| Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här | |
|
+148Anton_N97 norell Dannexx turbohakan Budda ZimonWisjö RalleFagerman OlliFIN hessu75 Caprimk1 Filborna Bozzb Curious1 Alexander92 malmström -Felix- sprint Stylishh Rake Tom myrberg89 norpan69 MickeJ bmx JElfgren 021petterzzon xr-rabbit witsky Twokay Finnborn Fiechen Piecia Forsberg bogieboy dennis-volvo Grey bosse Stridh sunken Fordpappa Joel JapsJonas sjöblom! Pontus06 Fordmannen ropa E.Nilsson Pearly freddan222 Wike WTB AtlanticBlue Robins HultN NIKKELICIOUS Marcusss persson121 328Rikard mAnGGe Chris__ Jesper_NA Rohden Hedin_ _Macce_ Schimpy kyngas Golden Boy Roobin Streetlover hybris Rekord E2 Turbo Mr Macke paq joppa Alexxx Pacan Henka_ Flexenan Mixx_ robsan Sandvik raushed loop 740Tic sierraboss effekthero Eriksson bidus3 Almgren Toffe broddbyskogen Vr6 Sköld SierraT Bojan victor91 apskaft lasema TICSierra ford_racing Mese_Jonas Haggen FrystGrus Nyman alex_side alle_d cossie84 Blöjan englund knäcken Kalle _volvo240_ jonasahman _Spawned_ NS _Glenne_ SBP FU Jonas O tilldig Lindskog zorbit werd upplyft Jansen JBlom areez GMW okkarakka Jimmy Danne volvo 740 Lutte Blyfot _-gniraz-_ Fahlberg fuckforden Öbbe Battery lones cossie_man Mk2_power FordFreak Liljan Greger81 ToTTe Henrik m5micke richard s Mikael 152 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
Henrik Skogenracing Sponsor
Antal inlägg : 1669 Age : 36 Namn : Henrik Från : land Kör : Nissan och Ford Registration date : 06-10-13
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 18 dec 2007, 21:53 | |
| - _volvo240_ skrev:
- okej,Tackar=) vad har dom haft imellan där förut, eftersom de sitter slangklämma i ändarna på båda slangar? Visst måste de gå och slopa oljetrycksgivaren och enbart ansluta oljetillförsel där? Oletryckslampan kommer vell lysa i kupén och kan ju vara bra å veta om man har oljetryck eller inte, men skulle de gå?
Ett förslag är ju att sätta ett t heller y kors där orginal givaren sitter (finns på biltema ) Men klart de går utan givare också... Sen tycker jag att du kan läsa igenom den här tråden fast den är lite lång, står mycket bra här. | |
|
| |
_volvo240_ Skogenracing Small
Antal inlägg : 32 Namn : Jonas Från : Köping Kör : volvo Registration date : 07-12-16
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 18 dec 2007, 22:05 | |
| ok, Jag har kollat på nåra pysventiler för skojj skull, och jag undrar bara hur man ser hur mkt laddtryck man ställer på, för på pysventilerna så står de typ " + och -" eller "boost" å sen pil åt de håll man ska skruva för att ställa upp. Är de Bara laddtrycksmätaren man kan gå efter? | |
|
| |
Lindskog Skogenracing Sponsor
Antal inlägg : 953 Age : 39 Namn : Lindskog Från : Gävletrakten Kör : Bmw E60, Skidoo 800R Registration date : 07-04-17
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 18 dec 2007, 22:59 | |
| - _volvo240_ skrev:
- okej,Tackar=) vad har dom haft imellan där förut, eftersom de sitter slangklämma i ändarna på båda slangar? Visst måste de gå och slopa oljetrycksgivaren och enbart ansluta oljetillförsel där? Oletryckslampan kommer vell lysa i kupén och kan ju vara bra å veta om man har oljetryck eller inte, men skulle de gå?
Ja du kan ju köra med enbart oljetryck till turbon därifrån men oljetrycksgivaren är guld värd om den skulle t ex trycka ur sig olja någonstans, så när lampan tänds kan du stänga av och rädda turbon!! om inte turbon får olja kan de gå fort utför med lagrena! | |
|
| |
Öbbe Skogencrew
Antal inlägg : 6142 Age : 42 Namn : Öberg Från : Gävle Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71 Registration date : 06-10-12
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här ons 19 dec 2007, 00:04 | |
| laddtrycks mätare lär du ha om du ska se trycket.. pysventiler ställer du trycket med och wastegaten då.. | |
|
| |
Antal inlägg : 32 Namn : Jonas Från : Köping Kör : volvo Registration date : 07-12-16
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här ons 19 dec 2007, 14:13 | |
| Så när man har pysventil behöver man inte bry sig alls om att ställa nå på wastegaten för att ända laddtryck? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här ons 19 dec 2007, 14:41 | |
| Om man turbokonverterar en b21a och laddar ca 04-05 bar räcker de att bara sätta dit en extra bränsle pump från typ biltema? | |
|
| |
Öbbe Skogencrew
Antal inlägg : 6142 Age : 42 Namn : Öberg Från : Gävle Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71 Registration date : 06-10-12
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här ons 19 dec 2007, 15:44 | |
| du ställer ett grund tryck på wgn och ökar genom pysventilen exvis..
pumpen räcker på volvon, är spridare du lär sätta dit, ett form av extra sprut.. allt finns bra förklara här på forumet.. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här ons 19 dec 2007, 16:06 | |
| de är förgasare jag använder ej insrput, behöver jag de ändå? | |
|
| |
Öbbe Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här ons 19 dec 2007, 16:09 | |
| vet du hur de funkar med förgasare o turbo? är lite pyssligare.. mer soppa lär behövas i vilket fall..
din ic behövs ju inte iaf.. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här ons 19 dec 2007, 17:38 | |
| aa, jag måste trycktäta förgasaren.
men funkar de med "extrasprut" när jag har förgasare, eller finns de några andra alternativ?
Behöver jag ingen IC? | |
|
| |
Öbbe Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här ons 19 dec 2007, 22:33 | |
| du kan inte ha ic.. vatten sprut körs de med på sånna här byggen tror ja.. det är en sug annlägning du bygger så om du tänkt o flasha med dump o grejor så glöm de med.. är inget tryck bygge du bygger..
extra sprut o knasare vet ja inget om tyvärr o känns krångligt..
bytt motor så du får en insprutare känns smidigare o finns volvo turbo spisar för billig peng.. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här ons 19 dec 2007, 23:08 | |
| Det är vell visst ett tryckbygge? Har hittat en bra sida där dom visar hur man trycktätar förgasare, och sedan slipa nålen och borra upp nålventilen för mer bensin. detta är alltså en gammal isbil, och ska snart köpa ny å då skulle den här skrotas, så då kan de vara kul att prova bygga turbo på den, så byta motor eller köpa en färdig turbo är inte så intressant | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tor 20 dec 2007, 06:51 | |
| Ja det är ett tryckbygge du tänker på. Inga problem att ha intercooler eller nått
Du kan även montera dit en starkare fjäder till trotteln så får den mer bensin.
Jag har byggt ihop en sån där anläggning faktiskt och den där förgasare funkar väldigt dåligt tycker i alla fall jag. Den klarar inte mer effekt än 160-180hk. | |
|
| |
Öbbe Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tor 20 dec 2007, 08:53 | |
| - _volvo240_ skrev:
- Det är vell visst ett tryckbygge? Har hittat en bra sida där dom visar hur man trycktätar förgasare, och sedan slipa nålen och borra upp nålventilen för mer bensin. detta är alltså en gammal isbil, och ska snart köpa ny å då skulle den här skrotas, så då kan de vara kul att prova bygga turbo på den, så byta motor eller köpa en färdig turbo är inte så intressant
trodde du skulle suga ja.. då är icn till användning om du ska trycka =) o som isbil/vinter bil funkar de väl men annars blire lite tuffare om man ska ha upp effekten till nåt o hänga i gran.. O svara direkt du Mikal så slipper jag hålla på o yra | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tor 20 dec 2007, 11:40 | |
| - Mikael skrev:
- Ja det är ett tryckbygge du tänker på. Inga problem att ha intercooler eller nått
Du kan även montera dit en starkare fjäder till trotteln så får den mer bensin.
Jag har byggt ihop en sån där anläggning faktiskt och den där förgasare funkar väldigt dåligt tycker i alla fall jag. Den klarar inte mer effekt än 160-180hk. Okej, Men bensinen räcker alltså om man typ slipar nålen och borrar upp nålventilen, alt. starkare fjäder till trotteln? vad får jag för effekt ungefär om jag laddar kanske 04-05? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tor 20 dec 2007, 12:25 | |
| Ja ungefär, du måste dock ha en soppapump avsedd för turbo
100hk orginal i den där va? drygt 140hk är fullt rimligt | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tor 20 dec 2007, 12:46 | |
| ja drygt, 107 ungefär, Vart får ja tag i en sån pump och lägger jag bara till den pumpen eller ska den gamla bort? | |
|
| |
werd Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 708 Age : 33 Namn : MuppDaniel Från : Den ökända staden kumla! Kör : 242 -1975. Registration date : 06-10-12
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tor 20 dec 2007, 13:27 | |
| - Mikael skrev:
- Ja ungefär, du måste dock ha en soppapump avsedd för turbo
100hk orginal i den där va? drygt 140hk är fullt rimligt Om vi säger 2.3liters da? ingen större skillnad med o.4-o.5 bar? Trycka genom förgasare och IC osv... Vet du sagt att om 100hk så räknar man 10hästar per 0.1 bar va? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tor 20 dec 2007, 16:56 | |
| Antingen byter man ut den gamla mot en så kallad r-sportpump eller en malpassiregulator från www.misab.se t.ex då behövs det dubbla bränsleledningar och en insprutningspump Werd: Kanske 10-20hk till Ta grundeffekten gånger laddtrycket. Kom ihop att du ska lägga på 1 hela tiden. t.ex 0.5bar = 100hk * 1.5 = 150hk 1.0bar = 100hk * 2.0 = 200hk 2.0bar = 100hk * 3.0 = 300hk Detta är så klart ingen exakt vetenskap, men brukar faktiskt stämma rätt bra. | |
|
| |
Öbbe Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tor 20 dec 2007, 17:03 | |
| vad ligger grund effekten på? oj läste ej på sista sidan.. men tänkte höfta på 140hk så va inte så dumt.. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tor 20 dec 2007, 20:50 | |
| Jag tycker de verkar lite krångligt med en malpassiregulator, Men de kanske bara låter krångligt? Men de måste ju vara smidigare och bara byta ut original pumpen mot en annan, Vart hittar jag en r-sportpump , är dom svåra å få tag på? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tor 20 dec 2007, 20:59 | |
| | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tor 20 dec 2007, 21:05 | |
| okej, men om vi säger att jag köper en sån här: http://www.misab.se/fkt2mont.htmDet står ju "fuel to carb" alltså en slang därifrån till förgasaren, men hur ska jag ansluta den slangen till förgasaren eftersom slangen från original bränslepump sitter där? | |
|
| |
Öbbe Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tor 20 dec 2007, 22:55 | |
| den sätter du in i regulatorn.. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tor 20 dec 2007, 23:04 | |
| vart kopplar jag från turbon? | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här | |
| |
|
| |
| Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här | |
|