| Jimmy - Sierra BOB Update 2/8 2017 Sammandrag säsong 2017 | |
|
+33Dunken bosse Joel _Macce_ Grey Jobio Kanto Håcke Randombastard Hedin_ Golden Boy Eriksson Crille Rekord E2 Turbo sagiz Ekkin BoltOn fredda JBlom Jeppo kryckan Combatbenke _-gniraz-_ jonasstork JohanJ Ågren stork3n Off3r Öbbe TICSierra Mikael Haggen Mese_Jonas Jimmy 37 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
bosse Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 659 Age : 37 Namn : Bosse Från : BRO/STHLM Kör : allt för många bilar Registration date : 10-06-16
| Rubrik: Sv: Jimmy - Sierra BOB Update 2/8 2017 Sammandrag säsong 2017 fre 26 dec 2014, 11:25 | |
| | |
|
| |
Jimmy Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 355 Age : 38 Namn : Jimmy Från : Kalmar Kör : Bil och Mc Registration date : 07-04-28
| Rubrik: Sv: Jimmy - Sierra BOB Update 2/8 2017 Sammandrag säsong 2017 fre 26 dec 2014, 16:00 | |
| Tack Varit å donat lite idag också. Ska knäppa lite lite bilder under morgondagen. Då ska inte maskinrummet vara tomt | |
|
| |
Antal inlägg : 355 Age : 38 Namn : Jimmy Från : Kalmar Kör : Bil och Mc Registration date : 07-04-28
| Rubrik: Sv: Jimmy - Sierra BOB Update 2/8 2017 Sammandrag säsong 2017 lör 27 dec 2014, 17:57 | |
| Fått lite gjort idag också! Nu sitter motor å låda på plats. Känns riktigt bra faktiskt, bara resten kvar nu då Var rätt tajt att få på lådan på motorn men efter lite svordomar å en lossad krängningshämmare så löste det sig. Dock gick ena gänga i golvet till krängaren Får trolla lite med Helicoillådan på jobbet. Lite småsaker som strulade men inget som inte löser sig helt enkelt. Är väl så det ska vara? Gjorde om växellådsfästet lite mot original. Dels för att kudden var heeeelt slut å det borde bli stadigare med två fästpunkter istället för en. Hoppas kuddarna håller bara. M10 vibrationsdämpare. Vad tror ni? Det här var en av sakerna som strulade lite. Både startmotorn och sprängkåpan är gängade? Var på gång att borra ur sprängkåpan men hejdade mig då det är svårt att få dit bultar på ett bra sätt. Går kanske med insexskalle. Men jag antar att det hela bottnar i att jag har fel startmotor? Nån duktig dam/herre som ser på rak arm om det är en V6 2.9 start som är på bilden? Var ju bara tvungen att lägga dit insuget också. Kommer bli på det berömda att jag får igen huven. Tog en bild från sidan i höjd med framskärmen men den lyckades jag inte få med mig Huven är väl lite högre på mitten än vad den är mot skärmarna... Jag hoppas det iaf Allt för denna gång. Hoppas på ett pass imorgon också men får se om regeringen godkänner Ha det! //Jimmy | |
|
| |
Jobio Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 490 Age : 51 Namn : Johan Biörs Från : Insjön Kör : Ford Granada 2,9TIC Honda Blackbird Registration date : 13-10-05
| Rubrik: Sv: Jimmy - Sierra BOB Update 2/8 2017 Sammandrag säsong 2017 lör 27 dec 2014, 18:05 | |
| Där sitter den bra Tror inte startmotorn är till en v6a. Gängorna sitter ju i sprängkåpan som du skriver. | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Jimmy - Sierra BOB Update 2/8 2017 Sammandrag säsong 2017 lör 27 dec 2014, 19:22 | |
| Vilken nytändning du fått Startmotorn är inte rätt i alla fall | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Jimmy - Sierra BOB Update 2/8 2017 Sammandrag säsong 2017 lör 27 dec 2014, 19:30 | |
| - Jobio skrev:
- Där sitter den bra Tror inte startmotorn är till en v6a. Gängorna sitter ju i sprängkåpan som du skriver.
Nu när jag tänker efter så kan jag ha varit så efterbliven så jag tagit en pintostart å fixat till. För tror inte jag fick med nån startmotor till MT75an.... Nån som ligger på en som kan tänka sig att sälja till mig? - Mikael skrev:
- Vilken nytändning du fått Startmotorn är inte rätt i alla fall
Ja Blir ju inte tråkigare av att det börjar synas vad man pysslat med sista tiden. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Jimmy - Sierra BOB Update 2/8 2017 Sammandrag säsong 2017 ons 31 dec 2014, 17:01 | |
| Blev ett pass idag också. Flöt på bra tycker jag. Började med att åka till garaget hämta diverse grejer som kanske kunde användas. Däribland två kardaner. Den övre (rostiga) är den som satt på bilen original. Den undre tror jag är till en cossie 4x4. Men ingen av dom passade. Främre delen är typ 10cm för kort. Ska försöka jaga tag i en 2.9 kardan så borde det bara vara att bulta dit. Däremot en positiv sak var att det satt en frisk hardy på den ena. Så nu kan jag returnera den jag köpte + att jag slipper krångla med distanser. Efter det tog jag tag i rör å slangdragning till vattnet. Var nästa för enkelt, fick med div slangar å rör till motorn när jag köpte den å så hade jag med mig ifrån garaget. I stort sett allt passade bolt on Det som felar är kylaren. Behöver ha anslutningarna tvärt emot vad dom är på pinto originalkylaren. Hur ser V6 å dock kylarna ut? Hade varit bra smutt med en som bara är att skruva dit med anslutningarna rätt! På slangen på den här sidan är ett uttag för expansionskärl men om det i framtiden ska på en turbo på den här sidan så blir det nog trångt. Kommer flytta det till vänstersidan eller om jag ska skarva in mig på värmepaketsanslutningen å sätta det där batteriet har suttit innan. Nån som har tips på ett litet smidigt expansionskärl? Satte tillbaka cupefläkten också, den skämmer nått fruktansvärt. Samtidigt vill jag ju självklart ha den. Får se om jag plockar tillbaka lite av "skiljeväggen" som sitter där original. Där syns rören/slangarna till värmepaketet också. Avslutade med att kapa insuget i rätt längd och körde upp ett hål för kommande spjällanslutning. Kan inte stänga huven men det handlar om ett par millimeter. Antingen tar jag av runersern liiite eller så skär jag bort förstärkningen i huven, eller så tiltar jag huven i bakkant Ska fundera lite. Nu blir det inte mer gjort på bilen för i år Men ska försöka få till ett par pass till innan den åker från jobbet och tillbaka till garaget igen. Gott nytt år på er alla! // Jimmy | |
|
| |
Antal inlägg : 490 Age : 51 Namn : Johan Biörs Från : Insjön Kör : Ford Granada 2,9TIC Honda Blackbird Registration date : 13-10-05
| Rubrik: Sv: Jimmy - Sierra BOB Update 2/8 2017 Sammandrag säsong 2017 ons 31 dec 2014, 17:55 | |
| Snyggt Jimmy! V6 kylaren har nedre anslutningen till vänster och övre till höger. Gott nytt | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Jimmy - Sierra BOB Update 2/8 2017 Sammandrag säsong 2017 ons 31 dec 2014, 19:06 | |
| - Jobio skrev:
- Snyggt Jimmy! V6 kylaren har nedre anslutningen till vänster och övre till höger. Gott nytt
Tack, det var det jag ville höra Såg du sålde av lite delar från din BOB Jobio. Du har möjligtvis inte värmeplåtarna kvar till grenrören? Mina är så fula så skulle vilja dölja dom med något Jag slängde ju givetvis mina.... | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Jimmy - Sierra BOB Update 2/8 2017 Sammandrag säsong 2017 tor 01 jan 2015, 10:28 | |
| | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Jimmy - Sierra BOB Update 2/8 2017 Sammandrag säsong 2017 sön 04 jan 2015, 16:17 | |
| Dags för en liten update igen Fått en del gjort så några steg närmare färdig produkt. Löste så huven går att stänga. Bestämde mig för att kapa förstärkningen. Vill ha insuget så högt som möjligt så man kommer åt så gott det går under om man skulle behöva vara där å pilla. Sprayade nån matt svart som jag hittade på jobbet, verkligen inte vackert men ser bättre ut än när det var grundat bara. Tanken är väl att man inte ska stå å glo på undersidan av huven Kapade av fuelrailsen så dom ska iväg på svetsning å få AN anslutningar. Sen gjorde jag ett riktigt fynd igår. Var och hämtade mellanaxeln mellan rattaxel och styrväxel av en vän. Frågade om han låg på nån kylare till en V6a, vilket han gjorde. Var från en Scorpio 98a, vet inte om det skiljer men den "passade". Dessutom fick jag med fläktarna så löste två flugor i en smäll! Kylaren och fläktar vart som nya efter lite avfettning och spolning. Fick dit fläktarna också. Flera centimeter tillgodo mot motorn Här skiljde det lite som synes. Inte världens bästa lösning kanske men blev riktigt stabilt. Bäst hade kanske varit att få dit nån rördistans men tror det här kommer funka bra. V6 kylaren måste vara rätt mycket större än en pinto. Både grövre och högre. Lite orolig för frigången mot marken fram faktiskt. Sista jag gjorde var att sätta dit inre styrlederna. Fick ju självklart två vänster yttre styrleder när jag beställde så håller på att styra med returer å grejer. Allt går ju i snigelfart med alla röda dagar som varit. Mellanaxeln som ska ihop med styrväxeln. Ska bara målas först Nästa pass blir på tisdag. Tänkte få dit styrväxeln då och ta ner tanken för svetsning av AN anslutningar. Ha det gott. // Jimmy | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Jimmy - Sierra BOB Update 2/8 2017 Sammandrag säsong 2017 sön 04 jan 2015, 17:38 | |
| Oj den var redig kylaren Får undvika gruskornen så går det nog | |
|
| |
| |
| |
| Rubrik: Sv: Jimmy - Sierra BOB Update 2/8 2017 Sammandrag säsong 2017 tor 08 jan 2015, 16:37 | |
| Letar efter en 2.9 kardan till Sierra manuell. Verkar dock inte vara det lättaste att hitta Finns till scorpio 2.9 manuell, är det samma? Tack på förhand. // Jimmy | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Jimmy - Sierra BOB Update 2/8 2017 Sammandrag säsong 2017 fre 09 jan 2015, 08:49 | |
| Ingen som har koll? Kollade runt i flera timmar igår på diverse svenska och engelska forum men lyckades inte hitta om Scorpio kardan passar.
Vad jag förstår så är det bara delen framför stödlagret som skiljer? Främre delen av kardan är längre på MT75an mot typ 9an?
| |
|
| |
| Rubrik: Sv: Jimmy - Sierra BOB Update 2/8 2017 Sammandrag säsong 2017 sön 11 jan 2015, 14:23 | |
| En sista update för ett tag då. Bilen kommer tas hem till garaget i veckan så då kommer det inte bli så mycket gjort. Känner väl att jag behöver lite paus också, varit på jobbet i stort sett varenda dag och antingen jobbat eller skruvat med bilen sista tre veckorna. Tog ner tanken, inga konstigheter. Lödde på AN-anslutningar. Satte tillbaka tanken. Fått dit servorören också, saknas bara en behållare så är den biten klar. Satte i en helicoilgänga i karossen till krängningshämmaren också så nu sitter den som den ska. Sista kylslangen på plats, även här är det bara ett expansionskärl som felar sen är vattnet klart. Får gno bort texten på slangen framöver, inte så svårt att se vilken bil den kommer ifrån Sen det som tar lite tid, konstruera saker. Gjorde en fläns till spjället, fick dit ett litet rör. Punktade ihop det och voila. Resultatet på bilderna. Kör med spjäll från 850, litet och smidigt. Men detta har ni ju sett innan, Macce och jag gör ju i stort sett likadant Har flera millimeter tillgodo mot huven när den är stängd Det som saknas på insuget är bakre "väggen" Varit på hydroscand och hämtat lite nipplar som ska dit för bromsservo och lite vakumanslutningar. Men det kan jag göra utan att bilen är på jobbet nu när jag vet att höjden inte är nått problem. Sen helsvetsa hela kalaset. I övrigt är spridare beställt från staterna, landade i stockholm i fredags så lär ha dom imorgon eller tisdag. Ska bara hämta railsen som är på svetsning så kan det monteras för gott också. Annars är det bränslesystem och avgassystem kvar som ska byggas. Sista som jag kommer göra är att koppla sprutet. Hoppas på uppstart innan sommaren men får se hur ekonomin ser ut. // Jimmy | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Jimmy - Sierra BOB Update 2/8 2017 Sammandrag säsong 2017 sön 11 jan 2015, 18:58 | |
| Ser bra ut det där! Ja förutom saabslangen då, det lär du göra nå åt | |
|
| |
_Macce_ Skogenracing Elite
Antal inlägg : 1258 Age : 34 Namn : Marcus Från : Norrköping Kör : Överladdad Ford Registration date : 07-03-23
| Rubrik: Sv: Jimmy - Sierra BOB Update 2/8 2017 Sammandrag säsong 2017 ons 14 jan 2015, 03:18 | |
| Bra speed ! Ser mycket bra ut, ska bli kul att se hur dessa motorer kommer prestera och låta. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Jimmy - Sierra BOB Update 2/8 2017 Sammandrag säsong 2017 tis 20 jan 2015, 20:57 | |
