo konverterad bil.. Nån guide för o porta snygga till en topp e inget vi kommer o göra här på skogen iaf, är för svårt är ju en hel vetenskap men snygga till lite kan man alltid göra utan att förstöra nåt.. | |
|
| |
paq Skogenracing Medium
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här lör 01 maj 2010, 12:57 | |
| Är det någon som vet anledningen till att man inte kan besiktiga en turbo konverterad bil? man kan ju slänga i en befintlig turbomotor och få igenom den. Eller har jag fått allt om bakfoten nu? | |
|
| |
Joel Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 533 Age : 35 Namn : Joel Från : Norrhult, Småland Kör : Golf GTI 16v -89, Ford Sierra -88 Registration date : 10-03-06
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här lör 01 maj 2010, 14:49 | |
| Ja för att du får inte ändra på motorn. Har väl mad avgaskrav och sånt att göra. Enda gången du kan regbesikta med turbokonverterad motor är på en bil som är äldre än -75. Men då är det kW gränser per kilo som gäller så inga monster går igenom.
Du kan byta motor till en med turbo från fabrik men då ska katalysator och sånt vad med också tror jag. Sen kan man inte byta hur som helst där heller då bilen måste vara godkännd för den ökade effekten.
Mycket krab för att få något lagligt. Därför ingen gör det. | |
|
| |
paq Skogenracing Medium
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här sön 02 maj 2010, 17:54 | |
| Okej så tekniskt sett kan man få i genom en bil som är turbo konverterad om man kan uppfylla alla krav som krävs men ingen som orkar !!!!! | |
|
| |
Joel Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 533 Age : 35 Namn : Joel Från : Norrhult, Småland Kör : Golf GTI 16v -89, Ford Sierra -88 Registration date : 10-03-06
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här sön 02 maj 2010, 18:54 | |
| Dom som orkar har en bil som är av årsmodel -75. Då är det inte lika jobbigt men det är inte mkt effekt som dom kan regga med. Men dom skruvar ner laddet och har bänkpapper på det. För att sedan skruva upp till normalt ladd.
Det är i princip omöjligt att regga en nyare bil med turbokonverterad motor. I teorin är det möjligt men då måste man ha ett avgasintyg från tillverkaren vilket verkar vara omöjligt att få ut. Har inte hört talas om någon som lyckats med det dom senaste åren. Antingen vägrar dom eller så vet dom inte ens vad det är eller som ett ryckte jag har hört om Volvo så har dom slarvat bort alla papper som har med det att göra.
Så enda alternativet är i princip att köra olagligt. | |
|
| |
Fordpappa Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 358 Age : 40 Namn : Michael Från : Åland Kör : Sierra / Camaro / Impala Cab Registration date : 09-12-02
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här mån 03 maj 2010, 20:52 | |
| om man inte tar kaross som är omreggad med turbo och allt sådant från ett annat land då förståss! min sierra 87a tog jag ju från fasta finland där den e omreggad med större bromsar och turbo konverterad maskin och allt som hör till men reggad och besiktad med 0.2 bar förståss,
vi här på åland och i finland har ju procent system som vi följer man får bygga om 49% på bilen mer än det får man inte byta ut / bygga om | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här | |
| |
|
| |
| Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här | |
|