| Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här | |
|
+148Anton_N97 norell Dannexx turbohakan Budda ZimonWisjö RalleFagerman OlliFIN hessu75 Caprimk1 Filborna Bozzb Curious1 Alexander92 malmström -Felix- sprint Stylishh Rake Tom myrberg89 norpan69 MickeJ bmx JElfgren 021petterzzon xr-rabbit witsky Twokay Finnborn Fiechen Piecia Forsberg bogieboy dennis-volvo Grey bosse Stridh sunken Fordpappa Joel JapsJonas sjöblom! Pontus06 Fordmannen ropa E.Nilsson Pearly freddan222 Wike WTB AtlanticBlue Robins HultN NIKKELICIOUS Marcusss persson121 328Rikard mAnGGe Chris__ Jesper_NA Rohden Hedin_ _Macce_ Schimpy kyngas Golden Boy Roobin Streetlover hybris Rekord E2 Turbo Mr Macke paq joppa Alexxx Pacan Henka_ Flexenan Mixx_ robsan Sandvik raushed loop 740Tic sierraboss effekthero Eriksson bidus3 Almgren Toffe broddbyskogen Vr6 Sköld SierraT Bojan victor91 apskaft lasema TICSierra ford_racing Mese_Jonas Haggen FrystGrus Nyman alex_side alle_d cossie84 Blöjan englund knäcken Kalle _volvo240_ jonasahman _Spawned_ NS _Glenne_ SBP FU Jonas O tilldig Lindskog zorbit werd upplyft Jansen JBlom areez GMW okkarakka Jimmy Danne volvo 740 Lutte Blyfot _-gniraz-_ Fahlberg fuckforden Öbbe Battery lones cossie_man Mk2_power FordFreak Liljan Greger81 ToTTe Henrik m5micke richard s Mikael 152 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 22 maj 2007, 23:07 | |
| fyra puckar! Blir högre tryck per cm2 så den håller i bättre
Jag har inte skrivit guiden på fmcs, likheten ligger i att man inte kan göra detta på så många olika sätt | |
|
| |
Öbbe Skogencrew
Antal inlägg : 6142 Age : 42 Namn : Öberg Från : Gävle Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71 Registration date : 06-10-12
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här ons 23 maj 2007, 02:18 | |
| - NupPaN skrev:
- Tackar igen för riktiga svar, och inga "jag tror det är...."
Sista frågan innan beställningen skickas, fyra eller sex puckar?
Misstänker att det är din guide på fmcs som jag följer Så det blir iallafall inget värre i detta steget. Känns som att sierran jag har nu är för risig för att lägga massa energi på. Så som du skriver, ca 165 hästar.
Mvh Jimmy 6puckar är mer lätt kört med andra ord än 4.. 6puckars höll bra i en 300hk nissan s14 iaf så då har ni referens.. | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här ons 23 maj 2007, 09:19 | |
| Har endå med tryckplattan att göra om det håller bra eller inte, fyrpuckars till sierra verkar funka bra upp till 1bar | |
|
| |
Jimmy Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 355 Age : 38 Namn : Jimmy Från : Kalmar Kör : Bil och Mc Registration date : 07-04-28
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 12 jun 2007, 20:47 | |
| Tjo vart ett tag sen nu! Men nu är det dags för nästa fas i konverteringen! Beställde förövrigt sinterlamellen med måtten du skrev mikael och det blev skitbra, nu bettar den på studs På torsdag så blir det på med grenröret och snurra osv. Har bara en frågan ang vevhusventilationen. Ni skriver nånstans att man ska plugga skiten på insugssidan? Annars kunde man trycksätta vevhuset eller nått i den stilen. Minns inte vart jag läste detta. Skulle vara jäkligt tacksam om nån kunde förklara vilken slang eller dylikt det är så jag vet detta. Kanske rent av en liten bild? Tack på förhand! // Jimmy | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 12 jun 2007, 21:01 | |
| Du ska plugga den på själva insuget. Sen den slang som kommer ur blocket får du leda tillbaka vid luftfiltret eller i en flaska med lite andningshål | |
|
| |
Antal inlägg : 355 Age : 38 Namn : Jimmy Från : Kalmar Kör : Bil och Mc Registration date : 07-04-28
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här ons 13 jun 2007, 15:22 | |
| OK
Men oljepåfyllningslocket som sitter i ventilkåpan med en slang har inte med saken att göra eller? Fått för mig att det är en slang till vevhusventialtionen men det kanske är fel? Vart på insuget sitter "hålet" som ska pluggas, kollade över lite halvslartvigt innan men såg inget vid första anblicken. Nånstans under plenumkamaren?
Mvh Jimmy | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här ons 13 jun 2007, 15:28 | |
| Ja under insuget så finns det en lite runt grej i den sitter det en slang netryckt som går till insuget | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här fre 29 jun 2007, 15:29 | |
| Hej! Kan nu klargöra att min turbokonvertering av sierran är till 99% klar Men har dock ett litet problem. Första provturen gick ju inte bilen riktigt 100 och den blev orkeslös vid högre varv. Stälde om tändningen och vred MEDSOLS. Undrar bara om jag har sänkt eller höjt tändningen och om det är rätt? Laddar enbart 0.35 bar för har bara 2 av dom 4 spridarna inkopplade men nu skjuter den iväg klockrent på övertryck. Kan tillägga att tomgången skönk något när jag vred medsols. Detta kanske säger något till den som är kunnig då jag har för mig att sänkt tändning ger lägre tomgång och viceversa, eller är jag ute och cyklar? Sen undar jag om märkningarna på remskivan när man ställer tändningen med strobolampan. Ser strecken osv men har ingen aning om vad jag är på för grader när ja flyttar fördelaren Kan ju stå 25 grader fel som det är nu. Hoppas ni förstår mina problem och kan hjälpa mig! Tack på förhand // Jimmy | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här fre 29 jun 2007, 17:03 | |
| - NupPaN skrev:
- Hej!
Kan nu klargöra att min turbokonvertering av sierran är till 99% klar
Men har dock ett litet problem. Första provturen gick ju inte bilen riktigt 100 och den blev orkeslös vid högre varv. Stälde om tändningen och vred MEDSOLS. Undrar bara om jag har sänkt eller höjt tändningen och om det är rätt? Laddar enbart 0.35 bar för har bara 2 av dom 4 spridarna inkopplade men nu skjuter den iväg klockrent på övertryck.
Kan tillägga att tomgången skönk något när jag vred medsols. Detta kanske säger något till den som är kunnig då jag har för mig att sänkt tändning ger lägre tomgång och viceversa, eller är jag ute och cyklar?
Sen undar jag om märkningarna på remskivan när man ställer tändningen med strobolampan. Ser strecken osv men har ingen aning om vad jag är på för grader när ja flyttar fördelaren Kan ju stå 25 grader fel som det är nu.
Hoppas ni förstår mina problem och kan hjälpa mig!
Tack på förhand
// Jimmy För att veta vad den står på så måste du ha en tändinställningslampa. Men jag brukar själv låta nån hålla motorn på 2000varv sen vrider jag tills den låter bra, sen ut och testköra och lyssna efter spik och hör jag nått så vrider jag pyttelite medsols och testar igen tills det är bra. Vrider man för mycket kommer bilen gå dåligt så gäller att balansera det bra. Så här gör jag och har inga problem att få till det. Men har man lite rassligt motoröra så blir det värre. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här lör 30 jun 2007, 16:38 | |
| Jag har ju en stroboskoplampa, det skrev jag ju. Men nere på remskivan är det ju vissa sträck som ska stå på ett visst sätt. Det är där jag inte har en aning om hur det ska vara. Vet ju inte vad tändningen står original, dvs så vet jag inte hur mycket ifrån original jag har flyttat. Fan vad rörigt det blev Skitsamma, experimenterar lite helt enkelt. Funderar på att kolla lite på fördelaren till saab 900 turbo också. På dessa sitter ju en tryckklocka som drar ner tändningen vid övertryck. kan man bygga om en sådan så kan man ju köra "normal" tändning vid låglast/undertryck och "normal" tändning vid höglast/övertryck. over and out / Jimmy | |
|
| |
Battery Skogenracing Small
Antal inlägg : 11 Age : 39 Kör : Sierra 2.0iS -86 Registration date : 07-02-28
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här sön 15 jul 2007, 20:41 | |
| Sitter och funderar på dethär med kolvar... har sett att många använder Wiseco/Mahle 92mm kolvar i pintomotorerna, men detta innebär väl att man måste borra upp blocket till max och då inte har några marginaler kvar att borra om det skulle bli repor eller dyl i det? Samt cylinderväggarna blir väl svagare av att borra så mycket.
Funderar på Wiseco's 90,5mm kolvar.. skulle det funka rakt av i pintomotorn eller blir spelet för stort? Originalkolv class 1 enligt Haynes är 90,765-90,775mm...
