| Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc | |
|
+155Anna_B Jim_H stenemo joeek emiliutti SSR-Hans Biiren Ekson J.Andersson Rake JTPerformance Wombat akerlof_ Anton_N97 Wollinger Oggster nameless90 Matte_s Mike_Litoris plåtis konstapelkazk krille_CoX mister_tuned Redbullen Robinson lewwan Sten naddut stuff Painlake Racing Blue baby Cowhill racing racepeter musse Knasen Mackan900 hessu75 Casy86 anton s marntell asjohem driftz28 drzero Backbone danteho SalkerF Denniz Siljaspeedshop Festerkatt Johansson Alexander92 pejo89 Dannexx rikard_vinkelslip@hotmail oskar.ax hardy4 021petterzzon Fjellström Röbba FilipD turbospool Holme solsken henke_92 dachevyman Lazer94 Åsa-Johan Budda Curious1 marcus.fl Forsberg Frolen rydan88 saypay Mrpete Grey JH Steve jakobgunnarsson bosse Limpdjur Eljest _Macce_ EvoAlex Fredrikhenriksson nuffe88 mrr WTB mantaturbo houk vurstingmk2 Joel Henrik Consul72 tompa_91 Awpelqvist NIKKELICIOUS Turboglöggen xstream Crisse e46turbo Fritte Haggen kizen Axxel_021 _tommy jol Fordpappa sjöblom! bonnalex 740_klasson eXter bjogum patric2001 Eriksson theymmot _energi_ Sköld persson121 bäckerracing Bagge_Turbo sierraboss Jonte _Glenne_ Wike Hedin_ Chris__ MantaMania ricze Schimpy xepez Peter_A Mantel Kverna Team HR dutten Palmqvist 190ecosworth Vr6 bumbi Jeppo mbfidde kjerre Roobin robsan Öbbe jockelw Anton _-gniraz-_ Henka_ w8stg8 fredda Lindskog TICSierra Mikael 159 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
Alexander92 Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 305 Age : 32 Namn : Alexander Från : Åland Kör : Sierra, Nissan 200sx s14a, Volvo 960 16v Turbo Registration date : 12-05-06
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 05 jan 2014, 14:53 | |
| Bilen är uppstartad nu var en jord kabel jag hade glömt till tändsteget!
Sen tänkte jag höra om det är värt att betala 60 dollar för att regga sig på tunerstudio och få alla dom extra funktionerna som finns där? eller ska man bara köra gratis versionen? | |
|
| |
xepez Skogenracing Large
Antal inlägg : 295 Age : 34 Namn : Oscar Från : skåne , billesholm Kör : Sierra Turbo 2,9 Registration date : 07-12-14
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 20 jan 2014, 20:33 | |
| så nu är jag i valet av ett megasquirt men lite osäker liket jag ska välja. för några år sen hade jag en sierra dohc med turbo och ms1v3 men jag fick aldrig det att lira nån vidare tyckte jag, hade problem med trigger signalen när jag stod på starten så jag tröttnade och sålde iväg det mset och lite andra delar. men nu är det så att jag bygger på en ford sierra 2.9 denna gången och tänker köra med hx35 lr större, e85 i tanken, runt 850cc spridare eller större. Bilen kommer att köras som en bruks bil och vill inte ha problem med ned surning pga förstora spridare. Jag kommer köra via TFI styningen.
Är det lönt att köpa ett ms1v3 eller det är bättre att gå på ett ms3 med sekventiell spridar styrning iomed den kommer gå som bruksbil. eller de är bättre att köpa ett ännu dyrare sprut? EMU master kan idag inte leverera till tfi styrning men dom har sakt att de kommer innan sommaren. har inga erfarenheter av emu master heller men har några kompisars kompisar som håller på med emu master.
Vill gärna höra vad ni tänker och tycker.
Tackar på förhand// Oscar | |
|
| |
xepez Skogenracing Large
Antal inlägg : 295 Age : 34 Namn : Oscar Från : skåne , billesholm Kör : Sierra Turbo 2,9 Registration date : 07-12-14
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc fre 24 jan 2014, 23:26 | |
| Ingen som har några invändningar? | |
|
| |
Joel Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 533 Age : 35 Namn : Joel Från : Norrhult, Småland Kör : Golf GTI 16v -89, Ford Sierra -88 Registration date : 10-03-06
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc fre 24 jan 2014, 23:40 | |
| Mest för pengarna är helt klart MS1 V3. Med TFI kommer du inte ha problem med trigger. Sen något som få förstår är hur sekventiell spridar styrning funkar. Klarar sputet det så har du ändå ingen nytta av det. Det är bra att kunna styra varje spridare för sig men det är TRIM och styr hur mkt bränsle en spridare ska ge. Sekventiell är att du styr tiden när den ska spruta in. Alltså måste ECU'n veta vad motorn är och ha givare på både kam och vevaxel. Svårt att förklara men nya bilar har det och vad jag kan förstå mest på låglast för bättre bränsleförbrukning som det gör nytta, inte på effekt.. Och för det krävs det minst lambdasond på varje cylinder för oss vanliga dödliga. Däremot om du kan ställa TRIM på varje enskild spridare så kan du tex på en 1000 hästars motor kanske hitta 40-50 hästar med hjälp av att bara läsa avgastemp på varje cylinder. Och det behöver den inte veta var kamaxeln är för.
Nog om det. Jag tycker MS1 v3 eller MS2 med extrakod på båda. MS3 är onödigt för dig tycker jag. | |
|
| |
xepez Skogenracing Large
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc lör 25 jan 2014, 10:35 | |
| Det var ju ett bra svar. Då har jag lite mer kött på benen.
| |
|
| |
marntell Skogenracing Small
Antal inlägg : 17 Age : 29 Namn : oskar Från : småland Kör : bilar Registration date : 13-08-04
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc fre 31 jan 2014, 12:39 | |
| Hej Undrar ifall jag kan styra mitt ms med en fördelare med brytare. detta blir ju som att ta varvtal ifrån tändspole. och sedan kunna köra tändning med mset. detta borde funka? alltså den som original går till tändspole kopplar jag till mset.
mvh | |
|
| |
Antal inlägg : 533 Age : 35 Namn : Joel Från : Norrhult, Småland Kör : Golf GTI 16v -89, Ford Sierra -88 Registration date : 10-03-06
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc fre 31 jan 2014, 16:46 | |
| Nej du kan inte styra tänding på det viset. Går bara köra bränsle(fuel only) om man tar varv ifrån tändspolen. | |
|
| |
Antal inlägg : 17 Age : 29 Namn : oskar Från : småland Kör : bilar Registration date : 13-08-04
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc fre 31 jan 2014, 18:16 | |
| Men den styrs utav brytaren i en mekansikt stummad fördelare | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc lör 01 feb 2014, 03:42 | |
| Sålänge du inte har hallgivare eller Vr-givare så kan inte MS'et veta tillräckligt exakt var veven befinner sig och kan då inte styra tändning. Duger bara till bränsle för där behöver ECU'n inte veta var veven är bara vilket varvtal.
Det du får göra är att byta fördelare med ex hallgivare eller sätta typ ett 32-1 hjul på veven och en givare till den. Bara då kan du styra bränsle och tändning. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc lör 01 feb 2014, 17:24 | |
| Okej men det finns ju folk som kör med en punkt på veven och hallgivare. Principen blirxexakt samma bara der att boxen inte kommer få 5v utan bli jordad. Eftersom en fördelare jordar tändspolen en gång per varv (på äldre motorer alltså med brytare). Man får ju göra så att detta inte justera sig. Du menar fortfarande att detta inte går? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc lör 01 feb 2014, 18:15 | |
| Ja det går inte. Förstår hur du tänker men MS'et kan inte hantera den typen av signal. Orkar inte förklara digialteknik eller elektronik för mkt nu men en hallgivare ger ut en fyrkantsvåg som ECU'n använder för att veta var veven är. En vr givare ger ut en sinusvåg som blir omvandlad till fyrkantsvåg.(Därför man får skruva på två pottar för vr givare så att fyrkantsvågen blir rätt. Signalen du vill ta ifrån är för hög och har för mkt störningar. Den skulle inte sköta tändningen bra utan missa och ha sig en massa och det går inte ha det så med tändning. Kopplar man in ett ocilloskop och jämför signalerna så skulle du förstå. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc lör 01 feb 2014, 18:35 | |
| okej tack för svar. " border="0" alt=""/> men hur tänkte man här då? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc lör 01 feb 2014, 18:51 | |
| | |
|
| |
houk Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 596 Age : 47 Namn : Håkan Från : Brodalen/Kungshamn,Smögen Kör : Passat 1.8T -03 BMW 525 Turbo -95 Registration date : 11-02-18
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc lör 01 feb 2014, 21:15 | |
| - xepez skrev:
- så nu är jag i valet av ett megasquirt men lite osäker liket jag ska välja.
för några år sen hade jag en sierra dohc med turbo och ms1v3 men jag fick aldrig det att lira nån vidare tyckte jag, hade problem med trigger signalen när jag stod på starten så jag tröttnade och sålde iväg det mset och lite andra delar. men nu är det så att jag bygger på en ford sierra 2.9 denna gången och tänker köra med hx35 lr större, e85 i tanken, runt 850cc spridare eller större. Bilen kommer att köras som en bruks bil och vill inte ha problem med ned surning pga förstora spridare. Jag kommer köra via TFI styningen.
Är det lönt att köpa ett ms1v3 eller det är bättre att gå på ett ms3 med sekventiell spridar styrning iomed den kommer gå som bruksbil. eller de är bättre att köpa ett ännu dyrare sprut? EMU master kan idag inte leverera till tfi styrning men dom har sakt att de kommer innan sommaren. har inga erfarenheter av emu master heller men har några kompisars kompisar som håller på med emu master.
Vill gärna höra vad ni tänker och tycker.
Tackar på förhand// Oscar Fördelen med MS3 e väl att det klarar kortare öppningstider som man behöver med större spridare, där har MS1 problem. Det e särskillt på tomgång och låglast man märker av det + att om du har nån spridare som inte ger lika mycket som dom andra så kan du ge mer eller mindre med trim funktionen. Jag kör med MS3X på BMW,n å det märks skillnad mot MS1 (har kört båda på samma motor) sen har man mycket mer inställningar att välja på. | |
|
| |
anton s Skogenracing Small
Antal inlägg : 2 Age : 36 Namn : Anton Skarph Från : Sävsjö Kör : volvo Registration date : 14-02-03
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 03 feb 2014, 21:19 | |
| Hej. Har en volvo b30 som de sitter ett ms1v3, 36-1hjul, edis6 som drivs av ms. Blir inte klok på tändningen, de blir gnister nästan hela tiden först en stark sedan massor små svaga på alla kablar. Någon som ha en ide vad de kan vara? Har stabil varvtals signal på ca 140rpm. Tacksam för svar. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 03 feb 2014, 22:21 | |
| | |
|
| |
anton s Skogenracing Small
Antal inlägg : 2 Age : 36 Namn : Anton Skarph Från : Sävsjö Kör : volvo Registration date : 14-02-03
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tis 04 feb 2014, 06:36 | |
| Ja de är första uppstart. De sitter hallgivare på den. Har köpt ett komplett kit av protopart.fi och då följde det med en hall. Har ju förståt att man brukar ha vr. Men de fungerar lika med portarna ändå? | |
|
| |
xepez Skogenracing Large
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tis 25 feb 2014, 21:43 | |
| nån som har en starmapp till ford 2.9 Tfi e85 som är hyfsad och bara behöver mappa fin liret. ni får gärna kontakta mig på min mail. Den_oscar_90@hotmail.com | |
|
| |
xepez Skogenracing Large
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tor 27 feb 2014, 17:38 | |
| ser nu tråden har blivit rensad, skulle behöva kopplingsschemat till fords tfi asså vad allting går till från databoxen vilka kablar jag ska koppla in i boxen. det är tänkt att ja ska koppla in det nu imorgon men de ser nörkt ut :/ får inte fram de via autodata heller. Är mycke tacksam om nån ligger på ett kopplingsschema till v6an eller pinton (misstänker det är samma) som skulle vilja lägga in det igen i den här tråden.
Mvh Oscar | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc fre 28 feb 2014, 20:05 | |
| | |
|
| |
Casy86 Skogenracing Small
Antal inlägg : 6 Age : 37 Namn : Jonas Från : Östersund Kör : BMW 1602 -74 "stance" Registration date : 13-05-30
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc ons 12 mar 2014, 10:13 | |
| Hur många relän brukar man använda sig av vid inkoppling av MS? Huvudrelä och soppapumpsrelä.. men är något mer att rekommendera? | |
|
| |
xepez Skogenracing Large
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc ons 19 mar 2014, 18:29 | |
| var ändrar jag lambdasonds inställningar i tunerstudio? hittar inte det :/ den visar felvärde i tunerstudio gemfört med min externa mätare, likaså när jag loggar och ställer rätt lambdasond i megaloggviewer så blir värdet detsamma som i min externa mätare. det gäller en innovate mtx // Oscar | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tor 20 mar 2014, 00:56 | |
| File->Project->Project Properties. Eller bara Ctrl+p
Kan visa fel i Tunerstudio/megalogviewer om jorden för MS'et och BB har en potentialskillnad mellan sig. Då stämmer bara den som själva BBlambdan visar. Så lägg dom på samma jord. | |
|
| |
hessu75 Skogenracing Large
Antal inlägg : 156 Age : 49 Namn : Heikki Från : Finland Kör : Capri MK3 2,9 turbo, Kawasaki ZX14. Vinterbil Ford Sierra kombi 4x4 Registration date : 13-07-02
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tis 25 mar 2014, 08:22 | |
| Hejsan alla,
Behöver mapp till min ny projekt 2.9efi Turbo med Megasquirt v1.3 + extrakod och TFI tändning( nu har jag bara start mapp laddad in).
Setup:
Tb-60 agg:
Compressor housing 0,60 A/R Inducer 60,5 mm Exducer 84 mm TRIM 51 Inlet 102 mm Outlet 2.5” 360 bearing
Turbine housing 0,84 A/R T3 divided flange Exducer (outlet) 65 mm Inducer 75 mm Outlet 3" V-band
Extrern WG 50mm 350cc spridare Wallbro 255/lh Oöppndad motorn.
1bar mapp???
Kan ni hjälpa till? Tack alla! Skicka PM och jag vill ge dig min epost address.
Får jag min Capri funka!
MVH
-Heikki- | |
|
| |
Denniz Skogenracing Medium
Antal inlägg : 84 Age : 31 Namn : Dennis Från : Säter Kör : Sierra, audi 200tq Registration date : 10-08-29
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tis 08 apr 2014, 13:02 | |
| Tjena!
Håller på att försöka göra en liten grundmapp till min 740 med b230 och använder megatune.
Problemet jag har är att den inte vill följa tändmappen, utan när jag har "Fixed angle" på -10 så är tändningen på -10? Borde vara 20 grader. Någon som har någon idé hur jag ska försöka få den att följa tändmappen?
Väldigt tacksam för tips och idéer Mvh | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc | |
| |
|
| |
| Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc | |
|