| Jimmy - Sierra BOB Update 2/8 2017 Sammandrag säsong 2017 | |
|
+33Dunken bosse Joel _Macce_ Grey Jobio Kanto Håcke Randombastard Hedin_ Golden Boy Eriksson Crille Rekord E2 Turbo sagiz Ekkin BoltOn fredda JBlom Jeppo kryckan Combatbenke _-gniraz-_ jonasstork JohanJ Ågren stork3n Off3r Öbbe TICSierra Mikael Haggen Mese_Jonas Jimmy 37 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Jimmy - Sierra BOB Update 2/8 2017 Sammandrag säsong 2017 tor 31 dec 2015, 17:48 | |
| Nice | |
|
| |
Jobio Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 490 Age : 51 Namn : Johan Biörs Från : Insjön Kör : Ford Granada 2,9TIC Honda Blackbird Registration date : 13-10-05
| Rubrik: Sv: Jimmy - Sierra BOB Update 2/8 2017 Sammandrag säsong 2017 fre 01 jan 2016, 21:10 | |
| Äntligen :-) Kan ha ett mätarhus jag oxå som du kan få isf. Ska fota och skicka bild till dig. | |
|
| |
Jimmy Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 355 Age : 38 Namn : Jimmy Från : Kalmar Kör : Bil och Mc Registration date : 07-04-28
| Rubrik: Sv: Jimmy - Sierra BOB Update 2/8 2017 Sammandrag säsong 2017 mån 18 jan 2016, 20:14 | |
|
Senast ändrad av Jimmy den tis 19 jan 2016, 09:40, ändrad totalt 1 gång | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Jimmy - Sierra BOB Update 2/8 2017 Sammandrag säsong 2017 mån 18 jan 2016, 20:47 | |
| Jäkligt bra jobbat!! | |
|
| |
Håcke Skogencrew
Antal inlägg : 1091 Age : 52 Namn : Håkan Från : Gävle Kör : Capri 2,9T Sierra 2,0T Registration date : 06-10-14
| Rubrik: Sv: Jimmy - Sierra BOB Update 2/8 2017 Sammandrag säsong 2017 tis 19 jan 2016, 13:48 | |
| Bra jobbat blir nog en rolig bil | |
|
| |
Antal inlägg : 490 Age : 51 Namn : Johan Biörs Från : Insjön Kör : Ford Granada 2,9TIC Honda Blackbird Registration date : 13-10-05
| Rubrik: Sv: Jimmy - Sierra BOB Update 2/8 2017 Sammandrag säsong 2017 tis 19 jan 2016, 21:59 | |
| Äntligen Jimmy,lät ju fint den där motorn Hög klass på dina jobb måste jag säga | |
|
| |
Antal inlägg : 355 Age : 38 Namn : Jimmy Från : Kalmar Kör : Bil och Mc Registration date : 07-04-28
| Rubrik: Sv: Jimmy - Sierra BOB Update 2/8 2017 Sammandrag säsong 2017 sön 24 jan 2016, 17:03 | |
| - Mikael skrev:
- Jäkligt bra jobbat!!
Tack - Håcke skrev:
- Bra jobbat blir nog en rolig bil
Hoppas på det. Fortfarande orolig för att den kommer kännas trött men det återstår att se! - Jobio skrev:
- Äntligen Jimmy,lät ju fint den där motorn
Hög klass på dina jobb måste jag säga Tack Jobio! Den går faktiskt riktigt tyst och fint så nått rätt har jag ju uppenbarligen gjort när jag slog ihop den Fyller även på med en update. Har gjort "klart" det jag känner att jag kan nu. Bilen ska fraktas hem nu i veckan då den fortfarande står på mitt "jobb" som jag inte är anställd på längre. Ska dock vara där imorgon och på tisdag och pilla lite. Dock blir nog det mest med bruksbilen. Ska städa ur mitt skåp och lite annat. Man hinner samla på sig en del skit på 10år på en arbetsplats. Har varmkört ordentligt och justerat lite så jag åtminstone har lambda 1 på tomgång/varm motor. Nöjd över fungerande varvräknare också dock fel inställd för den visar för lite. Men det är ett senare problem. Alltså den här satans kylaren. Dom har utgått överallt där jag kollat. Just den här är till Scorpio 2.9 12v 95-96 sen tror jag det motorvalet försvann. Kylaren till 2.0an är ungefär lika. Skiljer några cellrader men hade kunnat ta en sån. Men dom har ju också utgått! Tänker inte sätta dit en från Sierra 2.9 för den är rätt mycket mindre. Får se hur jag löser det. Första provkörningen är avklarad. Skulle tippa på 100m till hallen för hjulinställning .Kan bara konstatera att bilen går skit på en startmapp Riggade upp. Varit lite orolig för överraskningar här. Har sett spår av en smäll längs högersidan på bilen. Var orolig för vinklarna på höger framhjul men det visade sig inte vara några konstigheter, tvärtom. Bakvagnen, trevligt när det är inom alla toleranser då det inte finns nån justering utan att bygga om. Skiljer nästan en grad i camber mellan sidorna men inget jag bryr mig om. När den senare sänks kommer ju alla värden att balla ur iaf. Snett bakåtriktade bärarmar is not the shit.... Framvagnen var lite annat, har ju bytt allt så inte så konstigt. Fick börja med att lossa ratten och flytta den för det fanns inte tillräckligt med justermån på styrlederna som den stod. Efter lite handpåläggning blev det såhär. Skulle tippa på att jag har gjort en 400-500 hjulinställningar och kan säga att det inte är ofta man får så här jämna och fina värden på en bil med enbart toe som går att justera. Har bokat mappning också! Hade hemskt gärna åkt till Jocke på GZ men 45 mil enkel resa känns inte direkt upphetsande. Valde istället PSI motor. Känner att dom pojkarna också har bra koll på Emu Master och att jag "bara" har 20 mil dit. Har sportlov vecka 8 så datumet är satt till 27/2. Så fram tills dess ska jag skaffa fram en annan kylare, annars känns bilen rätt klar för mappning. AA just det ska byta olja imorgon eller på tisdag i den efter varmkörningen också. Allt för den här gången! Mvh Jimmy | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Jimmy - Sierra BOB Update 2/8 2017 Sammandrag säsong 2017 sön 24 jan 2016, 17:49 | |
| Kul att det lirar! Har du nollat och gjort klart allt med tändning och så? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Jimmy - Sierra BOB Update 2/8 2017 Sammandrag säsong 2017 sön 24 jan 2016, 18:14 | |
| - Mikael skrev:
- Kul att det lirar! Har du nollat och gjort klart allt med tändning och så?
Ja förutom kylaren, men det löser sig framöver på ett eller annat vis Menar du om jag strobbat tändningen mot nollan med "ignition angle lock" eller vad det heter? Isåfall har jag gjort det | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Jimmy - Sierra BOB Update 2/8 2017 Sammandrag säsong 2017 sön 24 jan 2016, 18:22 | |
| Har haft rätt stor framgång att distansmappa med ecumaster faktiskt. Om du åker lite och loggar så kan jag prova justera mappen åt dig i så fall. Viktigt att åka på jämn gas en stund, tex 1000varv i 15-20 sekunder, sen 2000 i 15-20 sek upp till typ 4000. Tar dock ett gäng gånger att göra såklart | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Jimmy - Sierra BOB Update 2/8 2017 Sammandrag säsong 2017 sön 24 jan 2016, 20:03 | |
| Ja nu vet jag vart jag ska åka och få framvagnen och bakvagnen inställd på Granadan så den får väghållning som en F1 räser Är ju en bit till Kalmar men det är det ju lätt värt | |
|
| |
Håcke Skogencrew
Antal inlägg : 1091 Age : 52 Namn : Håkan Från : Gävle Kör : Capri 2,9T Sierra 2,0T Registration date : 06-10-14
| Rubrik: Sv: Jimmy - Sierra BOB Update 2/8 2017 Sammandrag säsong 2017 sön 24 jan 2016, 22:07 | |
| Blev väldigt bra det där :)Hoppas på bra väghållning med | |
|
| |
Arvidsson Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 520 Age : 29 Namn : Olle Från : Kilafors Kör : Ford Sierra Turbo Registration date : 12-07-24
| Rubrik: Sv: Jimmy - Sierra BOB Update 2/8 2017 Sammandrag säsong 2017 mån 25 jan 2016, 10:18 | |
| Nu får du ju skruva tillbaka miltalet till noll kan man tycka! | |
|
| |
Henrik Skogenracing Sponsor
Antal inlägg : 1669 Age : 36 Namn : Henrik Från : land Kör : Nissan och Ford Registration date : 06-10-13
| Rubrik: Sv: Jimmy - Sierra BOB Update 2/8 2017 Sammandrag säsong 2017 mån 25 jan 2016, 14:27 | |
| Ser ju riktigt bra ut | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Jimmy - Sierra BOB Update 2/8 2017 Sammandrag säsong 2017 fre 29 jan 2016, 09:54 | |
| | |
|
| |
_Macce_ Skogenracing Elite
Antal inlägg : 1258 Age : 34 Namn : Marcus Från : Norrköping Kör : Överladdad Ford Registration date : 07-03-23
| Rubrik: Sv: Jimmy - Sierra BOB Update 2/8 2017 Sammandrag säsong 2017 mån 01 feb 2016, 04:51 | |
| King med micke på distansmappning Fan...nu blir jag lite avis... måste bli klar också så det åtminstonde rullar 2 st bob turbos i sverige. | |
|
| |
Grey Skogencrew
Antal inlägg : 2023 Age : 42 Namn : Jocke Från : 08-land Kör : Ford P100 Registration date : 06-10-30
| Rubrik: Sv: Jimmy - Sierra BOB Update 2/8 2017 Sammandrag säsong 2017 mån 01 feb 2016, 12:31 | |
| Bra jobbat, kul att den hoppade igång! Det verkar som att man gjort något rätt iaf. Prova läs på lite om autotune funktionen och använd den så ska du nog kunna få bilen att gå skapligt innan du kommer till PSI. Är faktiskt väldigt bra och enkelt att använda. Det är bara att du hör av dig om du behöver support! | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Jimmy - Sierra BOB Update 2/8 2017 Sammandrag säsong 2017 fre 05 feb 2016, 06:45 | |
| Ja testa autotune, funkar bättre än man tror | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Jimmy - Sierra BOB Update 2/8 2017 Sammandrag säsong 2017 fre 05 feb 2016, 18:21 | |
| - _Macce_ skrev:
- King med micke på distansmappning
Fan...nu blir jag lite avis... måste bli klar också så det åtminstonde rullar 2 st bob turbos i sverige. Hehe men du är ju låååångt före mig. Min kommer ju inte att rulla med överladd till en början utan det kommer vad det lider framöver. Men tycker definitivt att du ska bygga den klart till sommaren så jag vet vad som väntar för effekter - Grey skrev:
- Bra jobbat, kul att den hoppade igång! Det verkar som att man gjort något rätt iaf.
Prova läs på lite om autotune funktionen och använd den så ska du nog kunna få bilen att gå skapligt innan du kommer till PSI. Är faktiskt väldigt bra och enkelt att använda. Det är bara att du hör av dig om du behöver support! - Mikael skrev:
- Ja testa autotune, funkar bättre än man tror
Kikat lite på autotune. Bara att köra igång och sen justerar den ve tabellen själv eller? Googlat lite på funktionen men tyckte det var lite svagt med fakta eller så letar jag på fel ställen. Har dock andra problem som måste lösas innan. Var nere åt bilen förra helgen. Slog på tändningen och fläktarna for igång direkt. Startade upp datorn, vattentempgivaren tycker det är 85 grader i garaget som knappt håller nollan. Lufttempgivaren tyckte däremot att det var 25 grader. Kan tilläggas att detta är tredje uppsättningen givare jag kör med. Nu åkte jag till ford och köpte två splitter nya istället för att krabba med gammalt skit. Kostade dock flis men nu vet jag att dom är ok. Ska byta givarna imorgon och varmköra med nya kylaren och se så den verkligen är tät. Då kan man kanske experimentera lite med autotune Mvh Jimmy | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Jimmy - Sierra BOB Update 2/8 2017 Sammandrag säsong 2017 mån 08 feb 2016, 07:33 | |
| Ja börja med att ställa in en bra lambda tabell. 1.0 i lambda från 0-3500 varv och upp till 90kpa, sen resten 0.87 så har du en skaplig början, varmkör bilen, sen rensar du loggen helt. Kör runt med bilen på lite olika varvtal. inga hastiga gasningar utan försök hålla dig på varvtalen en liten stund
Under menyerna längst upp har du en flik som heter Autotune, tryck där och välj ok så kommer det upp en till ruta, markera hela där genom att trycka ctrl A och sen S (eller högerklicka och välj 100%) Sen sparar du med F2, rensar loggen igen och gör om proceduren tills den helt enkelt går bra | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Jimmy - Sierra BOB Update 2/8 2017 Sammandrag säsong 2017 lör 20 feb 2016, 16:37 | |
| Suck blir galen på det här snart. Nått är fel, har lagt oräkneliga timmar på att försöka lyckas ta reda på vad som är galet. Om en vecka åker jag med bilen till PSI och då hade det ju varit trevligt att kunna börja dagen med att inte felöka! IAT och CLT går i failsafe efter jag varmkörde motorn. Till en början trodde jag att det var givarfel så sitter två nya på nu men problemet kvarstår. Om jag pluggar i mina gamla givare i kontakterna när dom inte sitter i motorn funkar det. Om jag sen sätter kontakten på givaren i blocket visar den också rätt i ca 10 sek för att sen hoppa till förinställda 80 grader failsafe och 25 på IAT. Har kollat jordar till boxen, flyttat dessa till olika ställen, jordat blocket direkt i - till batteri, har tagit bort givare från B18 en i taget för att kunna lokalisera om nån annan givare spökar. Har mätt upp kablaget som jag gjort mot kontakterna i sprutet. Har kopplat bort diverse förbrukare, har kopplat bort generator, har ryckt säkringar från bilens originalbox för att utesluta det M.m Har pratat både med jocke på GZ och Mattias på psi och båda har kommit med bra förslag men vill sig ändå inte. Trodde jag först smält en kabel eftersom det hände ihop med varmkörningen men verkar inte vara fallet. Mäter jag med multimetern mellan block och direkt på - på batteri har jag 2.3 millivolt. Är ju sjukt lite men kan det ställa till det? Mattias sa att jag kan köra ner bilen så löser vi det på plats men känns ju sådär att komma med en trasig bil. Finns ju dessutom risk att om det drar ut på tiden får jag lämna bilen där. Nån som har några ideer? Själv är jag lite sugen på att sätta eld på alltihopa Mvh Jimmy | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Jimmy - Sierra BOB Update 2/8 2017 Sammandrag säsong 2017 sön 21 feb 2016, 10:26 | |
| Halvkortis i en spridare? Kan ju vara i princip vad som helst men låter ju som att någon komponent ligger och stör. Kan det inte vara så att boxen är trasig? Då kan man ju få vilka fel som helst. Frustrerande förstår jag. /Johan | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Jimmy - Sierra BOB Update 2/8 2017 Sammandrag säsong 2017 tis 23 feb 2016, 19:44 | |
| Märkligt fel, känns som något är fel i elhärvan ändå. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Jimmy - Sierra BOB Update 2/8 2017 Sammandrag säsong 2017 ons 24 feb 2016, 13:23 | |
| Kan mycket väl sitta i härvan då jag inte är nån elektriker. Får lösa det på plats. Känns som att jag har gjort vad jag kan och hoppas på att dom kan lösa det snabbt där nere. Har iaf fått varmköra bilen ordentligt en gång så i övrigt verkar ju allt ok. Vätskor håller sig i maskin, ny kylare på plats, olja och filter bytt. Avgasbandagen är avbrända för allas trivsel osv Är väl för tidigt att börja gissa på effekt i och med strulet men jag hoppas den trycker ur sig 230hk på veven. Återkommer på lördag med ev film och rapport! Mvh Jimmy | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Jimmy - Sierra BOB Update 2/8 2017 Sammandrag säsong 2017 ons 24 feb 2016, 16:08 | |
| Lycka till | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Jimmy - Sierra BOB Update 2/8 2017 Sammandrag säsong 2017 | |
| |
|
| |
| Jimmy - Sierra BOB Update 2/8 2017 Sammandrag säsong 2017 | |
|