Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc

Gå ner 
+155
Anna_B
Jim_H
stenemo
joeek
emiliutti
SSR-Hans
Biiren
Ekson
J.Andersson
Rake
JTPerformance
Wombat
akerlof_
Anton_N97
Wollinger
Oggster
nameless90
Matte_s
Mike_Litoris
plåtis
konstapelkazk
krille_CoX
mister_tuned
Redbullen
Robinson
lewwan
Sten
naddut
stuff
Painlake Racing
Blue baby
Cowhill racing
racepeter
musse
Knasen
Mackan900
hessu75
Casy86
anton s
marntell
asjohem
driftz28
drzero
Backbone
danteho
SalkerF
Denniz
Siljaspeedshop
Festerkatt
Johansson
Alexander92
pejo89
Dannexx
rikard_vinkelslip@hotmail
oskar.ax
hardy4
021petterzzon
Fjellström
Röbba
FilipD
turbospool
Holme
solsken
henke_92
dachevyman
Lazer94
Åsa-Johan
Budda
Curious1
marcus.fl
Forsberg
Frolen
rydan88
saypay
Mrpete
Grey
JH
Steve
jakobgunnarsson
bosse
Limpdjur
Eljest
_Macce_
EvoAlex
Fredrikhenriksson
nuffe88
mrr
WTB
mantaturbo
houk
vurstingmk2
Joel
Henrik
Consul72
tompa_91
Awpelqvist
NIKKELICIOUS
Turboglöggen
xstream
Crisse
e46turbo
Fritte
Haggen
kizen
Axxel_021
_tommy
jol
Fordpappa
sjöblom!
bonnalex
740_klasson
eXter
bjogum
patric2001
Eriksson
theymmot
_energi_
Sköld
persson121
bäckerracing
Bagge_Turbo
sierraboss
Jonte
_Glenne_
Wike
Hedin_
Chris__
MantaMania
ricze
Schimpy
xepez
Peter_A
Mantel
Kverna
Team HR
dutten
Palmqvist
190ecosworth
Vr6
bumbi
Jeppo
mbfidde
kjerre
Roobin
robsan
Öbbe
jockelw
Anton
_-gniraz-_
Henka_
w8stg8
fredda
Lindskog
TICSierra
Mikael
159 posters
Gå till sida : Föregående  1 ... 20 ... 37, 38, 39 ... 44  Nästa
FörfattareMeddelande
Alexander92
Skogenracing Extreme
Alexander92

Antal inlägg : 305
Namn : Alexander
Från : Åland
Kör : Sierra, Nissan 200sx s14a, Volvo 960 16v Turbo
Registration date : 12-05-06

Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 38 Empty
InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 38 Icon_minitimesön 05 jan 2014, 14:53

Bilen är uppstartad nu var en jord kabel jag hade glömt till tändsteget!

Sen tänkte jag höra om det är värt att betala 60 dollar för att regga sig på tunerstudio och få alla dom extra funktionerna som finns där? eller ska man bara köra gratis versionen?
Till överst på sidan Gå ner
http://www.garaget.org/Alexander92
xepez
Skogenracing Large
xepez

Antal inlägg : 295
Namn : Oscar
Från : skåne , billesholm
Kör : Sierra Turbo 2,9
Registration date : 07-12-14

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 38 Icon_minitimemån 20 jan 2014, 20:33

så nu är jag i valet av ett megasquirt men lite osäker liket jag ska välja.
för några år sen hade jag en sierra dohc med turbo och ms1v3 men jag fick aldrig det att lira nån vidare tyckte jag, hade problem med trigger signalen när jag stod på starten så jag tröttnade och sålde iväg det mset och lite andra delar.
men nu är det så att jag bygger på en ford sierra 2.9 denna gången och tänker köra med hx35 lr större, e85 i tanken, runt 850cc spridare eller större. Bilen kommer att köras som en bruks bil och vill inte ha problem med ned surning pga förstora spridare. Jag kommer köra via TFI styningen.

Är det lönt att köpa ett ms1v3 eller det är bättre att gå på ett ms3 med sekventiell spridar styrning iomed den kommer gå som bruksbil.
eller de är bättre att köpa ett ännu dyrare sprut? EMU master kan idag inte leverera till tfi styrning men dom har sakt att de kommer innan sommaren. har inga erfarenheter av emu master heller men har några kompisars kompisar som håller på med emu master.

Vill gärna höra vad ni tänker och tycker.

Tackar på förhand// Oscar
xepez
Skogenracing Large
xepez

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 38 Icon_minitimefre 24 jan 2014, 23:26

Ingen som har några invändningar?
Joel
Skogenracing Supreme

Antal inlägg : 533
Namn : Joel
Från : Norrhult, Småland
Kör : Golf GTI 16v -89, Ford Sierra -88
Registration date : 10-03-06

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 38 Icon_minitimefre 24 jan 2014, 23:40

Mest för pengarna är helt klart MS1 V3. Med TFI kommer du inte ha problem med trigger.
Sen något som få förstår är hur sekventiell spridar styrning funkar. Klarar sputet det så har du ändå ingen nytta av det. Det är bra att kunna styra varje spridare för sig men det är TRIM och styr hur mkt bränsle en spridare ska ge. Sekventiell är att du styr tiden när den ska spruta in. Alltså måste ECU'n veta vad motorn är och ha givare på både kam och vevaxel. Svårt att förklara men nya bilar har det och vad jag kan förstå mest på låglast för bättre bränsleförbrukning som det gör nytta, inte på effekt.. Och för det krävs det minst lambdasond på varje cylinder för oss vanliga dödliga. Däremot om du kan ställa TRIM på varje enskild spridare så kan du tex på en 1000 hästars motor kanske hitta 40-50 hästar med hjälp av att bara läsa avgastemp på varje cylinder. Och det behöver den inte veta var kamaxeln är för.

Nog om det. Jag tycker MS1 v3 eller MS2 med extrakod på båda. MS3 är onödigt för dig tycker jag.
xepez
Skogenracing Large
xepez

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 38 Icon_minitimelör 25 jan 2014, 10:35

Det var ju ett bra svar.
Då har jag lite mer kött på benen.

marntell
Skogenracing Small

Antal inlägg : 17
Namn : oskar
Från : småland
Kör : bilar
Registration date : 13-08-04

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 38 Icon_minitimefre 31 jan 2014, 12:39

Hej
Undrar ifall jag kan styra mitt ms med en fördelare med brytare. detta blir ju som att ta varvtal ifrån tändspole. och sedan kunna köra tändning med mset. detta borde funka? alltså den som original går till tändspole kopplar jag till mset.

mvh
Joel
Skogenracing Supreme

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 38 Icon_minitimefre 31 jan 2014, 16:46

Nej du kan inte styra tänding på det viset. Går bara köra bränsle(fuel only) om man tar varv ifrån tändspolen.
marntell
Skogenracing Small

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 38 Icon_minitimefre 31 jan 2014, 18:16

Men den styrs utav brytaren i en mekansikt stummad fördelare
Joel
Skogenracing Supreme

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 38 Icon_minitimelör 01 feb 2014, 03:42

Sålänge du inte har hallgivare eller Vr-givare så kan inte MS'et veta tillräckligt exakt var veven befinner sig och kan då inte styra tändning. Duger bara till bränsle för där behöver ECU'n inte veta var veven är bara vilket varvtal.

Det du får göra är att byta fördelare med ex hallgivare eller sätta typ ett 32-1 hjul på veven och en givare till den. Bara då kan du styra bränsle och tändning.
marntell
Skogenracing Small

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 38 Icon_minitimelör 01 feb 2014, 17:24

Okej men det finns ju folk som kör med en punkt på veven och hallgivare. Principen blirxexakt samma bara der att boxen inte kommer få 5v utan bli jordad. Eftersom en fördelare jordar tändspolen en gång per varv (på äldre motorer alltså med brytare). Man får ju göra så att detta inte justera sig. Du menar fortfarande att detta inte går?
Joel
Skogenracing Supreme

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 38 Icon_minitimelör 01 feb 2014, 18:15

Ja det går inte. Förstår hur du tänker men MS'et kan inte hantera den typen av signal. Orkar inte förklara digialteknik eller elektronik för mkt nu men en hallgivare ger ut en fyrkantsvåg som ECU'n använder för att veta var veven är. En vr givare ger ut en sinusvåg som blir omvandlad till fyrkantsvåg.(Därför man får skruva på två pottar för vr givare så att fyrkantsvågen blir rätt. Signalen du vill ta ifrån är för hög och har för mkt störningar. Den skulle inte sköta tändningen bra utan missa och ha sig en massa och det går inte ha det så med tändning. Kopplar man in ett ocilloskop och jämför signalerna så skulle du förstå.
marntell
Skogenracing Small

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 38 Icon_minitimelör 01 feb 2014, 18:35

okej tack för svar.
ms photo bild_zps5d8ac80a.png" border="0" alt=""/>
men hur tänkte man här då?
Joel
Skogenracing Supreme

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 38 Icon_minitimelör 01 feb 2014, 18:51

Jag hade visst lite fel. Det går men du får såklart modda boxen.

http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_Extra_Ignition_Hardware_Manual.htm#points

Samt använda en skärmad kabel. Lycka till.
houk
Skogenracing Supreme
houk

Antal inlägg : 596
Namn : Håkan
Från : Brodalen/Kungshamn,Smögen
Kör : Passat 1.8T -03 BMW 525 Turbo -95
Registration date : 11-02-18

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 38 Icon_minitimelör 01 feb 2014, 21:15

xepez skrev:
så nu är jag i valet av ett megasquirt men lite osäker liket jag ska välja.
för några år sen hade jag en sierra dohc med turbo och ms1v3 men jag fick aldrig det att lira nån vidare tyckte jag, hade problem med trigger signalen när jag stod på starten så jag tröttnade och sålde iväg det mset och lite andra delar.
men nu är det så att jag bygger på en ford sierra 2.9 denna gången och tänker köra med hx35 lr större, e85 i tanken, runt 850cc spridare eller större. Bilen kommer att köras som en bruks bil och vill inte ha problem med ned surning pga förstora spridare. Jag kommer köra via TFI styningen.

Är det lönt att köpa ett ms1v3 eller det är bättre att gå på ett ms3 med sekventiell spridar styrning iomed den kommer gå som bruksbil.
eller de är bättre att köpa ett ännu dyrare sprut? EMU master kan idag inte leverera till tfi styrning men dom har sakt att de kommer innan sommaren. har inga erfarenheter av emu master heller men har några kompisars kompisar som håller på med emu master.

Vill gärna höra vad ni tänker och tycker.

Tackar på förhand// Oscar

Fördelen med MS3 e väl att det klarar kortare öppningstider som man behöver med större spridare, där har MS1 problem.
Det e särskillt på tomgång och låglast man märker av det + att om du har nån spridare som inte ger lika mycket som dom andra så kan du ge mer eller mindre med trim funktionen.

Jag kör med MS3X på BMW,n å det märks skillnad mot MS1 (har kört båda på samma motor) sen har man mycket mer inställningar att välja på.
anton s
Skogenracing Small

Antal inlägg : 2
Namn : Anton Skarph
Från : Sävsjö
Kör : volvo
Registration date : 14-02-03

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 38 Icon_minitimemån 03 feb 2014, 21:19

Hej. Har en volvo b30 som de sitter ett ms1v3, 36-1hjul, edis6  som drivs av ms.
Blir inte klok på tändningen, de blir gnister nästan hela tiden först en stark sedan massor små svaga på alla kablar. Någon som ha en ide vad de kan vara?
Har stabil varvtals signal på ca 140rpm. Tacksam för svar.
Joel
Skogenracing Supreme

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 38 Icon_minitimemån 03 feb 2014, 22:21

Ja, antar att det är första gången du försöker få igång den? Då behöver du justera på 2 pottar inne i boxen för vr-givaren.

http://www.diyautotune.com/tech_articles/vrsensor/megasquirt_vr_index.htm
anton s
Skogenracing Small

Antal inlägg : 2
Namn : Anton Skarph
Från : Sävsjö
Kör : volvo
Registration date : 14-02-03

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 38 Icon_minitimetis 04 feb 2014, 06:36

Ja de är första uppstart. De sitter hallgivare på den. Har köpt ett komplett kit av protopart.fi och då följde det med en hall. Har ju förståt att man brukar ha vr. Men de fungerar lika med portarna ändå?
xepez
Skogenracing Large
xepez

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 38 Icon_minitimetis 25 feb 2014, 21:43

nån som har en starmapp till ford 2.9 Tfi e85 som är hyfsad och bara behöver mappa fin liret.
ni får gärna kontakta mig på min mail.
Den_oscar_90@hotmail.com
xepez
Skogenracing Large
xepez

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 38 Icon_minitimetor 27 feb 2014, 17:38

ser nu tråden har blivit rensad, skulle behöva kopplingsschemat till fords tfi asså vad allting går till från databoxen vilka kablar jag ska koppla in i boxen.
det är tänkt att ja ska koppla in det nu imorgon men de ser nörkt ut :/ får inte fram de via autodata heller.
Är mycke tacksam om nån ligger på ett kopplingsschema till v6an eller pinton (misstänker det är samma) som skulle vilja lägga in det igen i den här tråden.

Mvh Oscar
Mikael
Skogencrew
Mikael

Antal inlägg : 15246
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 38 Icon_minitimefre 28 feb 2014, 20:05

Fixat
http://www.skogenracing.com
Casy86
Skogenracing Small

Antal inlägg : 6
Namn : Jonas
Från : Östersund
Kör : BMW 1602 -74 "stance"
Registration date : 13-05-30

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 38 Icon_minitimeons 12 mar 2014, 10:13

Hur många relän brukar man använda sig av vid inkoppling av MS? Huvudrelä och soppapumpsrelä.. men är något mer att rekommendera?
xepez
Skogenracing Large
xepez

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 38 Icon_minitimeons 19 mar 2014, 18:29

var ändrar jag lambdasonds inställningar i tunerstudio? hittar inte det :/ den visar felvärde i tunerstudio gemfört med min externa mätare, likaså när jag loggar och ställer rätt lambdasond i megaloggviewer så blir värdet detsamma som i min externa mätare.
det gäller en innovate mtx
// Oscar
Joel
Skogenracing Supreme

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 38 Icon_minitimetor 20 mar 2014, 00:56

File->Project->Project Properties. Eller bara Ctrl+p

Kan visa fel i Tunerstudio/megalogviewer om jorden för MS'et och BB har en potentialskillnad mellan sig. Då stämmer bara den som själva BBlambdan visar. Så lägg dom på samma jord.
hessu75
Skogenracing Large
hessu75

Antal inlägg : 156
Namn : Heikki
Från : Finland
Kör : Capri MK3 2,9 turbo, Kawasaki ZX14. Vinterbil Ford Sierra kombi 4x4
Registration date : 13-07-02

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 38 Icon_minitimetis 25 mar 2014, 08:22

Hejsan alla,

Behöver mapp till min ny projekt 2.9efi Turbo med Megasquirt v1.3 + extrakod och TFI tändning( nu har jag bara start mapp laddad in).

Setup:

Tb-60 agg:

Compressor housing
0,60 A/R
Inducer 60,5 mm
Exducer 84 mm
TRIM 51
Inlet 102 mm
Outlet 2.5”
360 bearing

Turbine housing
0,84 A/R
T3 divided flange
Exducer (outlet) 65 mm
Inducer 75 mm
Outlet 3" V-band

Extrern WG 50mm
350cc spridare
Wallbro 255/lh
Oöppndad motorn.

1bar mapp???

Kan ni hjälpa till? Tack alla!
Skicka PM och jag vill ge dig min epost address.

Får jag min Capri funka!

MVH

-Heikki-
Denniz
Skogenracing Medium
Denniz

Antal inlägg : 84
Namn : Dennis
Från : Säter
Kör : Sierra, audi 200tq
Registration date : 10-08-29

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 38 Icon_minitimetis 08 apr 2014, 13:02

Tjena!

Håller på att försöka göra en liten grundmapp till min 740 med b230 och använder megatune.

Problemet jag har är att den inte vill följa tändmappen, utan när jag har "Fixed angle" på -10 så är tändningen på -10? Borde vara 20 grader.
Någon som har någon idé hur jag ska försöka få den att följa tändmappen?

Väldigt tacksam för tips och idéer
Mvh
http://www.garaget.org/Denniz_
Sponsored content

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 38 Icon_minitime

Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc
Till överst på sidan 
Sida 38 av 44Gå till sida : Föregående  1 ... 20 ... 37, 38, 39 ... 44  Nästa
 Liknande ämnen
-
» Golf 2 Går dåligt, Frågor i tråden.. Hjälp önskas!
» Dumma frågor om Megasquirt
» Megasquirt frågor om sparkpout settings
» Den stora bortförklaringstråden
» B: Isbils tråden!

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: