| Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) | |
|
+54Henka_ Jimmy banzai Alexander lillen_rille E-Tech Veteranhenke Eriksson _-gniraz-_ palten m5micke Sandvik LinuT Prozac Martin_pinto JohanJ nicke blom kallur Crille Jimmy_JDM kryckan Roni NicklasT Off3r Blöjan wolfzap Almgren richard s Toffe _Macce_ Mese_Jonas Jonas O Fiskargubbe StressmekkRacing johnny Ågren werd LillePär Henrik psychocat_racing Combatbenke Theo Öbbe Lindskog ToTTe Schimpy Mikael TICSierra Bagge_Turbo Jeppo One Eye Open Haggen JBlom Golden Boy 58 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
Golden Boy Skogenracing Elite
Antal inlägg : 7682 Age : 44 Namn : Jonny! Från : Long Beach Kör : Hell of a ride Registration date : 08-01-07
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) fre 04 jul 2008, 21:44 | |
| - Mikael skrev:
- Har ett lager i motorn gått ner sig så skulle du inte kunna gasa så där!
det knackar som fan nu! mera än vad det gjort förut. jag vågade knappt köra den till garaget för jag trodde den skulle sluta gå... | |
|
| |
Antal inlägg : 7682 Age : 44 Namn : Jonny! Från : Long Beach Kör : Hell of a ride Registration date : 08-01-07
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) fre 04 jul 2008, 21:46 | |
| - Mikael skrev:
- Det har inte med saken att göra, det ska vara att du valt fel viscositet
har för mig det var 10w-40? 450kr för 4L olja... vad kan annars ha orsaket det plötsliga knackandet? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) fre 04 jul 2008, 21:47 | |
| Lätt gjort att skylla på oljan, har du köpt rätt viscositet så är det inga problem, snarare fördelar.
skulle säga att det är en ren tillfällighet att det hänt nått | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) lör 05 jul 2008, 11:07 | |
| jag tror det är så här med starlet motorn:
motorn har gått på mineralolja hela sitt liv och nu när jag hälde i syntetolja så klarade inte motorn av det både för att den inte är konstruerad för det och att gammal skit löstes upp...
motorn var sliten helt klart men sen med halvsyntet så rasade den helt och vevlagret gick... vissa kallar det för "sudden death" när man häller i syntetolja som har en renande effekt i motorn och löser upp gammal skit...
sen är det nog bra att köra på syntetolja i motorn om den är ren från början...
det är min teori tills någon motbevisat mig... | |
|
| |
JBlom Skogencrew
Antal inlägg : 6140 Age : 43 Namn : JBlom Från : Gävle Kör : Luftkylt igen! :) Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) lör 05 jul 2008, 11:12 | |
| Det sägs att man kan gå från helsyntet ner till mineral men inte tvärsom... | |
|
| |
Haggen Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 735 Age : 35 Namn : Lucas Från : Finland Kör : Ford Sierra turbo, Toyota Avensis 2.0TD, Volvo 142 -70 Registration date : 06-11-07
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) lör 05 jul 2008, 15:08 | |
| Jag har bytt fram och tillbaks mellan dedär olika oljorna och har inte stött på några problem. Min toyota har gått på någon castrol olja förut, när jag började köra körde jag med teboil helsyntet tror jag men kom på att den tog rätt mycket olja så började köra på mineral för den var billig. Men nu började jag tycka synd om den och tänkte att kanske jag skall ha den länge än så bytte till halvsyntet när jag inte var säker på hur pass bra mineral oljan är eftersom jag har en krävande körstil | |
|
| |
Mese_Jonas Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 893 Age : 38 Namn : Jonas Gistö Från : Terjärv/Finland Kör : Mercedes 190 Registration date : 07-11-25
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) lör 05 jul 2008, 15:16 | |
| Shell Helix ultra 5w 40 is the shit...Merssan knackade som fan förr..efter 100okm med Ultra lät motorn som ny igen!!! | |
|
| |
lillen_rille Skogenracing Large
Antal inlägg : 215 Age : 33 Namn : Rickard Från : Östervåla Kör : 760 T5, Audi S6 2.2T, Skoda Fabia RS Registration date : 08-05-20
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) lör 05 jul 2008, 15:40 | |
| Om man slår i halvsyntet i en motor som nästan alltid gått på mineralolja så kan avlagringar och rester lösas upp | |
|
| |
Henrik Skogenracing Sponsor
Antal inlägg : 1669 Age : 36 Namn : Henrik Från : land Kör : Nissan och Ford Registration date : 06-10-13
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) lör 05 jul 2008, 17:22 | |
| - Mese_Jonas skrev:
- Shell Helix ultra 5w 40 is the shit...Merssan knackade som fan förr..efter 100okm med Ultra lät motorn som ny igen!!!
