| Golden Boy - Toyota Starlet "Starvo" RWD | |
|
+88Roni vino One Eye Open Bandit_PJ kryckan vladan kyngas Andy_B Chiefen Jimmy_JDM johnny namned engstrand Nils rektorn Tokruska YokA MasterDevil matsin Wike Schimpy Mantel andreashakansson Jonte mAnGGe xepez dennis-volvo Grey DiMiaN tfkarlsson Off3r Veteranhenke Rosenberg Danne Ekkin BoltOn Gurralkpg Rekord E2 Turbo zorbit Xeper Pearly stork3n Mackan900 Martin_pinto Anton nicke blom Flexenan Roobin KNACKAN T-Micke 328Rikard Jeppo Combatbenke m5micke Öbbe Lindskog Blöjan Frrr Henrik Ågren tjernell Toffe banzai JBlom Mikael Mange Almgren golf666 Bagge_Turbo Hedin_ Mange-83 MrIcka Crille Sandvik ricze Henka_ tufårti makkan Mese_Jonas werd Eriksson lillen_rille EyEr0n Mäki Hegge CarCass Prozac olsson Golden Boy 92 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
Golden Boy Skogenracing Elite
Antal inlägg : 7682 Age : 44 Namn : Jonny! Från : Long Beach Kör : Hell of a ride Registration date : 08-01-07
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Toyota Starlet "Starvo" RWD lör 09 maj 2009, 15:12 | |
| jag har läst lite om vad som gäller nu på sfro. http://www.sfro.com/bilarframe.htmlkopierar in hela skiten här: Ditt fordon SKALL vara i samma skick som när du åker till Sv.Bilprovning. Här finns information om hur du skall gå till väga om du vill bygga om ditt fordon. Det finns 3 nivåer för ombyggnad av fordon. 1. Ändrat/uppbyggt fordon. Här skall SFRO egentligen inte vara involverat över huvud taget. Men i vissa fall vill Bilprovningen att SFRO skall göra en enklare besiktning. Om inte provkörning behövs och det inte behövs något återbesök kostar denna besiktning 2000:-. 2. Ombyggt fordon. Här är ingreppen eller ändringarna på originalfordonet så omfattande att det behövs en sk "stor" besiktning med provkörning och bromsprov. Som ombyggt blir fordonet fortfarande av samma årsmodell somm original. Kostnad 4000:-. 3. Amatörbyggt fordon. I vissa fall kan änndringarna och ombyggnationen vara så omfattande att fordonet blir amatörbyggt. Årsmodell ändras till när det besiktigas. Kostnad 4000:-. Nedan ger vi er en "lathund" på vad som är vad! 1. Ändrat/uppbyggt fordon. a.Borttagning av tak till cab på ett fordon med ram. b. Borttagning av tak till cab och motorbyte med en effektökning på max 20% samt en vridmomentökning med max 10% på ett fordon med ram. Info för bortagning av tak, s.k. "Kirunacab". c. Byte av motor och skivor fram.Se b. för effekt och vrid. d. Ombyggnad av sedan till kombi genom skarvning i kupézonen (uppbyggt). e. Personbil byggs om till pickup med samma totalvikt.Gäller fordon med ram. f. Taksänkning. g.Taksänkning och motorbyte med en effektökning på max 20% samt en vridmomentökning med max 10%. h. Ändring av antal dörrar genom ombyggnad. Gäller fordon med ram. 2. Ombyggt fordon. a.Borttagning av tak till cab på ett fordon med självbärande kaross. Info för cab. bygge med öppningsbara dörrar. b.Borttagning av tak till cab och motorbyte med en effektökning på max 20% samt en vridmomentökning med max 10% på ett fordon med självbärande kaross. c. Byte av fram och bakvagn, motor och växellåda, bromssystem samt styrning. d. Förlängning av fordon inom rimliga gränser (limousine). e. Förkortning av fordon med kortare hjulbas men inom rimliga gränser. e. Personbil byggs om till pickup med samma totalvikt.Gäller fordon med självbärande kaross. f. Ändring av antal dörrar genom ombyggnad. Gäller fordon med självbärande kaross. g. Ändring till bakhjulsdrift om detta kan göras utan större ingrepp i stommen. 3. Amatörbyggt fordon. a. Ändring av motorplacering till t ex mittmotor. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------ vad jag fattar så är det ombyggt fordon jag ska sattsa på? | |
|
| |
Blöjan Skogenracing Elite
Antal inlägg : 1655 Age : 34 Namn : Erik Från : Stockholm Kör : Ford Sierra -87 Bmw 528i -83 Registration date : 07-11-08
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Toyota Starlet "Starvo" RWD lör 09 maj 2009, 23:00 | |
| Japp ombyggt fordon.. Ja va faktist lite skeptisk i början men nu jävlar så ser de riktigt rått ut! | |
|
| |
Antal inlägg : 7682 Age : 44 Namn : Jonny! Från : Long Beach Kör : Hell of a ride Registration date : 08-01-07
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Toyota Starlet "Starvo" RWD sön 10 maj 2009, 13:06 | |
| - pampers_38 skrev:
- Japp ombyggt fordon.. Ja va faktist lite skeptisk i början men nu jävlar så ser de riktigt rått ut!
kul att du ändrat dig då jag börjar jobba nu på måndag så förhoppningsvis ska det rulla in lite cash till bygget nu.snart så kan man börja handla lite smått och gått... måste köpa en hel del bur matrial först tror jag | |
|
| |
Martin_pinto Skogenracing Large
Antal inlägg : 118 Namn : Martin Björklund Från : Gävle men pluggar i Arjeplog Kör : för lite Registration date : 07-10-11
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Toyota Starlet "Starvo" RWD sön 10 maj 2009, 16:58 | |
| nu har inte jag läst hela tråden så ni får ursäkta om jag missat det. Men hur har du tänkt göra med fronten ? jag gillar bygget strångt. Att du tänker köra bur i den blir troligvis bättre med sfro:s besiktning så tummen upp till dig Jonny | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Toyota Starlet "Starvo" RWD sön 10 maj 2009, 20:04 | |
| fläkten ska tas bort och då får jag skitmycket utrymme för kylare. sen ska det kapas bort lite mera och så ska det konstrueras nya balk lite lägre ner så kylaren får plats. sen är det bara att montera allting som sitter där orginal på starlet... ja bur är ett måste! både för att stärka upp den ordentligt och för säkerheten. den här bilen kommer gå hårt och brutalt! | |
|
| |
lillen_rille Skogenracing Large
Antal inlägg : 215 Age : 33 Namn : Rickard Från : Östervåla Kör : 760 T5, Audi S6 2.2T, Skoda Fabia RS Registration date : 08-05-20
| |
| |
Mackan900 Skogenracing Small
Antal inlägg : 24 Namn : Max Från : Uppsala Kör : Toyota Celica Supra MKII Registration date : 08-12-07
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Toyota Starlet "Starvo" RWD mån 11 maj 2009, 19:16 | |
| Jag tror inte att du kan besiktiga ditt bygge som ombyggt fordon utan möjligen som amatörbyggt fordon. Hadde tänkt få mitt bygge besiktigat som ombyggt fordon och då måste man ha bytt växellåda, bakaxel, och motor minst. (Har för mig att man inte får ändra några bärande delar till viss gräns) Så att glida över på amatörbyggt fordon ska tydligen vara väldigt lätt. Desutom får du inte överstiga 15kw per 100kg vilket gör att du inte kommer kunna besiktiga med så många hk. (oavsätt amatörbyggt eller ombyggt fordon) Det lättaste sättet att få reda på om det går eller inte är att ringa till en Sfro besiktningsman. De brukar vara eldsjälar för fordon och hjälper till mycket. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Toyota Starlet "Starvo" RWD mån 11 maj 2009, 21:51 | |
| ok ja det är välldigt luddiga regler för vad som gäller helt klart. jag kanske ska göra som du säger och ringa/e-maila dom och fråga. jag är ju inte snål på billder iaf så dom ser ju hur jag har gjort. jag vet inte riktigt vad brottet är om jag kör med bilen som den är med Starlet skyltar, om man har den besiktad försäkrad och skattad? jag pratade med en kille som har liknande projekt och han påstog att det bara var 1500kr i böter om bilen var försäkrad skattad och besiktad... http://www.garaget.org/?car=118234men ifs så har han inte blandat ihop 2 bilar med varandra någon som har koll på vad som händer rent teoretiskt om jag skulle köra med bilen och bli stoppad av farbror blå? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Toyota Starlet "Starvo" RWD ons 13 maj 2009, 16:24 | |
| jag har funderat en hel del på motoralternativ nu senaste dagarna. jag vet inte riktigt hur jag ska göra. volvo motor kostar ca 20k att bygga för ca 300hk men det skulle vara fint att häldre köpa en orginal motor med mycket hk redan från början. så vad finns det att välja på?
tankarna lutar åt någon BMW motor som typ M50 spis 195hk orginal och massa vrid antar jag. bäst av allt skulle jag vilja ha en supra motor men dom är lite för dyr dom jag hittat...
fårstår ni tankegången, eftersom den ska spöas konstant och åkas ganska mycket med så vill jag bara att det ska funka hela tiden så en riktigt driftsäker maskin skulle vara trevligt med möjlighet att trimma ordentligt för rimliga pengar... det verkar ju inte gratis att klämma ur 500hk ur en Volvo motor...
har ni några ideer? | |
|
| |
Jeppo Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 811 Age : 35 Namn : Jesper Ericsson Från : Tierp Kör : V70N - Vector turbo Registration date : 07-10-16
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Toyota Starlet "Starvo" RWD ons 13 maj 2009, 16:28 | |
| Betvivlar att du behöver ha så mycket mer än 300hk i den där lilla bilen för att de ska bli överbrutalt. Vitfemma med lite godis? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Toyota Starlet "Starvo" RWD ons 13 maj 2009, 16:32 | |
| | |
|
| |
Henrik Skogenracing Sponsor
Antal inlägg : 1669 Age : 36 Namn : Henrik Från : land Kör : Nissan och Ford Registration date : 06-10-13
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Toyota Starlet "Starvo" RWD ons 13 maj 2009, 16:51 | |
| Tänk på vad de kostar att fixa om du kör ras också ! Då tror jag nästans volvo motorerna är billigare ? För de är väl turbo som gäller ? Heller som de sades tidigare ford v6 dom kostar ju ännu mindre och 300hkr ur en sån verkar ju inte vara svårt att få. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Toyota Starlet "Starvo" RWD ons 13 maj 2009, 16:57 | |
| - Henrik skrev:
- Tänk på vad de kostar att fixa om du kör ras också ! Då tror jag nästans volvo motorerna är billigare ? För de är väl turbo som gäller ?
Heller som de sades tidigare ford v6 dom kostar ju ännu mindre och 300hkr ur en sån verkar ju inte vara svårt att få. vet inte varför men jag gillar inte den motorn alls! när det fins så mycket annat att välja på så tar jag heldre något annat. den verkar ju riktigt bra och så men inte i min Starlet... föresten så håller M50 motorn för grymma hk! så risk för ras är liten... | |
|
| |
Roobin Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 376 Age : 34 Namn : Robin Från : Åland Jomala Kör : BMW E30 328 // M52B28 Registration date : 08-11-24
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Toyota Starlet "Starvo" RWD ons 13 maj 2009, 17:13 | |
| det lär iaf bli bussiga mängder trångt med m50 spis blir inga mycket plats kvar o maskin utrymmet om man har m50 iaf redan i en e30 är trångt med m50 | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Toyota Starlet "Starvo" RWD ons 13 maj 2009, 17:14 | |
| men om dom får ner en v8a i volvo 240 så borde väl det gå? kylaren får man sätta i bak... | |
|
| |
Roobin Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 376 Age : 34 Namn : Robin Från : Åland Jomala Kör : BMW E30 328 // M52B28 Registration date : 08-11-24
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Toyota Starlet "Starvo" RWD ons 13 maj 2009, 17:16 | |
| - Golden Boy skrev:
- men om dom får ner en v8a i volvo 240 så borde väl det gå?
Iof men jag tror du kommer att få M50:in ganska långt in i bilen för att få bra viktförhållande till axlar ! | |
|
| |
werd Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 708 Age : 33 Namn : MuppDaniel Från : Den ökända staden kumla! Kör : 242 -1975. Registration date : 06-10-12
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Toyota Starlet "Starvo" RWD ons 13 maj 2009, 17:17 | |
| Tänk på viktfördelningen också. Visst bmw sexa är inte alls fel, mycket hästar för lite pengar vid turbokonvertering och lite pill som du absolut kommer klarar av, så som motorfästen, sump osv men just vikten... Lättast är nog med rödblockare, oavsett vilken bil den kommer ifrån... Om du vill ha mer häst, ta en 16v volvomotor da? EDIT: En minut från att va först att säga viktfördelningen | |
|
| |
stork3n Skogenracing Large
Antal inlägg : 179 Age : 34 Namn : christian Från : tierp Kör : audi gt coupe Nissan skyline gtr, bmw turbo Registration date : 07-09-29
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Toyota Starlet "Starvo" RWD ons 13 maj 2009, 17:19 | |
| audi 5:a? från typ s2 s4 dvs 20 ventilaren 230 hk orginal och med lite doningar kan du nå 320-370 hk inga problem.. där e dock gränsen med orginal stakar säger dom:P | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Toyota Starlet "Starvo" RWD ons 13 maj 2009, 17:21 | |
| ja det är ju sant Weard, det kanske blir kass viktfördelning...
ja audi 5a har jag funderat på men dom verkar sällsynta att få tag på? | |
|
| |
Henrik Skogenracing Sponsor
Antal inlägg : 1669 Age : 36 Namn : Henrik Från : land Kör : Nissan och Ford Registration date : 06-10-13
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Toyota Starlet "Starvo" RWD ons 13 maj 2009, 17:22 | |
| - Golden Boy skrev:
- Henrik skrev:
- Tänk på vad de kostar att fixa om du kör ras också ! Då tror jag nästans volvo motorerna är billigare ? För de är väl turbo som gäller ?
Heller som de sades tidigare ford v6 dom kostar ju ännu mindre och 300hkr ur en sån verkar ju inte vara svårt att få.
föresten så håller M50 motorn för grymma hk! så risk för ras är liten... Jag tycker att man alltid borde beakta att de kan rasa och ju billigare motorn är desto billigare är de att fixa. Men en motor med mera effekt orginal är ju också bättre. Men så klart är m50 motorn mycket trevlig. | |
|
| |
lillen_rille Skogenracing Large
Antal inlägg : 215 Age : 33 Namn : Rickard Från : Östervåla Kör : 760 T5, Audi S6 2.2T, Skoda Fabia RS Registration date : 08-05-20
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Toyota Starlet "Starvo" RWD ons 13 maj 2009, 17:23 | |
| Jag tror på volvomotorn jag, audi eller bmw motor är det nog dyrt om det skulle rasa.. sen så finns det hur mycket delar som helst till volvomotorerna | |
|
| |
Jeppo Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 811 Age : 35 Namn : Jesper Ericsson Från : Tierp Kör : V70N - Vector turbo Registration date : 07-10-16
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Toyota Starlet "Starvo" RWD ons 13 maj 2009, 17:25 | |
| Vitblockare runt 300hk's sträcket tror jag inte är några större problem iaf, det håller oftast =)
Audifemma e väl rätt tunga pga blocket, är de vitblock på de nya? Aan, aby osv. 3B har jag i min s2, och det är gjutjärn iaf. Ur viktsynpunkt tror jag inte de skiljer mycket mellan m50 och en audi 5 cyl. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Toyota Starlet "Starvo" RWD ons 13 maj 2009, 17:40 | |
| jag vet inte hur mycket dom byter när dom plockar ut över 1000hk med M50 spis men den håller då helt klart för mycket hk orginal. sen så har vi det här med växelåda på volvo som dom ofta byter till en bmw låda när inte M90 lådan pallar mera än 350-400hk vid hård körning. det vore lite kungligt att åka runt så här ej M50 motor men en bmw 6a iaf... https://www.youtube.com/watch?v=LCVppKUNnfg&feature=related
Senast ändrad av Golden Boy den ons 13 maj 2009, 18:02, ändrad totalt 1 gång | |
|
| |
Pearly Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 604 Age : 36 Namn : Pär Från : Sandviken Kör : Vw Passat, Opel Ascona B, AC XF800 Registration date : 09-02-14
| |
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Toyota Starlet "Starvo" RWD ons 13 maj 2009, 18:37 | |
| motorer fins det att köpa det gäller bara att välja vilken jag ska ha först Volvo motor från 940T kostar ca 6000kr i hyfsat skick (182hk) BMW M50 (193hk) har hittat några för 3500-4500kr så det är ungefär samma pengar kan man säga... kostnaden för att bygga med turbo blir ungefär lika men man kanske kan få 100-200hk mera med bmw motorn pluss bra hållbarhet... jag ska snacka med Palten om han vanknar till liv på msn och höra vad han säger om saken | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Toyota Starlet "Starvo" RWD | |
| |
|
| |
| Golden Boy - Toyota Starlet "Starvo" RWD | |
|