| Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) | |
|
+54Henka_ Jimmy banzai Alexander lillen_rille E-Tech Veteranhenke Eriksson _-gniraz-_ palten m5micke Sandvik LinuT Prozac Martin_pinto JohanJ nicke blom kallur Crille Jimmy_JDM kryckan Roni NicklasT Off3r Blöjan wolfzap Almgren richard s Toffe _Macce_ Mese_Jonas Jonas O Fiskargubbe StressmekkRacing johnny Ågren werd LillePär Henrik psychocat_racing Combatbenke Theo Öbbe Lindskog ToTTe Schimpy Mikael TICSierra Bagge_Turbo Jeppo One Eye Open Haggen JBlom Golden Boy 58 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
Golden Boy Skogenracing Elite
Antal inlägg : 7682 Age : 44 Namn : Jonny! Från : Long Beach Kör : Hell of a ride Registration date : 08-01-07
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) sön 27 jul 2008, 13:47 | |
| - Jonte S skrev:
- vad ger du för en "orginal" toppacking från toyota?tänkte för när ändå bilen äter toppackningar,varför inte köpa en kina toppackning..jag gav ca 120kr för en (12€ här på Åland) så säg till så kan jag ju sicka typ 5-10stycken åt dig
ha de! har för mig jag gav 340kr st... var köper du dom för 120kr någotnstans? verkar ju assbilligt! | |
|
| |
Antal inlägg : 7682 Age : 44 Namn : Jonny! Från : Long Beach Kör : Hell of a ride Registration date : 08-01-07
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) sön 27 jul 2008, 14:16 | |
| - Mese_Jonas skrev:
- Golden Boy skrev:
- japp bara dom rostfria stålplattorna tillsamans med ett lager flänstätning... hadde inge klister så jag gnuggade in det välldigt tunt på stålpackningen för att fylla ut ojämnheter...
det fins ju liknande packningar att köpa men då har dom nog en valsad kant men det är ungefär samma princip...
tänkte det kunde vara värt att testa hur det håller om det ens går...
jag hadde bara 1 orginalpackning hemma och jag sätter inte ihop den igen med orginalkomp, den lät bara coolt men gick inge vidare bra om man jämför med hur den gick med gamma turbon och 1.4bar
testar man inte så vet man inte
Om det lyckas så är det ju en succe....prövade 6ggr med kopparpackning med kopparsilikon emellan men fick det aldrig riktit tätt!!!! nej det verkar inte funka för mig heller... det blir det gammla konceptet igen med dubbla topp packningar och metallpackningen imellan... men det känns ju som det inte kommer funka nu med evo turbon... jag kommer antagligen paja dom packningarna oxå när man ska testa hur mycket man kan ladda... det är nog dags att sätta på knacksensorn den här gången | |
|
| |
Gäst Gäst
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) sön 27 jul 2008, 14:35 | |
| |
|
| |
Almgren Skogenracing Elite
Antal inlägg : 2207 Age : 32 Namn : David Från : Skutskär Kör : Tradare Registration date : 07-06-20
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) sön 27 jul 2008, 15:39 | |
| Gröp ur förbränningsrummen istället, det är den bästa kompsänkningen vad jag hört. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) sön 27 jul 2008, 16:27 | |
| - Almgren skrev:
- Gröp ur förbränningsrummen istället, det är den bästa kompsänkningen vad jag hört.
jag har en topp färdig som jag gröpt ur men problemet kvarstår endå att topp packningen går sönder när det knackar (Spikar) det som händer är att bränsleblandningen antänder på fel ställe i förbränningsrummet och så kan den förstöra packningen om man har otur... så det enda som hjälper är att o-ringa för då kan det knacka utan att det förstör någonting om det bara handlar om små spikningar såklart... spikar det ordentligt så bränner man hål på kolvar och allt möjligt men tydligen så klarar inte min orginalpackning av små knackningar heller... så ligger det till... så om jag monterar min knacksensor så kan jag justera tills jag hör en antydning till spikning och sen så har jag det som referansvärde på hur mycket jag kan ladda... det är välldigt enkelt men endå så skapar det massor av jobb när man vill testa vad gränserna ligger... | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) sön 27 jul 2008, 17:06 | |
| så här vill jag göra... O-ringat: hur gör man med packningarna när man har kompsänkt på mitt vis? kan jag o-ringa igentligen? eller måste jag kompsänka på annat vis? | |
|
| |
Gäst Gäst
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) sön 27 jul 2008, 17:50 | |
| de ska gå bra att o-ringa..jag ska föra in mitt block nästa vecka så ska jag plana blocket samtidigt..och toppen är också planad förståss... Kanske ska sattsap på att o-ringa och plana toppen och gröta ur toppen att du får ner kompen lite..för de går inte att ha kompsänkningsplattan där om du o-ringar..eller de kanske går men de gör ingen nytta |
|
| |
Jeppo Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 811 Age : 35 Namn : Jesper Ericsson Från : Tierp Kör : V70N - Vector turbo Registration date : 07-10-16
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) sön 27 jul 2008, 18:13 | |
| - Jonte S skrev:
- de ska gå bra att o-ringa..jag ska föra in mitt block nästa vecka så ska jag plana blocket samtidigt..och toppen är också planad förståss...
Kanske ska sattsap på att o-ringa och plana toppen och gröta ur toppen att du får ner kompen lite..för de går inte att ha kompsänkningsplattan där om du o-ringar..eller de kanske går men de gör ingen nytta Nehe, vad gör "kompsänkningsplattan" förutom att öka på förbränningsrummets storlek då? Klart det går att oringa och köra med den plattan. O-ringningen gör ju bara så att toppackningen blir motståndigare mot komp, och inte skjuter den ut i kylkanalen. Så har jag förstått det, rätt antar jag.. | |
|
| |
Mese_Jonas Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 893 Age : 38 Namn : Jonas Gistö Från : Terjärv/Finland Kör : Mercedes 190 Registration date : 07-11-25
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) sön 27 jul 2008, 18:28 | |
| Du måste ju nästan oringa toppen isåfall oxå...annars e ju ena packningen precis som vanlit. | |
|
| |
banzai Skogenracing Large
Antal inlägg : 225 Age : 35 Namn : Morgan Från : Alfta Kör : BMW M535i -87 (renoveringsobj.) Registration date : 07-12-23
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) sön 27 jul 2008, 18:48 | |
| Nej man oringar endera topp eller block! Ringen tätar ju bara bättre eller vad man ska säga. Det klart bästa är ju ändå pyramidringning | |
|
| |
Mese_Jonas Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 893 Age : 38 Namn : Jonas Gistö Från : Terjärv/Finland Kör : Mercedes 190 Registration date : 07-11-25
| |
| |
Antal inlägg : 2207 Age : 32 Namn : David Från : Skutskär Kör : Tradare Registration date : 07-06-20
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) sön 27 jul 2008, 19:57 | |
| Ja men urgröpta fb rum ger ju lägre komp & du har ju problemet att det spikar när du laddar för mycket, alltså hjälper ju urgröpta förbränningsrum? om inte bara det hjälper får du väl köra med både dubbla packningar, platta & urgröpta fb rum? Då borde du kunna ladda närmare 2bar om du så vill utan spikningar beroende hur du filat. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) sön 27 jul 2008, 19:58 | |
| - Mese_Jonas skrev:
- Du måste ju nästan oringa toppen isåfall oxå...annars e ju ena packningen precis som vanlit.
håller med... men då har man endå ytorna som ligger mot metallplattan som det kan spika sönder mot/i... så jag måste nog ha någon annan form av packning som är tjockare från början eller köra med 1 orginalpackning och kompsänka på något annat vis... | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) sön 27 jul 2008, 20:05 | |
| - Almgren skrev:
- Ja men urgröpta fb rum ger ju lägre komp & du har ju problemet att det spikar när du laddar för mycket, alltså hjälper ju urgröpta förbränningsrum? om inte bara det hjälper får du väl köra med både dubbla packningar, platta & urgröpta fb rum?
Då borde du kunna ladda närmare 2bar om du så vill utan spikningar beroende hur du filat. jag fårstår vad du menar men det funkar inte så... en motor går sämre och sämre ju mera man kompsänker den för värkningsgraden försvinner genom att det blir sämre förbränning och då måste man kompensera med mera laddtryck och soppa för att den ska gå bättre... naktdelen med för långt komp är att motorn blir obrukbar innan turbon börjar ladda så även här så är lagomt komp bäst... sen så har man bara ett vist flöde i motorn genom kanalerna i toppen som oxå begränsar... om jag kan ladda 1.5bar som turbon är gjord för så ska den ge på en evo bil 365hk och jag har laddat 1.4bar med gammla turbon så det är nog lagomt mycket kompsänkning med min metod men det beror oxå på hur man vill att motorn ska gå.... man får välja mellan en rapp motor eller en med mycket effekt så om man hamnar på ett komp som är lagomt så kan man få en bra kompromiss mellan både effekt och körbarhet... | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) sön 27 jul 2008, 20:11 | |
| så här ser knacksensorn ut iaf kopparröret ska bultas fast i hundskålen och den andra händan sätter man på blocket så ljudet överförs presis som sån där trådtelefån med burkar funkar.... | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) sön 27 jul 2008, 20:44 | |
| Jo precis du har helt rätt, tog 2bars konceptet som ett exempel bara. Men liksom du har ju redan kollat hur mycket du kan ladda innan det spikar, så jag förstår inte varför, e ju bra att ha att toppackningen åker som varning istället för att bränna kolvar & skit? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) sön 27 jul 2008, 21:24 | |
| Problemet är att tändkurvan är helt enkelt för agressiv i kombination med hög kompresion.
Även om du monterar en värre packning kommer den gå om det spikar eller så sticker hela motorn istället.
Kompet måste ner om du ska använde orginaltändningen eller så får du köpa ställbar tändning. Men är det som du säger över 10:1 i komp så tror jag inte det går att ladda mer än 0.5 endå, utformningen på förbränningsrumen är för dåligt tyvär.
Bättre bränsle eller sänka kompet är enda lösningen.
Ser ut som du köpt en plastskål? Tror funktionen blir bättre med en metal då den förmodligen ger resonans också | |
|
| |
ToTTe Skogenracing Elite
Antal inlägg : 1147 Age : 39 Namn : Kristoffer Matsson Från : Uppsala Kör : Opel Rekord Coupé 2,4 Berlina -77, BMW 518i Turbo E28, Volvo v40 1,8i Registration date : 06-10-16
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) sön 27 jul 2008, 21:26 | |
| Dom är i plåt. Taxen våran har en sån fast beige | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) sön 27 jul 2008, 21:32 | |
| - Mikael skrev:
- Problemet är att tändkurvan är helt enkelt för agressiv i kombination med hög kompresion.
Även om du monterar en värre packning kommer den gå om det spikar eller så sticker hela motorn istället.
Kompet måste ner om du ska använde orginaltändningen eller så får du köpa ställbar tändning. Men är det som du säger över 10:1 i komp så tror jag inte det går att ladda mer än 0.5 endå, utformningen på förbränningsrumen är för dåligt tyvär.
Bättre bränsle eller sänka kompet är enda lösningen.
Ser ut som du köpt en plastskål? Tror funktionen blir bättre med en metal då den förmodligen ger resonans också var ju något liknande jag skrev nyss också , för att om du nu skaffar hållbarare packning kommer ju annat ta skada istället för packningen. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) mån 28 jul 2008, 00:06 | |
| - Almgren skrev:
- Jo precis du har helt rätt, tog 2bars konceptet som ett exempel bara.
Men liksom du har ju redan kollat hur mycket du kan ladda innan det spikar, så jag förstår inte varför, e ju bra att ha att toppackningen åker som varning istället för att bränna kolvar & skit? grejen när man försöker trimma är att justera in tändning soppa och laddtryck tillsamans så allt är optimerat... så säg att jag lyckats ladda 1.4bar med en inställning på tändningen så om jag kanske fortsätter att finjustera så kan jag ladda 1.5bar eller mera... hittar man den optimala inställningen mellan så hög tändning som möjligt och så mycket laddtryck som möjligt så kan man nog säga att det är optimalt... att testa fram det är inte så lätt som det låter för man vet inte var gränsen går till att det ska börja spika... jag vill att bilen ska gå så bra som den kan gå med dom förutsättningar jag har så det kommer nog bli en del misslyckanden innan man hittar rätt... det ska inte göra någonting med lite spikningar om det bara är i några sekunder men på min motor så pajar packningen direkt ist vilket jag börjar bli less på nu... justeringar gör allt! | |
|
| |
| |
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) mån 28 jul 2008, 00:21 | |
| - Golden Boy skrev:
- Almgren skrev:
- Jo precis du har helt rätt, tog 2bars konceptet som ett exempel bara.
Men liksom du har ju redan kollat hur mycket du kan ladda innan det spikar, så jag förstår inte varför, e ju bra att ha att toppackningen åker som varning istället för att bränna kolvar & skit? grejen när man försöker trimma är att justera in tändning soppa och laddtryck tillsamans så allt är optimerat...
så säg att jag lyckats ladda 1.4bar med en inställning på tändningen så om jag kanske fortsätter att finjustera så kan jag ladda 1.5bar eller mera...
hittar man den optimala inställningen mellan så hög tändning som möjligt och så mycket laddtryck som möjligt så kan man nog säga att det är optimalt...
att testa fram det är inte så lätt som det låter för man vet inte var gränsen går till att det ska börja spika...
jag vill att bilen ska gå så bra som den kan gå med dom förutsättningar jag har så det kommer nog bli en del misslyckanden innan man hittar rätt...
det ska inte göra någonting med lite spikningar om det bara är i några sekunder men på min motor så pajar packningen direkt ist vilket jag börjar bli less på nu...
justeringar gör allt! Jo du har rätt där men "förbränningsrummets utformning har också stor betydelse på höga laddtryck och kan va mer viktigt än komp förhållandet i sig". Men om det är som du säger att det bara är småskit som packningen inte pallar för visar väl sig Lycka till i vilket fall, diggar bilen till 98% | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) mån 28 jul 2008, 00:34 | |
| - Citat :
- Jo du har rätt där men "förbränningsrummets utformning har också stor betydelse på höga laddtryck och kan va mer viktigt än komp förhållandet i sig".
ja där har du en bra poeng... man kanske skulle göra klar den urgröpta toppen jag har och prova med den igentligen... jag har inte velat testa den toppen för jag tycker det inte verkar så bra med en förbränning ovanför där kolven är platt eller hur man ska säga... så här ser den urgröpta ut: och så här såg orginal ut: det är bra vassa kanter i orginaltoppen | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) mån 28 jul 2008, 00:43 | |
| några ideer om det skulle löna sig med kompsänkt topp eller att kompsänka som jag gjort med dubbla packningar? alla ideer och erfarenheter vill jag ha nu så det blir bra | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) mån 28 jul 2008, 11:42 | |
| Problemet är att du kan inte justera så bra så du slipper spikningar, eftersom du har en tändning anpassad för sugmotor kommer du få backa tändningen genom att vrida på fördelare och då tappar du på alla andra ställen vilket resulterar i för låg tändning överallt utom vid vridmax.
Kompsänkning genom att ta ur toppen är bästa ur hållbarhetssynpunkt. Men eftersom vi inte fattar vart man ska ta ur och vart man inte ska ta ur så bör man låta bli. Det krävs utrustning och stor känsla för att hitta rätt. Bättre att kompsänka med dubbla packningar och hoppas det håller eller ta ner kolvarna (byta till andra) | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) | |
| |
|
| |
| Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) | |
|