| Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc | |
|
+155Anna_B Jim_H stenemo joeek emiliutti SSR-Hans Biiren Ekson J.Andersson Rake JTPerformance Wombat akerlof_ Anton_N97 Wollinger Oggster nameless90 Matte_s Mike_Litoris plåtis konstapelkazk krille_CoX mister_tuned Redbullen Robinson lewwan Sten naddut stuff Painlake Racing Blue baby Cowhill racing racepeter musse Knasen Mackan900 hessu75 Casy86 anton s marntell asjohem driftz28 drzero Backbone danteho SalkerF Denniz Siljaspeedshop Festerkatt Johansson Alexander92 pejo89 Dannexx rikard_vinkelslip@hotmail oskar.ax hardy4 021petterzzon Fjellström Röbba FilipD turbospool Holme solsken henke_92 dachevyman Lazer94 Åsa-Johan Budda Curious1 marcus.fl Forsberg Frolen rydan88 saypay Mrpete Grey JH Steve jakobgunnarsson bosse Limpdjur Eljest _Macce_ EvoAlex Fredrikhenriksson nuffe88 mrr WTB mantaturbo houk vurstingmk2 Joel Henrik Consul72 tompa_91 Awpelqvist NIKKELICIOUS Turboglöggen xstream Crisse e46turbo Fritte Haggen kizen Axxel_021 _tommy jol Fordpappa sjöblom! bonnalex 740_klasson eXter bjogum patric2001 Eriksson theymmot _energi_ Sköld persson121 bäckerracing Bagge_Turbo sierraboss Jonte _Glenne_ Wike Hedin_ Chris__ MantaMania ricze Schimpy xepez Peter_A Mantel Kverna Team HR dutten Palmqvist 190ecosworth Vr6 bumbi Jeppo mbfidde kjerre Roobin robsan Öbbe jockelw Anton _-gniraz-_ Henka_ w8stg8 fredda Lindskog TICSierra Mikael 159 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
dachevyman Skogenracing Small
Antal inlägg : 25 Age : 32 Namn : marcus Från : örebro Kör : ford sierra Registration date : 10-08-24
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc ons 10 okt 2012, 22:32 | |
| är helt ny med allt detta som har med MS o ford att göra...
men tänkte koppla in nu i forden ja införskaffat, så tänkte kolla upp lite när ja ska koppla in, har en gammal ford sierra laser med pinto och sen har jag ms 1 v3 (extra kod 029y4 vilket ja inte vet exakt vad det betyder?)
men jag verkar inte ha någon separat tändmodul hur/var kopplar jag in då?
sen fråga nr 2 är med hall givaren, som jag förstått sitter den i fördelarn? och dom 2 kablar från ms är dom som är i ett "plast skydd" svart o vit kabel? men vilken går vart vid fördelaren,
har 6st kablar ut från fördelaren
| |
|
| |
henke_92 Skogenracing Small
Antal inlägg : 12 Age : 32 Namn : Henric Swanson Från : Malmö Kör : Volvo sivenfardy turbo Registration date : 12-03-07
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc ons 17 okt 2012, 13:02 | |
| hejsan,
har några frågor angående ms i en 740 med regina sprutet!
jag är relativt insatt i ms osv. men jag förstår inte hur man ska göra med original sprutet osv.!
min fråga är då alltså- (740 med regina har ju mapsensor iställe för lmm såklart) kan jag bara klippa alla kablar till relevant motorstyrning och dra nytt från ms'et? kommer inte bilen balla ur då den inte får några värden från original motorstyrning? hur gör man med felkodaren? bara å kasta?
om vi säger att jag klipper alla motorstyrningskablar (motortemp, map-sensor, knacksensor, tomgångsmotor, tps, vevaxelgivare, kallstartsspridaren, lambda) och sedan drar/gör ny kabelhärva ut från ms-boxen till då tex 850 tps och nya sånna motortemps givare så är allt klart!?
tacksam för hjälp, jävligt novis ännu, 0736-179117 är mitt nummer om någon kanske inte orkar skriva utan hellre förklarar! | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc ons 17 okt 2012, 22:45 | |
| - dachevyman skrev:
- är helt ny med allt detta som har med MS o ford att göra...
men tänkte koppla in nu i forden ja införskaffat, så tänkte kolla upp lite när ja ska koppla in, har en gammal ford sierra laser med pinto och sen har jag ms 1 v3 (extra kod 029y4 vilket ja inte vet exakt vad det betyder?)
men jag verkar inte ha någon separat tändmodul hur/var kopplar jag in då?
sen fråga nr 2 är med hall givaren, som jag förstått sitter den i fördelarn? och dom 2 kablar från ms är dom som är i ett "plast skydd" svart o vit kabel? men vilken går vart vid fördelaren,
har 6st kablar ut från fördelaren
Finns två varianter på pinton, lös tändmodul och inbyggd tändmodul. Har du 7 kalbar in i fördelaren så har du alltså inbyggd fördelare men ska inte spela någon roll om du väljer TFI, om du däremot tänkte köra med inbyggda hallgivaren så bör du leta på en fördelare från en nyare pinto. - henke_92 skrev:
- hejsan,
jag är relativt insatt i ms osv. men jag förstår inte hur man ska göra med original sprutet osv.!
min fråga är då alltså- (740 med regina har ju mapsensor iställe för lmm såklart) kan jag bara klippa alla kablar till relevant motorstyrning och dra nytt från ms'et? kommer inte bilen balla ur då den inte får några värden från original motorstyrning? hur gör man med felkodaren? bara å kasta?
om vi säger att jag klipper alla motorstyrningskablar (motortemp, map-sensor, knacksensor, tomgångsmotor, tps, vevaxelgivare, kallstartsspridaren, lambda) och sedan drar/gör ny kabelhärva ut från ms-boxen till då tex 850 tps och nya sånna motortemps givare så är allt klart!?
tacksam för hjälp, jävligt novis ännu, 0736-179117 är mitt nummer om någon kanske inte orkar skriva utan hellre förklarar! Ja enklast är oftast att demontera ur orginal motorstyrning helt och installera en ny för ditt MS. Det beror på hur bra orginal styrningen är om det är enkelt att bara byta kontakt eller om man måste bygga om stora delare av härvan. | |
|
| |
Antal inlägg : 25 Age : 32 Namn : marcus Från : örebro Kör : ford sierra Registration date : 10-08-24
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc ons 17 okt 2012, 23:04 | |
| Om jag tar fördelare från en nyare pinto med hallgivare, så måste ja fixa en separat tändmodel också ? O då är de bara o koppla den rakt på ms boxen? Är ja på rätt spår nu ? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| |
| |
henke_92 Skogenracing Small
Antal inlägg : 12 Age : 32 Namn : Henric Swanson Från : Malmö Kör : Volvo sivenfardy turbo Registration date : 12-03-07
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tor 18 okt 2012, 14:13 | |
| - henke_92 skrev:
- hejsan,
tacksam för hjälp, jävligt novis ännu, 0736-179117 är mitt nummer om någon kanske inte orkar skriva utan hellre förklarar! - Mikael skrev:
- Ja enklast är oftast att demontera ur orginal motorstyrning helt och installera en ny för ditt MS. Det beror på hur bra orginal styrningen är om det är enkelt att bara byta kontakt eller om man måste bygga om stora delare av härvan.
okey tack för infon men tekniskt sätt så kan man bara klippa originalet och sen göra egen piska och alternativt använda vissa sladdar som man klippt till orgboxen? mvh | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tis 23 okt 2012, 21:23 | |
| | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tis 23 okt 2012, 21:26 | |
| - henke_92 skrev:
okey tack för infon men tekniskt sätt så kan man bara klippa originalet och sen göra egen piska och alternativt använda vissa sladdar som man klippt till orgboxen? mvh Ja något sånt, beror som sagt helt på härvan och vet inget alls om just din härva. - dachevyman skrev:
- hur många kablar är det på fördelaren som jag ska ha,? när hallgivaren sitter där ? tänkte koppla ms:et direkt på tändspolen sen skippa tändmodulen kan man göra så?
mvh marcus 3stycken. Plus Minus Signal Ska då använda den inbyggda hallgivaren så måste du säga till detta vid beställning eller tänka på det om du bygger själv. Jag vet dock inte vad man ändrar hårdvarumässigt men det är skillnad på Fords Hallgivare motför en Honneywell givare som är vanligast idag att eftermontera | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tis 23 okt 2012, 21:34 | |
| Hmm okeej, när jag beställde sa jag bara att jag skulle ha för hallgivare, sa inget speccifikt om att det var ford... | |
|
| |
solsken Skogenracing Small
Antal inlägg : 6 Age : 123 Namn : Marcus Från : Slå Kör : Turbo Registration date : 12-11-04
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 04 nov 2012, 12:53 | |
| Hej alla glada.. Letat nu men hittar inget.. förmodligen blind vart hittar jag inställningen "spark input inverted -yes-" ? Tacksam för svar | |
|
| |
Joel Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 533 Age : 35 Namn : Joel Från : Norrhult, Småland Kör : Golf GTI 16v -89, Ford Sierra -88 Registration date : 10-03-06
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 04 nov 2012, 13:39 | |
| Du menar "spark output inverted"? Finns inget "input inverted" i inställningarna. | |
|
| |
Antal inlägg : 6 Age : 123 Namn : Marcus Från : Slå Kör : Turbo Registration date : 12-11-04
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 04 nov 2012, 14:25 | |
| Yes det jag menade... så vart hittar man således denna inställning? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 04 nov 2012, 15:08 | |
| om du hade bemödat dig med att åtminstånde läsa första sidan på denna tråd hade du sett det... | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 04 nov 2012, 15:28 | |
| Nu har jag bemödat mig att igen läsa första sidan, installerat megatune, tittat runt i det, öppnat tunerstudio och hittat under Basic setup/Tach input(Ignition settings) och där hittat Spark Output. (fördmodligen blivit blind av allt klickande) Där kan man välja antingen Going low(normal) eller Going high(Inverted), så det är väl motsvarigheten till no/yes då, antar jag
Tack för hjälpen, hoppas jag får återkomma med fler frågor under min resa | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 04 nov 2012, 15:48 | |
| Tänk på att denna inställning ska du vara mycket försiktigt med, lyckades bocka i fel en gång och en tändspole brann på 10 sekunder. Du ska ha inverted Yes på nästan allt utom logiska spolar som VAG | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 04 nov 2012, 16:13 | |
| Yes.. min tändspole exploderade inatt, förmodligen fel inställt :-)
| |
|
| |
Holme Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 464 Age : 38 Namn : Erik Från : Gävle Kör : Sierra Registration date : 06-10-23
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tor 08 nov 2012, 20:22 | |
| Hej på er. Har fått tag i ett MS 1v3 till EDIS som jag tänkt montera på en Pinto. Har jag gjort jordens tankevupa och måste skeppa skiten eller kan det gå relativt smärtfritt? Tycker mig ha läst och läst och läst hur man ska göra, men nu när jag har grejjer och möjligheter känner jag mig helt nollställd. Snälla Bullen, hjälp mig... | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tor 08 nov 2012, 20:28 | |
| Du har inte igentligen gjort något fel men eftersom du valt ett EDIs system måste du råna någon stackars Zetec motor på Tändspole, tändkablar, tändmodul, vr-sensor och sen fixa ett triggerhjul med 36-1 tänder. Igentligen tycker jag det är enklare att skicka iväg boxen på ombyggnad eller bygga om själv odh göra om det till TFI, kostar några hundralappar att få den omlödd så inget dyrt och det blir rätt bolton då du behöver förändrar orginalhärvan lite bara. Men vill du ha fördelarlöst så är EDIS rätt trevligt men du kan aldrig ta bort fördelaren helt på en pinto då den driver oljepumpen | |
|
| |
Antal inlägg : 464 Age : 38 Namn : Erik Från : Gävle Kör : Sierra Registration date : 06-10-23
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tor 08 nov 2012, 20:32 | |
| Har ju faktiskt en hel jävla zetecbil att ta grejjer av, men finns det något att vinna på att göra allt detta jobb? Jämfört med att köra "standard" TFI ? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tor 08 nov 2012, 20:49 | |
| bygger du om fördelaren så du bara har drivningen till oljepumpen kvar så får du ett helt fördelarlöst system och är ju rätt trevligt annars finns det väl inga direkta fördelar alls | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tor 08 nov 2012, 20:58 | |
| Okej. Kabelinkopplingen på orginalhärvan <-> box då, är den lika som den utan TFI som beskrivs på första sidan? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tor 08 nov 2012, 21:21 | |
| Nej du måste få in edis systemet så är ganska omfattande ombyggnation av härvan | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tor 08 nov 2012, 21:34 | |
| Hm, okej. Kanske lättast att få det omlöddt (stava?!?!) då. Kontaktar man mofid genom blocketannonserna eller?
| |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tor 08 nov 2012, 22:10 | |
| - Holme skrev:
- Hm, okej. Kanske lättast att få det omlöddt (stava?!?!) då. Kontaktar man mofid genom blocketannonserna eller?
Ja det är nog lättast, japp skicka mail bara så löser han det åt dig | |
|
| |
houk Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 596 Age : 47 Namn : Håkan Från : Brodalen/Kungshamn,Smögen Kör : Passat 1.8T -03 BMW 525 Turbo -95 Registration date : 11-02-18
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc fre 23 nov 2012, 16:56 | |
| Hej! Hur e det igentligen med lambda värdet vid kallstarter, ska man försöka ligga på lambda 1.0 eller vill man ligga fetare. Jag får inte riktigt till kallstarten, har provat både fett å snålt tycker jag utan att få till det bra. | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc | |
| |
|
| |
| Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc | |
|