| Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. | |
|
+60Groda Off3r Bitter_ Andy_B Puttee incon92 T5Tim Alexander92 Alex_S Arvidsson Larcsern Mancs hasse the man Fjellström Catling Scherp LinusGTI granadadr Henka_ XeroZ Jimmy Fordpappa E34 RRT Tom Mese_Jonas Schimpy Tommysundberg Haggen Jättemackan Kanto harry__ Golden Boy SierraTimpa EMeizter Odin RsCoupe-71 JohanJ Björsby tuning bosse krille_CoX JElfgren Eriksson Crille houk PLO Bennybira _-gniraz-_ Henrik ///markus Limpdjur Joel robsan Jan_Banan Consul72 _Glenne_ Fiechen Mikael Grey cyberfalcon _Macce_ 64 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
Grey Skogencrew
Antal inlägg : 2023 Age : 42 Namn : Jocke Från : 08-land Kör : Ford P100 Registration date : 06-10-30
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. fre 17 jan 2014, 11:35 | |
| Snyggt! Sakta men säkert närmar det sig uppstart och provkörning. | |
|
| |
_Macce_ Skogenracing Elite
Antal inlägg : 1258 Age : 34 Namn : Marcus Från : Norrköping Kör : Överladdad Ford Registration date : 07-03-23
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. ons 29 jan 2014, 05:16 | |
| Ja det närmar sig faktiskt, skönt att se och känna lite framgång ! Är otroligt sugen att se hur pass bra motorn kommer prestera, men även hur bilen kommer kännas men både bur och finare bussningar som styvar upp chassiet... även zf-låda och 3,36 diff ska bli kul Har börjat handla grejer till bränslesystemet. 60l Fuelcell med nivåmätare x 3 bränslefilter, två 55 mikron fullflödes i stål före pumparna och ett 8 micron i papp efter Någon som har kört KL-Racings pappfilter med E85 ? Jag har haft det legat i E85 i någon vecka nu och ned känns fort hårt och bra. x 2 044 kopior ( hoppas dom håller ) Har tänkt köra bränslesystem såhär. Från Fuelcell och framåt Ljusblå är fullflödes stålfilterna. Gula är 044 bränslepumparna Mörkblåa är pappfiltret (ska sitta ett y-koppling före det filtret) Gråa är fuelrailsen och röda är BTR:en Ska köra 8mm slang med pressade kopplingar, inte nödvändigtvis stålomspunna ( har Hydroscand några andra modeller? ) Filter och pumpar kommer hamna under fuelcellen, under bilen. Ett stadigt, rätt komplicerat fuelcellfäste. Fixade fäste till oljekylen också. Det är klart emblemet ska vara kvaaaaar ! Dubbla 10" fläktar monterade Fått svänghjulet nedsvarvat 5mm. Jag tror inte det kommer räcka då jag har för mig att jag mätte fram att minst 1cm skulle behövas för att koppling/låda skulle passa. Hade man kört ner svänghjulet 1cm hade man fått 2mm gods kvar på smalaste stället på svänghjulet (känns för riskabelt) Trodde att jag hade ett 2,8a svänghjul på ingång, men det visade sig redan vara sålt Fortsätter leta ett från 2,8an då de ska vara mindre. GZ Turbon och mina grenrör Drog ju samtliga bromsrör under bilen och till handbromsen härom dagen. Trodde jag saknade en fördelningsventil till kryckan men jag hittade den i en gammal kartong som låg i garaget Skönt med lite flyt ibland Skaffade mig i höstas en Suzuki RMZ 450 med insprut som jag tänkte köra med på isen i vinter. Den har stått redo med nytt bakhjulslager, helt nya Michelin AC10:or (endurodubb) samt olja och filter, i bra många veckor nu. Har vi tur blir det isåkning i helgen | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. ons 29 jan 2014, 09:07 | |
| | |
|
| |
Grey Skogencrew
Antal inlägg : 2023 Age : 42 Namn : Jocke Från : 08-land Kör : Ford P100 Registration date : 06-10-30
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. ons 29 jan 2014, 11:01 | |
| Grymt! | |
|
| |
Fiechen Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 827 Age : 32 Namn : David Från : Fjärholma Kör : Ford Taunus 2.0T Audi 80 Audi A4 1.8TSQ Registration date : 10-06-28
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. tor 30 jan 2014, 17:46 | |
| Snyggt och prydligt som vanligt Vad är det för kylare du har? | |
|
| |
Antal inlägg : 1258 Age : 34 Namn : Marcus Från : Norrköping Kör : Överladdad Ford Registration date : 07-03-23
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. tor 30 jan 2014, 18:00 | |
| Jo det börjar ta sig Det är faktiskt kylaren från laser sierran. Den har utgångarna tvärtom emot 2.9ans. Men den passar in bättre på 24v:s utgångar. Tänkte bygga kylarrör i Alu lr nått så långt det går med slangstumpar vid kopplingarna. Turbon har också vattenkylning som jag tänkte ta värmepaketskretsen. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. sön 09 feb 2014, 17:51 | |
| Då var nästan hela grenröret klart. Jag fick miga ihop allt själv därav mycket intressanta svetsfogar För värmens och energins skull ska ju allt ändå bandagelindas. Nu väntar jag bara på att turbon ska anlända så jag kan ta en titt på vart/hur downpipen ska byggas. Efter det ska wg:n placeras osv. När det är klart åker motor ur igen för montering av koppling samt lösa nya motorkuddar. Sen åker motorn i för gott igen. | |
|
| |
hessu75 Skogenracing Large
Antal inlägg : 156 Age : 49 Namn : Heikki Från : Finland Kör : Capri MK3 2,9 turbo, Kawasaki ZX14. Vinterbil Ford Sierra kombi 4x4 Registration date : 13-07-02
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. mån 10 feb 2014, 13:33 | |
| Najs! Ser bra ut. Motorkuddar = hockeypuckar? MVH -Heikki- | |
|
| |
xepez Skogenracing Large
Antal inlägg : 295 Age : 34 Namn : Oscar Från : skåne , billesholm Kör : Sierra Turbo 2,9 Registration date : 07-12-14
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. mån 10 feb 2014, 17:07 | |
| ska du ha bilen lika låg som innan? jag körde med mellan röret under växellådan så som du har byggt. och mitt slog i rätt mycke så fort där blev nån håla. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. mån 10 feb 2014, 22:15 | |
| Jag har oxå sett att det hamnar lågt men jag gjorde mitt bästa. Jag planerar att köra minst 17" alt 18" med små små däck. Sen hoppad jag på det bästa. 60mms rör tar plats ! | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. ons 12 feb 2014, 00:05 | |
| Turbo och svänghjul svänghjul (från 2,8a V6) kom idag. Passade på att montera Turbon och drog 3,5" dp provisoriskt bara. Bra bild på grenrör Ett styck fjösig 3" DP 4" dp vore nått, kan inte vara många Sierror som har det 3.5" får duga... jag tror wg:n kommer hamna där någonstans också. Alt under turbon intill framvagnsbalken bakom generatorn. Fast då syns den inte Även om 3" rör lär räcka så tror jag det blir 3,5" hela vägen under. Funderar svagt på att köra två ljuddämpare och sen screampipe för ett mysigt lugnt ljud tills laddet slår till. Annars brukar ju V6an låta rätt tyst, och Turbon dämpar nog en hel del, en dämpare räcker kanske ? | |
|
| |
Jobio Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 490 Age : 51 Namn : Johan Biörs Från : Insjön Kör : Ford Granada 2,9TIC Honda Blackbird Registration date : 13-10-05
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. ons 12 feb 2014, 18:26 | |
| Jag är grymt imponerad! Snyggt bygge,den bilen kommer att bli brutal! | |
|
| |
Grey Skogencrew
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. ons 12 feb 2014, 18:34 | |
| Riktigt snyggt, bra jobbat! 3,5" bör du ha för att få så lite mottryck som möjligt. Vanliga 2.9an har ju ett mer gurglande ljud, medans 24v får ett mer ylande vilket är ju mysigt. Men om dom är så tysta vet jag inte. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. ons 12 feb 2014, 19:28 | |
| Tack grabbar ! Jo nej inte tysta, men dom har ju ett distinkt, dovt flåsande ljud. 24v låter ju väldigt anorlunda som sugis iofs ! Lite mera morr i den, hoppas den låter bra sen. Jo jag blir nöjd med hur bygget utvecklas. Mycket dåligt med pengar nu tyvärr. Så den kommer nog inte hända så mycket närmaste veckorna . Men jobb är fixat och pengar kommer så småningom Så uppstart och provtur när värmen är här blir det nog ! | |
|
| |
Kanto Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 968 Age : 32 Namn : Petter Från : Gävle Kör : Volvo & Ford Registration date : 07-05-11
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. tor 13 feb 2014, 22:57 | |
| Två dämpare och skrikpipa låter bra, då kan du smyga på folk sen ge på så dom blir överraskade | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. lör 15 feb 2014, 10:08 | |
| Snyggt! Dölj wg, ska vara så lite grejer som möljigt i motorrummet | |
|
| |
Antal inlägg : 156 Age : 49 Namn : Heikki Från : Finland Kör : Capri MK3 2,9 turbo, Kawasaki ZX14. Vinterbil Ford Sierra kombi 4x4 Registration date : 13-07-02
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. ons 19 feb 2014, 20:49 | |
| Provstart?
Vill gärna höra de här beast.
Hälsningar från Finland.
-Hessu- | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. ons 19 feb 2014, 20:55 | |
| Nej det är ett tag kvar Har inga pengar just nu så det står still mer lr mindre. Men tar givetvis tag i det när pengar börjar rulla in. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. ons 19 feb 2014, 20:58 | |
| OK, Jag vet hur de känner att bara vänta. Men men, de kommer att hända Bra jobbat du MVH -Heikki- | |
|
| |
Fjellström Skogenracing Large
Antal inlägg : 205 Age : 34 Namn : Per Från : Strömsund Kör : Ford Scorpio x2 Registration date : 11-09-13
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. fre 02 maj 2014, 18:07 | |
| Blir det något åka med denna bil i sommar? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. lör 03 maj 2014, 02:07 | |
| Ser mörkt ut för tillfället, främst pga det ekonomiska. Får hoppas det löser sig snarast... räknar kallt med uppstart och iaf provkörning under sommarn.
Kommer lämna saker som bromsar fram, märkesstolar och dyra finmätare osv för att ha råd att komma ut iår.
Jag har beställt arp till svänghjul, så fort dom kommer kan jag montera hjulet och dra lådan för att sedan hänga i motorpaketet för gått och fortsätta med insug, sprutkoppling, tryckrör, vattenrör, fuelrail, soppaslang osv osv. | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. lör 03 maj 2014, 09:52 | |
| Trökigt men bara hålla ut tills pengarna kommer | |
|
| |
Kanto Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 968 Age : 32 Namn : Petter Från : Gävle Kör : Volvo & Ford Registration date : 07-05-11
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. tis 06 maj 2014, 22:10 | |
| Det löser sig! Snåla inte för mycket på bromsarna bara | |
|
| |
Jobio Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 490 Age : 51 Namn : Johan Biörs Från : Insjön Kör : Ford Granada 2,9TIC Honda Blackbird Registration date : 13-10-05
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. ons 07 maj 2014, 06:02 | |
| Fint bygge! Tråkigt med pengarna,vet precis hur det är :/. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. mån 29 sep 2014, 00:46 | |
| Då är insuget svetsat, ska bara göras hål för stavar och fixa utgång till spjällhus och några vakumnipplar.
Dock går jag och velar och har jättesvårt att bestämma mig för hur jag ska fortsätta med bilen. Det är motivationen som sviktar lite då jag egentligen har svårt att se vad jag ska bruka bilen till.
Det är svårt att beskriva, men det känns som att om det ska bli en ren busbil kan jag satsa på en annan motor för mer effekt (typ bmw sexa osv) och sätta BOB:en i en något äldre allround bil som bruksis.
Anledningen är säkert att bygget dragit ut på tiden.
Vad tror ni ? | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. | |
| |
|
| |
| Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. | |
|