| Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) | |
|
+54Henka_ Jimmy banzai Alexander lillen_rille E-Tech Veteranhenke Eriksson _-gniraz-_ palten m5micke Sandvik LinuT Prozac Martin_pinto JohanJ nicke blom kallur Crille Jimmy_JDM kryckan Roni NicklasT Off3r Blöjan wolfzap Almgren richard s Toffe _Macce_ Mese_Jonas Jonas O Fiskargubbe StressmekkRacing johnny Ågren werd LillePär Henrik psychocat_racing Combatbenke Theo Öbbe Lindskog ToTTe Schimpy Mikael TICSierra Bagge_Turbo Jeppo One Eye Open Haggen JBlom Golden Boy 58 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
Almgren Skogenracing Elite
Antal inlägg : 2207 Age : 32 Namn : David Från : Skutskär Kör : Tradare Registration date : 07-06-20
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) tor 15 maj 2008, 14:12 | |
| Lär ju vara fullt tillräckligt med effekt med 1,2 kilo ? | |
|
| |
Golden Boy Skogenracing Elite
Antal inlägg : 7682 Age : 44 Namn : Jonny! Från : Long Beach Kör : Hell of a ride Registration date : 08-01-07
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) tor 15 maj 2008, 23:23 | |
| - Almgren skrev:
- Lär ju vara fullt tillräckligt med effekt med 1,2 kilo ?
ja den spinner nästan på 3an på torr asfalt hehe så den går väll rätt så bra men endå så käns det att det fins mera o hämta om man lyckas justera in allting optimalt... i dag så köppte jag en avgastemp mätare och svetsade i en mutter och givare i downpipen... den ligger på 650grader ungefär vid fullgaskörning... någon som har koll på vad man ska ha för temp ? sen så har jag börjat bygga så jag kan justera tändningen innuti bilen oxå.. använder lite lenkage grejor och en gängad stång så man kan skruva upp eller ner tändningen väldigt precis och exakt medans man kör bilen... så nu har jag allting sammlat innuti bilen, Justerbar Tändning, Laddtryck och bränsle. enda som saknas är co skruven hehe det underlättar så enormt att kunna köra bilen och justera allting sammtidigt... iaf så bytte jag Termostat och det vart bättre men sen så vart den varm igen efter ett bra tag... så om jag inte hittar några flera ideer så får jag nog riva av toppen det går hur bra so helst att köra med bilen om man inte gasar som ett svin men sen efter några mil gasning så kokar den och det hjälper inte att köra lungt med full värme heller man måste stanna och lätta på trycket i kylaren för den kokar... så det ser mörkt ut på den fronten... | |
|
| |
Antal inlägg : 7682 Age : 44 Namn : Jonny! Från : Long Beach Kör : Hell of a ride Registration date : 08-01-07
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) tor 15 maj 2008, 23:49 | |
| jag sökte lite på info om vad man ska ha för avgastemp, hittade ett citat av Hot Wook björn: Avgastempen säger inte så mycket om hur mycket soppa man får egentligen. Soppamängden mäter man med lambda och tändningen mäter man med avgastemp. Hög avgastemp gör inte direkt att det spikar. offtast får man för hög avgastemp om man vart för feg med tändningen och kör med för sen tändning. Som vi alla vet så är det som regel för tidig tändning som ger spikningar. Nackdelen med för sen tändning och för hög avgastemp är att avgasventilerna tar skada, lixom turbon. Jag brukar försöka hålla mig strax under 900, typ 870-890 grader avgastemp i kollektorn, men har haft uppåt 1000 grader efter att jag fått lite "hjälp" att mappa. __________________ Björn325 Hot¤Wok Racing bjorn325@carmaniacs.netså det betyder alltså att jag ska sänka min tändning lite granna för att få upp temperaturen från mina 650 till kanske 870-890 grader... ska bli kul att testa nu när jag får justerbar tändning innifrån... | |
|
| |
Prozac Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 459 Age : 39 Namn : Claes Åström Från : Tierp Kör : Fodi Registration date : 08-04-21
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) fre 16 maj 2008, 00:54 | |
| - Golden Boy skrev:
- Almgren skrev:
- Lär ju vara fullt tillräckligt med effekt med 1,2 kilo ?
i dag så köppte jag en avgastemp mätare och svetsade i en mutter och givare i downpipen...
