| Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här | |
|
+148Anton_N97 norell Dannexx turbohakan Budda ZimonWisjö RalleFagerman OlliFIN hessu75 Caprimk1 Filborna Bozzb Curious1 Alexander92 malmström -Felix- sprint Stylishh Rake Tom myrberg89 norpan69 MickeJ bmx JElfgren 021petterzzon xr-rabbit witsky Twokay Finnborn Fiechen Piecia Forsberg bogieboy dennis-volvo Grey bosse Stridh sunken Fordpappa Joel JapsJonas sjöblom! Pontus06 Fordmannen ropa E.Nilsson Pearly freddan222 Wike WTB AtlanticBlue Robins HultN NIKKELICIOUS Marcusss persson121 328Rikard mAnGGe Chris__ Jesper_NA Rohden Hedin_ _Macce_ Schimpy kyngas Golden Boy Roobin Streetlover hybris Rekord E2 Turbo Mr Macke paq joppa Alexxx Pacan Henka_ Flexenan Mixx_ robsan Sandvik raushed loop 740Tic sierraboss effekthero Eriksson bidus3 Almgren Toffe broddbyskogen Vr6 Sköld SierraT Bojan victor91 apskaft lasema TICSierra ford_racing Mese_Jonas Haggen FrystGrus Nyman alex_side alle_d cossie84 Blöjan englund knäcken Kalle _volvo240_ jonasahman _Spawned_ NS _Glenne_ SBP FU Jonas O tilldig Lindskog zorbit werd upplyft Jansen JBlom areez GMW okkarakka Jimmy Danne volvo 740 Lutte Blyfot _-gniraz-_ Fahlberg fuckforden Öbbe Battery lones cossie_man Mk2_power FordFreak Liljan Greger81 ToTTe Henrik m5micke richard s Mikael 152 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 17 dec 2013, 19:35 | |
| Ja fyra sådana till 1bar i ladd | |
|
| |
OlliFIN Skogenracing Small
Antal inlägg : 15 Age : 29 Namn : Oliver Från : Finland Kör : Bmw 525 tds Ford sierra Registration date : 13-12-17
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 17 dec 2013, 22:56 | |
| Tack för svaren! Tror ni turbon är något att ha? Jag har faktist börjat kika på bredbandslambda, vet ni något bra ställe att beställa ? Skulle ju behöva var frakt till finland,, det är ett rent helvete att vara finlandssvensk och inte kunna finska när man skall beställa och hålla på haha.. | |
|
| |
JElfgren Skogenracing Large
Antal inlägg : 287 Age : 32 Namn : John Från : Västerås Kör : Nissan 200sx Registration date : 11-01-13
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här ons 18 dec 2013, 21:18 | |
| - OlliFIN skrev:
- Tack för svaren!
Tror ni turbon är något att ha?
Jag har faktist börjat kika på bredbandslambda, vet ni något bra ställe att beställa ? Skulle ju behöva var frakt till finland,, det är ett rent helvete att vara finlandssvensk och inte kunna finska när man skall beställa och hålla på haha.. jaa vet att iaf nån på detta forum har byggt på en sån turbo förut. Har för mig dock att det är rätt drygt formade flänsar till den. PPF lär kunna skicka, kolla deras sida. | |
|
| |
Antal inlägg : 15 Age : 29 Namn : Oliver Från : Finland Kör : Bmw 525 tds Ford sierra Registration date : 13-12-17
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här sön 22 dec 2013, 19:48 | |
| Ursäkta nu för kanske världens dummaste fråga men är en riktig nybörjare... Min toyota ct26 turbo saknade wastegate vid köp,, vart kan jag hitta en wastegate till denna turbo? Eller passar vilken som hellst? | |
|
| |
Grey Skogencrew
Antal inlägg : 2023 Age : 42 Namn : Jocke Från : 08-land Kör : Ford P100 Registration date : 06-10-30
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här sön 22 dec 2013, 20:06 | |
| Är du säker pånatt wastegaten saknas, och inte bara wastegate-klockan? Ta gärna en bild och lägg upp. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här sön 22 dec 2013, 20:34 | |
| | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här sön 22 dec 2013, 21:54 | |
| Men om jag har börjat fatta så är det min wastegate "klocka" som är borta,, var skaffar jag en sån? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här mån 23 dec 2013, 06:48 | |
| Ja den är borta
Eftersom du ska ha den till något annat än orginal kan du ta en klocka från ett annat turbomärke och modifiera så det passar, annars är det någon bilskrot eller så om du ska ha en klocka som passar direkt | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här mån 23 dec 2013, 11:32 | |
| Aah okej tack för att ni hjälper en riktig nybörjare inom detta Men vidare till nästa idiot fråga, hur skall den inkopplas, bara med den där slangen? Är det inte klockan som bästemmer laddet? Måste jag byta fjäder i klockan isf då jag har skaffat en? | |
|
| |
Grey Skogencrew
Antal inlägg : 2023 Age : 42 Namn : Jocke Från : 08-land Kör : Ford P100 Registration date : 06-10-30
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här mån 23 dec 2013, 14:53 | |
| Lite mer info om inbyggd wastegate: http://www.turbosmartusa.com/technical-articles/internal-wastegate-faq/Du kan normalt sett inte byta fjäder i en inbyggd WG, bara i en extern. Därför väljer du en WG-klocka som har lagom motstånd, dvs den som standard är byggd för det laddtrycket du eftersträvar. Normalt brukar vanliga klockor ge ett laddtryck på ca 0,5-0,6bar men det finns mer och det finns mindre (lättrycksturbos tex). Googla lite mer så förstår du konceptet. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här mån 23 dec 2013, 16:29 | |
| Aah okej tror jag börjar förstå lite mer,, men vad skulle ni rekomendera för klocka till minn ct26 turbo då om jag vill ladda ca 0.8 - 0.9bar? Fick reda på at minn kompis hade en klocka till en ct20 som låg och skräpade , men kan jag modda denna då så jag får det att funka på min turbo och det ladd jag strävar efter? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här mån 23 dec 2013, 23:51 | |
| Och tror ni experter att skiten håller för 0.8bar? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här sön 29 dec 2013, 19:44 | |
| | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här sön 29 dec 2013, 20:35 | |
| finns inte många som har koll på massa olika klockor. Vill du vara säker köper du en ställbar eftermarknadsklocka annars är det en vad som helst och pysa eller hänga på extern fjäder. Hur det funkar står några gånger i denna tråd. Lika så med hållbarhet | |
|
| |
RalleFagerman Skogenracing Small
Antal inlägg : 3 Age : 31 Namn : Richard Fagerman Från : Nora Kör : Bmw e46, Sierra 2,9 v6 Registration date : 14-01-01
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här mån 06 jan 2014, 23:02 | |
| Tjenare jag är ny här, så ifall ja postat fel så får ni gärna säga till! Men har lite frågor angående turbokonvertering. Skaffade mig en ford sierra 2,9 v6 för någon vecka sen som jag hade tänkt att konvertera. Och då hade jag tänkt om någon har nå tips på något bra motorrecept? Hade tänkt att köra med ms1 v3, pulssplitt grenrör, extern 50mm westgate, alu-intercooler, bredbands-lambda. Och hade tänkt mig att få ut cirka 350hk+/-. Och då är min fråga, vad för turbo kan man köra som lirar rätt okej? och vad för spridare ? samt säg gärna till ifall ja glömt något | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här fre 17 jan 2014, 13:19 | |
| Det värkar ganska dött här nu men mitt bygge rullar på i allmän slö fart,, men jag undrar en sak nu, är det möjlit att ladda 1bar i en pinto med orginal motor? Läste på zatzy at 0.4 bar är gränsen med orginal komp och motor.. men det kan väll inte stämma? | |
|
| |
Alexander92 Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 305 Age : 32 Namn : Alexander Från : Åland Kör : Sierra, Nissan 200sx s14a, Volvo 960 16v Turbo Registration date : 12-05-06
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här fre 17 jan 2014, 16:55 | |
| jag körde 0,7 bar i 3-4 månader utan problem! Med etanol och den plågades väldigt mycket! | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här lör 18 jan 2014, 10:31 | |
| Okej, det är synd då det inte finns tex e85 här utan bara 98 och 95.. | |
|
| |
RalleFagerman Skogenracing Small
Antal inlägg : 3 Age : 31 Namn : Richard Fagerman Från : Nora Kör : Bmw e46, Sierra 2,9 v6 Registration date : 14-01-01
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 11 feb 2014, 16:16 | |
| tjenare, hade tänkt att kolla lite ifall nån har någon kunskap om detta! är så att jag håller på att bygga ett turbo bygge av min sierra 2,9 v6a och ska bygga ett pulssplitt grenrör och då tänkte ja kolla om de måste vara "twin entry" på turbon eller funkar de lika dant även fast de är singel entry på turbon? eller måste de vara twin entry på turbon eftersom ja ska köra med pulssplitt ? tacksam för svar | |
|
| |
ZimonWisjö Skogenracing Small
Antal inlägg : 12 Age : 31 Namn : Zimon Wisjö Från : Falun Kör : Sierra Registration date : 14-01-25
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här sön 16 feb 2014, 20:01 | |
| tänkte ta och beställa 2st tryckvakter jag. men kvällstänket hänger inte med, är det "normalt sluten" eller "normalt öppen den ska vara? tänkte på en "sluten krets" och en "öppen krets".. förrvirrad nu | |
|
| |
Joel Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 533 Age : 35 Namn : Joel Från : Norrhult, Småland Kör : Golf GTI 16v -89, Ford Sierra -88 Registration date : 10-03-06
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här mån 17 feb 2014, 22:45 | |
| Om du tänker hur ett kopplingschema ser ut och brytarna är grindar. Så är NO att den är "av" tills den blir påverkad alltså ingen ström igenom och NC är "på" alltså ström igen till den blir påverkad och bryter kretsen. Det du vill ha är alltså den som är av typen NO som då sluter kretsen till extraspridarna du vill aktivera när du har uppnåt ett visst värde med tryckvakten. Här är en bild jag googlade fram lite snabbt: | |
|
| |
Antal inlägg : 12 Age : 31 Namn : Zimon Wisjö Från : Falun Kör : Sierra Registration date : 14-01-25
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 18 feb 2014, 12:20 | |
| jo jag jag är med så pass. att jag vill ha en som sluter kretsen när jag kommer upp i önskat ladd. men frågar lite förenklat: en tryckvakt som sluter kretsen vid önskat ladd - är det en "normalt öppen" eller normalt sluten"
Normalt öppen alltså? som sluter sen | |
|
| |
Budda Skogenracing Large
Antal inlägg : 166 Age : 32 Namn : Ludvig Från : Enköping Kör : Lite för fort Registration date : 11-10-09
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 18 feb 2014, 13:08 | |
| - ZimonWisjö skrev:
- jo jag jag är med så pass. att jag vill ha en som sluter kretsen när jag kommer upp i önskat ladd.
men frågar lite förenklat: en tryckvakt som sluter kretsen vid önskat ladd - är det en "normalt öppen" eller normalt sluten"
Normalt öppen alltså? som sluter sen En tryckvakt som sluter kretsen är mycket riktigt av Normalt Öppen typ. Dvs Normalt när tryckvakten inte är påverkad så är kretsen öppen och leder inte ström. vid önskat tryck så blir den påverkad och leder där med ström. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 18 feb 2014, 17:00 | |
| - Budda skrev:
- ZimonWisjö skrev:
- jo jag jag är med så pass. att jag vill ha en som sluter kretsen när jag kommer upp i önskat ladd.
men frågar lite förenklat: en tryckvakt som sluter kretsen vid önskat ladd - är det en "normalt öppen" eller normalt sluten"
Normalt öppen alltså? som sluter sen En tryckvakt som sluter kretsen är mycket riktigt av Normalt Öppen typ.
Dvs Normalt när tryckvakten inte är påverkad så är kretsen öppen och leder inte ström. vid önskat tryck så blir den påverkad och leder där med ström. Tackar! det var det jag tänkte! lika bra att fråga | |
|
| |
turbohakan Skogenracing Small
Antal inlägg : 15 Age : 33 Namn : Robba Från : Västerås Kör : Porsche Registration date : 14-03-03
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här mån 03 mar 2014, 22:16 | |
| tjenare! Jag har en porsche 924 med K jetronic som jag tänkt & turbo konvertera. Jag e lite kluven när det gäller detta mekaniska insprut. Tanken & frågan är, kan man köra med det som det är orginal och sedan extra spridare på det som sätts igång vid 2 olika tryck t.ex 0,3 & 0,6 bar hade tänkt ladda 0,8 och landa på en 200 hk runda slängar. kommer detta att fungera bra eller blir det bara skit av allt!? Tack på förhand. | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här | |
| |
|
| |
| Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här | |
|