Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här!

Gå ner 
+86
Jappsen
Bim
Limpdjur
Joel
hasse the man
Forsberg
Tommysundberg
kalasgasarn
thaaaune
Stylishh
vikketheman
Knez
JElfgren
Zacoo
Känny
Fiechen
MArcin91
Scrimen
Piecia
freddan222
mod
NicklasT
evojenza
vedde
Stridh
Robins
Zwinto
E.Nilsson
JohanH
HultN
jiggee
_energi_
328Rikard
gringo_ale
Mixx_
Henka_
Rohden
Rex2005
Hedin_
Chris__
hybris
Golden Boy
fordsierraturbo
Ford_Fidde
gearhead
Ahlholm
sardonic6sic6
Frejd
Roobin
PerA
sierraboss
Eriksson
Sköld
aliwin
mrf
Racemus
kangas
Blitzz
Roni
Sandvik
ford_racing
Haggen
MasterDevil
Ågren
Fiskargubbe
_Macce_
ToTTe
Jimmy
knäcken
_Glenne_
Henrik
Misano
T Fahlgren
tilldig
Lindskog
fiesta mannen
Öbbe
_Seeya_
Fahlberg
TICSierra
Japmax
JBlom
_-gniraz-_
m5micke
FordFreak
Mikael
90 posters
Gå till sida : Föregående  1 ... 10 ... 16, 17, 18, 19  Nästa
FörfattareMeddelande
Robins
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 73
Age : 32
Namn : Robin S
Från : Åland
Registration date : 09-11-29

Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här! - Sida 17 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här!   Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här! - Sida 17 Icon_minitimetis 22 mar 2011, 16:48

Zacoo skrev:
Är så att jag skulle behöva bygga ett extra sprut nu. men skulle behöva veta vart man kan få tag i en sån där tryck fördelare att köra soppan igenom till dem olika spridarna. jag hade tänkt att kört med 4st volvo startspridare. och skulle också behöva veta vart det finns lämplig slang att köpa.

så skulle inte sitta fel om någon kunde skriva en liten inköpslista vad som behövs för att bygga sprutet och vaart någonstanns grejerna finns.

mvh

Jag köpte en massa t-kors, skarvar och nipplar på biltema och så byggde jag ihop ett fördelningsrör.
Till överst på sidan Gå ner
Zacoo
Skogenracing Small



Antal inlägg : 5
Age : 31
Namn : Robert
Från : Rejmyre
Kör : Turbokonverterat
Registration date : 11-03-22

Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här! - Sida 17 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här!   Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här! - Sida 17 Icon_minitimetis 22 mar 2011, 17:36

Robins skrev:
Zacoo skrev:
Är så att jag skulle behöva bygga ett extra sprut nu. men skulle behöva veta vart man kan få tag i en sån där tryck fördelare att köra soppan igenom till dem olika spridarna. jag hade tänkt att kört med 4st volvo startspridare. och skulle också behöva veta vart det finns lämplig slang att köpa.

så skulle inte sitta fel om någon kunde skriva en liten inköpslista vad som behövs för att bygga sprutet och vaart någonstanns grejerna finns.

mvh

Jag köpte en massa t-kors, skarvar och nipplar på biltema och så byggde jag ihop ett fördelningsrör.

Köpte du slang där också?
Till överst på sidan Gå ner
Robins
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 73
Age : 32
Namn : Robin S
Från : Åland
Registration date : 09-11-29

Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här! - Sida 17 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här!   Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här! - Sida 17 Icon_minitimetis 22 mar 2011, 17:45

Zacoo skrev:
Robins skrev:
Zacoo skrev:
Är så att jag skulle behöva bygga ett extra sprut nu. men skulle behöva veta vart man kan få tag i en sån där tryck fördelare att köra soppan igenom till dem olika spridarna. jag hade tänkt att kört med 4st volvo startspridare. och skulle också behöva veta vart det finns lämplig slang att köpa.

så skulle inte sitta fel om någon kunde skriva en liten inköpslista vad som behövs för att bygga sprutet och vaart någonstanns grejerna finns.

mvh

Jag köpte en massa t-kors, skarvar och nipplar på biltema och så byggde jag ihop ett fördelningsrör.

Köpte du slang där också?

Ja men dom var nog inte av bästa kvalitet. Köp sånt nån annanstans
Till överst på sidan Gå ner
JElfgren
Skogenracing Large
JElfgren


Antal inlägg : 287
Age : 31
Namn : John
Från : Västerås
Kör : Nissan 200sx
Registration date : 11-01-13

Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här! - Sida 17 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här!   Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här! - Sida 17 Icon_minitimetis 22 mar 2011, 21:35

Swedol har bra slang för bensin som är billig, för 5mm invändig och 12 utv kostar slangen 16kr exkl. moms per meter enligt min katalog Smile
Till överst på sidan Gå ner
Zacoo
Skogenracing Small



Antal inlägg : 5
Age : 31
Namn : Robert
Från : Rejmyre
Kör : Turbokonverterat
Registration date : 11-03-22

Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här! - Sida 17 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här!   Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här! - Sida 17 Icon_minitimeons 23 mar 2011, 14:43

om man skulle köra med en oljetryckkontakt kan man justera in dem på något sätt?
Till överst på sidan Gå ner
Robins
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 73
Age : 32
Namn : Robin S
Från : Åland
Registration date : 09-11-29

Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här! - Sida 17 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här!   Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här! - Sida 17 Icon_minitimeons 23 mar 2011, 17:02

Zacoo skrev:
om man skulle köra med en oljetryckkontakt kan man justera in dem på något sätt?

Nä, jag körde med pinto givare som öppnar vid 0.2-0.3 och sen hade jag en från volvo b18 som öppna vid 0.6
Till överst på sidan Gå ner
Zacoo
Skogenracing Small



Antal inlägg : 5
Age : 31
Namn : Robert
Från : Rejmyre
Kör : Turbokonverterat
Registration date : 11-03-22

Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här! - Sida 17 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här!   Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här! - Sida 17 Icon_minitimetor 24 mar 2011, 09:41

Robins skrev:
Zacoo skrev:
om man skulle köra med en oljetryckkontakt kan man justera in dem på något sätt?

Nä, jag körde med pinto givare som öppnar vid 0.2-0.3 och sen hade jag en från volvo b18 som öppna vid 0.6

Okej låter jävligt vettigt. någon som vet när en oljetrycks givare öppnar på en b230 ?
Till överst på sidan Gå ner
Fiechen
Skogenracing Supreme
Fiechen


Antal inlägg : 827
Age : 31
Namn : David
Från : Fjärholma
Kör : Ford Taunus 2.0T Audi 80 Audi A4 1.8TSQ
Registration date : 10-06-28

Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här! - Sida 17 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här!   Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här! - Sida 17 Icon_minitimesön 08 maj 2011, 15:06

Så nu har jag då kopplat mitt extrasprut enligt schema på sidan 1, har en ledig plusmatning vid instrumentbrädan som tidigare var för radio eller något. Så jag tänkte om man kan jorda minusmatningen istället eller om den måste gå till minus polen på batteriet? Så slipper jag isf dra kablar till skuffen.

Tacksam för snabbt svar! Smile
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här! - Sida 17 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här!   Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här! - Sida 17 Icon_minitimesön 08 maj 2011, 17:08

bara jorda på lämpligt ställe
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Fiechen
Skogenracing Supreme
Fiechen


Antal inlägg : 827
Age : 31
Namn : David
Från : Fjärholma
Kör : Ford Taunus 2.0T Audi 80 Audi A4 1.8TSQ
Registration date : 10-06-28

Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här! - Sida 17 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här!   Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här! - Sida 17 Icon_minitimesön 08 maj 2011, 19:22

Okej tack så mycket! Smile
Till överst på sidan Gå ner
Knez
Skogenracing Large
Knez


Antal inlägg : 249
Age : 35
Namn : Theo
Från : Gefle
Kör : Ford Capri MK3, BMW 330XD E46
Registration date : 09-05-15

Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här! - Sida 17 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här!   Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här! - Sida 17 Icon_minitimefre 27 maj 2011, 06:16

En dum fråga kanske, men orkar en givare med brytande funktion (oljetrycksgivare från Pinto) att driva 4st vanliga bosch spridare direkt utan relä?

Alltså, givaren skruvas in i insuget, minus till spridarna kopplas där och sen plus från batteriet till spridarna?
Till överst på sidan Gå ner
http://www.garaget.org/Knezzen
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här! - Sida 17 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här!   Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här! - Sida 17 Icon_minitimefre 27 maj 2011, 06:53

Du kan inte koppla så i alla fall som du kanske förstår
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
vikketheman
Skogenracing Small



Antal inlägg : 1
Age : 35
Namn : viktor
Från : Hoting
Kör : MB ;)
Registration date : 11-07-06

Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här! - Sida 17 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här!   Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här! - Sida 17 Icon_minitimeons 06 jul 2011, 10:43

Tja. ny här på forumet.

Suttit och läst igenom nästan alla sidor då jag har planer på kasta in turbo i min gamla MB, 190 2,3 8v.

Så vad jag fårstått så är det bäst med 4 extraspridare.

Ska jag då koppla 2st som startar på 0,2 och dom andra 2 som startar på 0.4 ?

Eller räcker det med 2 extra spridare om dom är lite "större" ?

returen från de nya bränslefördelningen kopplar man bara in den på returen på orginal bränslefördelaren ?

inte så kunnig på detta som kanske märks xD
Till överst på sidan Gå ner
Stylishh
Skogenracing Small
Stylishh


Antal inlägg : 34
Age : 30
Namn : Fredrik
Från : Trollhättan
Kör : BMW 525 / Opel Manta / Peugeot 407
Registration date : 11-06-29

Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här! - Sida 17 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här!   Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här! - Sida 17 Icon_minitimeons 09 nov 2011, 19:40

Har en fråga angående spridare till mitt projekt.
Var och köpte spridare för ett tag sedan.. Kom sedan på att många använder kallstartspridare på 50-100cc(?)
Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här! - Sida 17 Kopfkrat "Fan" tänkte jag..."Nu har ja köpt för stora spridare". Köpte tre blåa t5r spridare på 395cc. Ska jag köra på en eller två av dessa eller bara börja leta kallstartspridare? Shocked Vill ladda över 0,6-0,7.
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här! - Sida 17 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här!   Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här! - Sida 17 Icon_minitimeons 09 nov 2011, 20:26

två sånna är nog lagom till 1bar
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Stylishh
Skogenracing Small
Stylishh


Antal inlägg : 34
Age : 30
Namn : Fredrik
Från : Trollhättan
Kör : BMW 525 / Opel Manta / Peugeot 407
Registration date : 11-06-29

Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här! - Sida 17 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här!   Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här! - Sida 17 Icon_minitimeons 09 nov 2011, 21:29

Tack tack, kommer säkerligen fler frågor med tiden. Twisted Evil
Till överst på sidan Gå ner
thaaaune
Skogenracing Small



Antal inlägg : 36
Age : 37
Namn : David Johansson
Från : Växjö
Kör : Ford Sierra Doch -93 Turbo
Registration date : 11-12-01

Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här! - Sida 17 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här!   Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här! - Sida 17 Icon_minitimetor 01 dec 2011, 20:40

Hejsan! Har sträckläst denna tråd och halva Turbo tråden, Galet bra tack för att ni tar eran tid.
Jag har precis köpt en ford sierra 2.0 doch -93 påbörjad turbokonventering, istortsätt bara tryckrör och avgas kvar. Men han har bara bytt ut orginalspridarna mot några från Calibra turbo. Hur funkar det när det inte är lmm på bilen? Tror inte ni har skrivit något om det. Det är en GT17 turbo på (saab 9-5) tanken är väl att inte ladda så mkt förräns man ser att allt funkar.

MVH
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här! - Sida 17 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här!   Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här! - Sida 17 Icon_minitimetor 01 dec 2011, 20:53

Prova men funkar troligvis inge vidare (hög bränsleförbrukning)

Så här funkar det

1bars laddtryck är ca en dubblering av effekten, för att göra dettta behövs dubbelt så stora spridare. Normalt sett när man mappar om bilen så justeras bränslemängden på tomgång ner. Men utan att mappa så kommer motor ha sina orginal öppningstider på spridarna vilket leder till att dubbelt så stora spridare kommer skjutsa in dubbelt så mycket bränsle över HELA registret.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
thaaaune
Skogenracing Small



Antal inlägg : 36
Age : 37
Namn : David Johansson
Från : Växjö
Kör : Ford Sierra Doch -93 Turbo
Registration date : 11-12-01

Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här! - Sida 17 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här!   Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här! - Sida 17 Icon_minitimetor 01 dec 2011, 21:00

A som jag trodde, och mappa är inte aktuellt på denna, så då blir det att sätta dit orginal igen och så kan man använa dem till extrasprut då. Tack!
Till överst på sidan Gå ner
kalasgasarn
Skogenracing Small
kalasgasarn


Antal inlägg : 6
Age : 31
Namn : Joel samuelsson
Från : Lenhovda, småland
Kör : volvo 940 t5, 940 turbo, 960 3l
Registration date : 11-12-06

Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här! - Sida 17 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här!   Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här! - Sida 17 Icon_minitimetor 08 dec 2011, 10:07

jag har ett pati tryckvakter till salu sprillans nya, har använts till gas men höll inte tät läckte lite i å med att det handla om en jävulsk precision så gick det inte använda dom, men i alla fall funka utmärkt till detta! bara höra av sig om någon vill köpa
Till överst på sidan Gå ner
http://www.garaget.org/Kalasgasarn
Tommysundberg
Skogenracing Medium
Tommysundberg


Antal inlägg : 99
Age : 32
Namn : Tommy
Från : Piteå
Kör : Nissan 200sx s13
Registration date : 12-04-19

Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här! - Sida 17 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här!   Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här! - Sida 17 Icon_minitimefre 20 apr 2012, 20:00

Tjena, tror ni det skulle gå att köra med t5 spridare och isf hur många ifall jag har tänkt ladda kring 0.8 -1bar? Och en fråga till, funkar dom här tryckvakterna ?http://www.mamut.net/hydraulikboden/subdet4.htm
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här! - Sida 17 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här!   Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här! - Sida 17 Icon_minitimefre 20 apr 2012, 20:29

På en pinto alltså? T5 spridare är alltså dom gröna? Då behöver du 2stycken för 1bar. Tryckvakterna funkar
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Tommysundberg
Skogenracing Medium
Tommysundberg


Antal inlägg : 99
Age : 32
Namn : Tommy
Från : Piteå
Kör : Nissan 200sx s13
Registration date : 12-04-19

Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här! - Sida 17 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här!   Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här! - Sida 17 Icon_minitimefre 20 apr 2012, 20:37

jo är pinto. Jag och pappa har börjat med ett projekt.
Till överst på sidan Gå ner
Tommysundberg
Skogenracing Medium
Tommysundberg


Antal inlägg : 99
Age : 32
Namn : Tommy
Från : Piteå
Kör : Nissan 200sx s13
Registration date : 12-04-19

Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här! - Sida 17 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här!   Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här! - Sida 17 Icon_minitimetis 24 apr 2012, 11:42

Tjena! De visade sig att spridarna jag fick tag på inte var t5 utan verkar som de är t4. Har 8st spridare 4 st är gula och 4 st är gråa. Har du någon aning om vad de kan vara för spridare och hur många skulle jag då behöva för 1bars ladd?
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här! - Sida 17 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här!   Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här! - Sida 17 Icon_minitimetis 24 apr 2012, 12:18

Ingen aning, står nummer på dom, bara googla på det så brukar det komma fram flödessiffror
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Sponsored content





Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här! - Sida 17 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här!   Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här! - Sida 17 Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här!
Till överst på sidan 
Sida 17 av 19Gå till sida : Föregående  1 ... 10 ... 16, 17, 18, 19  Nästa
 Liknande ämnen
-
» Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här
» Frågor om extrasprut och ställa ladtrycket
» MS eller extrasprut?
» Extrasprut Eller Större Spridare
» Ställa in extrasprut. Lambdavärde vs. vridmomentspeak

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: