| Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. | |
|
+60Groda Off3r Bitter_ Andy_B Puttee incon92 T5Tim Alexander92 Alex_S Arvidsson Larcsern Mancs hasse the man Fjellström Catling Scherp LinusGTI granadadr Henka_ XeroZ Jimmy Fordpappa E34 RRT Tom Mese_Jonas Schimpy Tommysundberg Haggen Jättemackan Kanto harry__ Golden Boy SierraTimpa EMeizter Odin RsCoupe-71 JohanJ Björsby tuning bosse krille_CoX JElfgren Eriksson Crille houk PLO Bennybira _-gniraz-_ Henrik ///markus Limpdjur Joel robsan Jan_Banan Consul72 _Glenne_ Fiechen Mikael Grey cyberfalcon _Macce_ 64 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
_Macce_ Skogenracing Elite
Antal inlägg : 1258 Age : 34 Namn : Marcus Från : Norrköping Kör : Överladdad Ford Registration date : 07-03-23
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. ons 18 jul 2012, 23:08 | |
| Kul att ni uppskattar grabbar ! Har redan kört bilen mer än nödvändigt den här sommaren, har redan ( sen i maj ) kört ca 400 mil med bilen... jag har därför nu sänkt till grundladd (0,6) för att försöka undvika ras den här sommaren. Dom få gångerna jag har använt Launchen verkar ha resulterat i att nått har gått ner sig lite, bilen blåryker rätt friskt vid uppstart men endast någon puff. Det försvinner när den blir varm men hey, det är ju en Forrrd ....blir ju roligare att höja till 1,2bar sen igen när det behövs Bytte till Redline shockproof olja i lådan när den var isär. Vet inte om jag inbillar mig men tycker lådan blivit trevlig att jobba med. Kan mycket väl ha och göra med urtrampningslagret oxå, men tycker lägena har blivit skönare att få i vilket är bra ! I BOB:en har jag förstått att man brukar lägg stopp kring 7,000rpm. Vad är det som begränsar, ventilfjädrarna ? Original kammarna kanske inte gör så mycket mer nytta efter 7,000rpm ändå? BOB kammarna är väl bättre än dom som sitter i BOA:n, på vilket sätt? | |
|
| |
Grey Skogencrew
Antal inlägg : 2023 Age : 42 Namn : Jocke Från : 08-land Kör : Ford P100 Registration date : 06-10-30
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. tor 19 jul 2012, 00:19 | |
| - _Macce_ skrev:
- Kul att ni uppskattar grabbar !
Har redan kört bilen mer än nödvändigt den här sommaren, har redan ( sen i maj ) kört ca 400 mil med bilen... jag har därför nu sänkt till grundladd (0,6) för att försöka undvika ras den här sommaren. Dom få gångerna jag har använt Launchen verkar ha resulterat i att nått har gått ner sig lite, bilen blåryker rätt friskt vid uppstart men endast någon puff. Det försvinner när den blir varm men hey, det är ju en Forrrd ....blir ju roligare att höja till 1,2bar sen igen när det behövs
Bytte till Redline shockproof olja i lådan när den var isär. Vet inte om jag inbillar mig men tycker lådan blivit trevlig att jobba med. Kan mycket väl ha och göra med urtrampningslagret oxå, men tycker lägena har blivit skönare att få i vilket är bra !
I BOB:en har jag förstått att man brukar lägg stopp kring 7,000rpm. Vad är det som begränsar, ventilfjädrarna ? Original kammarna kanske inte gör så mycket mer nytta efter 7,000rpm ändå?
BOB kammarna är väl bättre än dom som sitter i BOA:n, på vilket sätt? Ääääh, klart 2.9an håller! Vi körde ju 24h skrotbilsrejset med fullt spätt... inte kanske helt 24h i sträck men den motorn var som ny när den skrotades. Fullt ös, medvetslös! Rätt typ av växellådsolja gör väldigt stor skillnad. Jag har provat många men Redline är min favorit. Det är nog inte inbillning, lådan blir bra mycket roligare att jobba med helt enkelt. Stakarna på BOA och BOB håller inte för mer, det är trots allt samma stakar som du kör i din turboladdade 2.9a. BOB kammarna är något vassare och ger därför lite mer effekt. Jag har kunnat konstaterat att BOB-kammar i en BOA gör skillnad, men enligt Benan som har en Capri med BOA sedan många år tillbaka, så gör det stor skillnad om man portar topparna. Insuget är inte heller super enligt många, men min gamle Scorpa med BOA och MT75a gjorde trots allt 4,81@153km/h på 402m G-tech mätning och det med en 60-fot på 2,4 och en 1.6tons pjäs! Jag gillar ditt val av motor, bara att du löper hela linan ut! 500whp+ är inga problems. | |
|
| |
Jimmy Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 355 Age : 38 Namn : Jimmy Från : Kalmar Kör : Bil och Mc Registration date : 07-04-28
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. tor 19 jul 2012, 14:07 | |
| Å jag har smugit på ett sånt här bygge ett tag i min sierra sen pintoturbon såldes. Tyvärr har inte ekonomi funnits, eller har prioriterat hoj å hojkort istället Kommer följas med spänning. | |
|
| |
Antal inlägg : 1258 Age : 34 Namn : Marcus Från : Norrköping Kör : Överladdad Ford Registration date : 07-03-23
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. tor 19 jul 2012, 18:12 | |
| Hojkort vore ju oxå kul, men själv gillar man bilar alltför mycket. Men när tid och pengar finns blir det nog en 2-hjuling oxå | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. lör 21 jul 2012, 01:36 | |
| Tanken var att medverka i en stege ikväll....den första någonsin för mig. Stanna förbi på en närliggande mack, hissade upp bilen bak endast för att dra en check. Tyckte bilen har uppfört sig lite lustigt de senaste dagarna.... och lustigt var det ! Höger hjullager bak är åter igen skuret, däcket glappar mer än någonsin. Lite synd på ett nytt lager ifrån Mekonomen för 940 kr Så jag smög hem igen, besviken ! Var sjukt noga med renlighet och proppa huset fullt med lagerfet men ändå skär det igen....why ?!?!? Nått måste vara fel med drivaxel eller lagerhus, annars vetifan vad som är fel. Bilen har rätt mycket negativ camber bak, utsätts hjullagrena för mer påfrestning då kanske? | |
|
| |
houk Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 596 Age : 47 Namn : Håkan Från : Brodalen/Kungshamn,Smögen Kör : Passat 1.8T -03 BMW 525 Turbo -95 Registration date : 11-02-18
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. lör 21 jul 2012, 08:27 | |
| De e ju Ford hehe. skämt å sido, det verkar jävligt skumt ett hjullager brukar ju tåla en hel del om det sitter rätt monterat och e välsmort. Ved e det för typ av hjulager? e det ett som e färdigförspännt eller är det ett koniskt som du får spänna själv? Annars e de väl om det blir extremt mycket vinklebelastning (bänn) på lagret, det borde ju i så fall betyda att det e nåt med upphängning / drivaxlar som du va inne på. Kan du inte lägga upp lite bilder på hur det ser ut sen. | |
|
| |
Haggen Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 735 Age : 35 Namn : Lucas Från : Finland Kör : Ford Sierra turbo, Toyota Avensis 2.0TD, Volvo 142 -70 Registration date : 06-11-07
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. lör 21 jul 2012, 09:10 | |
| Har själv bara varit med om lagerhaveri en gång på min sierra och det var när jag tog drivaxlar lagerhus och allt annat komplett från en annan bil säkert då antagligen mera körd än min. Det är den modellen som är färdigförspännt är bara att dra till som fan och köra! Om jag inte minns riktigt galet kunde det vara 345nm de skulle dragas men är dock ute på väldigt hal is nu | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. lör 21 jul 2012, 10:34 | |
| Har kört lagerhaveri på en Sierra en gång och då stack huset också, fick byta allt då innan jag fick till det bra | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. lör 21 jul 2012, 14:29 | |
| Hur märker man när huset har säckat då? På ena sidan gick lagerbanan i utan att behövas pressas på plats, jag har alltid behövt pressa på tidigare sierror. Har ägt 5 sierror sen 2007 och har fått bytt hjullager på alla | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. lör 21 jul 2012, 15:45 | |
| Minns jag rätt är ju 5-6 år sen så var det för stort så lagret bara ramla i utan att behöva pressas dit. Syntes inga direkt skador dock | |
|
| |
XeroZ Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 787 Age : 38 Namn : Jeppe den lilla gosiga taliban hamstern Från : GSR Kör : Bil Registration date : 08-08-31
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. lör 21 jul 2012, 17:09 | |
| Om jag inte är helt ute och cyklar nu , så om du har för mycket fett på ett lager kan det få motsatt effekt om. Att du bränner fettet och på så sätt så skär du lagret. Kan vara jag som cyklar enhjuling just nu ///J | |
|
| |
Schimpy Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 585 Age : 35 Namn : Johan Från : Norrköping Kör : Bmw 320 Registration date : 07-12-09
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. lör 21 jul 2012, 18:01 | |
| Köpte du första lagret på biltema? polaren har provat deras sierra lager ett flertar gånger och dom håller inte längre än nån vecka, mekonomens och ad-centers funkar perfa | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. lör 21 jul 2012, 19:44 | |
| På tidigare sierror har jag köpt biltemas lager. Då har endast 1 skuret efter byte, men då pga Jag använde fel fett.
Hoppas jag hittar nått när jag tar isär det. Tror iaf att jag fixar annat lagerhus och ev drivaxel.
| |
|
| |
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. mån 23 jul 2012, 03:46 | |
| | |
|
| |
Antal inlägg : 585 Age : 35 Namn : Johan Från : Norrköping Kör : Bmw 320 Registration date : 07-12-09
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. mån 23 jul 2012, 09:35 | |
| Härligt, alltid kul o komma igång me nåt nytt! ska det i massa roliga prylar i motorn också eller? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. mån 23 jul 2012, 13:56 | |
| Nej, det kommer bli standard grejer, förutom lager som kommer bytas. Blir jag nöjd finns det alltid roligare prylar att hitta till dessa. Om man vill löpa hela linan ut extremt mycket | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. mån 23 jul 2012, 14:21 | |
| Låter vettigt de! kan va trevligt o prova maksin innan man lägger ner massa pengar så man vet att man blir nöjd | |
|
| |
Grey Skogencrew
Antal inlägg : 2023 Age : 42 Namn : Jocke Från : 08-land Kör : Ford P100 Registration date : 06-10-30
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. mån 23 jul 2012, 15:31 | |
| Det är ju värt att o-ringa blocket när du ändå har det löst. Inte så dyrt och du bygger förutsättningen för högt laddtryck! Om det kniper kan nog farbror Grå fixa ett eller ett par drev åt dig. Farbror grå har nog också ett par toppar som du kanske skulle ha filat upp. Hojta om det är intressant. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. mån 23 jul 2012, 17:44 | |
| Ja är precis så jag har tänkt ang smidda delar till motorn.
Ända anledningen till att jag plockar isär motorn nu är ju för att blocket ska O-ringas och topparna eventuellt portas... sen passar jag liksom på att byta lager när botten ändå är isär.
Skulle jag välja att inte o-ringa hade jag inte plockat isär motorn alls. Men nu vill man ju ha mer effekt än vad 12v:n ger nu på 1,2 bar. Då krävs det ju o-ringning för att inte toppackningarna ska sticka direkt. | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. mån 23 jul 2012, 17:46 | |
| Men åk och bromsa livet ur 12v 2.9:an innan du bygger om till cosworth då | |
|
| |
Henka_ Skogenracing Elite
Antal inlägg : 1915 Age : 36 Namn : Henke Från : Geffle Kör : SxxB Registration date : 07-02-20
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. mån 23 jul 2012, 23:23 | |
| | |
|
| |
Grey Skogencrew
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. tis 24 jul 2012, 11:31 | |
| +1 Bromsa tills det brakar eller tar stopp någonstans! | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. tis 24 jul 2012, 19:49 | |
| Är ju omöjligt att hitta beg lagerhus... är ju inte samma till bilar med trumbroms. Det finns inga 2,9.or står på skrotarna heller. Det lutar åt att byta lagret igen och prova. Vet att det är viktigt med rätt fett, kan man ta för mycket fett? hur hårt ska det dras? Kan man lyckas dra sönder lagret om man drar för hårt/glappar om man drar för löst. Jag brukar dra tills jag ser 3-4 gängor på drivaxeln som muttern dras på. Eller som det ser ut på andra sidan. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. tis 24 jul 2012, 20:01 | |
| Gyllende regel med koniska lager brukar va att dra hårt tills hjulet nyper sen lossa 1/6 varv. Men jag har nästan för mig att på Sierran drog man bara åt lagret rejält och det var en distans som såg till att det blev bra.. men kan ha blandat ihop de me nåt annat. Mycke fett ska i, snurra mycket och peta ner under alla rullar ordentligt så det är fullt överallt | |
|
| |
granadadr Skogenracing Large
Antal inlägg : 244 Age : 51 Namn : Jörgen Från : Skellefteå Kör : Granada Cosworth Registration date : 11-02-07
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. tis 24 jul 2012, 22:41 | |
| behöver ju inte vara till just 2,9,, har den abs kan du ta från vilken sierra som helst med abs då har de samma drivknutar som Granada, å Scorpio,, man ser ju om den har skivor bak,, då har dem oxå abs | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. | |
| |
|
| |
| Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. | |
|