Samt vevstakarna... är det lönt att satsa på värre stakar eller räcker original om vi antar att effekten skulle landa på ca 300hk? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här sön 15 jul 2007, 20:46 | |
| Ja bäst att undvika borra mer än vanliga överdim vid turbokonvertering. Tror du kommer få för stort spel med 90.5 Varför inte cosworthkolvar då får du kompsänkning i samma veva
Orginalstakar håller till en bit över 300 ännu mer om du kulpeenar | |
|
| |
GMW Skogenracing Medium
Antal inlägg : 55 Namn : Fredrik Från : sverige Kör : Opel Registration date : 07-07-06
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 17 jul 2007, 00:16 | |
| Jag tänkte på att det finns en del grejer i motor som går på vacum, hur blir det med allt vacum när man börja överladda motor? Brukar man behöva bygga om lite eller är det bara köra på´? | |
|
| |
Öbbe Skogencrew
Antal inlägg : 6142 Age : 42 Namn : Öberg Från : Gävle Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71 Registration date : 06-10-12
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 17 jul 2007, 14:24 | |
| där det är vakum ska det inte bli tryck, och överladdningen bör inte hamna där om man gör rätt =) | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 17 jul 2007, 16:26 | |
| Bara använda lite logik när man bygger, säger sig själv att bromservot inte vill ha tryck t.ex | |
|
| |
Öbbe Skogencrew
| |
| |
Henrik Skogenracing Sponsor
Antal inlägg : 1669 Age : 36 Namn : Henrik Från : land Kör : Nissan och Ford Registration date : 06-10-13
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 17 jul 2007, 16:43 | |
| Kom på ensak. Hur gör ni med packningar till turbon ? Alltså mellan grenrör/turbo ? | |
|
| |
Öbbe Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 17 jul 2007, 16:46 | |
| - Ford skrev:
- Kom på ensak. Hur gör ni med packningar till turbon ? Alltså mellan grenrör/turbo ?
Brukar vara en form av metall packning där.. Finns väl olika men koppar lr nån form av pressat material.. | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 17 jul 2007, 16:59 | |
| | |
|
| |
Henrik Skogenracing Sponsor
Antal inlägg : 1669 Age : 36 Namn : Henrik Från : land Kör : Nissan och Ford Registration date : 06-10-13
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 17 jul 2007, 20:01 | |
| Misstänkte att ni fixade egna. Lite bökigt att få tag på till vissa turbon och säkert ganska dyrt... | |
|
| |
areez Skogenracing Small
Antal inlägg : 4 Namn : Joakim Öhman Från : Knutby Kör : Audi Coupé 2.3E Registration date : 07-07-17
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 17 jul 2007, 21:59 | |
| Hej ! Tänkte kolla om någon här har erfarenhet av att turbokonvertera en Audi 5:a ? Jag puttrar runt i en Audi 2.3l 10v med 136hk och kommer nog stoppa i en snurrbo i den för att kanske skrämma upp den någon häst. Tänkte ladda runt 0.4 - 0.5bar Till min fråga är hur många spridare tror ni behövs om man skulle köra startspridare ? Det jag inte riktigt har förstått när jag läst här och på NordicAudi där man blir näst intill hatad när man nämner ordet turbokonvertering. Iaf hur är det med tändningen ? Klarar man sig med bara tillskottssprut eller ska man köra på Megasquirt ? Sen skulle jag gärna ta emot förslag på en turbo som funkar bra. Är riktigt dåligt med plats i bilen vet jag. Turbon hamnar någonstans under bilen typ. Eller ja iaf så den inte syns. Är kanske en liten fördel också Tar det mindre plats om man hittar en turbo med inbyggd WG ? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 17 jul 2007, 22:03 | |
| Visst är det väl så att turbogrenrör passar rakt i den där, om inte annat är det enkelt att få tag på en turbomotorn och kasta i. Plockar man med sprutet från turbomotorn så behövs det inte krånglas med spridare etc
Men för att ladda 0.4-0.4 behöver du förmodligen 4stycken
Så jag skulle rekomendera orginalturbo med orginalgrenrör | |
|
| |
areez Skogenracing Small
Antal inlägg : 4 Namn : Joakim Öhman Från : Knutby Kör : Audi Coupé 2.3E Registration date : 07-07-17
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 17 jul 2007, 23:55 | |
| http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=16511Vad skulle man kunna betala för: Granrör, Insuget, oljetråget och alla rör som går hit å dit. Samt komplett avgassystem ? Ett normalt bud. Killen som byggde Audi 90 i tråden ska ju pilla ner v8an och ska då sälja turbosakerna. Vill att jag lägger ett bud. Känns som om man slipper endel jobb när det är saker som körts tidigare och fungerat bra. Förutom kolven då men då laddade han med 1.1bar vilket jag inte tänkt göra. | |
|
| |
GMW Skogenracing Medium
Antal inlägg : 55 Namn : Fredrik Från : sverige Kör : Opel Registration date : 07-07-06
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här ons 18 jul 2007, 01:36 | |
| - Mikael skrev:
- Bara använda lite logik när man bygger, säger sig själv att bromservot inte vill ha tryck t.ex
' Hur löser man det då? För den vill ju gärna ha vacum, kopplar du bara ur den? | |
|
| |
JBlom Skogencrew
Antal inlägg : 6140 Age : 43 Namn : JBlom Från : Gävle Kör : Luftkylt igen! :) Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här ons 18 jul 2007, 07:31 | |
| Backventil borde lösa det problemet... | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här | |
| |
|
| |
| Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här | |
|