Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012

Gå ner 
+28
sjöblom!
xepez
Streetlover
Fordpappa
328Rikard
okkarakka
CCM
Jättemackan
Wike
matsin
Almgren
maranello
Eriksson
Blöjan
Jeppo
JohanJ
Crille
Mese_Jonas
_-gniraz-_
Henrik
Öbbe
Mikael
lilljels
TICSierra
Ågren
JBlom
jonasahman
Haggen
32 posters
Gå till sida : Föregående  1, 2, 3, ... 9, 10, 11  Nästa
FörfattareMeddelande
Haggen
Skogenracing Supreme
Haggen

Antal inlägg : 735
Namn : Lucas
Från : Finland
Kör : Ford Sierra turbo, Toyota Avensis 2.0TD, Volvo 142 -70
Registration date : 06-11-07

Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012   Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 - Sida 2 Icon_minitimemån 25 feb 2008, 15:09

Tja här händer det nog nästan inget alls. Men så en dag kom jag på att göra om avgasröret på den iaf. Eftersom det inte kostade mig något:D

Här har jag bytt till ett extraktorgrenrör som jag har lånat av en polare Smile
Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 - Sida 2 461743

Sedan lät den för lite så vi bestämde oss för att ta bort en till ljuddämpare men när vi endå var i farten blev det ett helt nytt rör, såhär såg det ut från början
Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 - Sida 2 461753

Sedan höll vi på den hel del timmar med att passa in det under bilen på något lämpligt sätt, här är resultatet
Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 - Sida 2 461755

Det blev nog att kapa och svetsa på det en hel del förän det blev som det skulle
Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 - Sida 2 461764

Så nu har man extratorrör sedan är det 2,2 tum hela vägen bak till jappsdämpen som är av samma storlek. Det skall nog komma på en liten dämpare till någonstans på röret eftersom den låter lite för mycket för att vara bruksbil:D

Senast ändrad av Haggen den tor 27 mar 2008, 09:50, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan Gå ner
Öbbe
Skogencrew
Öbbe

Antal inlägg : 6142
Namn : Öberg
Från : Gävle
Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71
Registration date : 06-10-12

InläggRubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012   Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 - Sida 2 Icon_minitimemån 25 feb 2008, 19:28

såg regält ut de där avgasröret.. Wink simons har bra avgas bitar annars Very Happy
http://www.SKOGENRACING.com
Haggen
Skogenracing Supreme
Haggen

InläggRubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012   Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 - Sida 2 Icon_minitimemån 25 feb 2008, 21:41

haha man tackar Very Happy det är galvaniserat också lär vel inte direkt rosta bort då Smile

Heh jo jag vet men de kostar dedär kostade mig hela 10€ WinkVery Happy Sedan kopplingen till dämpen samma så blev inte specielt dyrt Smile
Haggen
Skogenracing Supreme
Haggen

InläggRubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012   Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 - Sida 2 Icon_minitimeons 05 mar 2008, 17:24

Var ute och filmade lite med bilen idag så bara jag får ihop det skall det vel komma en liten sladd film:)

Fick lite vårkänslor också
Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 - Sida 2 472368

Sedan ett kort också på den i det fina solskenet Smile
Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 - Sida 2 472369
Haggen
Skogenracing Supreme
Haggen

InläggRubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012   Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 - Sida 2 Icon_minitimelör 08 mar 2008, 17:14

Har suttit och läst så mycket om att spärra bakaxeln här nu och kollat på de som har gjort det. Så tänkte att dedär måste jag också testa påVery Happy Se vad det blir till. Har skruvat nu 2 dagar går väldigt segt frammåt eftersom det har varit en del motgångar som har varit väldigt tidskrävande:x

Men nu är den borta och svetsad men lär nog ta en par dagar tills ännu före man får den provad, behöver nämligen nya steffor dit och det verkar inte vara hur enkelt som hälst att fixa iaf inte på en lördag

Här har jag nu några bilder tyvärr verkar jag har klåpat så att jag inte fått någon på slutresultatet Very Happy Men måste vel fixa en sådan före jag skruvar ihop det Smile

Här e klimpen lös och opererad och står färdig på arbetsbordet för ingreppet:D
Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 - Sida 2 475535

Här har vi den före
Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 - Sida 2 475538

Här är en bild när det är halvägs ungefär
Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 - Sida 2 475542

Nu är det bara att försöka fixa fram nya steffor i veckan och skruva ihop och provköra och se om det håller ihop Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 - Sida 2 Rita
Haggen
Skogenracing Supreme
Haggen

InläggRubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012   Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 - Sida 2 Icon_minitimemån 17 mar 2008, 22:08

Ojoj vad det är svårt att få tag på dem endå. Men hoppas på att den andra skall komma mot slutet av denna vecka och dyra som fan var de på ford också köpte nog från ett annat ställe får hoppas man fick till måtten rätt:D Stefforna alltså!

Men nu har jag iaf hittat orken att klippa till en liten film ikvell, eller ja mest satt ihop en massa snuttar blev nog inget mästerverk men får duga för att vara första filmen man har gjort.

Här är länken https://www.youtube.com/watch?v=--ucQvAhey8

Det är vel nog inte så värst mycket att se men iaf hör man hur den låter:D
Haggen
Skogenracing Supreme
Haggen

InläggRubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012   Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 - Sida 2 Icon_minitimetor 27 mar 2008, 17:41

Nåja äntligen fick jag dit båda drivaxlarna och kunde lirka dit alltihop cheers har den provkörd nu också funkar fin fint king Går bra som fan att slira och brett går den också Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 - Sida 2 Rita

Här är en bild av slutresultatet på svetsningen
Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 - Sida 2 495632
Henrik
Skogenracing Sponsor
Henrik

Antal inlägg : 1669
Namn : Henrik
Från : land
Kör : Nissan och Ford
Registration date : 06-10-13

InläggRubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012   Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 - Sida 2 Icon_minitimetor 27 mar 2008, 18:56

Svetsningen har du inte snålat på iaf Smile
Mikael
Skogencrew
Mikael

Antal inlägg : 15246
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

InläggRubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012   Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 - Sida 2 Icon_minitimetor 27 mar 2008, 20:33

Ja det där var en redig svetsning
http://www.skogenracing.com
Haggen
Skogenracing Supreme
Haggen

InläggRubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012   Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 - Sida 2 Icon_minitimetor 27 mar 2008, 21:08

Tänkte som så att om något gick sönder fick det inte vara svetsningen så då blev de sådär. Det förde ju dock med sig en del bekymmer nog också men det berodde vel inte endast på svetsningen heller var vel mera på sättet hur det gjordes Very Happy
_-gniraz-_
Skogenracing Elite
_-gniraz-_

Antal inlägg : 2200
Namn : Fredrik.Z
Från : Fröslunda
Kör : ""No Control" Sierran
Registration date : 06-10-31

InläggRubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012   Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 - Sida 2 Icon_minitimetor 27 mar 2008, 22:30

gott ljud på sierran... Smile
Haggen
Skogenracing Supreme
Haggen

InläggRubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012   Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 - Sida 2 Icon_minitimefre 28 mar 2008, 11:38

Tackar, det var roligt att höra Smile
Haggen
Skogenracing Supreme
Haggen

InläggRubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012   Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 - Sida 2 Icon_minitimemån 05 maj 2008, 19:14

Här händer det vel inte riktit mycket just nu mest bara tankarna som flödar Very Happy
Men 2 bilder har jag iaf att bjuda på!

Här e turbon jag nyligen skaffat en mindre holset Very Happy
Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 - Sida 2 541698

Sedan en mindre rolig sak en något bränd kamrem pga spännrullen skar ihop scratch
Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 - Sida 2 541702
Haggen
Skogenracing Supreme
Haggen

InläggRubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012   Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 - Sida 2 Icon_minitimetor 29 maj 2008, 12:34

Nu är ny kamrem och spännrulle beställd fick nytt på garanti Smile Borde nog bara vara att åka och hämta bara jag skall finna tid kanske imorn! Ser också ut som det kommer att bli ett turbobygge i sommar Very Happy cheers Eftersom inköpet av någon nyare bil inte lär bli av. vad det ser ut nu iaf tur är vel de Very Happy nog roligare med turbo hoppas jag Very Happy
Haggen
Skogenracing Supreme
Haggen

InläggRubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012   Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 - Sida 2 Icon_minitimetor 12 jun 2008, 11:31

Nu är motorn urlyft och en ny oljeretur på förhoppningsvis bättre ställe än förra (bakom startmotorn) är ditsvetsad i tråget. Men tyvärr glömde någon (jag) att koppla ur gasvajjer när motorn lyftes ur så den for åt fan liksom plastgrejjen den sitter fast i som styr gasspjället:D Men ny är beställd från ford samt en vajjer.

Sedan har jag inhadlat oljetryck och oljetemp mätare och väntar på laddtrycksmätaren.

Har också beställt intercooler, wastegate, dumpventil och pysventil från kl-racing. Samt en sinterlamell från dalhems Very Happy

Flänsarna till turbon är beställd av en polare och förhoppningsvis får man dem idag sedan ringde jag också till vvs killen här i byn så på månda skall jag vel slippa dit och handla några rör å böjjar så man kan börja pyssla ihop ett grenrör. Har hela den veckan ledig så hoppas på att hinna göra mycket Smile
Jag tog mig också till att flytta över luftmassmätar sladden till andra sidan av motorrummet men när jag började kolla närmare på mitt verk upptäkte jag att det var sladden till strömfördelaren jag flyttat Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 - Sida 2 Idiot hade bara tagit första bästa och börjat på och inte alls tänkt något sedan började jag en dag lite försiktit å bara fortsatte kan bra tänka mig om jag kollat mera när jag fortsatte hade det blivit rätt det var säkert då jag missade Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 - Sida 2 Doh

Har tyvärr inga bilder att bjuda på men kommer vel förhoppningsvis någon så småningom
Haggen
Skogenracing Supreme
Haggen

InläggRubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012   Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 - Sida 2 Icon_minitimemån 30 jun 2008, 12:26

Nu har man fått dit en ny gasvajjer men plastdelsgrejjen är inte löst ännu Sad

Sedan han man inte så mycket på sin lediga vecka heller och några flänsar har jag inte sett skymten av ännu men lät som att det blir någon gång nästa vecka de är iaf ritade och de skulle vel ha i en passlig plåt i vattenskäraren då

Har iaf fått till någon slags kollektor Very Happy
Nu är också sladdarna på rätt ställe

Här kommer lite bilder på några grejjer jag fått hem tyvärr blev det ingen bild på kopplingen men alla vet ju endå nästan hur den ser ut:D (sinter med sahcs förstärkta tryckplatta)

HKS Wastegate (kopia)
Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 - Sida 2 606525

Dumpventilen
Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 - Sida 2 606527

Pysventilen. Vet dock inte riktit om jag kommer att använda den något nu i alla fall...
Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 - Sida 2 606528

Intercoolern
Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 - Sida 2 606529
Haggen
Skogenracing Supreme
Haggen

InläggRubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012   Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 - Sida 2 Icon_minitimemån 07 jul 2008, 21:29

Tja här händer vel inte jätte mycket har hjälp polaren att städa idag så han skall ha tid att börja hjälpa mig imorn har nämligen inte tillgång till svets eller behövande kunskaper Sad Men imorn blir det till att först ställa in tändningen så man kan köra över bilen dit samt testa hur det är att köra med dendär kopplingen. Sedan skall vi ge oss på att fixa dit intercoolern. Den är också provstartad idag ville ha på klart att allt fungerar så här långt dock var tändningen totalt fel Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 - Sida 2 Doh

Har också lite bilder på några prylar jag skaffat.

Lösningen på många problem
Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 - Sida 2 615658

Skaffade en k-jet pump från bmw (hoppas nu det blir till något då)
Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 - Sida 2 615659

Här har vi 4st orginal spridare som jag skall använda till extrasprutet

Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 - Sida 2 615662
TICSierra
Skogenracing Large
TICSierra

Antal inlägg : 248
Namn : Fredric
Kör : Ford Sierra Turbo
Registration date : 07-02-23

InläggRubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012   Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 - Sida 2 Icon_minitimeons 09 jul 2008, 21:36

Det tar sig Very Happy Snart en till turbosierra kanske?
http://www.garaget.org/?car=38912
Haggen
Skogenracing Supreme
Haggen

InläggRubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012   Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 - Sida 2 Icon_minitimetor 10 jul 2008, 16:12

haha jo Very Happy Fästena till ic:n är fixade nu skulle dra lite tryckrör idag men förstås fick jag inga rör men de skall vel komma imorn, skall försöka fixa med något annat idag iställer! Tjaa beror lite på hur det går och lyckas för mig Wink just nu har jag nog bara oturen med mig har ennu inte fått några flänsar heller.
Henrik
Skogenracing Sponsor
Henrik

Antal inlägg : 1669
Namn : Henrik
Från : land
Kör : Nissan och Ford
Registration date : 06-10-13

InläggRubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012   Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 - Sida 2 Icon_minitimetor 10 jul 2008, 18:10

Har du allt du behöver till sprutet ? Har annors delar liggandes.

Händer ju lite iaf Smile
Haggen
Skogenracing Supreme
Haggen

InläggRubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012   Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 - Sida 2 Icon_minitimetor 10 jul 2008, 23:00

Aijaaah kan vel nästan säga äsch då! har vel nog allting förutom slangarna, har inte det riktit 100 på koll än hur jag skall fästa spridarna och det men jag tror jag har löst det nu, hoppas iaf på det Very Happy

Nåjah ikvell ringde jag åt han som skulle fixa flänsarna nå i mitten av augusti sa han och vanligen brukar det bli försening på 1-2 månader såå där rök tålamodet så snokade fram en passlig plåt som var exakt tillräcklig för att räcka till motorflänsen på längden och allt annat räckte den också till så ritade upp och for till en polare och skar ut dem Very Happy såå nu är flänsarna fixade skall bara finjusteras cheers Sedan har jag också rören och krökarna till grenröret nästan alla krökar iaf ringde till vvs killen idag så han skulle beställa mera kommer vel antagligen nästa vecka men kan ju iaf börja med det man har Smile

Skall också testa imorn om framkofångaren alls passar med ic:n där den är nu så man ser om man måste göra om det Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 - Sida 2 Idiot Annars blir det vel till att skruva och fixa på som fan imorn Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 - Sida 2 Jobbar5

Kan tillägas att jag riktit fick upp lågan för skruvningen idag när jag håll på och rita flänsarna när man kände att äntligen börjar det bli till någonting Very Happy
Haggen
Skogenracing Supreme
Haggen

InläggRubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012   Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 - Sida 2 Icon_minitimetis 15 jul 2008, 19:21

Ja nu har man pysslat på en hel del då! såå har några ynka bilder att bjuda på.

Flänsarna är fixade nu har börjat lite försiktit på att bygga grenröret men går inte vidare bra men får vel ladda upp en bild på missödet Very Happy Får nog ta till och fixa om en hel del på det om det alls skall passa något Sad Sedan imorn eller torsdag får jag mera krökar så då förhoppningsvis skall man vel kunna lösa allting och få det att fungera cheers Började också dra tryckröret på insugssidan men en fråga. Finns det andra slangar än silikonslangar som man kan gå mellan olika storlekar med i mitt fall gäller det att förminska! Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 - Sida 2 Kopfkrat

Har också äntligen fattat hur fästningen av spridare går till åt extrasputet Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 - Sida 2 Doh Så det skall man vel få ordnat har annars skaffat alla kopplingar till bränsle och 2 st tryckvakter till det. Börjarde lite försiktit på att ta bort bränslepumpen också men det stannade nog av får vel ta på det någon dag när det passar.

så till bilderna

Intercoolern och etta tryckröret
Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 - Sida 2 625115

Tryckröret inuti motorummet dock fick jag lite problem med stängning av motorhuven Very Happy
Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 - Sida 2 625135

Mitt misslyckade försök på ett grenrör
Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 - Sida 2 625119
Mese_Jonas
Skogenracing Supreme
Mese_Jonas

Antal inlägg : 893
Namn : Jonas Gistö
Från : Terjärv/Finland
Kör : Mercedes 190
Registration date : 07-11-25

InläggRubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012   Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 - Sida 2 Icon_minitimeons 16 jul 2008, 09:22

Varför misslyckat???? Ser väl ok ut
Haggen
Skogenracing Supreme
Haggen

InläggRubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012   Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 - Sida 2 Icon_minitimeons 16 jul 2008, 13:35

Nja rören kommer för långt ner så det blir så himla trångt måste först lirka dit det eftersom det tar i generatorn före det sitter där sedan är det rätt närt motorvärmaren också. Vet inte heller om jag får dit rören som skall gå under. Men får se skall testa först om det går annars måste man ju göra om det Wink
Mese_Jonas
Skogenracing Supreme
Mese_Jonas

Antal inlägg : 893
Namn : Jonas Gistö
Från : Terjärv/Finland
Kör : Mercedes 190
Registration date : 07-11-25

InläggRubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012   Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 - Sida 2 Icon_minitimeons 16 jul 2008, 16:34

Haggen skrev:
Nja rören kommer för långt ner så det blir så himla trångt måste först lirka dit det eftersom det tar i generatorn före det sitter där sedan är det rätt närt motorvärmaren också. Vet inte heller om jag får dit rören som skall gå under. Men får se skall testa först om det går annars måste man ju göra om det Wink

Dra rören över istället Smile
Sponsored content

InläggRubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012   Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 - Sida 2 Icon_minitime

Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012
Till överst på sidan 
Sida 2 av 11Gå till sida : Föregående  1, 2, 3, ... 9, 10, 11  Nästa
 Liknande ämnen
-
» Haggen - Ford Sierra 2.0 tic Har äntligen hittat kolvar men är de något att ha?
» Crille - Ford Sierra Turbo -88
» Ford Sierra Turbo - 2/6 -15
» Ford Sierra turbo 2.0i
» TicSierra-Ford Sierra Turbo

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Projekt Forum-
Hoppa till: