| Zeon & Jimmy - drifting bilar för 2014 | |
|
+13Mange Eriksson grindborg1 nygge92 stork3n drzero Nordhmedh Tom Mikael Storckeen Kanto JBlom Zeon 17 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
Zeon Skogenracing Large
Antal inlägg : 137 Age : 48 Namn : Tobias Kuru Från : Guldsmedshyttan Kör : Vovlo 744 Drift Registration date : 07-03-18
| Rubrik: Zeon & Jimmy - drifting bilar för 2014 fre 06 sep 2013, 07:02 | |
| Tar all info rakt över då jag inte orkar skriva allt igen. Efter att ordnat körningar under ett par år och dessutom flyttat så kom ledigheten att kunna bygga egen bil. Idag fick jag starta med mitt arbete till ny drifting bil. Bilen som den ser ut när jag fick den och började. Så här ser den ut lite senare men nu tillbaka till starten av bygget. HEL SPONS av MTF Rod & Plåt Han är skrothandlare och jag får ta vad jag vill från gården så jag började med ett objekt, en 744 av sämre utsida men bra insida och motor. Monterade ihop motorn idag en B230F Monterade dit framlampor Städa ur bilen på massa onödigt skräp och nu ser det bra ut efter 4 timmars arbet. Insidan Motorn. Imorgon ska jag fortsätta arbeta vidare för att få igång motorn så den kan komma in i verkstaden där det blir lättare att arbete, ! Ser fram emot detta arbete..
Senast ändrad av Zeon den ons 13 nov 2013, 20:24, ändrad totalt 5 gånger | |
|
| |
Zeon Skogenracing Large
Antal inlägg : 137 Age : 48 Namn : Tobias Kuru Från : Guldsmedshyttan Kör : Vovlo 744 Drift Registration date : 07-03-18
| Rubrik: Sv: Zeon & Jimmy - drifting bilar för 2014 fre 06 sep 2013, 07:03 | |
| Dags för update. Man hinner inte med allt men jag fick lite gjort. Monterade dit fönster på passagerar sidan. Fixade det sista på fronten, höger blinkers. Hittade en trevlig förar stol som snabbt hittade sin plats. Baksäte, takinredning, dörr inredning bak väck. Att sedan hitta LÖSA fönster som är tonade redan liggandes för bakdörrarna var en STOR bonus ! Bakrutan är redan tonad :cool: Nytt instrumenthus monterade in ! Nu är den klar att flyttas på för vidare arbete. | |
|
| |
Zeon Skogenracing Large
| | |
|
| |
Zeon Skogenracing Large
| Idag var det dax att flytta bilen från skrotgården till en mer ordentlig plats där jag kan arbeta vidare, bogseringen gick bra och bilen kom snabbt till garaget. Väl där upptäcktes det att det saknades bränslepump så snabbt monterade den under bilen. Jimmy A på bilden hjälpte mig med flytten samt att börja rikta ut bucklor på bilen . Dagen tråkighet var att någon hade roat sig med att hoppa sönder motorhuven så vi bytte till en mörkblå, snyggare ! Men många tvivlare sa elakt att " Den där startar aldrig... jojo " http://www.garaget.org/video/139400I övrigt har jag demonterat lite AC utrustning, hämtat en ny stötfångare som ska monteras fram, rensat inredning vid passagerar stolen. Hör & Häpna - HITTAR INGEN ROST I KUPEN.... INGEN Rost..... Kommande arbetspass planeras att byta främre stötfångare, rikta ut lite bucklor, börja slipa där det är bättrings lackat, tvätta karossen och börja polera upp den, i taket på insidan måste vi svetsa fast tvär balkar som förstärker takets stabilitet, ett avgas system ska påbörjas att monteras. ps, en ny sponsor klev in nu, Guldsmedshyttans Mack - Uthyrning av släp m.m Nu står den och inväntar nästa arbetspass. | |
|
| |
Zeon Skogenracing Large
| Rubrik: Sv: Zeon & Jimmy - drifting bilar för 2014 fre 06 sep 2013, 07:04 | |
| Idag var det dax att flytta bilen från skrotgården till en mer ordentlig plats där jag kan arbeta vidare, bogseringen gick bra och bilen kom snabbt till garaget. Väl där upptäcktes det att det saknades bränslepump så snabbt monterade den under bilen. Jimmy A på bilden hjälpte mig med flytten samt att börja rikta ut bucklor på bilen . Dagen tråkighet var att någon hade roat sig med att hoppa sönder motorhuven så vi bytte till en mörkblå, snyggare ! Men många tvivlare sa elakt att " Den där startar aldrig... jojo " http://www.garaget.org/video/139400I övrigt har jag demonterat lite AC utrustning, hämtat en ny stötfångare som ska monteras fram, rensat inredning vid passagerar stolen. Hör & Häpna - HITTAR INGEN ROST I KUPEN.... INGEN Rost..... Kommande arbetspass planeras att byta främre stötfångare, rikta ut lite bucklor, börja slipa där det är bättrings lackat, tvätta karossen och börja polera upp den, i taket på insidan måste vi svetsa fast tvär balkar som förstärker takets stabilitet, ett avgas system ska påbörjas att monteras. ps, en ny sponsor klev in nu, Guldsmedshyttans Mack - Uthyrning av släp m.m Nu står den och inväntar nästa arbetspass. | |
|
| |
Zeon Skogenracing Large
| Rubrik: Sv: Zeon & Jimmy - drifting bilar för 2014 fre 06 sep 2013, 07:04 | |
| Lite arbete korta stunder ger resultat. Började att på förmiddagen leta efter delar, hittade två nya gasdämpare till bakluckan, en nästan hel bakljus ramp. Planerna idag var att tvätta av den värsta oxiden på bilen så det var dagens första arbete i solen. Med bra hjälp av Jimmy A. Efter detta så började jag att städa inne i bilen... Medans Jimmy A är en pedant som jämt ska leka tycker jag men han är förbaskat duktig rekondare så ... han kan sina saker... Självsäker.... Men bra resultat Som ni inser så spårade allt direkt och det mesta blev sköj och skratt. Då försvann tiden och det var dax att prova nya race stolen innan den skulle parkeras. Det går störtskönt..... Har numera även en ny sponsor som har bilsläp till mitt förfogande. . | |
|
| |
Zeon Skogenracing Large
| Rubrik: Sv: Zeon & Jimmy - drifting bilar för 2014 fre 06 sep 2013, 07:05 | |
| Idag var det lite pö om pö med allt. Det vart att jaga delar... Då bilen saknar avgasrör så jagade jag rätt på ett grenrör som ska användas till att bygga avgas system på. Nackdelen var att min bågfil hade 5cm blad så det tog en bra sund att såga ett hål innan jag fick in plåtsaxen och kunde klippa isär flexi skarven. Sedan så införskaffades lite mer delar till framtiden. Motorblock 940. Räkade glömma att grenröret låg i vägen när fotade. Sedan en framvagn samt lite fjäderben. Och japp dom var tänkta för Chrysler Simcan men hamnar inte på den nu ! Höres ! | |
|
| |
Zeon Skogenracing Large
| Jag tycker ju om uppdateringar för det fungerar som en dagbok, roligt att läsa senare... Lite arbete gjorde jag idag. Demonterade dragkroken som nu ska säljas...... Intresserad hör av sig ! I övrigt så slet jag bort kvarvarande rör från AC'n. Fortsatte med att rensa motor rummet, bort med en ful trasig och onödig mekanisk fläkt och nu fanns det mera plats... Sen sätt tillbaka allt i motorn så den går att köra. Nu är Steg 1 klart, fungerande motor, styrservo osv..... Nu kan jag inrikta mig på inredningen, karossen ! Yess..... | |
|
| |
Zeon Skogenracing Large
| Idag fick jag smita ner en snabbis för fruga, Började med att städa ur bilen och dammsuga Det känns roligare att ha en städad bil att jobba i. Sedan gav jag mig på att demontera alla centrallås i dörrarna. Onödigt att ha på denna bil. Ska ta bort lite onödig metall på insidan senare och byta fönster till tonade, då passar jag på att sätta fast rutorna. Sen var det dax att börja massera plåt.. | |
|
| |
Zeon Skogenracing Large
| Rubrik: Sv: Zeon & Jimmy - drifting bilar för 2014 fre 06 sep 2013, 07:06 | |
| Fortsätter idag med lite mer bilder från kaross arbetet. Höger bakdörr var skev så snabbt iväg till MTF Rod & Plåt för att skruva av en i bättre skick. Rensade den på onödig vikt och hängde dit den, skit samma att färgen inte stämmer, bilen ska ju lackas likväl. Började sliparbetet med karossen genom att ge mig på vänster bak... Sedan fick även bakdörren sig en omgång. | |
|
| |
Zeon Skogenracing Large
| Rubrik: Sv: Zeon & Jimmy - drifting bilar för 2014 fre 06 sep 2013, 08:43 | |
| Har bestämt färg för bilen åxå... Svarta stötfångare, svarta speglar, Scania Ram Grå industrilack i karossen | |
|
| |
JBlom Skogencrew
Antal inlägg : 6140 Age : 43 Namn : JBlom Från : Gävle Kör : Luftkylt igen! :) Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Zeon & Jimmy - drifting bilar för 2014 fre 06 sep 2013, 17:59 | |
| Trevligt. Grått funkar alltid. | |
|
| |
Zeon Skogenracing Large
| |
| |
Zeon Skogenracing Large
| Rubrik: Sv: Zeon & Jimmy - drifting bilar för 2014 fre 06 sep 2013, 20:27 | |
| Fortsättning av dagens Fredags arbete... :cool: Fick min son att följa med och satte honom i att hjälpa mig med slipning av luft plåten mellan huven och fönstret. Det är rent pill arbete med hand gjorde ett tappert försök med våtslippapper och envishet. Sedan fick han äran att skruva till huvöppningen så den fungerar, ska flyttas senare till plåten framför vindrutan ! Jimmy A och jag titta till på den plåtskada som fanns efter vänster passagerar dörr. Den syns tydligt vid dörren under sista sido fönstret. För mycket att spackla, här skulle det fixas ordentligt tyckte Jimmy. Kapa..... för att kunna rikta.... Medans han gjorde detta så slipade jag karossen. Jimmy var en fröjd att granska och lära sig av... han kapade, riktade, slipade riktade, värmde riktade.. Sen svetsade han ihop allt, snyggt och fint..... Och lät även mig prova på... Sista touchen lite glasfiber spackel...
Senast ändrad av Zeon den fre 06 sep 2013, 20:44, ändrad totalt 1 gång | |
|
| |
Zeon Skogenracing Large
| Rubrik: Sv: Zeon & Jimmy - drifting bilar för 2014 fre 06 sep 2013, 20:35 | |
| Färgen som bilen ska lackas i ! Samma som scania använder på ramen till sina lastbilar, kallas för Scania Grå | |
|
| |
Kanto Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 968 Age : 32 Namn : Petter Från : Gävle Kör : Volvo & Ford Registration date : 07-05-11
| Rubrik: Sv: Zeon & Jimmy - drifting bilar för 2014 sön 08 sep 2013, 03:34 | |
| Roligt projekt! Vad blir det för motor/drivline setup? | |
|
| |
Zeon Skogenracing Large
| Rubrik: Sv: Zeon & Jimmy - drifting bilar för 2014 sön 08 sep 2013, 07:26 | |
| - Kanto skrev:
- Roligt projekt! Vad blir det för motor/drivline setup?
Steg 1 var att få igång motorn, styr servo osv för att få den körbar, det är klart. Steg 2 var att arbeta med lättning, inredning och kaross. Kommer när jag kan skaffa en bur vet inte när. Karossen ska lackas så den kan ställas ut åt sponsorerna. När det gäller motorn osv så är planen. Det fungerar bra med orginal motorn om man kör lägre klasser så den får sitta kvar. Under vintern ska jag börja arbeta på motor i källaren och då återstår det att se vad som händer , det vet inte ens jag. Bromsar kommer bytas så snart jag ser att en donator bil dyker upp hos Rod & Plåt. Ska förstärka alla bärarmar osv under bilen samt små fixa mycket med krängnings hämmare, bussningar för det är viktigare att fixa det innan man ger sig på motor effekt. | |
|
| |
Antal inlägg : 968 Age : 32 Namn : Petter Från : Gävle Kör : Volvo & Ford Registration date : 07-05-11
| Rubrik: Sv: Zeon & Jimmy - drifting bilar för 2014 sön 08 sep 2013, 14:56 | |
| Undrade mest om det blir turbo eller kompressor eller sug. Och vilken låda och axel du tänkt köra med. | |
|
| |
Zeon Skogenracing Large
| Rubrik: Sv: Zeon & Jimmy - drifting bilar för 2014 sön 08 sep 2013, 15:40 | |
| - Kanto skrev:
- Undrade mest om det blir turbo eller kompressor eller sug. Och vilken låda och axel du tänkt köra med.
orginal, sen under vinter får vi se vad som sker:face: | |
|
| |
Storckeen Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 351 Age : 30 Namn : Storck Från : Tierp Kör : Volvo 240 M50T , Saab 9-3 Aero coupé Registration date : 10-02-23
| Rubrik: Sv: Zeon & Jimmy - drifting bilar för 2014 sön 08 sep 2013, 16:11 | |
| En orginal b230 lär inte orka med nån drifting av egen erfarenhet, så trimma lär du nog göra | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Zeon & Jimmy - drifting bilar för 2014 sön 08 sep 2013, 16:12 | |
| Lär bli att "drifta" i regn då om den ska orka haha. | |
|
| |
Zeon Skogenracing Large
| Rubrik: Sv: Zeon & Jimmy - drifting bilar för 2014 sön 08 sep 2013, 18:45 | |
|
Senast ändrad av Zeon den sön 08 sep 2013, 19:19, ändrad totalt 1 gång | |
|
| |
Zeon Skogenracing Large
| Rubrik: Sv: Zeon & Jimmy - drifting bilar för 2014 sön 08 sep 2013, 18:46 | |
|
Senast ändrad av Zeon den sön 08 sep 2013, 19:18, ändrad totalt 2 gånger | |
|
| |
Zeon Skogenracing Large
| Rubrik: Sv: Zeon & Jimmy - drifting bilar för 2014 sön 08 sep 2013, 18:49 | |
| Idag lades första lagret färg på bilen. Jimmy A som hjälper mig och bygger egen bil visade prov på vad han kan. eftersom det var godkänt så fick han köra på. Han började lite lätt med luftintags plåten som sitter mellan motorhuven och förar rutan. | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Zeon & Jimmy - drifting bilar för 2014 sön 08 sep 2013, 19:27 | |
| Orginalmotorn är på tok för trött för att drifta med. Drifting handlar om placering osv så då går det inte. Det blir mer att fulsladda men kanske är kul det också | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Zeon & Jimmy - drifting bilar för 2014 | |
| |
|
| |
| Zeon & Jimmy - drifting bilar för 2014 | |
|