| Almgren - 244TurboTraktor - Såld | |
|
+37Schimpy tjernell Hedin_ Sandvik zorbit Mange makkan dennis-volvo ogge Mantel maranello JohanErikzzon skogsboo Eriksson Berglin Blöjan m5micke tufårti E-Tech Anton Mese_Jonas Henka_ TICSierra palten wolfzap Toffe Jeppo Öbbe Mikael Henrik Golden Boy psychocat_racing Lindskog LillePär JBlom werd Almgren 41 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
Almgren Skogenracing Elite
Antal inlägg : 2207 Age : 32 Namn : David Från : Skutskär Kör : Tradare Registration date : 07-06-20
| Rubrik: Sv: Almgren - 244TurboTraktor - Såld mån 09 feb 2009, 20:10 | |
| Jajamen jag ser inte i syne precis. Jo megasquirt skulle väl inte vara fel men har jag nu betalat för skitsprutet så vill jag endå få fart på det så jag kan köra skiten.
planer på MS till sommaren, men ska jag få någon nytta av det så måste det ju bli nytt grenrör, turbo, koppling, spridare & wastegate också.
+ Antingen köra på e85 eller köpa nytt turboblock/ FT/FT kolvar.
Så det blir ju en 10 tusen till. | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Almgren - 244TurboTraktor - Såld mån 09 feb 2009, 20:17 | |
| Dock så blir en bra mappning bättre än nått ganska primitivt chip med feg tändkurva så visst tjänar du på att montera MS direkt nu.
Men för att återgå till din bil så kan du kika på stiften och kolla hur dom ser ut, du kan testa rycka kallstarten. Be nån polare kolla på avgaserna när du gasar till
Av henkes beskrivning låter det som nått stift har gått åt pga av att du körd den för fett , alternativt startat och stängt av den ganska mycket så den surat pga av det, på filmen du lagt upp så är det nått som ryker i alla fall | |
|
| |
Antal inlägg : 2207 Age : 32 Namn : David Från : Skutskär Kör : Tradare Registration date : 07-06-20
| Rubrik: Sv: Almgren - 244TurboTraktor - Såld mån 09 feb 2009, 20:25 | |
| Vad skulle jag behöva isf om jag skulle beställa ett MS av Mofid?
Ska prova med stiften imorgon, kan ju vara så att dom sackat igen.. Kompprov är ju iaf jävligt ojämt men det trodde ni förr att det inte kunde ha något med detta att göra.
Provar med att koppla in kallstarten till en knapp imorgon också, behövs ju vilket som då det är 15- oftast här uppe. | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Almgren - 244TurboTraktor - Såld mån 09 feb 2009, 20:34 | |
| Du behöver bara boxen, elhärvan kan du göra själv om du är lite händig med lödkolven, annars har han halvfärdiga härvor som kräver lagom med jobb. sen behöver du tempgivare för 500kr
Men ska gå att få igång den så här också så försök med det först. Låt kallstarten vara inkopplad som den är, men testa först utan bara och se om funkar bättre, blir det skillnad så tycker jag du ska laga felet istället för att koppla in den på en knapp | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Almgren - 244TurboTraktor - Såld mån 09 feb 2009, 20:36 | |
| Kallstarten sitter inte inkopplad alls, därför jag tänkte prova med den. | |
|
| |
Henka_ Skogenracing Elite
Antal inlägg : 1915 Age : 36 Namn : Henke Från : Geffle Kör : SxxB Registration date : 07-02-20
| Rubrik: Sv: Almgren - 244TurboTraktor - Såld mån 09 feb 2009, 20:38 | |
| angående ms där, almgren kör ju med orig tps och den är väl av den typen att den bara känner av eller på? är väl ingen potensiometer variant? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Almgren - 244TurboTraktor - Såld mån 09 feb 2009, 20:39 | |
| Ja du ser på stiftens färg om du ska testa med den eller inte. - Henka_ skrev:
- angående ms där, almgren kör ju med orig tps och den är väl av den typen att den bara känner av eller på? är väl ingen potensiometer variant?
då måste den bytas ut till rätt modell, men är inga pengar i att rota lös en från Ford på skroten | |
|
| |
Antal inlägg : 1915 Age : 36 Namn : Henke Från : Geffle Kör : SxxB Registration date : 07-02-20
| Rubrik: Sv: Almgren - 244TurboTraktor - Såld mån 09 feb 2009, 20:42 | |
| okej bra de ska nämligen snoka reda på en åt min ja med. tur att farsan jobbar på bilskroten | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Almgren - 244TurboTraktor - Såld mån 09 feb 2009, 20:48 | |
| 850 lägesgivare funkar också.
Om man skulle köra Megasquirt till sommaren. större turbo & 740tic grenröret jag har nu, byta till turbokolvar eller turbo block.
Ladda 1,3bar på 98? undra vilken effekt man kommer upp i då? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Almgren - 244TurboTraktor - Såld mån 09 feb 2009, 20:58 | |
| Toffe bromsa över 300hk på driven med sin 8v maskin med putsad topp och K kam, skulle gissa att du skulle hamna på 250hk på motorn kanske på standardmaskin på överladd? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Almgren - 244TurboTraktor - Såld mån 09 feb 2009, 21:00 | |
| JISSES! 250 hk i traktorn då blir inte lilla davve långlivad | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Almgren - 244TurboTraktor - Såld mån 09 feb 2009, 21:14 | |
| Okej, har ju V-kam och lite putsat i kanalerna jag också, vet inte hur stor inverkan det har en eftersom jag inte hunnit prova volvon speciellt mkt. Haha Henke du lär ju inte klara av det bättre variefall | |
|
| |
Toffe Vinnare Månadens Projekt
Antal inlägg : 1989 Age : 138 Namn : Toffe Från : Torsåker Kör : Volvo Registration date : 06-10-16
| Rubrik: Sv: Almgren - 244TurboTraktor - Såld mån 09 feb 2009, 21:20 | |
| Enklaste triggningen på Epus e om du kör med L-H 2.4 svänghjul, eller ja stabilast iaf. (B230F)
Vad jag bromsa e de ingen som vet!
Blocket e onödigt att byta,kolvarna tror jag håller om du inte laddar allt för mye,bror lite på bränsle men de verkar ju som om du inte vill byta spridare,300cc maxar väl kanske 240hk på BF98.
Styrsystem e A och O, så de e ju rätt så långt iaf.
Men som bögen på TV4 säger,bygga 300hk motor e inte så enkelt som vi gärna tror.
Tyvärr är vi bortskämda så in i bomden med effekt nu förtiden,de va inte länge sedan man va kung på gatorna och strippen med chipsade Imprezor.
Men en stabil motor dom inte kostar så mkt:
B23 botten i bra skick. En k eller VX3 kam allternatift A eller v-kam 940 grenrör Kina ic Fräsch topp HX 35 Eller en riktig T4/T3 A/R 0.63. inte kina.
En kunnig justerare.
Frågan e bara hur länge de håller. med turbo kolvar håller de hur länge som helst, men dessa e ju inte så billiga nya heller!
Lycka till. | |
|
| |
| |
| |
| Rubrik: Sv: Almgren - 244TurboTraktor - Såld mån 09 feb 2009, 21:33 | |
| Seriöst svar där toffe, de gillar jag. Micke körde väl 350cc spridare på 300hk? så tänkte att ett par 350cc från saab får man ju fram billigt som attan. Jaja vi får se hur det blir, ska först och främst få fart på motronic sprutet nu och köra på 05-06 i ladd. Men om det krånglar hela vintern/våren här så blir det utan tvekan MS till sommaren. HENKE: Jo men jag ligger endå före dig då du är 20 och jag 16 just nu | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Almgren - 244TurboTraktor - Såld mån 09 feb 2009, 21:35 | |
| 350cc räcker till 240-250 på en fyra ,med sexa klarar dom 370hk | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Almgren - 244TurboTraktor - Såld mån 09 feb 2009, 21:44 | |
| - Mikael skrev:
- 350cc räcker till 240-250 på en fyra ,med sexa klarar dom 370hk
Ja där ser man. | |
|
| |
Antal inlägg : 1989 Age : 138 Namn : Toffe Från : Torsåker Kör : Volvo Registration date : 06-10-16
| |
| |
| Rubrik: Sv: Almgren - 244TurboTraktor - Såld mån 09 feb 2009, 21:49 | |
| - Almgren skrev:
- Seriöst svar där toffe, de gillar jag.
Micke körde väl 350cc spridare på 300hk? så tänkte att ett par 350cc från saab får man ju fram billigt som attan.
Jaja vi får se hur det blir, ska först och främst få fart på motronic sprutet nu och köra på 05-06 i ladd. Men om det krånglar hela vintern/våren här så blir det utan tvekan MS till sommaren.
HENKE: Jo men jag ligger endå före dig då du är 20 och jag 16 just nu fjösa på såstrycker så slipper du köpa spriddare! du har ju fin regulator! 4bar kan du köra i grundlätt. då slipper du köpa en till pryl! | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Almgren - 244TurboTraktor - Såld mån 09 feb 2009, 21:51 | |
| - Toffe skrev:
- Almgren skrev:
- Seriöst svar där toffe, de gillar jag.
Micke körde väl 350cc spridare på 300hk? så tänkte att ett par 350cc från saab får man ju fram billigt som attan.
Jaja vi får se hur det blir, ska först och främst få fart på motronic sprutet nu och köra på 05-06 i ladd. Men om det krånglar hela vintern/våren här så blir det utan tvekan MS till sommaren.
HENKE: Jo men jag ligger endå före dig då du är 20 och jag 16 just nu
fjösa på såstrycker så slipper du köpa spriddare! du har ju fin regulator!
4bar kan du köra i grundlätt.
då slipper du köpa en till pryl! Så det funkar alltså bra för att göra det? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Almgren - 244TurboTraktor - Såld mån 09 feb 2009, 21:54 | |
| Begreppet funkar är vitt och brett. Funkar gör många saker men bara öka trycket till 4bar kommer inte ge bra resultat i slutändan.
Men Toffe menar med injustering alltså mappat. Då kan man öka bränsletrycket för att få ut mer av spridarna | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Almgren - 244TurboTraktor - Såld mån 09 feb 2009, 22:09 | |
| läste nånting om dedär idag på sävar, var luhr som skrev nå om soppa tryck och dyl, ska kolla om ja hittar på de.
Edit: de var visst Adeens härrejösses Aeromotiv pump för mettis dom diskuterade så det var inget intressant då de var en mekanisk pump. | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Almgren - 244TurboTraktor - Såld mån 09 feb 2009, 22:24 | |
| Öka bränsletrycket är inget ovanligt. Fördelen är att spridarna kan räcka en smula längre. Nackdelen är att bränslepumpen kan få problem att hålla trycket uppe. Eftersom bränsletrycket följer laddtrycket så inser man snabbt att det blir problem med 5bar bränsletryck och 2bars laddtryck, totaltryck = 7bar.
En vanlig bränslepump är gjord för att flöda som bäst runt 3-4 bars tryck, ju mer trycket ökar desto mindre flöde blir det över
Dessutom börjar det bli problem med spridarbild etc med höga bränsletryck.
Nu är det här extremfall så klart men bra att vara medveten om begränsningarna.
Jag rekomenderar inte att labba med bränsletrycket om man inte har programmerbart sprut så det är möljigt att kompensera för det ökade trycket | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Almgren - 244TurboTraktor - Såld mån 09 feb 2009, 22:35 | |
| Menade naturligtvis att grundtrycket skule jsuteras inna en seriös mappning!
Tjernell åker 9.24@402 med 4bars grundtryck=P
men du pratar vi ju en helt annan modell av spridare iofs,eller ja en med flerahål iaf!
eller så skaffar du Volvo 850s bruna, dem flöddar lika mkt med e 4-håls. desssa med högre grundtryck skulle funkar bättre än dina gammla! | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Almgren - 244TurboTraktor - Såld mån 09 feb 2009, 22:37 | |
| läste att Adeen kör med 7 bar grund och sen 3 bar ladd. (jag vet att de är irrelevant men jag ville bara hade som ett exempel på extrema saker ) de blir ju om min mattematik stämmer 10 bat totaltryck nä men ja ska försöka pallra mej iväg och låna ut mina stift till lilla david imorrn ja så ska vi nog lösa detta. | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Almgren - 244TurboTraktor - Såld | |
| |
|
| |
| Almgren - 244TurboTraktor - Såld | |
|