| Golden Boy - Volvo 740 Turbo Drifting/isbil | |
|
+45Grey Danne Fordpappa namned Roni Hposth Mese_Jonas Öbbe xepez rektorn Holmqvistarn Rosenberg Crille Mäki FordMartin Henrik Mantel Wike Jonte ricze Andy_B CarCass Anton Sköld MasterDevil 328Rikard Rekord E2 Turbo Mange JohannesL Toffe engstrand Mikael Henka_ Henning_J volvokng Blöjan victor91 Almgren Sandvik Eriksson Noxx JBlom werd Hedin_ Golden Boy 49 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
Almgren Skogenracing Elite
Antal inlägg : 2207 Age : 32 Namn : David Från : Skutskär Kör : Tradare Registration date : 07-06-20
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Volvo 740 Turbo Drifting/isbil fre 27 nov 2009, 13:14 | |
| avgaset vart snitsigt Hur menar du med varm? | |
|
| |
Golden Boy Skogenracing Elite
Antal inlägg : 7682 Age : 44 Namn : Jonny! Från : Long Beach Kör : Hell of a ride Registration date : 08-01-07
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Volvo 740 Turbo Drifting/isbil fre 27 nov 2009, 17:51 | |
| nu har jag svetsat i Lambda och den gick snålt som fan men nu har jag justerat upp soppan på max bara för att testa men det hjälper inte och lambdan visar på gränsen till optimal och lean. sen totg jag bort tesmostaten så vart det lite bättre och jag kunde tillomed köra utan att den vart varm men så fort jag gasar på så går tämp mätaren upp och bilen börjar koka. den går inge vidare bra heller men jag fick den att gå skapligt efter jag sänkte soppan lite och konstigt nog så stog lambda mätaren stilla på samma ställe?
möjliga fel som jag ser det:
allt som heter insprutning kommer från Saab 900T utom spridarna som är volvo sugmotor spridare, flödar dom för dåligt?
lekage i systemet så den suger tjuvluft och inte mäter hur mycket soppa den igentligen behöver, kanske hål på ic eller slang?
tändningen har jag ökat på så den står som orginal dock så kanske det är skillnad på sug fördelare vs Turbo?
kolvringarna expanderar och går ihop när den blir varm för att det är för lite gap (0.35mm)
Saab Turbo sprut ska klara ca 200hk på en 2L motor men att det kanske flödar för dåligt när det är 300cc mera på volvo så det blir fel "mapp"
alla ideer om vad det kan vara för fel är välkommna så jag kan provköra ordentligt.
Senast ändrad av Golden Boy den fre 27 nov 2009, 18:27, ändrad totalt 1 gång | |
|
| |
Mantel Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 419 Namn : Jonas Från : Kungsgården Kör : Lupo, Corsa Kompressor Registration date : 08-02-24
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Volvo 740 Turbo Drifting/isbil fre 27 nov 2009, 18:12 | |
| Du kan ju provtrycka systemet så att det inte finns några läckage. Om du kör på laddtryck så räcker originalspridarna inte långt skulle jag misstänka. Men klarar dom 200hk på 2l, så borde dom väl klara 200hk på 2.3l också. Kommer motorn palla sugmotor-tändningen när du kör på laddtryck? jag hade inte vågat iaf. | |
|
| |
Antal inlägg : 7682 Age : 44 Namn : Jonny! Från : Long Beach Kör : Hell of a ride Registration date : 08-01-07
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Volvo 740 Turbo Drifting/isbil fre 27 nov 2009, 18:26 | |
| - Mantel skrev:
- Du kan ju provtrycka systemet så att det inte finns några läckage.
Om du kör på laddtryck så räcker originalspridarna inte långt skulle jag misstänka. Men klarar dom 200hk på 2l, så borde dom väl klara 200hk på 2.3l också. Kommer motorn palla sugmotor-tändningen när du kör på laddtryck? jag hade inte vågat iaf. anledningen till att jag höjde vara att vi misstänkte att den tände för tidigt men jag har ju knappt kört bilen någonting så man vet inte heller. jag kanske ska prova ställa den lågt igen men jag tycker inte den borde bli varm så jäkla fort, första åkturen så glödde turbon helt röd fast jag inte ens gasat på utan bara tuffat runt kanske 1km... jag ska åka och provtrycka nu så man kan utesluta det iaf... | |
|
| |
xepez Skogenracing Large
Antal inlägg : 295 Age : 34 Namn : Oscar Från : skåne , billesholm Kör : Sierra Turbo 2,9 Registration date : 07-12-14
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Volvo 740 Turbo Drifting/isbil fre 27 nov 2009, 18:35 | |
| spridarna är igensatta? fel bild dom sprutar? tror inte de har nått med tändningen att göra. detta e bara gissningar. | |
|
| |
Antal inlägg : 419 Namn : Jonas Från : Kungsgården Kör : Lupo, Corsa Kompressor Registration date : 08-02-24
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Volvo 740 Turbo Drifting/isbil fre 27 nov 2009, 18:56 | |
| Är ingen guru, men glöder grenröret vid lugn körning så har du säkert för sen tändning. Ryck av tryckslangarna och kör den som sugig och få den gå bra så först vetja. | |
|
| |
engstrand Skogenracing Medium
Antal inlägg : 90 Age : 36 Namn : Pelle Från : Åshammar Kör : Impreza wrx volvo 242 Registration date : 09-07-04
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Volvo 740 Turbo Drifting/isbil fre 27 nov 2009, 19:29 | |
| - Mantel skrev:
- Är ingen guru, men glöder grenröret vid lugn körning så har du säkert för sen tändning.
Ryck av tryckslangarna och kör den som sugig och få den gå bra så först vetja. mantel ja är inne på samma spår jag med. men kontrollerat så kammen sitter rätt kanske spelar in lite sådant med? men kolla tändningen är nog där det spökar.. | |
|
| |
Andy_B Skogenracing Elite
Antal inlägg : 1237 Age : 39 Namn : Anders Från : Storvik Kör : Bil?? Registration date : 07-12-06
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Volvo 740 Turbo Drifting/isbil fre 27 nov 2009, 20:29 | |
| får den dåligt med sås så blir ju avgaserna varmare och grenröret osv blir varmt/rött tror det är dina spridare som gör det ... en turbo pump har ju mer motstånd eller vad man ska kalla det när det inte suger så bra igenom bränsle huvudet samma prinsip som en lmm och det gör att man kan köra med stora spridare när den går på låglast så jag tror den går jätte snålt just nu = varm
kammen kan göra en jävla massa om den står fel med .. men den tror jag du fått rätt | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Volvo 740 Turbo Drifting/isbil fre 27 nov 2009, 22:32 | |
| efter provtryckning så hittade jag att det läckte ur spridartätningarna och inte lite heller... ett av alla fel: fattas någonting på spridaren ny o-ring mätare som kan vara bra att ha provkörde men den går snålt endå och sen la skiten av så då gav jag upp. jag ska prova öka systemtrycket och funkar inte det så ger jag nästan upp! | |
|
| |
Toffe Vinnare Månadens Projekt
Antal inlägg : 1989 Age : 138 Namn : Toffe Från : Torsåker Kör : Volvo Registration date : 06-10-16
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Volvo 740 Turbo Drifting/isbil lör 28 nov 2009, 00:59 | |
| vad är det för kamaxel som sitter i bilen? om bränslehuvud kommer från saab och spriddare volvo`.
Jag tror du har tändningen står helt galet,om du kanske ha bommat kammen ett kugg.
Kolvringars teorin tror ja inte på, om du nu inte har kompa som en kulmotor. om den kokar hejvilt.
Jag tror du har kuggat kammen | |
|
| |
Öbbe Skogencrew
Antal inlägg : 6142 Age : 42 Namn : Öberg Från : Gävle Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71 Registration date : 06-10-12
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Volvo 740 Turbo Drifting/isbil lör 28 nov 2009, 02:37 | |
| ja tändnigen annars luft i system så den blir varm.. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Volvo 740 Turbo Drifting/isbil lör 28 nov 2009, 08:20 | |
| jag var supernoga när jag satte dit kamaxelremmen och bilen går fint när den är rätt inställd men den går endå för snålt enligt lambda mätaren så den blir varm... just nu tror jag att det är spridarna som är största felet... det blir ett till test nu med att öka på soppatrycket på spridarna så får vi se om dom flödar lite mera, det kan ju hända att dom får för lite tryck så dom inte öppnar optimalt. annars får jag leta turbospridare eller bränna upp hela insprutningen! | |
|
| |
Mese_Jonas Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 893 Age : 38 Namn : Jonas Gistö Från : Terjärv/Finland Kör : Mercedes 190 Registration date : 07-11-25
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Volvo 740 Turbo Drifting/isbil lör 28 nov 2009, 09:38 | |
| Hat du kollat så det inte bubblar i expansionskärlet om du häller det proppfullt,om du skulle ha en spricka i block eller topp eller packningen skulle gått redan!! Hade liknande syndrom på mercedes när packningen var trasig..gick på 85 grader när man gled gasade man en gång skenade värmen iväg till 120 grader på några sekunder!!! Tändningen som många skrivit är ju också en möjlighet..hade engång ställt alltför sen tändning å då blev turbon å dpn helt orange som en apelsin fastän det var vinter ändå märktes det inget för motorns gång!! Att den går för het pga för lite bränsle tror ja inte hårt på...åkte efter min första konvertering runt flera månader med ett AFR på 16-17 å då glödde varken turbo eller grenrör.
Trevlit budgetbygge annars hoppas det löser sig /Mvh | |
|
| |
Rekord E2 Turbo Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 455 Namn : Opel Från : Rüsselsheim Kör : Rekord Turbo Registration date : 08-12-29
| |
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Volvo 740 Turbo Drifting/isbil sön 29 nov 2009, 02:09 | |
| den gick ju skapligt nu senast och blev inte lika varm direkt men lambdan visade för lite/snålt. jag tog bort den grej som styr systemtrycket i dag och såg att det satt inga brickor alls där som det brukar göra är det för dåligt tryck till spridarna så flödar det bra dåligt så i morgon ska jag testa att öka på trycket så får vi se, bättre blir det iaf men om det löser alla problem återstår att se... sen måste jag gänga om tändstifts hål oxå, förra ägaren har misshandlat så det är helt gängpaj på 3ans cyl... det är inte bara ett fel på den här bilen men man tycker ju att dom borde ta slut någon gång | |
|
| |
| |
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Volvo 740 Turbo Drifting/isbil sön 29 nov 2009, 02:30 | |
| | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Volvo 740 Turbo Drifting/isbil sön 29 nov 2009, 02:38 | |
| - Mantel skrev:
- Köp ett MS...
vill ha men va fan det är ju en isbil och jag har överstiget budgeten med 4000kr nu | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Volvo 740 Turbo Drifting/isbil sön 29 nov 2009, 03:23 | |
| Se det som en investering, är ju bara att flytta över boxen till starvon när det drar ihop sig =) Eller slå till på en VEMS när du ändå är i farten skulle jag rekommendera =) | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Volvo 740 Turbo Drifting/isbil sön 29 nov 2009, 10:33 | |
| Försök inte lura på Jonny ett VEMS nu Jonas Men håller med, se det som en investering | |
|
| |
Toffe Vinnare Månadens Projekt
Antal inlägg : 1989 Age : 138 Namn : Toffe Från : Torsåker Kör : Volvo Registration date : 06-10-16
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Volvo 740 Turbo Drifting/isbil sön 29 nov 2009, 12:09 | |
| | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Volvo 740 Turbo Drifting/isbil sön 29 nov 2009, 15:06 | |
| har varigt i globen i går och kollat på tottohästar så det har inte hänt så mycket. ska åka en sväng nu till garaget och öka på systemtrycket för det var för lågt även som sugmotor, orginal ska det sitta små brickor som ökar trycket men nu var dom helt borta...
återkommer snart... | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Volvo 740 Turbo Drifting/isbil sön 29 nov 2009, 19:58 | |
| | |
|
| |
328Rikard Skogenracing Sponsor
Antal inlägg : 603 Age : 36 Namn : Rikard Från : Gävle Kör : E36 328 Coupe, E36 328 Touring & El Camino -69 Registration date : 08-03-22
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Volvo 740 Turbo Drifting/isbil sön 29 nov 2009, 20:20 | |
| | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Volvo 740 Turbo Drifting/isbil mån 30 nov 2009, 18:24 | |
| jaha då har jag inhandlat 14mm tändstift gängor så nu ska jag åka och göra ett nytt försök till uppstart med högre bränsletryck... håll tummarna att det funkar som det ska nu föresten är det skillnad på fördelaren från turbo och sugmotor och isf vad skiljer dom åt? | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Volvo 740 Turbo Drifting/isbil | |
| |
|
| |
| Golden Boy - Volvo 740 Turbo Drifting/isbil | |
|