| Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) | |
|
+54Henka_ Jimmy banzai Alexander lillen_rille E-Tech Veteranhenke Eriksson _-gniraz-_ palten m5micke Sandvik LinuT Prozac Martin_pinto JohanJ nicke blom kallur Crille Jimmy_JDM kryckan Roni NicklasT Off3r Blöjan wolfzap Almgren richard s Toffe _Macce_ Mese_Jonas Jonas O Fiskargubbe StressmekkRacing johnny Ågren werd LillePär Henrik psychocat_racing Combatbenke Theo Öbbe Lindskog ToTTe Schimpy Mikael TICSierra Bagge_Turbo Jeppo One Eye Open Haggen JBlom Golden Boy 58 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
Golden Boy Skogenracing Elite
Antal inlägg : 7682 Age : 44 Namn : Jonny! Från : Long Beach Kör : Hell of a ride Registration date : 08-01-07
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) sön 01 jun 2008, 20:40 | |
| - Mikael skrev:
- Ta dom ok som verkar passa bäst/enklast att få på
jag kommer iaf att få göra en adapter platta så det spelar ingen roll viket ok det blir... jag tänkte flytta oket så det hamnar lite längre ner så skruvhålen kommer mittimellan orginal skruvhål så kan man bulta fast sen... men det blir nog inte så lätt som man tänkt sig förstår jag... | |
|
| |
Antal inlägg : 7682 Age : 44 Namn : Jonny! Från : Long Beach Kör : Hell of a ride Registration date : 08-01-07
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) sön 01 jun 2008, 23:26 | |
| | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) mån 02 jun 2008, 23:48 | |
| nästa steg i min trimmning kommer bli vatteninsprutning... enligt vad vissa påstår så kan det ge 40% effektökning en skriver att han kunde bara ladda 1.5bar och sen med "Alkycontrols nya kit gör att jag med samma setup kan ladda på 1.9 bar utan att det spikar" en annan påstår att han kunde först bara ladda 1kg och sen med vatteninsputning kunde han ladda 2kg!!! det verkar ju otroligt effektivt men man får nog ta det med en nypa salt. vilket fall som helst så fungerar det... jag siterar här ett inlägg från: http://forum.lazzat.se/showthread.php?t=11883&page=2&pp=20"Vatten ger inte som en intercooler en stor sänkning av insugstemperaturen, undantaget är då temperaturerna börjar dra iväg över "boost fluidens" kokpunkt, med vatten över 100 grader. Vatteninsprutning är mao inte lämpligt till att ersätta en laddluftkylare utan bör ses som ett komplement. Vad vatteninsprutningen istället gör är att kyla bränsle/luft blandningen under kompression och förbränning och på så sätt minska risken för spikningar. Vatteninsprutning i sig minskar effekten något, ökar bränsleförbrukningen och ökar utsläpp av HC samt minskar utsläpp av NOx. Vad som möjligör upp till ca 40% effektökningar är att den ökande resistansen mot spikningar vilket innebär att vi kan öka laddtryck och förtändning. Det finns dock problem och nackdelar med vatteninsprutning. För att fungera bra så ska vattenmängden kontrolleras noga och tillsättas ungefär som bränsle. Detta gör att spolvätskepumpar och liknande är förkastligt, det krävs ett styrsystem liknande det som används för bränsle." klarar en vanlig soppapump och en spridare att man kör vatten i dom? | |
|
| |
Blöjan Skogenracing Elite
Antal inlägg : 1655 Age : 34 Namn : Erik Från : Stockholm Kör : Ford Sierra -87 Bmw 528i -83 Registration date : 07-11-08
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) tis 03 jun 2008, 00:54 | |
| Ojoj, nu börjar de låta riktigt avancerat.. | |
|
| |
Gäst Gäst
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) tis 03 jun 2008, 06:22 | |
| volvo använde k-jet till vattnet.så dom körde dubbla k-jet aså,ett för bränsle och ett för vatten, b21 motor t3/t4aggregat ca 370hk (året 84-85) vad dom hade för spridare till soppan har jag nog nämnt tidigare,till vattnet var det dom vanliga turbospridarna.
problemet är att det kanske blir (ånglås i spridarna) då gör man som på gamla audi,man tar en fläkt som kyler spridarna då man stannar,tex audi 100 turbo går den igång när man slår av bilen och går i ca 5-10 minuter (termostat styrt) |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) tis 03 jun 2008, 06:51 | |
| Vatteninsprutning är en smula effektivare än intercooler. Men överdrivs en hel del. Inget jag skulle engagera mig i, trök att behöva tanka vatten hela tiden (det går åt fort) Vanliga spridare och pumpar rostar troligtvis ihop ganska fort, går iförsig att blanda ihop nå frysskydd
Sen har du väl problem med att få din motor att hålla bra upp vid dom där laddtrycken? | |
|
| |
m5micke Skogencrew
Antal inlägg : 3132 Age : 42 Namn : Micke Från : Gävle Kör : BMW "Alpina" 332itt e30 -89, BMW X5 4,8is, BMW 323im e36 -97 Registration date : 06-10-12
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) tis 03 jun 2008, 07:20 | |
| Jo men en 40% effektökning hur kommer motorn/bilen klara sig då?
Den håller ju inte nu, eller? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) tis 03 jun 2008, 18:30 | |
| motorn håller hur bra som helst än så länge vid 1.4bar laddtryck.. det som har pajat är Koppling och turbon alltså har det ingenting med motorn att göra... den stora frågan är hur långt topp packningen håller? jag kan nog leva med att tanka vatten när jag ska gasa ordentligt. det tar ju bara några sekunder för mig att ändra laddtryck så man kan ju åka säkert med ca 1.2bar och sen vid behov så kopplar man in vatteninsprutningen och laddar mera... vilka anndra alternativ kan ge 40% effektökning? så ni förstår att det är ganska lockande att prova det iaf | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) tis 03 jun 2008, 18:34 | |
| ingen vet hur mycket hk en starletmotor klarar än... och mitt mål var ju att testa hur långt den håller... det är inte så att jag oroar mig för att om det ska gå sönder... jag väntar bara på att det ska göra det men gränsen är inte nådd än jag får ju starletmotorer i princip gratis så det enda som är jobbigt är att skruva... vore coolt om man lyckas kräma ur 250-300hk i 1.3L | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) tis 03 jun 2008, 18:37 | |
| - Mange skrev:
- volvo använde k-jet till vattnet.så dom körde dubbla k-jet aså,ett för bränsle och ett för vatten, b21 motor t3/t4aggregat ca 370hk (året 84-85) vad dom hade för spridare till soppan har jag nog nämnt tidigare,till vattnet var det dom vanliga turbospridarna.
problemet är att det kanske blir (ånglås i spridarna) då gör man som på gamla audi,man tar en fläkt som kyler spridarna då man stannar,tex audi 100 turbo går den igång när man slår av bilen och går i ca 5-10 minuter (termostat styrt) det låter som du har stenkoll på det här kan du inte starta en tråd och beskriva hur det funkar? eller så startar jag en nu... | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) tis 03 jun 2008, 21:13 | |
| Det ger inte 40% effektökning. Dom som säger så lever i villfarelse
Hade det varit så bra som det låter hade varenda dragracer kört med vatten, så enkelt är det | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) ons 04 jun 2008, 00:14 | |
| det stog "Upp till" 40% så det är väll möjligt men inte troligt att det ger så mycket... om man skulle göra ett enkelt test att ta en högtryckspump till strålkastare och en insprutningsventil och testa kanske. man borde ju se snart om det blir någon skillnad... 0.2bar laddtryck till för kanske 300kr är ju inte helt fel | |
|
| |
_-gniraz-_ Skogenracing Elite
Antal inlägg : 2200 Age : 39 Namn : Fredrik.Z Från : Fröslunda Kör : ""No Control" Sierran Registration date : 06-10-31
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) ons 04 jun 2008, 01:01 | |
| Klart du ska prova... | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) ons 04 jun 2008, 06:43 | |
| Funkar inte, du måste ha nått i stil med bränslepump för bensin för att klara av att mata trycket
Ingen ide att snikbygga ihop en lösning som helt plötsligt slutar funka i 200 | |
|
| |
Gäst Gäst
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) ons 04 jun 2008, 06:49 | |
| Ett annat alternativ är att fixa en ac kompressor och lägga kylslingor på ic´n,så gör vissa jänkeåkare-402m åkare när dom använder kompressormatning! (har inget med vatteninsprutning att göra men,,,) vatten i liten mängd är ju bra,använd befintlig spolarvätskebehållaren med pump,det fungerar på gamla audi turbos iaf,effekten märks men inte så mycket,förmycket vatten måste vara farligt, nu kan inte jag formeln men från vatten till ånga under tryck expanderar det väl typ 90 gånger sin storlek/mängd,och det är garanterat haveri det! prova försiktigt så får (vi) se/läsa resultatet |
|
| |
Gäst Gäst
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) ons 04 jun 2008, 06:51 | |
| - Mikael skrev:
- Funkar inte, du måste ha nått i stil med bränslepump för bensin för att klara av att mata trycket
Ingen ide att snikbygga ihop en lösning som helt plötsligt slutar funka i 200 Så är det nog,upp till ca 1,0bar funkar det som jag skrev,över det behövs nog grövre doningar,och ja,tar vattnet slut eller slutar fungera är det natta förmodligen |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) lör 07 jun 2008, 23:16 | |
| var är alla turbos man vill ha! ingen som har en T25/t28 eller något helt annat galet som klarar 300hk? bilen står ju nu bara | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) sön 08 jun 2008, 22:22 | |
| nu har jag en T28 på gång... fick äntligen ett e-mail från den där killen som skulle sälja en ny kina turbo för 3000kr. vi får se om han svarar igen så jag kan hämta turbon... så nu börjar det se lite ljusare ut att få ihop bilen. sinterpuckarna borde komma den här veckan oxå så det är bara att vänta på grejorna... jag har läst lite mera om T25 och den ska tydligen bara klara av att ladda ca 1.2bar, laddar man mera som jag tex 1.4bar så pajar dom tillslut och ger dessutom inge mera effekt över 1.4bar... så det kan nog bli riktigt bra med en T28 som är god för 300 vilda hk | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) sön 08 jun 2008, 23:22 | |
| killen med T28an verkar helt puckad! han skrev att jag skulle få köpa turbon flr 2500kr på morognen... sen skrev jag flera e.mail ringde smsade men han svarade inte förens nu i kväll på e-mail att han hadde sålt turbon... jag skrev att jag kunde komma ner på 1.5h och ge honnom pengar men det verkade han inte vilja... vilka puckon det fins! så nu är det bara att leta vidare igen | |
|
| |
Ågren Skogenracing Elite
Antal inlägg : 2435 Age : 74 Namn : l Från : k Kör : u Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) sön 08 jun 2008, 23:31 | |
| Man blir ju så jävla less på sånna puckon, dräller ju av dem | |
|
| |
Blöjan Skogenracing Elite
Antal inlägg : 1655 Age : 34 Namn : Erik Från : Stockholm Kör : Ford Sierra -87 Bmw 528i -83 Registration date : 07-11-08
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) sön 08 jun 2008, 23:34 | |
| Fy bubblan! | |
|
| |
Mese_Jonas Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 893 Age : 38 Namn : Jonas Gistö Från : Terjärv/Finland Kör : Mercedes 190 Registration date : 07-11-25
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) tis 10 jun 2008, 16:09 | |
| E t3/t4 för stor för starleten???? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) tor 12 jun 2008, 16:32 | |
| - Mese_Jonas skrev:
- E t3/t4 för stor för starleten????
är dom på 250hk? tror inte den är för stor... snarare för liten... 300 hk och minst 1.6bar måste turbon klara som jag vill ha... | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) tor 12 jun 2008, 23:33 | |
| i morogn ska jag köpa en evo 8a turbo (TD05HR-16G6) man får tacka så mycket Öberg för att du visade mig anonsen nu är jag på G igen | |
|
| |
Almgren Skogenracing Elite
Antal inlägg : 2207 Age : 32 Namn : David Från : Skutskär Kör : Tradare Registration date : 07-06-20
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) tor 12 jun 2008, 23:48 | |
| Härligt! | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) | |
| |
|
| |
| Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) | |
|