Antal inlägg : 1258 Age : 34 Namn : Marcus Från : Norrköping Kör : Överladdad Ford Registration date : 07-03-23
Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. mån 15 jul 2013, 21:56
Jo, det är ju så. Jag har iaf beställt hem grejor till grenrör och insug nu, bör ha allt inom 2v då nån hade semesterstängt tills 22/7.
Jag har ju Hx40n jag kommer köra med. Man har ju sett att org insuget hänger med till åtminstånde 500 hk? Hade inte Andreez standardinsug rätt länge på sin röda taunus ?
Hur som lutar det väl mer åt respons än toppeffekt för min del. Men allt kan ju ändras med tiden
Nytt koncept på insuget också. Diskutera med garagepolare och kom fram till att bygga ett avrundat, ovalt insug. Så blir att kapa i rörböjar och fina till kanter osv. Kommer också försöka kapa insugstrattarna i rätt längd så att jag får plats med silikonslang mellan toppar och plenum för att förenkla montering.
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. mån 15 jul 2013, 22:01
Börja med orginalinsug. Är ju turbo så luften kommer in endå
_Macce_ Skogenracing Elite
Antal inlägg : 1258 Age : 34 Namn : Marcus Från : Norrköping Kör : Överladdad Ford Registration date : 07-03-23
Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. mån 15 jul 2013, 22:02
Kapat och kastat
Jättemackan Skogencrew
Antal inlägg : 1564 Age : 47 Namn : Marcus Från : Karlholmsbruk Kör : 1 Bil + 1 Fård.. Registration date : 09-05-10
Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. mån 15 jul 2013, 22:07
Blir intressant å höra sången en 24v med en HX40 vill ha ur sig!!
Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. mån 15 jul 2013, 22:16
Enda nackdelen med dessa motorer typ...ljudet Men tycker nog dom låter åtminstånde lite roligare än 12:v
Jättemackan Skogencrew
Antal inlägg : 1564 Age : 47 Namn : Marcus Från : Karlholmsbruk Kör : 1 Bil + 1 Fård.. Registration date : 09-05-10
Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. mån 15 jul 2013, 22:31
12v låter likna spännande som en blöt sten så vore fan om inte 24v låter aningens Skojjigare
Grey Skogencrew
Antal inlägg : 2023 Age : 42 Namn : Jocke Från : 08-land Kör : Ford P100 Registration date : 06-10-30
Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. fre 19 jul 2013, 13:19
Jag har ett orginalinsug kvar om du skulle vara intresserad. Kanske att det kan vara rätt vettigt eftersom BOBens plenum faktiskt är bra mycket bättre än BOAns.
Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. tis 23 jul 2013, 19:15
Planen med att köra i sommar är körd för längesen. Jag får sikta in mig på uppstart och tomgångsmappning () under vintern i garaget och satsa på tidigt våren 2014 istället, hur segt det än känns ! För dålig byggfart helt enkelt !
Är så sjukt körsugen.... så nytt "snabbprojekt" kommer dyka upp inom kort. Har ju väldans mycket grejor ligger på hyllan sedan förra sommaren som inte sålts iväg Återkommer med info.
Fjellström Skogenracing Large
Antal inlägg : 205 Age : 34 Namn : Per Från : Strömsund Kör : Ford Scorpio x2 Registration date : 11-09-13
Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. tis 23 jul 2013, 19:26
2.9 12v turbo som matas med etanol gissar jag på
Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. tis 23 jul 2013, 19:32
Man vet aldrig, vem sa att man måste köra ford ?
Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. tor 25 jul 2013, 01:45
Sneakpeak på "Plan b bygget" För att försöka få ut något av sista delen denna sommar bestämde jag och 2 polare i garaget för att smida ihop en busbil tillsammans.
Vi valde Sierra med V6a för att vi klarar oss längst, får ut mest krut för minsta pengen. Mycket dels för att jag har grejor på hyllan.
Återkommer med mer info om några är sugna på en ny projekttråd kanske? Men kort gott. Lättat kaross. Svetsad 3,62 diff Lastbilsagg E85 och en bit över baret
Jättemackan Skogencrew
Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. tor 25 jul 2013, 07:54
Låter som skottsäker glädje!!
Fjellström Skogenracing Large
Antal inlägg : 205 Age : 34 Namn : Per Från : Strömsund Kör : Ford Scorpio x2 Registration date : 11-09-13
Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. tor 25 jul 2013, 08:03
Klart vi vill se en projekttråd Är det en tvådörrars?
Grey Skogencrew
Antal inlägg : 2023 Age : 42 Namn : Jocke Från : 08-land Kör : Ford P100 Registration date : 06-10-30
Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. tor 25 jul 2013, 09:33
Varför inte bara slaska dit en MT75a tills du fixat bmw lådan? Måste ju vara vettigare att dörna i vita än en stödkorv.
Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. tor 25 jul 2013, 15:26
För mycket jobb. vindruta stolar bromssytem med servo bygga tillbaka pedalställ till vajer koppla sprut bygga klart insug eller köpa org fixa fälgar med 5/112 köpa bränslesystem med fuelcell osv.
Nae vi kör på stenhårt på...just det en Mk1 coupe är det Se om jag hinner fixa ny tråd med info och bilder på allt senare ikväll
Grey Skogencrew
Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. fre 26 jul 2013, 15:36
Så, hinner ni bli klara till skogenträffen då? Flerkampen är ju inget man vill missa för alla turbokonverterade 2.9or i världen!
Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. fre 26 jul 2013, 15:57
Det vore nått kanske t,om skulle köra bilen både upp och hem... nu när man bygger kärra med hållbarhet
Grey Skogencrew
Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. fre 26 jul 2013, 16:07
_Macce_ skrev:
Det vore nått kanske t,om skulle köra bilen både upp och hem... nu när man bygger kärra med hållbarhet
Klart ni ska! Kan ni hinna med lite motorvägsrace på vägen också.
Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. mån 26 aug 2013, 03:30
Nu när lasern blev körklar blev genast meklusten större. Så jag har börjat lite med den vite igen.
Klart sedan tidigare är Rostlagning i golv, balkar osv. Svetsad 6-punktsbur från finess (kommer eventuellt montera bältesträva för 4-punktbälte i vinter) Bytta bussningar i fram och bakvang, powerflex. Nya topplingar och bussningar Nya hjullager runtom
Svetsad 3,36, 7,5" diff med skruvade axlar. All onödig el utrensad från bilen. Endast lysen, torkarmotor och coupefläkt finns kvar.
Motorn är ihopplockad och renoverad med lager packningar osv. Arp till vevstakar och vev O-ringat block med knackad 1mm rostfri tråd
Topparna fick sig en rejäl tvätt i förbränningsrum och kanaler. Slipade ventiler och säten, bytte ventiltätningar också. Monterade också innerventilfjädrar från Audi S2
Fortsätter med insug. Skrotar den gamla iden med fyrkantigt insug och kommer bygga ett rundare med hjälp av rörböjar kapade på mitten. Trattarna kommer från Kl och är kortade av mig.
Mer bilder åker upp ikväll
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. mån 26 aug 2013, 06:32
Trevligt att det rullar på, tror det finns riktigt bra potential i 24v maskin, bra sugen själv på att snabb projekt
Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. mån 26 aug 2013, 15:13
Bara bygga Micke ! Jag tror denna maskin ruvar på fina egenskaper
Lite bilder på insuget såhär långt.
Trattarna ifrån Kl, kortade av mig. Jag kommer köra silikonslang imellan flänsarna och plenum för att förenkla montering. Som synes är en tratt 2a sortering och rejält sprucken, den kommer bytas.
Gamla spridarrörsmaterialet passade inte så bra. Så kommer göra en annan modell med fyrkantsprofil och spridarhylsor istället.
Nått sånt.
På BOB motorn sitter det ju inte vanliga bilspridare så hålen i topparna är större än vanligt. Original sitter det plasthylsor som håller standardspridarna på plats. Vanliga spridare passar i dessa hylsor och jag tycker det tätar rätt bra i spridarhålen. Men om det kommer fungera vid start och sen på 1 - 1,5 kg övertryck vet jag inte
Det går väl annars få dit liknande spridarhylsor som jag kommer sätta i railen.
Öste in golvmatta i bilen, blev lite mysigare feeling!
Till sist lite färg på Cossie 4x4 oken som jag kommer köra på bak, med ventilerade skivor.
Fiechen Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 827 Age : 32 Namn : David Från : Fjärholma Kör : Ford Taunus 2.0T Audi 80 Audi A4 1.8TSQ Registration date : 10-06-28
Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. mån 26 aug 2013, 17:50
Ser bra ut. Fuelrailsen och det insuget kommer bli ganska brutalt du
Arvidsson Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 520 Age : 29 Namn : Olle Från : Kilafors Kör : Ford Sierra Turbo Registration date : 12-07-24
Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. mån 26 aug 2013, 18:35
Ser ut att bli riktigt fläskigt med Railsen och insuget!
Jimmy Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 355 Age : 38 Namn : Jimmy Från : Kalmar Kör : Bil och Mc Registration date : 07-04-28
Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. mån 26 aug 2013, 19:55
Får ta å kommentera den här tråden för en gångs skull! Allt ser mycket trevligt ut måste jag säga! Tänker dra igång ett 2.9 24v turbo bygge i vinter. Boben står å ser förbannad ut i garaget Är helt kanon att du gör det före så man vet vilka problem som kan uppstå!!
Du tänker inte försöka regga den som ombyggt fordon? Borde gå eftersom du byggt om så mkt. Kanske inte med överladdat men som bob sugis borde det inte vara några probelm. Eller blir det obesiktat? Jag tänker nog att regga min för vill kunna bruka den lagligt på väg. Sen få man väl plocka bort turbon bara istället för att byta till pinto varje år.
Keep it up! Väntar på uppdateringa!
Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. tis 27 aug 2013, 02:43
Ja kommentera mera ! All kritik är bra, positiv som negativ.
Tankarna har svävat kring reg-bes ibland. MEN !
Jag tror väl att man måste ha standard kattar och BOB:ens standard sprut/ecu? Hur ser SPB på stumsvetsad bur? alltså icke bultad?
Hur som helst bör det inte vara några problem alls då det är 207 hk i Motorn som standard. Sierra har ju cosworth, både 200 hk och 220 hk i 4x4 versionen. Såg att någon i Sverige reggat en Cosworth med bmw:s M60b40 V8a med 240 (?) hästkrafter?
Egentligen spelar det ju ingen roll om man ändå ska turbokonvertera. Åker man dit så torskar man väl ändå för i princip samma sak?
Det finns fler metoder till grön bil på papper =)
Sponsored content
Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd.
Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd.