| Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här | |
|
+148Anton_N97 norell Dannexx turbohakan Budda ZimonWisjö RalleFagerman OlliFIN hessu75 Caprimk1 Filborna Bozzb Curious1 Alexander92 malmström -Felix- sprint Stylishh Rake Tom myrberg89 norpan69 MickeJ bmx JElfgren 021petterzzon xr-rabbit witsky Twokay Finnborn Fiechen Piecia Forsberg bogieboy dennis-volvo Grey bosse Stridh sunken Fordpappa Joel JapsJonas sjöblom! Pontus06 Fordmannen ropa E.Nilsson Pearly freddan222 Wike WTB AtlanticBlue Robins HultN NIKKELICIOUS Marcusss persson121 328Rikard mAnGGe Chris__ Jesper_NA Rohden Hedin_ _Macce_ Schimpy kyngas Golden Boy Roobin Streetlover hybris Rekord E2 Turbo Mr Macke paq joppa Alexxx Pacan Henka_ Flexenan Mixx_ robsan Sandvik raushed loop 740Tic sierraboss effekthero Eriksson bidus3 Almgren Toffe broddbyskogen Vr6 Sköld SierraT Bojan victor91 apskaft lasema TICSierra ford_racing Mese_Jonas Haggen FrystGrus Nyman alex_side alle_d cossie84 Blöjan englund knäcken Kalle _volvo240_ jonasahman _Spawned_ NS _Glenne_ SBP FU Jonas O tilldig Lindskog zorbit werd upplyft Jansen JBlom areez GMW okkarakka Jimmy Danne volvo 740 Lutte Blyfot _-gniraz-_ Fahlberg fuckforden Öbbe Battery lones cossie_man Mk2_power FordFreak Liljan Greger81 ToTTe Henrik m5micke richard s Mikael 152 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
Alexander92 Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 305 Age : 32 Namn : Alexander Från : Åland Kör : Sierra, Nissan 200sx s14a, Volvo 960 16v Turbo Registration date : 12-05-06
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här sön 30 sep 2012, 21:22 | |
| Okej då ska jag försöka hitta 4 st startspridare då! Flera som kört sierra pinto med extrasprut får gärna säga hur dom kört och hur det funkade! | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här sön 30 sep 2012, 21:38 | |
| Ett tips är att läsa hela extrasprutstråden här i teknik så kommer du ha stenkoll sen | |
|
| |
Curious1 Skogenracing Small
Antal inlägg : 23 Age : 33 Namn : Filip Från : Östergötland Kör : Moped Registration date : 11-08-12
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här lör 20 okt 2012, 11:35 | |
| Jag har en 740 gl 92. Jag har tillgång till allt för en turbo konv. utom grenrör. Sen mest Saab delar. Saab turbos, saab spridare, Saab intercoolers. Går det få ihop något som funkar ok, och är lite budget? Effektmål: Mer än 116hk. Så 117 bör jag få ut? | |
|
| |
Fiechen Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 827 Age : 32 Namn : David Från : Fjärholma Kör : Ford Taunus 2.0T Audi 80 Audi A4 1.8TSQ Registration date : 10-06-28
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här lör 20 okt 2012, 16:38 | |
| Javisst, får du tag i ett grenrör med passande fläns, eller gör ett adapter rör till orginal grenrör så inga problem. Vissa här har klämt Saab turbo, spridare och intercooler på Fordar så varför inte Volvo | |
|
| |
Curious1 Skogenracing Small
Antal inlägg : 23 Age : 33 Namn : Filip Från : Östergötland Kör : Moped Registration date : 11-08-12
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här lör 20 okt 2012, 17:04 | |
| - Fiechen skrev:
- Javisst, får du tag i ett grenrör med passande fläns, eller gör ett adapter rör till orginal grenrör så inga problem. Vissa här har klämt Saab turbo, spridare och intercooler på Fordar så varför inte Volvo
Härligt. Hur funkar det med sprutet? Jag har inte LH2,4, utan de andra med insugstemp o skit. | |
|
| |
Antal inlägg : 305 Age : 32 Namn : Alexander Från : Åland Kör : Sierra, Nissan 200sx s14a, Volvo 960 16v Turbo Registration date : 12-05-06
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tor 03 jan 2013, 18:27 | |
| Tänket höra vilken kam ni skulle köra med om ni hade turbo i eran pinto!
Ska man köra med Kent FR32 eller ska jag köra med original kam? Jag har en liten saab turbo utan ic och toppen är portad + större ventiler samt bilen går på e85!
Och sen hur mycket ska jag backa tändningen när man börjar köra med turbo? | |
|
| |
Bozzb Skogenracing Small
Antal inlägg : 4 Age : 31 Namn : Johannes Johansson Från : Falkenberg, Halland Kör : Ford Sierra -89 och BMW 523i E39 Registration date : 13-04-02
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här ons 03 apr 2013, 00:53 | |
| Jag är på jakt efter en dumpventil till mitt turbobygge!
Har en ford sierra -89a och undrar vilken dumpventil man ska ha? Provade med en Bosch återcirkulerande men fick inte något ljud alls samt den tjuvöppnar redan på tomgången.. Så kollar på XS-dumpen från KL-Racing, är det ett bra alternativ? Behöver man köpa den hårdare fjädern också? Laddar ca 0.6 bar just nu! | |
|
| |
bosse Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 659 Age : 37 Namn : Bosse Från : BRO/STHLM Kör : allt för många bilar Registration date : 10-06-16
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här ons 03 apr 2013, 09:32 | |
| för 0,6bar såräcker fjäder i dumpen
| |
|
| |
Bozzb Skogenracing Small
Antal inlägg : 4 Age : 31 Namn : Johannes Johansson Från : Falkenberg, Halland Kör : Ford Sierra -89 och BMW 523i E39 Registration date : 13-04-02
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här ons 03 apr 2013, 11:25 | |
| | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här ons 03 apr 2013, 12:38 | |
| Det är för att du egentligen ska dra tillbaka returluften från ventilen till slangen mellan luftmängdmätare och turbo annars blir det mätfel. Ska du ha öppen på din så behöver du något med ganska hård fjäder så den är stängd på tomgång | |
|
| |
Bozzb Skogenracing Small
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här ons 03 apr 2013, 15:49 | |
| Det var så jag misstänkte! Kopplade in bosch återcirkulerande originaldump från en VAG men var absolut inget dumpljud alls, även med öppet filter! Men kör på den jag länkade så får vi se hur bra man kan ställa in den Tack för hjälpen! | |
|
| |
Filborna Skogenracing Small
Antal inlägg : 19 Age : 33 Namn : robin Från : landskrona Kör : allt som rullat Registration date : 13-04-16
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 16 apr 2013, 00:37 | |
| hej har läst igenom hela tråden nu och verkar inte som att många kör på e85?.. köpt en sierra ohc som föra ägaren small topppackning på så köpte ny grp.a och 12:9 bultar och byta. nästan fått rätt på den nu men är lite orolig att köra och dricker som ett djur. förra ägaren sa att den var inställd på e85 men verkar inte så. sitter btr som står på en 2-2,5 bar på tomgång vet ej om den är linjär eller progressiv, samt röda saab spridare på den och 2 gröna R spridare som extra sprut kopplade till oljetryckskontakter på insuget ser det ut som, men enligt den luft/bränsle mätaren dom kopplat in så går den mega tjock när man kör vanligt sen så fort det kommer laddtryck så går den magert men den går bra ändå den har druckit 15 liter på 2 mil med lganska mycket gasande, laddet är runt 0,5 nu bara. men vad kan vara fel? den plöddrar och rycker om man inte gasar till ordentligt samt är tomgångne orolig. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här mån 13 maj 2013, 21:17 | |
| Vågar man ladda 1 bar med en original pinto motor? turbon kommer från en b204ft! Den körs på etanol och lite backad tändning, sen är toppen portad + större ventiler och 12,9 topplocksbultar!
Jag har kört den på 0,7 i ladd i ca 400mil och de har gått bra! | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här mån 13 maj 2013, 22:01 | |
| | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 14 maj 2013, 06:00 | |
| Tänkte bara ifall att de sku rasa dirrekt när det inte är kompsänkt? Vad har folk kört för ladd utan att kompsänka? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 14 maj 2013, 06:42 | |
| Nej, den går bra på bensin 1bar och absolut inga problem med E85. Är inte så högt komp, 9,0:1 eller liknande så går lätt att ladda uppåt 2bar med E85 om man vågar tumma på resten av hållbarheten | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 14 maj 2013, 15:20 | |
| Okej! Då får jag väl höja lite då Vet du vad folk brukar köra för grader på tändningen när man kör sneak turbo med extrasprut på pintos? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 14 maj 2013, 22:45 | |
| - Alexander92 skrev:
- Okej! Då får jag väl höja lite då Vet du vad folk brukar köra för grader på tändningen när man kör sneak turbo med extrasprut på pintos?
Har aldrig kollat, lite svårt att se hur mycket tändning det är, brukar få justera fördelaren tills det inte spikar något men med E85 behöver du inte backa så mycket men du hör samtidigt inte spikningarna förens det är försent | |
|
| |
Caprimk1 Skogenracing Small
Antal inlägg : 1 Age : 34 Namn : Klas-göran Från : Lakritsgren Kör : Ford capri mk1 Registration date : 13-05-25
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här lör 25 maj 2013, 15:17 | |
| Hej jag har en extra 1.6 ford kent från 1969 på lager funderar på att turboladda den intercooler och turboförgasare... kolvarna är vanliga "Djuptallrikar" Motorn är en klassisk OHV vad ca skulle man kunna ladda? men funderar vilken förgasare skulle man använda? hur tjock topplockspackning skall man använda för laddtrycket? Kan man använda E85 i turboförgasare? Förresten hur förhindrar man att tryckluften åker mellan ventilerna och topplocket och åker ut i ventilhuset? Dessutom måste man köpa ny oljepump..? eftersom orkar oljepumpen pumpa turbon och maskin på samma gång? är de bättre att göra en y-piece vid oljesensorn och ta oljetrycket därifrån istället för en såkallad oljeadapter? funderar att använda en kullagersturbo istället en med oljelager för då behöver man inte lika mycket oljetryck till turbo Obs! Jag siktar inte emot något otroligt då det gäller hästkrafter redan en effektökning på 30 hästar skulle vara kul.. Svar uppskattas verkligen! Hälsningar: motorgalen 17 åring | |
|
| |
hessu75 Skogenracing Large
Antal inlägg : 156 Age : 49 Namn : Heikki Från : Finland Kör : Capri MK3 2,9 turbo, Kawasaki ZX14. Vinterbil Ford Sierra kombi 4x4 Registration date : 13-07-02
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 02 jul 2013, 11:03 | |
| Hejsan alla, och hälsningar från Finland.
De e dags för mig också börja min först turbo project nästa vintern.
Motorn kommer att bli 2,8i Cologne. Motorn är redo med turbo grenrör och low comp kolvar osv.
Måste bara meka Megasquirt och ställa turbon.
Vad behöver jag för Megasquirt? Nån triggerwheel och Hall- sensor, för att Megasquirt "kan se" motorn?
Måste jag också använda 7. insprutare i insug? Eller, är detta 7. insprut för TT setup bara? Bredband lambda förstås.
Kan nån berätta om VGT styrning?
Har en lastbil Holset HE series turbo, som har servo styrd VGT. Kan jag använda nån typs tryck sensor, som vill kontrollera VGT servo, eller måste jag använda reostat typ manuella styrning ( inte bra)?
MVH
-Hessu- | |
|
| |
OlliFIN Skogenracing Small
Antal inlägg : 15 Age : 29 Namn : Oliver Från : Finland Kör : Bmw 525 tds Ford sierra Registration date : 13-12-17
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 17 dec 2013, 08:13 | |
| tjääänare, det värkar som tråden dött ut men provar iallafall.. jag har köpt en ford sierra 2.0iS -85 + någre turbo delar jag fick med. så nu går jag ju självklart i turbo tankar och den här tråden hjälper väldigt mycket! det är trots allt mitt första turbokonverterings projekt.. men det jag vill ha svar på är om jag fick med någolunda bra delar till detta ändamål : Toyota CT26 Turbo Original Cosworth Intercooler tryckvakt några extraspridare (167cc hur många skall jag använda till extrasprut???) Silikon slangar Hemgjort grenrör och downpipe 2.5" avgas några mätare vet inte om jag kom på allt där i sömnyran nu men.. bara att hoppas att det blir någe liv här nu då.. | |
|
| |
JElfgren Skogenracing Large
Antal inlägg : 287 Age : 32 Namn : John Från : Västerås Kör : Nissan 200sx Registration date : 11-01-13
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 17 dec 2013, 12:01 | |
| | |
|
| |
Antal inlägg : 15 Age : 29 Namn : Oliver Från : Finland Kör : Bmw 525 tds Ford sierra Registration date : 13-12-17
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 17 dec 2013, 13:22 | |
| oj jag trodde nästan att jag inte skulle få svar när tråden nästan dött jag hade tänkt mejj något liknande 0.8 - 1 bar.. med oöppnad motor, det är väll inte helt omöjligt? tanken med bilen är att gasa tills det rasar men skulle ju gärna få hålla en sommar.. och nejj bredbandslambda är tyvärr inte inkluderat,, men har det uppskrivet på tomtelistan så man kan ju hoppas! | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 17 dec 2013, 17:49 | |
| Men jag undrar en sak men det kanske skall vara i tråden för extrasprut men jag testar iallafall,, går det att använda dom där spridarna jag hade (167cc tror jag) till extra sprut och hur många? Ber om ursäkt för dumma frågor och kanske dåligt skrivet men jag är ju endå en finne | |
|
| |
JElfgren Skogenracing Large
Antal inlägg : 287 Age : 32 Namn : John Från : Västerås Kör : Nissan 200sx Registration date : 11-01-13
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 17 dec 2013, 19:31 | |
| | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här | |
| |
|
| |
| Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här | |
|