Som sagt kul att det e nån som följer tråden, har vart lite slö med fotandet på senare tid, har mest byggt och skruvat då jag vill bli klar, då jag har lånat min plats i garaget.
Dock så har man försökt hållt 150% i produktivitet, men det känns ändå som man kört fast i lera om man tittar på vad man får gjort.
Här kommer lite bilder på vad som hänt ia fall.
Här tyckte jag att oljetempgivaren passade bra
I alla fall tills jag lyfte i motorn ;D dock så löste jag det med att kapa ur svetskanten på balken lite.
Oljereturen svetsad
På hjulen med nya hjulupphängningar samt bromsar för första gången, va kul å känna hur mycket skillnad det va på mjukaste och hårdaste läget på BC coiloverserna hård och sten hård , he he
Här känner han sig hemma
Här e bakvagnen redan skitig, trots att den rullat 1 meter utanför verkstaden och tillbaks, dieseldriven ångtvätt i motorutrymmet på grusunderlag skitar ner mer än det gör rent ???
Jag gillar hur den ny installerade styrväxeln ser ut att alltid ha bott här
Det e fördelen med begagnad styrväxel inkl damasker, hade dom varit nya så hade man hajat till direkt att det va nåt som va bytt.
Jag e nöjd med vinklarna på styrarmarna jag fick till efter jag flyttade styrleden från ovansidan till undersidan på spindlarna, trots att jag fick köpa en brotch för dryga 1300:- SEK,, värt varenda krona nu i efterhand.
Hjulen hänger några centimeter ner från ride hight här.
Jag använde org servopump och org servo slangar, tryckslangen vände jag på så att det som satt på servopumpen hamnade på styrväxeln, och returen skarvade jag bara på med en slang. (återstår att se att det fungerar som det e tänkt dock)
Ser ett ljus i tunneln efter November då man lyfte ur en trasig motor, nu e det åt rätt håll ia fall.
Byggde om det gammla grenröret till större turbofläns (T4) och flyttade Wastegaten till ett bättre ställe.
Mer jobb än man kan tro ! , grenröret e inte optimalt i monteringssynpunkt men jag tror att det fungerar bra flödesmässigt då jag byggde det i 48mm rör av misstag egentligen förra året.
Nya turbon som ska installeras.
Schwitzer S300 60mm IN tror det va 68mm UT
Gevalia e gott när man skruvar
Jag har köpt en box från DIY autotune i usa som läser mina 6 EGT (avgastempgivare) i varje avgasport via CAN BUS till MS3x boxen
http://www.diyautotune.com/catalog/canegt-channel-thermocouple-interface-p-542.htmlDock så såg jag att inte alla som levererade MS3X boxarna alltid lödde boxen för att kunna köra CAN komunikation trots att boxen e klar för detta.
Kontaktade han som tillverkat min box och den va ju inte klar så klart så det va bara att fixa detta själv.
Den röda och den svarta kabeln va vad som behövdes för att få komunikationen till DB37 kontakten.
Det fina med detta e att nu så kan jag programera säkerhetsfunktioner så som att vid max XXX grader ger den extra bränsle och går den ändå högre i temp så har jag en Max temp som den bryter motorn på.
Tog bort antisurge ljuddämparen i Kompressorhuset på turbon och då försvann den fina inkoningen i inloppet så därför tog jag med huset till jobbet. för att svarva en ny fas i inloppet.
Det va lite trängre än man trott till bädden på svarven, å med "förklädet till svarvstålet så tog det i"
fick köra långt stålutstick så gick det vägen ia fall.