Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här

Gå ner 
+148
Anton_N97
norell
Dannexx
turbohakan
Budda
ZimonWisjö
RalleFagerman
OlliFIN
hessu75
Caprimk1
Filborna
Bozzb
Curious1
Alexander92
malmström
-Felix-
sprint
Stylishh
Rake
Tom
myrberg89
norpan69
MickeJ
bmx
JElfgren
021petterzzon
xr-rabbit
witsky
Twokay
Finnborn
Fiechen
Piecia
Forsberg
bogieboy
dennis-volvo
Grey
bosse
Stridh
sunken
Fordpappa
Joel
JapsJonas
sjöblom!
Pontus06
Fordmannen
ropa
E.Nilsson
Pearly
freddan222
Wike
WTB
AtlanticBlue
Robins
HultN
NIKKELICIOUS
Marcusss
persson121
328Rikard
mAnGGe
Chris__
Jesper_NA
Rohden
Hedin_
_Macce_
Schimpy
kyngas
Golden Boy
Roobin
Streetlover
hybris
Rekord E2 Turbo
Mr Macke
paq
joppa
Alexxx
Pacan
Henka_
Flexenan
Mixx_
robsan
Sandvik
raushed
loop
740Tic
sierraboss
effekthero
Eriksson
bidus3
Almgren
Toffe
broddbyskogen
Vr6
Sköld
SierraT
Bojan
victor91
apskaft
lasema
TICSierra
ford_racing
Mese_Jonas
Haggen
FrystGrus
Nyman
alex_side
alle_d
cossie84
Blöjan
englund
knäcken
Kalle
_volvo240_
jonasahman
_Spawned_
NS
_Glenne_
SBP FU
Jonas O
tilldig
Lindskog
zorbit
werd
upplyft
Jansen
JBlom
areez
GMW
okkarakka
Jimmy
Danne volvo 740
Lutte
Blyfot
_-gniraz-_
Fahlberg
fuckforden
Öbbe
Battery
lones
cossie_man
Mk2_power
FordFreak
Liljan
Greger81
ToTTe
Henrik
m5micke
richard s
Mikael
152 posters
Gå till sida : Föregående  1 ... 17 ... 30, 31, 32 ... 35 ... 39  Nästa
FörfattareMeddelande
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 31 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här   Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 31 Icon_minitimefre 26 mar 2010, 20:34

Går inte att lura ett sprut med mapsensor så större spridare kommer inte funka tyvärr. 0.5 kan du ladda ganska säkert med koll på soppan över det blir en risk i och med att tändnigen är fast.

Mycket info står i denna tråd och riktigt bra att läsa igenom den fast det är många sidor.

Kopplingen står det om i nån tråd här i teknik, kan inte i huvudet. orginal kommer inte räcka i alla fall.


Ska jag göra ett grenrör idag så vill jag ha 2500-3000kr, för mycket tid och för tråkigt för att det ska vara värt att hålla på annars (inget adapterrör)
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
paq
Skogenracing Medium
paq


Antal inlägg : 61
Age : 46
Namn : Robin
Från : Borås
Kör : Bara Ford
Registration date : 09-03-04

Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 31 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här   Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 31 Icon_minitimefre 26 mar 2010, 21:15

Okej tack Micke då vet jag . en följd fråga då hur vet man om en spridare är hög eller låg ohm?
Fick nämligen tag på några 339 cc från en Volvo turbo.
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 31 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här   Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 31 Icon_minitimefre 26 mar 2010, 21:24

Du mäter med en ohmbrygga på stiften, brukar vara 7-8ohm som är högom och allt under det blir lågohm om jag minns rätt
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
paq
Skogenracing Medium
paq


Antal inlägg : 61
Age : 46
Namn : Robin
Från : Borås
Kör : Bara Ford
Registration date : 09-03-04

Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 31 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här   Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 31 Icon_minitimefre 26 mar 2010, 22:52

okej tack för snabb respons med svar...
Till överst på sidan Gå ner
Mese_Jonas
Skogenracing Supreme
Mese_Jonas


Antal inlägg : 893
Age : 37
Namn : Jonas Gistö
Från : Terjärv/Finland
Kör : Mercedes 190
Registration date : 07-11-25

Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 31 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här   Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 31 Icon_minitimesön 28 mar 2010, 17:00

Man ser ofta att folk gruvar sig över att göra grenrör så gjorde jag också innan jag gjorde mitt första då insåg man hur enkelt det egentligen är att få till ett helt fungerande grenrör. Nästan så det blir av sig självt om man bygger med 90 graders!!
Till överst på sidan Gå ner
sjöblom!
Skogenracing Large



Antal inlägg : 251
Age : 32
Namn : philip sjöblom
Från : Sandared
Kör : Audi A6 2.7t, Opel omega 3000T, Beach buggy
Registration date : 09-10-25

Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 31 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här   Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 31 Icon_minitimelör 10 apr 2010, 01:46

Går tändningen backa nånting på en pinto? vet visserligen inte om han spikar än, men ifall han nu skulle göra det..

Åker på 0.6 i ladd ungefär och spridare som borde flöda runt 280-290cc nu (352cc vid 3 bar, jag åker på 2.2bar). Tycker han går lite fett på låga och tunt på höga. Nån idé hur jag löser det enklast tills jag fått ihop ett ms?

Sen märkte jag även att kopplingen redan börjar ge med sig. Ska åka 1 bar i ladd tillslut. Måste jag byta till en värre koppling eller klarar jag mig på en bättre orginal koppling?
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 31 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här   Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 31 Icon_minitimelör 10 apr 2010, 10:11

Ja du vrider fördelaren bara medsols, ytterst lite i taget dock

Du bör nog ställa upp trycket och spänna fjädern i luftmängdmätaren aning så den öppnar trögare så kan du till slut få till det ganska bra, alternativt sätta dit en större luftmängdmätare

En sinterlamell brukar lösa problemet upp till 1bar
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
sjöblom!
Skogenracing Large



Antal inlägg : 251
Age : 32
Namn : philip sjöblom
Från : Sandared
Kör : Audi A6 2.7t, Opel omega 3000T, Beach buggy
Registration date : 09-10-25

Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 31 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här   Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 31 Icon_minitimelör 10 apr 2010, 11:34

Gött, då får jag bygga nån avlyssnare så jag hör om det spikar Smile

Ska jag ställa bränsletrycket mer tror du? spänt fjädern har jag redan gjort, men får testa ställa upp trycket lite till och spänna den mer då. Kan inte bli mer än fel Smile

Vart får jag tag på en sinterlamell och vad får man ge för en sådan?
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 31 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här   Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 31 Icon_minitimelör 10 apr 2010, 18:49

Dalhems, PPF, TP Speed kan t.ex fixa lameller skulle jag tro
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
sjöblom!
Skogenracing Large



Antal inlägg : 251
Age : 32
Namn : philip sjöblom
Från : Sandared
Kör : Audi A6 2.7t, Opel omega 3000T, Beach buggy
Registration date : 09-10-25

Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 31 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här   Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 31 Icon_minitimelör 10 apr 2010, 18:56

Du råkar möjligtvis inte veta måttet på orginal lamellen?
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 31 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här   Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 31 Icon_minitimelör 10 apr 2010, 19:24

Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
sjöblom!
Skogenracing Large



Antal inlägg : 251
Age : 32
Namn : philip sjöblom
Från : Sandared
Kör : Audi A6 2.7t, Opel omega 3000T, Beach buggy
Registration date : 09-10-25

Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 31 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här   Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 31 Icon_minitimelör 10 apr 2010, 20:09

Tackar och bugar Smile
Till överst på sidan Gå ner
paq
Skogenracing Medium
paq


Antal inlägg : 61
Age : 46
Namn : Robin
Från : Borås
Kör : Bara Ford
Registration date : 09-03-04

Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 31 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här   Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 31 Icon_minitimefre 23 apr 2010, 09:21

Hur stor betydelse har flödet från block till turbo? Hittade nämligen 42mm rör som jag tänkte använda till mitt grenrörs byggen men skulle kanske behöva lite större eller vad tror ni?
Till överst på sidan Gå ner
paq
Skogenracing Medium
paq


Antal inlägg : 61
Age : 46
Namn : Robin
Från : Borås
Kör : Bara Ford
Registration date : 09-03-04

Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 31 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här   Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 31 Icon_minitimefre 23 apr 2010, 09:27

Glömmde nämna att flänsen jag har gjort är med fyrkantiga hål med måtten 43x47mm. Och att det är till en 2,0 Dohc
Till överst på sidan Gå ner
Öbbe
Skogencrew
Öbbe


Antal inlägg : 6142
Age : 42
Namn : Öberg
Från : Gävle
Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71
Registration date : 06-10-12

Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 31 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här   Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 31 Icon_minitimefre 23 apr 2010, 11:04

48mm är ju nästa storlek men går bra med 42mm många som gjort grenrör i de, tex på en sexa blire trångt ibland med 48mm.. Men sen om man ska ha mycket effekt äre ju o föredra större såklart.. Nån som vet mer exakt kan säkert svara bättre åt dig..
Till överst på sidan Gå ner
http://www.SKOGENRACING.com
paq
Skogenracing Medium
paq


Antal inlägg : 61
Age : 46
Namn : Robin
Från : Borås
Kör : Bara Ford
Registration date : 09-03-04

Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 31 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här   Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 31 Icon_minitimefre 23 apr 2010, 13:50

Okej perfekt då vet jag bara att börja svetsa nudå tack Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
JapsJonas
Skogenracing Small
JapsJonas


Antal inlägg : 13
Age : 33
Namn : Jonas Jönsson
Från : Kristianstad Kommun, Skåne
Kör : Nissan 200sx S13
Registration date : 10-04-25

Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 31 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här   Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 31 Icon_minitimesön 25 apr 2010, 20:58

Om man skulle skaffa en billig bil för att testa innan man förstör sin bruksbil, var hittar man billiga komponenter? rycker man t.ex turbon från någon skrotfärdig saab eller något eller finns det en bättre lösning? Razz
Till överst på sidan Gå ner
Schimpy
Skogenracing Supreme
Schimpy


Antal inlägg : 585
Age : 35
Namn : Johan
Från : Norrköping
Kör : Bmw 320
Registration date : 07-12-09

Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 31 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här   Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 31 Icon_minitimemån 26 apr 2010, 12:13

Turbon från Saab 9000 tex är många som kör med. Finns även kallstartspridare på samma bil som används för extra bränsle vid laddtryck.
Så bara gå till skroten o leta så blir det billigast Smile
Till överst på sidan Gå ner
JapsJonas
Skogenracing Small
JapsJonas


Antal inlägg : 13
Age : 33
Namn : Jonas Jönsson
Från : Kristianstad Kommun, Skåne
Kör : Nissan 200sx S13
Registration date : 10-04-25

Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 31 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här   Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 31 Icon_minitimetor 29 apr 2010, 17:44

Ok Smile tack för snabbt svar, Jag antar att sådana här hemmabyggen inte är något som går igenom besiktningen... Kommer det en guide på ett snyggare alternativ med modifikation av toppen med mera? och är det svårt att få igenom en konverterad bil?
Till överst på sidan Gå ner
Öbbe
Skogencrew
Öbbe


Antal inlägg : 6142
Age : 42
Namn : Öberg
Från : Gävle
Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71
Registration date : 06-10-12

Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 31 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här   Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 31 Icon_minitimetor 29 apr 2010, 17:55

Går inte nå bra o bes med turbo konverterad bil..
Nån guide för o porta snygga till en topp e inget vi kommer o göra här på skogen iaf, är för svårt är ju en hel vetenskap men snygga till lite kan man alltid göra utan att förstöra nåt..
Till överst på sidan Gå ner
http://www.SKOGENRACING.com
paq
Skogenracing Medium
paq