Men blir ju så jäkligt lågt tryck med den igen... | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) lör 05 jul 2008, 17:57 | |
| ja passa er för att hälla i syntetoljor i gammla motorer säger jag bara det är 2st vinnare som jag är skyldig en provtur: lillen_rille "Är det inte nått som har hänt eftersom du har haft dubblaventil fjädrar då?" banzai"Det låter inte som vevlager, men eftersom ingen sagt det så säger jag "vevlager" ni båda hadde rätt om någon helg så är bilen ihopsatt med nya delar så då bjuder jag på en åktur | |
|
| |
Antal inlägg : 215 Age : 33 Namn : Rickard Från : Östervåla Kör : 760 T5, Audi S6 2.2T, Skoda Fabia RS Registration date : 08-05-20
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) lör 05 jul 2008, 21:27 | |
| Okok Låter bra d! | |
|
| |
banzai Skogenracing Large
Antal inlägg : 225 Age : 35 Namn : Morgan Från : Alfta Kör : BMW M535i -87 (renoveringsobj.) Registration date : 07-12-23
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) sön 06 jul 2008, 01:03 | |
| Nämen tjena va nice Rejsa starlet är inte varje dag man får göra hehe | |
|
| |
Jimmy Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 355 Age : 38 Namn : Jimmy Från : Kalmar Kör : Bil och Mc Registration date : 07-04-28
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) sön 06 jul 2008, 18:27 | |
| Ang oljan som du har slagit i så borde det inte ha spelat nån större roll enligt mig. Första turbosierran jag hade slog jag i vafan som fanns och det spelade aldrig nån roll. Tycker allmänt att folk lipar om vilken olja dom ska ha, fan slå i olivolja och kör, förvånar mig inte om det funkar på det också | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) sön 06 jul 2008, 19:48 | |
| - NupPaN skrev:
- Ang oljan som du har slagit i så borde det inte ha spelat nån större roll enligt mig. Första turbosierran jag hade slog jag i vafan som fanns och det spelade aldrig nån roll. Tycker allmänt att folk lipar om vilken olja dom ska ha, fan slå i olivolja och kör, förvånar mig inte om det funkar på det också
ja det är möjligt att vissa motorer tål all sorts olja men min motor ligger ju långt över vad den är konstruerad för effektmässigt och så här såg oljan ut efter jag kört några kilometer: Kålsvart! snacka om att syntetolja har en lösande effekt! när jag körde på mineralolja så var den som ny och inge svart alls... | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) sön 06 jul 2008, 20:00 | |
| i dag så slog jag nytt rekors iaf... jag lyckades ta ur motorn på 51minuter! sen så var jag hem till långsand och hämtade en ny motor och gjorde ren den med högtryck och avfettning... sen så slänge jag i den själv i bakluckan på Hondan tillsammans med baslådan plockade isär den och slipade rent blocket, det svarta är orginalfärgen och inte olja: på med lite grundfärg och så hittade jag en bromsokfärg som jag tyckte kunde bli bra: det såg fint ut här men jag funderar på att beställa en hel renoveringssats med lager och kolvringar endå så man vet att det är bra grejor i motorn... sen så är det bara att plocka över dom fina delarna från gammla motorn: "big block" jag ska väll försöka lacka lite mera detaljer oxå nu medans man endå har grejorna lösa... så det vart mycket gjort i dag
Senast ändrad av Golden Boy den sön 06 jul 2008, 20:04, ändrad totalt 1 gång | |
|
| |
Mese_Jonas Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 893 Age : 38 Namn : Jonas Gistö Från : Terjärv/Finland Kör : Mercedes 190 Registration date : 07-11-25
| |
| |
wolfzap Skogenracing Medium
Antal inlägg : 59 Age : 37 Namn : Robert Från : Nyköping Kör : Volvo XC70 , Toyota Supra MK 3 Registration date : 08-02-22
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) sön 06 jul 2008, 20:09 | |
| Man blir bra sugen på en starlet när man ser detta projekt. | |
|
| |
| |
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) sön 06 jul 2008, 20:22 | |
| Vart skitbra med blåa färgen på motorblocket ju! lika bra att att byta lagren och sånt när den ändå är isär ju | |
|
| |
Almgren Skogenracing Elite
Antal inlägg : 2207 Age : 32 Namn : David Från : Skutskär Kör : Tradare Registration date : 07-06-20
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) mån 07 jul 2008, 16:56 | |
| Håller den här då? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) mån 07 jul 2008, 16:59 | |
| - Almgren skrev:
- Håller den här då?
den förra höll oxå men det är konstaterat nu att det var syntetoljan som gjorde så den skar ihop... syntetoljan löste upp all gammal skit som lagrats där sedan 1987 och åkte runt i motorn och förstörde... oljan var ju bäcksvart efter ca 5km körning: den ska nog hålla för lite till effekt men kanske inte i längden och med min körning | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) mån 07 jul 2008, 17:07 | |
| olja blir ofta svart så fort man startat den iförsig. tycker det är mycket konstaterande nu. Enda sättet att säga att det var oljan är att lämna in den på prov så dom får kolla halten av partiklar i den. Jag vidhåller att det är en ren tillfällighet att den gått sönder. Har du plockat isär än och granskat lagrena?
Dessutom har du slagit i delsyntet, det är inte samma som helsystet.
Senast ändrad av Mikael den mån 07 jul 2008, 17:16, ändrad totalt 2 gånger | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) mån 07 jul 2008, 17:16 | |
| mineraloljan var lika fin efter ca 100mil eftersom den inte har samma rengörande effekt... kan tillägga att jag inte bytte oljefiltret och där fans det nog en del skit oxå som löstes upp med syntetoljan... det kan vara som du säger mikael eller så stämmer min teori. jag tänkere då alltid köra på mineralolja i min starletmotor från o med nu den saken är säker vilket fall som helst så blir nog bilen åkbar till nästa helg eller tidigare beroende på när topp packningarna kommer... jag tänker inte renovera motorn utan bara köra som den är. jag har inte råd att lägga ut dom pengarna och skulle det paja igen så fins det mera reservdelar på lager nu ska det börja sparas till Thailandsresa i vinter så då blir det mindre pengar till staleten... | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) mån 07 jul 2008, 17:23 | |
| Ja har du inte bytt filter så får du räkna med att oljan blir svart såklart En olja är inte till för att rengöra, den finns där för att smörja, den teorin kan du förkasta direkt. Dessutom så finns det inga belägg att bara för att oljan blir svart så blir den sämre.
Jag kör själv på mineral i mina Fordar, men det bottnar i att den är billigare (jag byter ofta). I bmw:n slog jag i delsyntet men det var för att jag köpte fel olja bara. Funka mycket bra och den motorn är från 85. | |
|
| |
banzai Skogenracing Large
Antal inlägg : 225 Age : 35 Namn : Morgan Från : Alfta Kör : BMW M535i -87 (renoveringsobj.) Registration date : 07-12-23
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) mån 07 jul 2008, 22:44 | |
| En helsyntetolja löser upp gammal smuts som finns i motorer och då så kan avlagringar sabba massa grejer (tex lager) Helsyntet är lixom "starkare" eller vad man ska säga. Dock koxar den inte lika lätt som en mineralolja gör! Kör man turbo så ska man egentligen inte snåla med oljan. Personligen så skulle jag köra på minst helsyntet! Om jag skulle köra på mineral så skulle jag göra som Mikael å byta ofta Längtar till provturen! | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) | |
| |
|
| |
| Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) | |
|