| En sista update då för ett tag framöver. Bilen är numera flyttad till garaget igen med begränsade mekmöjligheter. Men ser man tillbaka en månad så har det hänt väldigt mycket med bilen. Hade vissa mål jag ville nå och det anser jag väl att jag klarat. Det enda jag saknade att lösa var kardanen men den är på ingång. Så tar det nästa gång, dessutom handlar det om 10 min jobb Har iaf fått insuget färdigsvetsat med vakumnipplar. En till bromsservo, en separat till sprutet och en till en ev vakumstation. Eller har inte bränt dit flänsen för spjället helt ännu för är osäker på åt vilket håll jag ska sätta det. Ska kolla hur gasvajerfäste/vajerdragning blir innan jag bestämmer mig för det. Jagade tag i rätt startmotor också så nu är det klart. Så vad är kvar? I stort sett hela bränslesystemet. Har bara spridare. Ett avgassystem måste byggas, kommer vara miljömedveten å dunka dit en racekat så sfro å sbp blir nöjda också. Ovanstående kommer göras nästa gång bilen tas till jobbet. Blir troligtvis nån gång i mars/april. Sen är det väl den största kostnaden som kommer på slutet i form av sprutet. Det tar jag i garaget när all "hårdvara" är klar Hoppas verkligen jag ror i land detta till sommaren, eller i varje fall har fått starta upp den och kolla så det verkar funka. Hur det är med maptider och sfro besiktningstider i maj/juni/juli är väl en annan historia. Allt för den här gången! // Jimmy | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Jimmy - Sierra BOB Update 2/8 2017 Sammandrag säsong 2017 ons 21 jan 2015, 06:34 | |
| Ser bra ut det där Vad har du gjort insuget i för plåt? Rätt stor yta så du kanske behöver en stav eller 4 för att det inte ska flexa för mycket | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Jimmy - Sierra BOB Update 2/8 2017 Sammandrag säsong 2017 ons 21 jan 2015, 18:26 | |
| - Mikael skrev:
- Ser bra ut det där Vad har du gjort insuget i för plåt? Rätt stor yta så du kanske behöver en stav eller 4 för att det inte ska flexa för mycket
Sidorna är ju itukapade rör, men där lär det ju inte flexa. Ovan och undersidan är i 2.5 mm vanlig svart. Funderade på om jag skulle ha i två rundjärn men gjorde aldrig det. Insuget är riktigt stabilt men kanske är dumt att inte sätta i ett par förstärkningar. Är ju lätt gjort att bara borra rakt igenom. | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Jimmy - Sierra BOB Update 2/8 2017 Sammandrag säsong 2017 ons 21 jan 2015, 20:42 | |
| Ja är dom stora ytorna jag tänker på. Nu ska du köra sugis men en framtid med turbo finns väl där och det flexar mycket mer än vad man tror faktiskt | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Jimmy - Sierra BOB Update 2/8 2017 Sammandrag säsong 2017 tor 22 jan 2015, 20:28 | |
| Bra jobbat Jimmy ser fram emot att få höra den ryta | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Jimmy - Sierra BOB Update 2/8 2017 Sammandrag säsong 2017 fre 13 feb 2015, 21:50 | |
| Ligger lite lågt för tillfället. Håller på att samla på mig grejerna till bränslesystemet. Tänkte bara höra vad folk tycker är skäligt att betala för att få 4 an-nipplar svetsade på spridarbryggorna. Jag kapade dom innan osv så enbart svetsa dom inget annat. Mina är klara nu och har fått besked om kostnad.
Kan tillägga att vi inte pratade pris innan för jag trodde det handlade om kaffepengar som i ett par hundralappar. Görs dessutom svart så inga kvitton på jobbet. Kan tillägga att det tagit 5 veckor också.
Vad hade ni tyckt var ett okej pris?
Mvh Jimmy | |
|
| |
Joel Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 533 Age : 35 Namn : Joel Från : Norrhult, Småland Kör : Golf GTI 16v -89, Ford Sierra -88 Registration date : 10-03-06
| Rubrik: Sv: Jimmy - Sierra BOB Update 2/8 2017 Sammandrag säsong 2017 fre 13 feb 2015, 22:06 | |
| Som sagt hundralappar. Över 100 kr st svetsad an-nippel är inte rimligt tycker jag för svart. Det som kostar han är argonen som är rätt dyr men går inte åt mkt och hans tid då såklart. Kan du berätta vad han vill ha? | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Jimmy - Sierra BOB Update 2/8 2017 Sammandrag säsong 2017 | |
| |
|
| |
| Jimmy - Sierra BOB Update 2/8 2017 Sammandrag säsong 2017 | |
|