| Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här | |
|
+148Anton_N97 norell Dannexx turbohakan Budda ZimonWisjö RalleFagerman OlliFIN hessu75 Caprimk1 Filborna Bozzb Curious1 Alexander92 malmström -Felix- sprint Stylishh Rake Tom myrberg89 norpan69 MickeJ bmx JElfgren 021petterzzon xr-rabbit witsky Twokay Finnborn Fiechen Piecia Forsberg bogieboy dennis-volvo Grey bosse Stridh sunken Fordpappa Joel JapsJonas sjöblom! Pontus06 Fordmannen ropa E.Nilsson Pearly freddan222 Wike WTB AtlanticBlue Robins HultN NIKKELICIOUS Marcusss persson121 328Rikard mAnGGe Chris__ Jesper_NA Rohden Hedin_ _Macce_ Schimpy kyngas Golden Boy Roobin Streetlover hybris Rekord E2 Turbo Mr Macke paq joppa Alexxx Pacan Henka_ Flexenan Mixx_ robsan Sandvik raushed loop 740Tic sierraboss effekthero Eriksson bidus3 Almgren Toffe broddbyskogen Vr6 Sköld SierraT Bojan victor91 apskaft lasema TICSierra ford_racing Mese_Jonas Haggen FrystGrus Nyman alex_side alle_d cossie84 Blöjan englund knäcken Kalle _volvo240_ jonasahman _Spawned_ NS _Glenne_ SBP FU Jonas O tilldig Lindskog zorbit werd upplyft Jansen JBlom areez GMW okkarakka Jimmy Danne volvo 740 Lutte Blyfot _-gniraz-_ Fahlberg fuckforden Öbbe Battery lones cossie_man Mk2_power FordFreak Liljan Greger81 ToTTe Henrik m5micke richard s Mikael 152 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
werd Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 708 Age : 33 Namn : MuppDaniel Från : Den ökända staden kumla! Kör : 242 -1975. Registration date : 06-10-12
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här ons 26 mar 2008, 22:38 | |
| - Mikael skrev:
Är det en orginal tryckförgasare som volvo sålde förr? Är det en sån så ligger begränsningen där om inte annat, tror inte du kan ladda mer än 0.5.
Borde väl inte vara några problem att komma över ett turboblock för kaffepengar tycker jag. Skulle nog inte våga ladda allt för mycket på en vanlig orginalmotor Här går meningarna helt isär Förra ägaren, som jag förövrigt inte tror på så mycket sa att han ladda 1.0 och lite till, sedan när man läser på sävarförumet, som inte alls är organiserat, så kan jag ladda rätt friskt... Men men fattar givetvis att ta lite lungt på orginal motorn, men du laddar ju friskt med bmw... och några orginal sierror, så är det noll chans nu att det ska hålla överhuvetaget? Nej jag letar inte efter folk som säger "ja, kör fullt, det håller" därför just jag frågar Och hitta ett fräscht block, jo visst men har inte den tiden/pengar/vilja att göra det för seriöst... än iaf Men det var därför jag fråga, kanske inte va tydlig, hur ska man bära sig åt för att ...inte just kanske ladda mer men öka livslängden? kompsänka hur mycket? vad mer? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här ons 26 mar 2008, 22:53 | |
| - werd skrev:
Här går meningarna helt isär Förra ägaren, som jag förövrigt inte tror på så mycket sa att han ladda 1.0 och lite till, sedan när man läser på sävarförumet, som inte alls är organiserat, så kan jag ladda rätt friskt... Men men fattar givetvis att ta lite lungt på orginal motorn, men du laddar ju friskt med bmw... och några orginal sierror, så är det noll chans nu att det ska hålla överhuvetaget? Nej jag letar inte efter folk som säger "ja, kör fullt, det håller" därför just jag frågar Och hitta ett fräscht block, jo visst men har inte den tiden/pengar/vilja att göra det för seriöst... än iaf
Men det var därför jag fråga, kanske inte va tydlig, hur ska man bära sig åt för att ...inte just kanske ladda mer men öka livslängden? kompsänka hur mycket? vad mer? Man kan ladda massor om man så vill, men bränslet kommer inte räcka speciellt långt i alla fall. 1bar så ligger man troligtvis en del över gränsen. Hållbarhetsmässigt för motorn är nog rätt ok, bara man har koll på lambda osv | |
|
| |
werd Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 708 Age : 33 Namn : MuppDaniel Från : Den ökända staden kumla! Kör : 242 -1975. Registration date : 06-10-12
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här ons 26 mar 2008, 23:02 | |
| - Mikael skrev:
Man kan ladda massor om man så vill, men bränslet kommer inte räcka speciellt långt i alla fall. 1bar så ligger man troligtvis en del över gränsen. Hållbarhetsmässigt för motorn är nog rätt ok, bara man har koll på lambda osv Ok men då låter det ju väldigt enkelt... snart klar då Eh, lambda på förgasarmotor? Eller menar du bara rätt bränsle/syreblandning i sin helhet? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tor 27 mar 2008, 06:24 | |
| Lambda ska man kolla på alla motorer när det trimmas. Den seriösa använder exempelvis en bredbandslambda. Då har man koll på vilken bränsleblandningen det är så det inte går för fett eller för snålt. | |
|
| |
FrystGrus Skogenracing Small
Antal inlägg : 13 Registration date : 06-11-16
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här mån 14 apr 2008, 11:02 | |
| någon som vet va det är för gänga på olja in i turbon på td04-13c? | |
|
| |
Öbbe Skogencrew
Antal inlägg : 6142 Age : 42 Namn : Öberg Från : Gävle Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71 Registration date : 06-10-12
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här mån 14 apr 2008, 11:48 | |
| - FrystGrus skrev:
- någon som vet va det är för gänga på olja in i turbon på td04-13c?
en mitsu turbo då lr nån annan? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här mån 14 apr 2008, 15:10 | |
| | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här mån 14 apr 2008, 15:51 | |
| sen är jag lite osäker på vilket hål oljan går in i?.....returen är väl i det hålet utan gängor alls? | |
|
| |
Henrik Skogenracing Sponsor
Antal inlägg : 1669 Age : 36 Namn : Henrik Från : land Kör : Nissan och Ford Registration date : 06-10-13
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här mån 14 apr 2008, 19:48 | |
| - FrystGrus skrev:
- sen är jag lite osäker på vilket hål oljan går in i?.....returen är väl i det hålet utan gängor alls?
Jo de hålet är retur med 2st små gängade hål på varsin sida. Vet dock inte vad de är för gänga in annat än att de är samma som hjulbult till ford... | |
|
| |
Öbbe Skogencrew
Antal inlägg : 6142 Age : 42 Namn : Öberg Från : Gävle Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71 Registration date : 06-10-12
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här mån 14 apr 2008, 21:35 | |
| se till o ha tilltagen retur.. gängan för olja in har ja inte fått fram | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här tis 15 apr 2008, 19:28 | |
| jag har 18mm retur det borde väl räcka? sen ska jag ha slang till oljan in och ut, är det något speciellt material för det är väl rätt så varmt? | |
|
| |
Haggen Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 735 Age : 35 Namn : Lucas Från : Finland Kör : Ford Sierra turbo, Toyota Avensis 2.0TD, Volvo 142 -70 Registration date : 06-11-07
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här mån 28 apr 2008, 16:22 | |
| Hur stor wastegate behöver jag ha? Tänkte försöka närma mig 200hk eller så mycket en orginal pinto klarar av (det är vel iaf närmare 200 ungefär något kring 180?) att börja med sedan blir det vel nog till att öka på så mycket det går Men ja det jag då undrar är vilken storlek skall den vara, har kollat på dem på kl racing, dedär hks kopiorna som var 40 elr 50mm, vilken skulle passa mig bäst? går det att tänka in i framtiden också när man köper men jag antar att det som är större än det man tänkt sig är för stort då och inte funkar iaf inte så bra som det kunde? Vilket ladd skulle man kunna hamna på med dem ifall någon vet? Sedan vilken sorts packning brukar ni använda till extraspridarna tänker då på kallstartspridarna och dendär industri tryckvakten på vilka sorts firmor kan man få tag i dem? Vilken koppling skall man ha, antar det är sinterlamell som gäller vad jag läst här men kör ni också med förstärkt tryckplatta eller är den orginal? | |
|
| |
Mese_Jonas Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 893 Age : 38 Namn : Jonas Gistö Från : Terjärv/Finland Kör : Mercedes 190 Registration date : 07-11-25
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här mån 28 apr 2008, 16:36 | |
| Smäll dit en 50mm de är ju ändå samma pris...!!! | |
|
| |
Antal inlägg : 735 Age : 35 Namn : Lucas Från : Finland Kör : Ford Sierra turbo, Toyota Avensis 2.0TD, Volvo 142 -70 Registration date : 06-11-07
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här mån 28 apr 2008, 16:43 | |
| Okäjj! Jag har nog funderat på det Så svårt när man inte har en aning om något vad gäller sånt där. Meen nog skall jag vel allt ha lärt mig innan jag är färdig med det | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här mån 28 apr 2008, 17:07 | |
| Köp en 50mm, funkar bra på pinto (crille här på forumet har en på sin) Ger ett laddtryck på 0.8bar
Vanlig sinterlamell klarar runt 1 bars laddtryck på en standard maskin efter det behövs det en starkare tryckplatta också
Jag brukar trä över en o-ring över kallstartspridaren så brukar det bli tätt. Vet dock inte vart du kan få tag på nån. Försök på en firma som sysslar med tryckluft för att hitta tryckvakten | |
|
| |
ford_racing Skogenracing Small
Antal inlägg : 31 Namn : hugo Från : finland Kör : ford sierra turbo Registration date : 08-02-03
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här mån 28 apr 2008, 18:39 | |
| Hej! vad är det för slangar ni andvänder till oljetryck/oljereturen? är det vanliga bränsle slangar eller vad är det? tack för svaren. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här mån 28 apr 2008, 18:48 | |
| Okejj det låter bra det, får vel ta och använda en pysventil då tror jag så ja får ner laddet en aning. Nu vet jag iaf att jag också behöver en sådan så behövs det inte funderas på mera okejj, med andra ord kan man lägga dit allt på samma gång när man endå håller på. okejj, såg att det var en sådan på en av spridarna men visste inte ifall det räckte eller ja om det behövdes va något annat. Hittar säkert en o-ring. Okejj måste försöka ta reda på någon sådan firma finns nog säkert en i närmsta stad skulle jag tro | |
|
| |
ford_racing Skogenracing Small
Antal inlägg : 31 Namn : hugo Från : finland Kör : ford sierra turbo Registration date : 08-02-03
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här mån 28 apr 2008, 19:44 | |
| nån som skulle kunna vara snäll och svara? | |
|
| |
TICSierra Skogenracing Large
Antal inlägg : 248 Namn : Fredric Från : Finland Kör : Ford Sierra Turbo Registration date : 07-02-23
| |
| |
Mikael Skogencrew
| |
| |
Mese_Jonas Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 893 Age : 38 Namn : Jonas Gistö Från : Terjärv/Finland Kör : Mercedes 190 Registration date : 07-11-25
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här mån 28 apr 2008, 20:59 | |
| - Haggen skrev:
- Okejj det låter bra det, får vel ta och använda en pysventil då tror jag så ja får ner laddet en aning. Nu vet jag iaf att jag också behöver en sådan så behövs det inte funderas på mera
okejj, med andra ord kan man lägga dit allt på samma gång när man endå håller på.
okejj, såg att det var en sådan på en av spridarna men visste inte ifall det räckte eller ja om det behövdes va något annat. Hittar säkert en o-ring. Okejj måste försöka ta reda på någon sådan firma finns nog säkert en i närmsta stad skulle jag tro Pysventil andvänds för att höja laddet...mjukare fjäder eller tillverka en distans mellan wastegaten och locket för att sänka laddet...okkarakka har 50mm på sin taunus med ca 15mm distans..ger ett ladd 0.5!!! | |
|
| |
| |
| |
| |
| |
lasema Skogenracing Small
Antal inlägg : 2 Namn : Johan Johansson Från : Kalmar Kör : Volvo m.m. Registration date : 08-05-02
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här fre 02 maj 2008, 15:40 | |
| Jag har några frågor. Om hur ett orginal insprut reagerar när man turbokonverkterar en standard bil?. med luftmasse mätare eller en bil med mängdskiva. Hur blir det med vacumet till klockan på fuelrailen eller vad det heter. Hur känsliga är styrboxarna mot laddtrycket.? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här fre 02 maj 2008, 15:44 | |
| Sätter man lmm eller bränslevåg eller vad det nu är på sugsidan av turbon så kommer det inte bry sig alls. Problemet blir ju att få bränslet att räcka till när turbon börjar ladda.
Du måste ha tryck till bränsletrycksregulator som sitter på fuelrailen för att den ska kompensera för laddtryck | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här | |
| |
|
| |
| Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här | |
|