Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

Skottsäker pinto komplett spec?

Gå ner 
+2
Randombastard
znyltarn
6 posters
FörfattareMeddelande
znyltarn
Skogenracing Small

Antal inlägg : 5
Namn : asdasd
Från : dsfgg
Kör : 525 turbo
Registration date : 12-06-03

Skottsäker pinto komplett spec? Empty
InläggRubrik: Skottsäker pinto komplett spec?   Skottsäker pinto komplett spec? Icon_minitimemån 10 nov 2014, 01:15

Hej, har ev framtida planer om att bygga en sierra. Har byggt en bil i mitt liv, en bmw 525 som mappades i sommar till 550 whp. Intresset är sjukt stort och jag brinner verkligen för detta. så nu till mitt nya beslut.

Planen är att bygga en sierra med pinto motor med effektmål på 400 whp i syfte om att lära mig mer om allt vad heter trimmning.
Pinton verkar som en bra "läro motor" verkar lättmekad osv..

Syftet med bygget är att jag vill lära mig mappa själv.

Innan jag börjar med mina frågor är jag medveten om att jag säkert kan söka mig fram till alla svar som folk ibland påpekar när man undrar något, men skulle jag söka mig fram till allt detta så skulle jag börja med bilen år 2020 vilket inte är ett alternativ.

Fråga 1 bottendel: Vilka delar är det som gäller? helsmitt? har läst något om cosworth ? har även läst något om att stifta vevlager? är det nödvändigt?

Fråga 2 topp: har sett flera som har rasat toppar, kammar som gått av etc, går det att undvika detta eller är toppen känslig? behövs det göras något med toppen för att bromsa över 400 whp på inte allt för högt ladd <2 bar ?

Fråga 3 mappning: har nu ett VEMS styrsystem i bmwn, och jag vill mappa forden själv, är vems ett bra styrsystem att lära sig med eller är t.ex. megasquirt som jag har förstått är ganska populärt på detta forum lättare att lära sig?

Fråga 4 drivlina: Hur är drivlinan på dessa? håller lådor osv? om inte finns det lådor som håller och vad behövs byggas om för detta?

Fråga 5 budget: någon som vet en ungefärlig budget på en 400whp pinto ? exkl sprut.

Fråga 5 turbo: har en turbobanditen tb70 helt ny som ligger och skräpar då jag bestämde mig för en precision till bmwn, är denna förstor för en pinto ?

Vore sjukt snällt om någon kunde ge en komplett sammanställning/motorspec på allt som behövs för att bygga ovanstående motor så skottsäker som det går.

Tackar på förhand mvh // Znyltarn
Till överst på sidan Gå ner
Randombastard
Skogenracing Extreme
Randombastard

Antal inlägg : 404
Namn : Bobby
Från : Landskrona
Kör : Ford Sierra 2.0i
Registration date : 14-09-17

InläggRubrik: Sv: Skottsäker pinto komplett spec?   Skottsäker pinto komplett spec? Icon_minitimemån 10 nov 2014, 19:03

Kunde vara intressant att höra vad de kunniga har o säga om denna tråden Smile (Y)
Håcke
Skogencrew
Håcke

Antal inlägg : 1091
Namn : Håkan
Från : Gävle
Kör : Capri 2,9T Sierra 2,0T
Registration date : 06-10-14

InläggRubrik: Sv: Skottsäker pinto komplett spec?   Skottsäker pinto komplett spec? Icon_minitimemån 10 nov 2014, 20:03

Kolla tråden på Mickes cortinan så får du en bra uppfattning...
Mikael
Skogencrew
Mikael

Antal inlägg : 15246
Namn : Mikael
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

InläggRubrik: Sv: Skottsäker pinto komplett spec?   Skottsäker pinto komplett spec? Icon_minitimemån 10 nov 2014, 20:27

znyltarn skrev:
Hej, har ev framtida planer om att bygga en sierra. Har byggt en bil i mitt liv, en bmw 525 som mappades i sommar till 550 whp. Intresset är sjukt stort och jag brinner verkligen för detta. så nu till mitt nya beslut.

Planen är att bygga en sierra med pinto motor med effektmål på 400 whp i syfte om att lära mig mer om allt vad heter trimmning.
Pinton verkar som en bra "läro motor" verkar lättmekad osv..

Syftet med bygget är att jag vill lära mig mappa själv.

Innan jag börjar med mina frågor är jag medveten om att jag säkert kan söka mig fram till alla svar som folk ibland påpekar när man undrar något, men skulle jag söka mig fram till allt detta så skulle jag börja med bilen år 2020 vilket inte är ett alternativ.

Fråga 1 bottendel: Vilka delar är det som gäller? helsmitt? har läst något om cosworth ? har även läst något om att stifta vevlager? är det nödvändigt?

Fråga 2 topp: har sett flera som har rasat toppar, kammar som gått av etc, går det att undvika detta eller är toppen känslig? behövs det göras något med toppen för att bromsa över 400 whp på inte allt för högt ladd <2 bar ?

Fråga 3 mappning: har nu ett VEMS styrsystem i bmwn, och jag vill mappa forden själv, är vems ett bra styrsystem att lära sig med eller är t.ex. megasquirt som jag har förstått är ganska populärt på detta forum lättare att lära sig?

Fråga 4 drivlina: Hur är drivlinan på dessa? håller lådor osv? om inte finns det lådor som håller och vad behövs byggas om för detta?

Fråga 5 budget: någon som vet en ungefärlig budget på en 400whp pinto ? exkl sprut.

Fråga 5 turbo: har en turbobanditen tb70 helt ny som ligger och skräpar då jag bestämde mig för en precision till bmwn, är denna förstor för en pinto ?

Vore sjukt snällt om någon kunde ge en komplett sammanställning/motorspec på allt som behövs för att bygga ovanstående motor så skottsäker som det går.

Tackar på förhand mvh // Znyltarn

1. cosworth kolvar och stakar håller ledigt till 4-500whp

2. porta och större ventiler samt kam, kammarna går inte av så långe du håller dig till lagom

3. gillar inte vems alls, kört ms i all tider med bra resultat men påväg över på masteremu

4. lådan funkar skapligt men bmw låda är att rekomendera

5. runt 30-40 då det är mycket jobb med toppen

6. alldelles för stor och seg turbo
http://www.skogenracing.com
znyltarn
Skogenracing Small

InläggRubrik: Sv: Skottsäker pinto komplett spec?   Skottsäker pinto komplett spec? Icon_minitimemån 10 nov 2014, 23:20

Håcke skrev:
Kolla tråden på Mickes cortinan så får du en bra uppfattning...

Will do! tack för tips ! Smile

Mvh
znyltarn
Skogenracing Small

InläggRubrik: Sv: Skottsäker pinto komplett spec?   Skottsäker pinto komplett spec? Icon_minitimemån 10 nov 2014, 23:31

Mikael skrev:

1. cosworth kolvar och stakar håller ledigt till 4-500whp

2. porta och större ventiler samt kam, kammarna går inte av så långe du håller dig till lagom

3. gillar inte vems alls, kört ms i all tider med bra resultat men påväg över på masteremu

4. lådan funkar skapligt men bmw låda är att rekomendera

5. runt 30-40 då det är mycket jobb med toppen

6. alldelles för stor och seg turbo

1. Vart köper man dessa? är det beggat som gäller eller kan man riva in på ford och beställa nytt? kanske är dyrt satan då.. har även läst något om tg racing? kan de ha hetat så, har försökt hitta en hemsida men hittar ingen? läste någon tråd med någon som hade bromsat rätt duktigt med effekt, han hade stiftat vevlagrena vet du något om detta ? är detta nödvändigt eller är det för att han varvade ganska duktigt han gjorde det tro ?

2. Okej men vad menar du med lagom? är det varvtal du syftar på?

3. kanske är ganska vettigt då det är många som kan ms här på forumet och då kanske tillgången till "support" är lite bredare än vems.

4. kamikaze start på tvåan är inte att rekomendera med andra ord ? Very Happy

6. okok, hx35 kanske skulle sitta fint Smile

Tack så mycket för info hittils, uppskattas !

Mvh
Håcke
Skogencrew
Håcke

Antal inlägg : 1091
Namn : Håkan
Kör : Capri 2,9T Sierra 2,0T
Registration date : 06-10-14

InläggRubrik: Sv: Skottsäker pinto komplett spec?   Skottsäker pinto komplett spec? Icon_minitimetis 11 nov 2014, 05:29

kolvar å stakar dyker upp beg emellanåt sök runt lite på olika forum... Tg har ingen sida va jag vet men kan dra nr i pm!Kan inte så mkt om pinton så stiftade lager vet ja inget om ...

//Håkan
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Skottsäker pinto komplett spec?   Skottsäker pinto komplett spec? Icon_minitimetis 11 nov 2014, 06:40

znyltarn skrev:

1. Vart köper man dessa? är det beggat som gäller eller kan man riva in på ford och beställa nytt? kanske är dyrt satan då.. har även läst något om tg racing? kan de ha hetat så, har försökt hitta en hemsida men hittar ingen? läste någon tråd med någon som hade bromsat rätt duktigt med effekt, han hade stiftat vevlagrena vet du något om detta ? är detta nödvändigt eller är det för att han varvade ganska duktigt han gjorde det tro ?

2. Okej men vad menar du med lagom? är det varvtal du syftar på?

3. kanske är ganska vettigt då det är många som kan ms här på forumet och då kanske tillgången till "support" är lite bredare än vems.

4. kamikaze start på tvåan är inte att rekomendera med andra ord ? Very Happy

6. okok, hx35 kanske skulle sitta fint Smile

Tack så mycket för info hittils, uppskattas !

Mvh

1. Gissar att du läst mycket på sävarturbo. Är en som kör dragrace med pinto där och han har haft bekymmer men då pratar vi helt andra effekter än vad du söker. Lika där som i svaret på tvåan, mycket varv ställer till det

3. Har du bra support på vems där du bor funkar det också.

4. Funkar men beror helt på. Jag körde 350whp u rmin pinto och höll hur bra som helst medans somliga rasar med orginaleffekten. Kör du sönder mycket prylar annars så kommer du köra sönder ford lådan också Smile

6. Ja bättre val även om det fortfarande är en lastbilsturbo som blir lite seg, på småmotorer skulle jag inte bygga med sävartänket utan köpt en turbo av precsion, garret modell. GZracing.se säljer en bra variant som jag kört på gz-1835
tuunus
Skogenracing Small

Antal inlägg : 15
Namn : lidman
Från : finland
Kör : taunus 80
Registration date : 13-12-12

InläggRubrik: Sv: Skottsäker pinto komplett spec?   Skottsäker pinto komplett spec? Icon_minitimetis 18 nov 2014, 06:04

burtonpower.com
rallyracefin.fi dom båda sidorna har nog allt du böver till pinton burton är vell lite lättare att bestella ifrån för dig eftersom den är på engelska den finska sidan är det best att ringa till och beretta vad man vill ha där får man också lite tips vilka delar som kommer fungera med varandra beroende på vem man får tala men men då är dom oftast finska Smile
Fiechen
Skogenracing Supreme
Fiechen

Antal inlägg : 827
Namn : David
Från : Fjärholma
Kör : Ford Taunus 2.0T Audi 80 Audi A4 1.8TSQ
Registration date : 10-06-28

InläggRubrik: Sv: Skottsäker pinto komplett spec?   Skottsäker pinto komplett spec? Icon_minitimemån 29 dec 2014, 19:17

Renovera botten och smäll i cosworth kolvar och stakar, brukar dyka upp på fordclubsweden. Toppen mår bra av en portning och större ventiler. En bra kam anpassad för din motor kan göra skillnad på 100hk. Snåla inte på spridarnas storlek heller. Smile
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Skottsäker pinto komplett spec?   Skottsäker pinto komplett spec? Icon_minitimemån 29 dec 2014, 19:31

Fiechen skrev:
Snåla inte på spridarnas storlek heller. Smile

Man ska verkligen inte överdriva med spridare heller, då blir det bara dålig gång i maskin. Man bestämmer effekten och köper därefter Smile
Sponsored content

InläggRubrik: Sv: Skottsäker pinto komplett spec?   Skottsäker pinto komplett spec? Icon_minitime

Skottsäker pinto komplett spec?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Drifting SPEC
» Bränsletrycksregulator pinto
» Komplett renoveringskit för 2,9
» Megasquirt 4cyl komplett kablage?
» Pinto vs Pinto.

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet