| Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 | |
|
+28sjöblom! xepez Streetlover Fordpappa 328Rikard okkarakka CCM Jättemackan Wike matsin Almgren maranello Eriksson Blöjan Jeppo JohanJ Crille Mese_Jonas _-gniraz-_ Henrik Öbbe Mikael lilljels TICSierra Ågren JBlom jonasahman Haggen 32 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
Haggen Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 735 Age : 35 Namn : Lucas Från : Finland Kör : Ford Sierra turbo, Toyota Avensis 2.0TD, Volvo 142 -70 Registration date : 06-11-07
| Rubrik: Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 tor 29 nov 2007, 20:48 | |
| Hej! Jag blir vel tvungen att starta en tråd om mitt bygge jag också! Det är en ford sierra is 87a halvkombi 2 dörrars med 2 liter 0hc maskin med insprutning förstås Vet inte riktigt hur jag ska få till det bra men tänkte ta lite info om bilen och motorn här mitt i allt Bilen: Är väl egentligen rätt original till utsidan och bromsar osv. typ 9 lådan Sinterlamell med sachs förstärkta tryckplatta Motorspec: 2 liters ohc borrad till 92mm Smidda Mahle kolvar Cosworth vevstakar med arp bult KKK K27 turbo HKS 50mm wg (kopia) egentillverkat grenrör 3" downpipe 3" avgasrör med 2 dämpare KL-racing intercooler 3" tryckrör Siemens 630cc spridare Walbro GSL392 bränslepump Simota sportluftfilter KL-racing öppen dump Köpte bilen för att ha någon sysselsättning på fritiden Till att börja med skall jag få ihop den igen och förstås få igång den vilket jag tror inte blir enkelt eftersom den inte riktigt heller gick när jag skruva sönder den får hoppas den blir på bättre humör Sedan är vel målet att få den besiktad så att man kan fara ut och åka lite Detta har jag som mål att skall bli klart tills sommaren Sedan är det vel meningen att det skall bli någon slags turbo fundering på den räknar med att ekonomin kommer tillåta det någon gång i sommar Blir vel till att fixa några bilder också men det får bli vid ett senare tillfälle Nåja det som har hänt än så länge, hela inredningen är utsliten nästan iaf en del rost har påträffats och ska bekämpas! Sedan har jag fått ur maskin och börjat pyssla på lite med den. Har börjat på lite att slipa på toppen slipar bara kanalerna jämna och sådär så ingen olycka händer hoppas jag skall också försöka mig på att göra förbränningsrummen liite större får se om det är något som man får ångra sedan:| Sedan har jag målat ventilkåpan och kamdrev och motorfästen. Allt skall få färg inom sinom tid Trevligast av allt är att bilen är på ett ställe motorn på ett annat och toppen och alla lösa delar här hemma så mitt projekt är lite utbrett om man säger som så
Senast ändrad av Haggen den sön 23 okt 2011, 10:49, ändrad totalt 53 gånger | |
|
| |
jonasahman Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 457 Age : 40 Namn : jonas Från : Valbo Kör : V70 Registration date : 07-06-19
| Rubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 tor 29 nov 2007, 22:43 | |
| Låter som ett spännande projekt, lite bilder då? | |
|
| |
Antal inlägg : 735 Age : 35 Namn : Lucas Från : Finland Kör : Ford Sierra turbo, Toyota Avensis 2.0TD, Volvo 142 -70 Registration date : 06-11-07
| Rubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 fre 30 nov 2007, 17:06 | |
| heh jo joo måste försöka fixa några bilder[/img] | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 mån 03 dec 2007, 20:57 | |
| | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 mån 10 dec 2007, 21:17 | |
| Nu har jag snart allting målat eller mycket kvar räcker så lång tid när man är noga och skall ha allting målat Man är vel en lite målarburk själv antar jag Nåja så har jag skaffat nya packningar till hela maskin en del är redan på plats och bytta. Sedan har jag varit idag in till stora staden och beställt nya lager, ramlager och vevstacklager + nya kolvringar Väntar bara på att momentnyckeln skall börja komma också Så kanske mot slutet av veckan får man börja lägga ihop maskin igen med tur fast jag fick ett litet problem jag tappade en skruv till tryckplattan åt hjälpaxeln, den föll på golvet och naturligtvis ner i ett hål som någon jekla mus har gnagt Så nu blir det allt att ägna sig åt lite fiske Får hoppas det går vägen. Men återkommer vel med flera bilder snart | |
|
| |
JBlom Skogencrew
Antal inlägg : 6140 Age : 43 Namn : JBlom Från : Gävle Kör : Luftkylt igen! :) Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 mån 10 dec 2007, 22:00 | |
| Trevligt att det händer något. Ett tips bara, lägg gärna upp lite mindre bilder. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 mån 10 dec 2007, 22:26 | |
| Jooh. Sliter på som en varg men det går nog framåt i sakta mak för det haha okejj måste vel försöka mig på det då Sidan jag har förminskar automatiskt men förstås bara där, därav de är så stora;) | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 sön 16 dec 2007, 19:34 | |
| Nåja, nu har det nog hänt en hel del under hälgen men tyvärr har alldrig kammeran fått vara med var så ivrig Allt jag skall ha målat blir vel klart ikvell skulle jag tro om jag inte kommer på att måla mera saker eller något som jag glömt bort Nu har jag dit de nya lagrena och kolvrigarna, motorn är snart ihoppsatt fattas en skruv till kåpan på vevaxeln som jag måste hitta eller skaffa ny sedan är allt fastlagt på framsidan förutom vattenpumpen eftersom jag inte minns vilka skruvar som hörde dit Men det löser vel sig när allt annat är på plats Sedan har jag nog också putsat och haft mig en hel del. Men är vel bara till att någon dag ta en massa bilder och visa vad som hänt kommer inte på något mera att berätta för tillfället. Kolvar vevstackar å vevaxel är på plats i alla fall likaså oljetråget/sumpen vilket som | |
|
| |
| |
| |
| Rubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 ons 02 jan 2008, 16:41 | |
| Jaha nu har man i maskin satt då, kmr nog säkert några bilder snart också Men då såg jag en mindre rolig sak min oljeretur som man faktist var rätt nöjd över för det såg inte alltför illa ut inte gjort den själv men iaf. Så va ser man sitter den fan inte precis där startmotorn skall sitta Kan man ju kalla en liten felberäkning. | |
|
| |
Ågren Skogenracing Elite
Antal inlägg : 2435 Age : 74 Namn : l Från : k Kör : u Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 ons 02 jan 2008, 16:49 | |
| | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 ons 02 jan 2008, 21:27 | |
| haha jo det brukar bli de:D Fast nu är det troligen löst ifall det håller tett vill sega, kapade av den å svetsa igen:D
haha okejj de va ju bra:) | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 sön 06 jan 2008, 18:45 | |
| Äntligen har man tagit några kort också har varit upptagen med att skruva på sista tiden Så nu är motorn på plats och fungerar hur bra som hälst Fast tändningen är inte helt 100 ännu men de lär vel fixa sig det också Här är motorn påväg i vilket tog en stund och den mindre lyckade oljereturen syns klart och tydligt:fan: Min lite slitna japs dämp som jag tyckte skulle passa bra där Här är motorn äntligen på plats men dendär jekla hårfönen förstörde alla bilder var så ivägen.. Här har vi en liten överblick av alltihop då, ser man noga så är vänstra torkare på lampan sönder vilket man lyckades med klumpig som man är Här har vi lite av all rost man fixade Ännu mera rost Här är sista rosten fixad om de inte finns mera än man hittat:D | |
|
| |
TICSierra Skogenracing Large
Antal inlägg : 248 Namn : Fredric Från : Finland Kör : Ford Sierra Turbo Registration date : 07-02-23
| Rubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 sön 06 jan 2008, 19:55 | |
| Så jättekul med rost! På samma ställen som på min! Typiskt sierra:) | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 mån 07 jan 2008, 20:38 | |
| haha jo bästa som finns euhm:D Ah okejj! Jo det verkar så | |
|
| |
lilljels Skogenracing Small
Antal inlägg : 13 Namn : jonas Från : Perus,Finland Kör : Sierra,Taunus Registration date : 07-09-23
| Rubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 tor 10 jan 2008, 23:00 | |
| har på samma ställen i min. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 fre 11 jan 2008, 23:25 | |
| Ah okejj! är vel rätt vanliga ställen tydligen:D | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 fre 11 jan 2008, 23:30 | |
| Nu har det hänt lite grejjer igen Jag har lyckats skaffa fram lite mera stålar så var och handlade lite grejjer idag 4 st alufälgar med vinterdojjor på Sedan ett nytt bälte å nya torkarblad och beställde en vajjer till hastighetsmätaren, allt detta kanske onödiga för att kunna besikta den Har också fixat ena trumbromsen bak helt fasttagen nästan samma med andra han inte så mycket på den idag men skall väl ta och fortsätta nu imorn Sedan blir det vel att börja lägga tillbaks inredningen:) Kommer vel nog säkert snart några fler bilder också på diverse saker Var ute och provkörde den lite också förästen men det gick nästan dåligt inte för att det var riktit nära men nog lite otäckt när man fick oväntad sladd och den vände nosen mot skogen | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 tis 15 jan 2008, 20:57 | |
| Här kmr några få bilder rättare sagt 2 har inte hänt så värst mycket på sistone var tvungen att fixa men toyotan som skulle besiktas:D å den gick genom Men nåja här har vi då iaf dämpen på plats Sedan var jag och hittade några fälgar me bra ringar på för en liten slant Bilen började nog se bättre ut med destamma måste vel ta några bilder på det också, nämligen har jag haft 4st olika fälgar på före:D | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 fre 25 jan 2008, 17:39 | |
| Jaha nu har det hänt lite, har inte hunnit ta några bilder, orkat är det vel snarare:D Nåjah idag var jag och visade upp den på besiktningsstation och det gick nästan ;D Det var sista biten av ena bromsröret baki som måste bytas ska vel fixa det ikvell då, så får jag åka igen imorgon:) Men såklart var man ju ute och testkörde den lite Var jeklit skojjit de:D | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 fre 25 jan 2008, 23:00 | |
| Snart på med snurra då? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 lör 26 jan 2008, 14:18 | |
| Var och visade upp den idag å tro fan när det äntligen blev min tur startade inte bilen:D Men det gick bra i alla fall för besiktningsmannen hade tydligen inge emot att krypa lite i snön och kolla under bilen Sedan vägrade den starta ett x antal gånger också innan jag var hemma samma fel som den hade innan jag renoverade:D Heh jadu just nu är jag luspank men det skall bli av men frågan är bara när | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 mån 04 feb 2008, 16:09 | |
| Tja här händer det nog inte mycket är luspank för tillfäller annars skulle det vel rulla på som bara den:) Men har ny iaf flyttat över stereon och tillhörigheter från toyotan, Sedan prövade jag mig på klädseltvätt idag gick faktist skapligt bra men tålamodet var inte på rätta stället och flaskan tog slut, men med en till skall det nog bli rätt bra resultat:D Blir vel överdrag åt sätena. Tvättade den idag så har tagit några bilder. Har nog också varit ute och sladdat en del nu när de kom snö så har nog någon filmsnutt men de är så dåliga, skall filma mera någon dag när det är just och lägga ihop till en liten film som man kanske vågar sig på att visa här då sen Här har vi då en bild av den frammifrån med en del av grannskapet i bakgrunden:D Bakdelen + mitt jätte stora garage:cheers: Här kan man se den lite igensnöade toyotan i bakgrunden Kostade faktist på ett sportfilter åt den:) hemmagjord adapter dock inte riktit klar mera färg och lite modifiering återstår nog | |
|
| |
Ågren Skogenracing Elite
Antal inlägg : 2435 Age : 74 Namn : l Från : k Kör : u Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 mån 04 feb 2008, 16:19 | |
| Såg ut som den klarat sej rätt bra från rost, såg fin ut Lite på nederkant på dörrarna bara, men det är de fan nästan på alla | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 mån 04 feb 2008, 16:43 | |
| Tackar:) Jo Men nog finns det en del om man kollar nära, mest är det vel på vänstra dörren hela vägen neri + längs bak är det ett hål som går rätt upp en bit, sedan högra längs bak är inte så bra längre och lite i hjulhuskanterna baki endast tror jag iaf | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 | |
| |
|
| |
| Haggen - Ford Sierra turbo nya planer inför 2012 | |
|