| Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här | |
|
+148Anton_N97 norell Dannexx turbohakan Budda ZimonWisjö RalleFagerman OlliFIN hessu75 Caprimk1 Filborna Bozzb Curious1 Alexander92 malmström -Felix- sprint Stylishh Rake Tom myrberg89 norpan69 MickeJ bmx JElfgren 021petterzzon xr-rabbit witsky Twokay Finnborn Fiechen Piecia Forsberg bogieboy dennis-volvo Grey bosse Stridh sunken Fordpappa Joel JapsJonas sjöblom! Pontus06 Fordmannen ropa E.Nilsson Pearly freddan222 Wike WTB AtlanticBlue Robins HultN NIKKELICIOUS Marcusss persson121 328Rikard mAnGGe Chris__ Jesper_NA Rohden Hedin_ _Macce_ Schimpy kyngas Golden Boy Roobin Streetlover hybris Rekord E2 Turbo Mr Macke paq joppa Alexxx Pacan Henka_ Flexenan Mixx_ robsan Sandvik raushed loop 740Tic sierraboss effekthero Eriksson bidus3 Almgren Toffe broddbyskogen Vr6 Sköld SierraT Bojan victor91 apskaft lasema TICSierra ford_racing Mese_Jonas Haggen FrystGrus Nyman alex_side alle_d cossie84 Blöjan englund knäcken Kalle _volvo240_ jonasahman _Spawned_ NS _Glenne_ SBP FU Jonas O tilldig Lindskog zorbit werd upplyft Jansen JBlom areez GMW okkarakka Jimmy Danne volvo 740 Lutte Blyfot _-gniraz-_ Fahlberg fuckforden Öbbe Battery lones cossie_man Mk2_power FordFreak Liljan Greger81 ToTTe Henrik m5micke richard s Mikael 152 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tor 26 apr 2007, 21:05 | |
| - Fahlberg skrev:
- Jo precis! Men en vanlig kompressor med däckpumps munstycke visar väl inte så jäkla exakt? visst kan jag köra med startspridare öven för jag har ic?
Alltså du får se till så du har din laddtrycksmätare inkopplad och kolla på den. Du kan köra med startspridare ja, bara dom sitter mellan intercooler och insug/på insug | |
|
| |
Fahlberg Skogenracing Small
Antal inlägg : 41 Namn : Simon Från : sundsvall Kör : Bmw 518 Turbo Registration date : 07-04-15
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här lör 28 apr 2007, 10:42 | |
| vid vilket laddtryck bör man använda ic? Gick det bra för er att köra utan ic när ni byggde det här bygget? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här lör 28 apr 2007, 11:27 | |
| över 0.5bar men ic är att föredra endå om du vill ligga på och gasa en stund | |
|
| |
Antal inlägg : 41 Namn : Simon Från : sundsvall Kör : Bmw 518 Turbo Registration date : 07-04-15
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här lör 28 apr 2007, 19:11 | |
| okeej! Men jag skulle behöver få klart för mej hur jag ställer in den där jävla tryckvakten,? Skulle vara tacksamma om nån vill förklar ! Tack... | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här lör 28 apr 2007, 19:19 | |
| pumpa upp trycket till 0.3 eller nått, mät så att du har 0 ohm mellan stiften, skruva upp skruven tills det klickar i tryckvakten och då har du slutit kretsen | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 01 maj 2007, 21:47 | |
| Hallå !IDag prov startade jag bilen, den gick som den skulle på dom gången och vi ställde tryckvakten på 0.3, sen när jag körde så fick jag den aldrig över 0.2, Staget från wg har jag vridit in ganska mycket endå,men jag kanske måste vrida in det i botten nästan? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här lör 12 maj 2007, 16:12 | |
| Vart ska jag dra slangen från dumpen? EN bmw 518 med lmm, jag kan ju inte ta från tryckvakten, Så ska jag ta någonstans vid spjälet?! is vart? | |
|
| |
Blyfot Skogenracing Small
Antal inlägg : 1 Namn : Kjell Från : Halmstad Kör : Volvo PV Registration date : 07-05-12
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här lör 12 maj 2007, 16:46 | |
| Tjena
Jag håller på att trimma min gamla pv och fick nys om denna sidan och blev väldigt intreserad av att turbo mata den. Men då fick jag problem......kan nämligen inte ett piss om turbo matning/konventering mer än det jag sett och läst här. Jag såg att ni kopplade olje ledning till turbon samt retur. Finns det inte turbos utan oljesmörjning eller är jag helt ute o cyklar?? Motorn är en B18 som ska maseras lite grann, R kam, 2x45or, steg 2 topp samt extraktor.
Tack på förhand. | |
|
| |
Lutte Skogenracing Medium
Antal inlägg : 51 Age : 38 Namn : Anonym Från : Piteå Kör : Taunus Registration date : 06-10-14
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här lör 12 maj 2007, 16:57 | |
| - Fahlberg skrev:
- Okeej! Jag köpte en saab 900 turbo från en 84 tro jag,Men om jag bara vill ladda 0.6 max så ska den alltså inte vara så mkt in gängad?
GLT på 900/9000 är 0,45bar+-0,03, varje inskruvat varv ökar/minskar 0,04bar bara så att ni vet. | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här lör 12 maj 2007, 17:24 | |
| Fahlberg: Jorå du kan ta från slangen till tryckvakten
Blyfot: Mig veterligen finns det ingen med separat olje kylning/smörjning så bara att svetsa på en anslutning på tråget och ett t-kors vid oljetrycksgivaren, | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här lör 12 maj 2007, 18:35 | |
| okej!! För jag har både tryck och vacum i samma slang så jag har pluggat ena hållet, Men det går endå? | |
|
| |
ToTTe Skogenracing Elite
Antal inlägg : 1147 Age : 39 Namn : Kristoffer Matsson Från : Uppsala Kör : Opel Rekord Coupé 2,4 Berlina -77, BMW 518i Turbo E28, Volvo v40 1,8i Registration date : 06-10-16
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här lör 12 maj 2007, 18:38 | |
| Skicka upp bilder på bilen så man ser va du håller på med för nåt | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här lör 12 maj 2007, 18:40 | |
| haha, har byggt en 518 turbo,sån som du har;) | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här lör 12 maj 2007, 18:43 | |
| En dumpventil ska ha både tryck och vacuum så det är lungt | |
|
| |
ToTTe Skogenracing Elite
Antal inlägg : 1147 Age : 39 Namn : Kristoffer Matsson Från : Uppsala Kör : Opel Rekord Coupé 2,4 Berlina -77, BMW 518i Turbo E28, Volvo v40 1,8i Registration date : 06-10-16
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här lör 12 maj 2007, 19:46 | |
| Jo att det är en 518 jade jag listat ut, men en bild säger mer än tusen ord | |
|
| |
Danne volvo 740 Skogenracing Small
Antal inlägg : 1 Namn : Daniel Från : Malmö Kör : Volvo 740 Registration date : 07-05-13
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här sön 13 maj 2007, 10:15 | |
| Tjena, Har gjort nästan likadant som ni fast på min 740 86-a, använde en turbo från en gammal saab 9000 , men denna är vattenkyld jag undrar vad som händer om man kopplar bort vattnet? och den ryker blått som faen kan detta bero på min oljeretur som är 8 mm ???? mvh daniel | |
|
| |
_-gniraz-_ Skogenracing Elite
Antal inlägg : 2200 Age : 39 Namn : Fredrik.Z Från : Fröslunda Kör : ""No Control" Sierran Registration date : 06-10-31
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här sön 13 maj 2007, 11:01 | |
| - Danne volvo 740 skrev:
- Tjena,
Har gjort nästan likadant som ni fast på min 740 86-a, använde en turbo från en gammal saab 9000 , men denna är vattenkyld jag undrar vad som händer om man kopplar bort vattnet? och den ryker blått som faen kan detta bero på min oljeretur som är 8 mm ???? mvh daniel Gör inget om du inte använder vattekylningen... ja 8mm på returen är nog lite för lite du måste nog upp mot emot 15mm för att det ska vara shyst/tillrekligt.... | |
|
| |
Jimmy Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 355 Age : 38 Namn : Jimmy Från : Kalmar Kör : Bil och Mc Registration date : 07-04-28
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här fre 18 maj 2007, 14:07 | |
| Hej Hej
Är i full fart med konverteringen av sierran till turbo. Har ett par frågor bara.
Ang vattnet till turbon, istället för att ta det från värmepaketet går det inte lika bra med ett T-korv vid tempgivaren? Så slipper jag skära sönder mitt värmepaket. Nån som har koll på vilken gänga tempgivaren har? Den som går till instrumentpanelen, inte motorstyrdon tempgivaren.
Sen om kopplingen. Tänkte köpa lösa lamellplattor från Dalhelms. Nån som testat detta och är nöjda med resultatet? Blir ju billigast så. Sen finns det ju två höjder på plattorna, 3.2 och 3.56 mm. Nån som vet vilken är att föredra?
Sen är jag även sugen på en vassare kam, satt å surfade runt lite på kentcams och hittade P274, nån turbokam, nån som testat den eller har andra förslag till mysigare kammar
P.S Vart får jag tag i Skogenracing dekaler? D.S
Tack på förhand
// Jimmy | |
|
| |
okkarakka Skogenracing Large
Antal inlägg : 162 Namn : oskar Från : finland Kör : ford Registration date : 07-02-02
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här fre 18 maj 2007, 16:01 | |
| jag har nitat i hop min egen sinter lamell .. blev väll sådär .. tog tunna puckr men ja tror de hade varit bättre me tjockare..en vass borr e o föredra när du ska borra i lamellen för de e rätt hårt material.. fast de inte e tjockt:P har du en rätt ny tryckplatta bode de hålla i bra senn .. | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här fre 18 maj 2007, 16:25 | |
| - NupPaN skrev:
- Hej Hej
Är i full fart med konverteringen av sierran till turbo. Har ett par frågor bara.
Ang vattnet till turbon, istället för att ta det från värmepaketet går det inte lika bra med ett T-korv vid tempgivaren? Så slipper jag skära sönder mitt värmepaket. Nån som har koll på vilken gänga tempgivaren har? Den som går till instrumentpanelen, inte motorstyrdon tempgivaren.
Sen om kopplingen. Tänkte köpa lösa lamellplattor från Dalhelms. Nån som testat detta och är nöjda med resultatet? Blir ju billigast så. Sen finns det ju två höjder på plattorna, 3.2 och 3.56 mm. Nån som vet vilken är att föredra?
Sen är jag även sugen på en vassare kam, satt å surfade runt lite på kentcams och hittade P274, nån turbokam, nån som testat den eller har andra förslag till mysigare kammar
P.S Vart får jag tag i Skogenracing dekaler? D.S
Tack på förhand
// Jimmy Vet inte vad du menar med skära upp? Du kapar bara slangen som går mellan värmepaketet och motorn, men jag skulle struntat i vattenkylningen, bara låta motorn stå nån min på tomgång när du har hårdgasat. Nitat har jag bara hört dåligt om, köp en färdignitat lamell istället det kommer du tjäna på i längden. Ang kam så skulle jag rekomendera en vanlig sugkam, typ 280-290grader med 11-12mm i lyft Dekaler är på gång, kommer upp vidare info i slutet på nästa vecka kanske. | |
|
| |
Antal inlägg : 355 Age : 38 Namn : Jimmy Från : Kalmar Kör : Bil och Mc Registration date : 07-04-28
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här mån 21 maj 2007, 21:57 | |
| Hej igen!
Ang lamellen så undrar jag om nån har mått på axeln till växellådan, antal splines och diameter på lamellen. Följer Mickes råd och köper en färdignitad. Läste till mig att centrumet inte höll/kunde gå söner om man nitade på andra puckar på originallamellen så skippar det.
Dom hade inte infon på axeln på dalhems så skulle behöva det. Eller nån som har en länk till en lamell som passar?
Tack på förhand!
// Jimmy | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här mån 21 maj 2007, 22:26 | |
| Jag har beställt 25,4mm x 23 splines och det har funkat bra | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här mån 21 maj 2007, 22:30 | |
| Okej!
Du har möjligtvis inte diametern på lamellen i huvudet också?
Tack för snabbt svar!
Mvh Jimmy | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här mån 21 maj 2007, 22:41 | |
| | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 22 maj 2007, 22:16 | |
| Tackar igen för riktiga svar, och inga "jag tror det är...." Sista frågan innan beställningen skickas, fyra eller sex puckar? Misstänker att det är din guide på fmcs som jag följer Så det blir iallafall inget värre i detta steget. Känns som att sierran jag har nu är för risig för att lägga massa energi på. Så som du skriver, ca 165 hästar. Mvh Jimmy | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här | |
| |
|
| |
| Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här | |
|