Antal inlägg : 61
Age : 46
Namn : Robin
Från : Borås
Kör : Bara Ford
Registration date : 09-03-04

Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 31 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här   Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 31 Icon_minitimelör 01 maj 2010, 12:57

Är det någon som vet anledningen till att man inte kan besiktiga en turbo konverterad bil? man kan ju slänga i en befintlig turbomotor och få igenom den. Eller har jag fått allt om bakfoten nu?
Till överst på sidan Gå ner
Joel
Skogenracing Supreme



Antal inlägg : 533
Age : 34
Namn : Joel
Från : Norrhult, Småland
Kör : Golf GTI 16v -89, Ford Sierra -88
Registration date : 10-03-06

Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 31 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här   Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 31 Icon_minitimelör 01 maj 2010, 14:49

Ja för att du får inte ändra på motorn. Har väl mad avgaskrav och sånt att göra. Enda gången du kan regbesikta med turbokonverterad motor är på en bil som är äldre än -75. Men då är det kW gränser per kilo som gäller så inga monster går igenom.

Du kan byta motor till en med turbo från fabrik men då ska katalysator och sånt vad med också tror jag. Sen kan man inte byta hur som helst där heller då bilen måste vara godkännd för den ökade effekten.

Mycket krab för att få något lagligt. Därför ingen gör det.
Till överst på sidan Gå ner
paq
Skogenracing Medium
paq


Antal inlägg : 61
Age : 46
Namn : Robin
Från : Borås
Kör : Bara Ford
Registration date : 09-03-04

Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 31 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här   Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 31 Icon_minitimesön 02 maj 2010, 17:54

Okej så tekniskt sett kan man få i genom en bil som är turbo konverterad om man kan uppfylla alla krav som krävs men ingen som orkar !!!!!
Till överst på sidan Gå ner
Joel
Skogenracing Supreme



Antal inlägg : 533
Age : 34
Namn : Joel
Från : Norrhult, Småland
Kör : Golf GTI 16v -89, Ford Sierra -88
Registration date : 10-03-06

Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 31 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här   Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 31 Icon_minitimesön 02 maj 2010, 18:54

Dom som orkar har en bil som är av årsmodel -75. Då är det inte lika jobbigt men det är inte mkt effekt som dom kan regga med. Men dom skruvar ner laddet och har bänkpapper på det. För att sedan skruva upp till normalt ladd.

Det är i princip omöjligt att regga en nyare bil med turbokonverterad motor. I teorin är det möjligt men då måste man ha ett avgasintyg från tillverkaren vilket verkar vara omöjligt att få ut. Har inte hört talas om någon som lyckats med det dom senaste åren. Antingen vägrar dom eller så vet dom inte ens vad det är eller som ett ryckte jag har hört om Volvo så har dom slarvat bort alla papper som har med det att göra.

Så enda alternativet är i princip att köra olagligt.
Till överst på sidan Gå ner
Fordpappa
Skogenracing Extreme
Fordpappa


Antal inlägg : 358
Age : 39
Namn : Michael
Från : Åland
Kör : Sierra / Camaro / Impala Cab
Registration date : 09-12-02

Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 31 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här   Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 31 Icon_minitimemån 03 maj 2010, 20:52

om man inte tar kaross som är omreggad med turbo och allt sådant från ett annat land då förståss!
min sierra 87a tog jag ju från fasta finland där den e omreggad med större bromsar och turbo konverterad maskin och allt som hör till men reggad och besiktad med 0.2 bar förståss,

vi här på åland och i finland har ju procent system som vi följer man får bygga om 49% på bilen mer än det får man inte byta ut / bygga om
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 31 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här   Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 31 Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här
Till överst på sidan 
Sida 31 av 39Gå till sida : Föregående  1 ... 17 ... 30, 31, 32 ... 35 ... 39  Nästa
 Liknande ämnen
-
» Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här!
» turbokonvertera bmw 540
» E85 frågor.
» Turbokonvertera ford fiesta.
» Turbokonvertera opels C16NZ?

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: