| Haggen - Ford Sierra 2.0 tic Har äntligen hittat kolvar men är de något att ha? | |
|
|
|
Författare | Meddelande |
---|
Haggen Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 735 Age : 35 Namn : Lucas Från : Finland Kör : Ford Sierra turbo, Toyota Avensis 2.0TD, Volvo 142 -70 Registration date : 06-11-07
| Rubrik: Haggen - Ford Sierra 2.0 tic Har äntligen hittat kolvar men är de något att ha? tis 29 nov 2011, 22:32 | |
| Eftersom sidan där jag hade alla mina bilder till gamla tråden lades ner bestämde jag mig för att helt enkelt skapa en ny tråd när den gamla skulle bli väldigt tråkig utan bilder. Bilen: Är väl egentligen rätt original till utsidan och bromsar osv. typ 9 lådan med quickshift ombyggnads sats till spaken Sinterlamell med sachs förstärkta tryckplatta Motorspec: 2 liters ohc borrad till 92mm Smidda Mahle kolvar Cosworth vevstakar med arp bult KKK K27 turbo HKS 50mm wg (kopia) egentillverkat grenrör 3" downpipe 3" avgasrör med 2 dämpare KL-racing intercooler 3" tryckrör Siemens 630cc spridare Walbro GSL392 bränslepump Simota sportluftfilter KL-racing öppen dump MS 1 v.3 styrning Weber bränsletrycksregulator Kommer några av senaste bilderna på bilen som blev tagna efter jag varit på sista turen på bana med den. Blev en del mindre haverier så slutade köra då. Interiören inget speciellt egentligen Ungefär såhär ser planerna ut inför kommande år Någon av dessa punkter kommer att göras beroende på ekonomin Ta ur motorn och hitta oljeläckaget Lägga nya kolvringar för att slippa blåröken Lägga dit en bredbandslambda, Högst troligen blir det en Innovative mtx-l Vassare kam av något slag dock väldigt öppet om det ens blir något Skulle också vara trevligt att bygga insug E85 konvertering eftersom de har börjat sälja det nu här i trakten. Sen får tiden utvisa vad som kommer bli gjort men iaf de 3 första punkterna skall jag försöka mig på!
Senast ändrad av Haggen den mån 22 jul 2013, 21:55, ändrad totalt 2 gånger | |
|
| |
Antal inlägg : 735 Age : 35 Namn : Lucas Från : Finland Kör : Ford Sierra turbo, Toyota Avensis 2.0TD, Volvo 142 -70 Registration date : 06-11-07
| Rubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra 2.0 tic Har äntligen hittat kolvar men är de något att ha? tis 27 dec 2011, 20:15 | |
| Lite har hänt iaf har plockat isär motorn och bestämt mig tror ja för hur jag skall göra. Det kommer bli nya kolvringar, vevlager och de packningar där jag har haft upp motorn men byter inget som fungerar. Topplocket kommer få lämna som det är börjar bli lite less när det aldrig fungerar så börjar inte satsa mycket pengar när jag inte vet om botten delen kommer att funka som den ska. Sen var det nog säkert stefan på vevaxeln baki som läkte såg ut som den satt sig lite på snedden Första gången alla 4 kolvar är hela när man tar upp motorn! Så får toppen lämna med lätt sliten original kam Tror inte jag kommer ta upp den nå mera än sådär | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra 2.0 tic Har äntligen hittat kolvar men är de något att ha? tis 27 dec 2011, 20:17 | |
| När blåryker den? Vid uppstart så är det nästan alltid ventiltätningarna som är mossiga i alla fall | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra 2.0 tic Har äntligen hittat kolvar men är de något att ha? tis 27 dec 2011, 20:40 | |
| Det är nog mera eller mindre hela tiden. Desto mera gas desto mera rök kan man säga. Går också åt rätt mycket olja när man kör. Har bytt gummina en gång i denna topp förut så tror inte att felet ligger där. Uppstod efter borrning och jag bytte kolvar men de är begagnade och jag bytte inte ringar på dem så hoppas felet är där. | |
|
| |
cyberfalcon Skogenracing Large
Antal inlägg : 260 Age : 36 Namn : Ante Från : Gävle Kör : Ford & Bmw Registration date : 08-07-17
| Rubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra 2.0 tic Har äntligen hittat kolvar men är de något att ha? ons 28 dec 2011, 13:44 | |
| Om du vill ha en sotningssats/topplockssats för pinton så har jag en . köpte från meca för 750 pix men du får den för 200kr | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra 2.0 tic Har äntligen hittat kolvar men är de något att ha? lör 03 nov 2012, 11:11 | |
| Var och handla en ny sierra idag av sedan modell årgång 88 med 2 liters förgasar motor Funderade att ha den som vinterpulka över vintern sedan får vi se vad som händer. Smider nog planer hit och dit så det bara knakar ;D Skall lägga upp några bilder när jag får hem den. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra 2.0 tic Har äntligen hittat kolvar men är de något att ha? tis 27 nov 2012, 21:57 | |
| | |
|
| |
Kanto Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 968 Age : 32 Namn : Petter Från : Gävle Kör : Volvo & Ford Registration date : 07-05-11
| Rubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra 2.0 tic Har äntligen hittat kolvar men är de något att ha? tis 27 nov 2012, 23:36 | |
| | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra 2.0 tic Har äntligen hittat kolvar men är de något att ha? tor 20 dec 2012, 22:01 | |
| Har hänt en hel del här sedan sist. Tog bilen till verkstan där jag jobbar för att byta ruta på den och kolla över lite för besiktning. Så nu har jag den besiktad och har kört en del. Lite jobbigt bara att köra när choken är bortkopplad ligger annars på hela tiden Men det varade inte så länge nu fungerar den inte längre som den ska är väl kanske något munstycke i förgasaren som har stockat. För bränsle från något ställe har fallit bort så den går inte alls bra längre. Har dock inte hunnit se på det något mera. Men körde in den ikväll så den får börja smälta fram så får man väl se över den i helgen. Här kommer nu någon bild iaf inte mycket men lite Framme vid verkstan Var mycket rost bakom rutan så blev en del jobb att få bort limmet och slipa bort all rost och sedan rostskydda. Här är nya rutan | |
|
| |
Antal inlägg : 968 Age : 32 Namn : Petter Från : Gävle Kör : Volvo & Ford Registration date : 07-05-11
| Rubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra 2.0 tic Har äntligen hittat kolvar men är de något att ha? tor 20 dec 2012, 22:44 | |
| Härligt med ny ruta är det svårt att byta? Du får gärna förklara! Hoppas du får fart på den snart igen | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra 2.0 tic Har äntligen hittat kolvar men är de något att ha? fre 21 dec 2012, 20:32 | |
| Jo det är nog fint med ny ruta ser så bra sen är den också gröntonad för att va lite mörkare samt en blåtonad rand upptill Jaa-a ganska kanske om man inte gjort det förut sitter en limmad ruta på den så först måste den skäras loss. Finns många olika verktyg till det. Sen beror det på om det är rost bakom eller i bra skick är det bara att lägga dit lim och lyfta på ny ruta. Sådär kort och enkelt förklarat får nog fråga om du undrar över något mera specifikt. Finns ju säkert som med många saker lite olika sätt att göra det på också.. | |
|
| |
jip Skogenracing Medium
Antal inlägg : 65 Age : 40 Namn : Jesper Persson Från : Ängelholm Kör : BMW Turbo Registration date : 11-10-09
| Rubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra 2.0 tic Har äntligen hittat kolvar men är de något att ha? fre 21 dec 2012, 22:35 | |
| Satt det förgasare på finsksålda -88or? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra 2.0 tic Har äntligen hittat kolvar men är de något att ha? fre 21 dec 2012, 22:44 | |
| Ok tack! | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra 2.0 tic Har äntligen hittat kolvar men är de något att ha? sön 23 dec 2012, 10:30 | |
| Det gjorde det tydligen en sån där äcklig en med el choke stegmotor åt tomgång osv... | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra 2.0 tic Har äntligen hittat kolvar men är de något att ha? ons 16 jan 2013, 15:38 | |
| Har nu sierran besiktad för ett bra tag sen och kör med den som vinter bruksbil Men gick kanske 2 veckor så gav förgasaren upp men har en annan där nu som fungerar sådär. Har också monterat extraljus på den men har tyvärr inga bilder men får väl ta och skaffa några sånna | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra 2.0 tic Har äntligen hittat kolvar men är de något att ha? ons 16 jan 2013, 17:46 | |
| Härligt! Mycket snö där du bor? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra 2.0 tic Har äntligen hittat kolvar men är de något att ha? tor 17 jan 2013, 19:05 | |
| Tackar! Det var här innan jul ganska mycket iaf men sen regnade det bort nästan alltihopa så nu har vi inte speciellt mycket. Är nog bara just å just vad det går att köra med snöskoter egentligen för lite men man kan ju inte riktigt hålla sig | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra 2.0 tic Har äntligen hittat kolvar men är de något att ha? tor 17 jan 2013, 21:26 | |
| Okej jag tänkte mest om du har chansen att plåga bilen på snöiga vägar | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra 2.0 tic Har äntligen hittat kolvar men är de något att ha? fre 18 jan 2013, 22:04 | |
| Det har jag nog! hade nog det i baktanke vid inköp | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra 2.0 tic Har äntligen hittat kolvar men är de något att ha? tis 22 jan 2013, 21:32 | |
| Som kanske synes i andra delar av forumet går jag i tankar på att sälja bort projektet men verkar inte finnas mycket intresse för det. Har blivit lite less när jag aldrig fått det att fungera bra. Men nu såg jag att det fanns cossie kolvar och stakar till salu här någonstans i trakten. Funderade om man skulle handla och fortsätta ändå. Sist hade jag ju problem med oljeätande samt antagligen högt tryck i vevhuset eftersom ena vevaxel steffan kom ut. Jag är rätt misstänksam mot kolvarna jag körde med iaf är ju ringarna på dem slut. Sedan är väl också kolvarna slut menade firman som kollade på dem. Är för mycket nötta och de skulle orsaka slammer och de gör de också när motorn är kall rätt så mycket. Så är ganska skeptisk till de kolvarna till när de skulle vart körda lite enligt försäljare. Ifall man hamnar i samma elände om man köper nya eller bara nya ringar. För iaf cossie kolvar fungerar ju klokrent vad man förstått? Har ju ett litet problem med att köra cossie kolvar eftersom blocket är borrat och för stort har ett annat som skar förut för mig så beror ju på om man kan rädda det och behålla original mått eller om det måste borras.. Men ett insprut block kan väl inte va så svårt att få tag på för en vettig peng. Så då undrar jag vad tycker ni skall jag fortsätta med bilen? Annars här kommer någon bild på extraljus montering tyvärr ingen bild på slutresultat ännu Bultade fast i en plåt bakom kofångaren för bra stabilitet Passade också på att lägga lite massa på balken bakom kofångaren på samma gång | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra 2.0 tic Har äntligen hittat kolvar men är de något att ha? tis 22 jan 2013, 23:13 | |
| Klart du ska köra! Vem vet när du har möjlighet nästa gång? Men får du ett bra pris så kanske det är värt att sälja och köpa en färdig bil? Lycka till med bilen iallafall! | |
|
| |
Fiechen Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 827 Age : 32 Namn : David Från : Fjärholma Kör : Ford Taunus 2.0T Audi 80 Audi A4 1.8TSQ Registration date : 10-06-28
| Rubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra 2.0 tic Har äntligen hittat kolvar men är de något att ha? ons 23 jan 2013, 02:30 | |
| Klart du ska fortsätta Köpte mitt block för en femhundring på skroten | |
|
| |
ropa Skogenracing Large
Antal inlägg : 171 Age : 33 Namn : robert Från : Finland Kör : ford taunus 1978 2.6 volvo 245 turbo Registration date : 08-01-10
| Rubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra 2.0 tic Har äntligen hittat kolvar men är de något att ha? tor 24 jan 2013, 12:29 | |
| Har 3 extrablock om du är intresserad 2 original insprutningsblock & ett som e ny borrat till 92mm toppdeckat å linehonat | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra 2.0 tic Har äntligen hittat kolvar men är de något att ha? tor 24 jan 2013, 15:31 | |
| Tackar för positiv feedback skall väl nog ta och fortsätta med projektet men denna gång blir det nog en hel cossie botten med både stakar och kolvar. Ropa. Okej skall se i vilket skick mitt andra block är och ifall det går att rädda om så inte är fallet. Är jag nog intresserad | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra 2.0 tic Har äntligen hittat kolvar men är de något att ha? tor 24 jan 2013, 18:31 | |
| Härligt! lycka till med nya motorn! | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Haggen - Ford Sierra 2.0 tic Har äntligen hittat kolvar men är de något att ha? | |
| |
|
| |
| Haggen - Ford Sierra 2.0 tic Har äntligen hittat kolvar men är de något att ha? | |
|