den ligger på 650grader ungefär vid fullgaskörning... någon som har koll på vad man ska ha för temp ?
du ska nog flytta givaren innan turbon... | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) fre 16 maj 2008, 06:48 | |
| | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) fre 16 maj 2008, 15:42 | |
| ja det verkar som jag får flytta den då... är så dåligt med plats bara men det måste ju gå på nått vis om man klurar lite... ska bygga tryckrör nu i helgen och även nya grövre rör på sugsidan... så får vi se om det blir nå skillnad med nya intercoolern hej hopp | |
|
| |
Almgren Skogenracing Elite
Antal inlägg : 2207 Age : 32 Namn : David Från : Skutskär Kör : Tradare Registration date : 07-06-20
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) fre 16 maj 2008, 21:18 | |
| | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) fre 16 maj 2008, 23:02 | |
| - Golden Boy skrev:
- så det betyder alltså att jag ska sänka min tändning lite granna för att få upp temperaturen från mina 650 till kanske 870-890 grader... ska bli kul att testa nu när jag får justerbar tändning innifrån...
Såg inte det här förens nu, du ska absolut inte backa tändningen om det inte spikar. Det ger bara sämre effekt | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) lör 17 maj 2008, 00:44 | |
| nej jag vet hur du tänker mikael... bättre med högre tändning än att man kan ladda mera... man ska ha rätt tändning! i dag så har jag gjort en mycket rolig upptäckt! jag tog bort rören på sugsidan till turbon som var 40mm invändigt och bytte ut mot 63mm... VILKEN SKILLNAD!!! det var som jag trodde att sugrören vart som en restriktor och motorn fick inte tillräckligt med luft för att gå bra... så nu går bilen så in i helsike mycket bättre! växlingarna funkar 1000ggr bättre trots att jag kör med riktigt fet blandning och responsen är enorm... den får upp laddtryck på några millisekunder mellan växlingarna nu börjar bilen gå som ett svin! och drar hela vägen upp till 9000rpm. förut så kroknade effekten vid ca 8000rpm där ser man vad lite luft kan göra, så tänk på att ha bra flöde till turbon...minst 2.5" skulle jag rekomendera... nu är det bara en inställningsfåga för att få den riktigt optimalt... käns som man har 250hk nu
Senast ändrad av Golden Boy den lör 17 maj 2008, 00:46, ändrad totalt 1 gång | |
|
| |
Blöjan Skogenracing Elite
Antal inlägg : 1655 Age : 34 Namn : Erik Från : Stockholm Kör : Ford Sierra -87 Bmw 528i -83 Registration date : 07-11-08
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) lör 17 maj 2008, 00:46 | |
| grattis! fan va kul att de blev sån skillnad | |
|
| |
Öbbe Skogencrew
Antal inlägg : 6142 Age : 42 Namn : Öberg Från : Gävle Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71 Registration date : 06-10-12
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) lör 17 maj 2008, 02:22 | |
| att de gör sån skillnad på en symaskins motor också då =) så bra hehe | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) lör 17 maj 2008, 08:51 | |
| - xcOOb skrev:
- att de gör sån skillnad på en symaskins motor också då =)
så bra hehe ja man kan ju tänka sig att min plutt motor inte behövde så mycket luft men där ser man vad viktigt det är... jag har ju 2st 90 graders böjar till turbon oxå så där gick det nog tungt för luften när det bara var 40mm... nu har jag först en böj som är på 70mm från mängdmätaren och sen ett rakt rör och en böj på 63mm... kommer bilder på uppdateringarna senare i dag... | |
|
| |
nicke blom Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 538 Namn : Nicke Från : Månkarbo Kör : inte alls enligt skogsberg! Registration date : 08-03-20
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) lör 17 maj 2008, 08:57 | |
| 2,5" ? Vi här söder om Gävle kör 4" som std. | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) lör 17 maj 2008, 10:52 | |
| kul som fasen | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) lör 17 maj 2008, 18:55 | |
| dagens arbete bestog av att bygga tryckrör och sen att lacka dom blank svarta. dom ska få torka tills i morgon så ska jag köpa en till 90 graders böj och så ska det provköras dagens arbete i bilder: blir lite råare med nya intercoolern nu är det punktat och innmåttat... dags för helsvetsning... nu är det helsvetsat slipat och polerat: sen så valsade jag kanterna med hjälp av en kulhammare och lite finlir.. vill inte att nån slang ska hoppa av tryckröret från turbon vart en sån här lösning. det var så svårt att få till en mjuk 180 graders böj med rör så det vart en 90 grad slang ist... här ser man nya 3" röret från luftmängdmätaren oxå, jag fick modifiera själva gummit rejält! för att få in 3" röret men det gick tillslut nu är samtliga rör nylackade blank svart och ligger på tork... kommer väll bilder på det i morgon... kanske blir en kortfilm på körning om det är fint väder i morgon oxå | |
|
| |
Ågren Skogenracing Elite
Antal inlägg : 2435 Age : 74 Namn : l Från : k Kör : u Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) lör 17 maj 2008, 19:11 | |
| Blev riktigt rå bilen | |
|
| |
psychocat_racing Skogenracing Large
Antal inlägg : 275 Namn : John Från : Altuna Kör : Buick Skylark -69 & BMW 535 Registration date : 07-11-11
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) lör 17 maj 2008, 19:17 | |
| Fränt | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) lör 17 maj 2008, 22:06 | |
| ja nu börjar den bli brutal så jag tycker det själv oxå så jäkla kul att den går som ett svin nu oxå... ska bli välldigt intresant och se om det blir nån skillnad med större intercooler... jag har alldrig åkt i en riktigt snabb bil så jag har ingenting att jämföra med men det käns galet fort när man trycker på med starleten... 180km/h är ju vardagsmat på småvägarna så fort man trycker på... ska även testa toppfarten med gps sen när det här är klart | |
|
| |
m5micke Skogencrew
Antal inlägg : 3132 Age : 42 Namn : Micke Från : Gävle Kör : BMW "Alpina" 332itt e30 -89, BMW X5 4,8is, BMW 323im e36 -97 Registration date : 06-10-12
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) lör 17 maj 2008, 22:10 | |
| Snyggt gjort med tryckrören o IC:n. Kän tänka mig att den är snabb. Väger väl som en flugskit den där bilen | |
|
| |
wolfzap Skogenracing Medium
Antal inlägg : 59 Age : 37 Namn : Robert Från : Nyköping Kör : Volvo XC70 , Toyota Supra MK 3 Registration date : 08-02-22
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) lör 17 maj 2008, 22:31 | |
| Jag vill provåka den! Så grymmt frän! | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) lör 17 maj 2008, 22:59 | |
| - m5micke skrev:
- Snyggt gjort med tryckrören o IC:n. Kän tänka mig att den är snabb. Väger väl som en flugskit den där bilen
ja det är ju bara därför den är snabb pluss att det är så kort hjulbas så det spinner faktist inte så mycket endå. det är totalt omöjligt att ställa fast den med handbroms. den driver bara framåt för all vikt är över framhjulen... fast mina framdäck behöver skiftas nu efter ca 50 mil den väger exakt 740kg med full tank, fast efter det så har jag kapat bort några flera kg i dörrarna... som sagt har jag 200hk i min bil så behöver en bil som väger 1850kg ha 500hk för att ha samma vikt/effekt förhollande så då kan du tänka dig hur den går (3,7kg/hk)
Senast ändrad av Golden Boy den lör 17 maj 2008, 23:40, ändrad totalt 3 gånger | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) lör 17 maj 2008, 23:00 | |
| | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) lör 17 maj 2008, 23:04 | |
| | |
|
| |
Henrik Skogenracing Sponsor
Antal inlägg : 1669 Age : 36 Namn : Henrik Från : land Kör : Nissan och Ford Registration date : 06-10-13
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) sön 18 maj 2008, 00:53 | |
| Blev ju bra de där ju Dock börjar väl sleeper stuket försvinna | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) sön 18 maj 2008, 07:32 | |
| - Ford skrev:
- Blev ju bra de där ju Dock börjar väl sleeper stuket försvinna
ja det är lite tråkigt tycker jag oxå men det är fan inte lätt att gömma den där intercooler kylaren. jag funderade ett tag på om jag ska lacka den svart men då kommer det bli massa stenskott på den som skiner igenom... och jag vill inte täcka över den heller för då försvinner funktionen med att den ska kyla luften... det är svårt att bygga en monsterbil som ska se orginal ut | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) | |
| |
|
| |
| Golden Boy - Starlet Turbo 87 E85 (provtryckt, läckage) | |
|