Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc

Gå ner 
+155
Anna_B
Jim_H
stenemo
joeek
emiliutti
SSR-Hans
Biiren
Ekson
J.Andersson
Rake
JTPerformance
Wombat
akerlof_
Anton_N97
Wollinger
Oggster
nameless90
Matte_s
Mike_Litoris
plåtis
konstapelkazk
krille_CoX
mister_tuned
Redbullen
Robinson
lewwan
Sten
naddut
stuff
Painlake Racing
Blue baby
Cowhill racing
racepeter
musse
Knasen
Mackan900
hessu75
Casy86
anton s
marntell
asjohem
driftz28
drzero
Backbone
danteho
SalkerF
Denniz
Siljaspeedshop
Festerkatt
Johansson
Alexander92
pejo89
Dannexx
rikard_vinkelslip@hotmail
oskar.ax
hardy4
021petterzzon
Fjellström
Röbba
FilipD
turbospool
Holme
solsken
henke_92
dachevyman
Lazer94
Åsa-Johan
Budda
Curious1
marcus.fl
Forsberg
Frolen
rydan88
saypay
Mrpete
Grey
JH
Steve
jakobgunnarsson
bosse
Limpdjur
Eljest
_Macce_
EvoAlex
Fredrikhenriksson
nuffe88
mrr
WTB
mantaturbo
houk
vurstingmk2
Joel
Henrik
Consul72
tompa_91
Awpelqvist
NIKKELICIOUS
Turboglöggen
xstream
Crisse
e46turbo
Fritte
Haggen
kizen
Axxel_021
_tommy
jol
Fordpappa
sjöblom!
bonnalex
740_klasson
eXter
bjogum
patric2001
Eriksson
theymmot
_energi_
Sköld
persson121
bäckerracing
Bagge_Turbo
sierraboss
Jonte
_Glenne_
Wike
Hedin_
Chris__
MantaMania
ricze
Schimpy
xepez
Peter_A
Mantel
Kverna
Team HR
dutten
Palmqvist
190ecosworth
Vr6
bumbi
Jeppo
mbfidde
kjerre
Roobin
robsan
Öbbe
jockelw
Anton
_-gniraz-_
Henka_
w8stg8
fredda
Lindskog
TICSierra
Mikael
159 posters
Gå till sida : Föregående  1 ... 17 ... 31, 32, 33 ... 38 ... 44  Nästa
FörfattareMeddelande
houk
Skogenracing Supreme
houk

Antal inlägg : 596
Namn : Håkan
Från : Brodalen/Kungshamn,Smögen
Kör : Passat 1.8T -03 BMW 525 Turbo -95
Registration date : 11-02-18

Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 32 Empty
InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 32 Icon_minitimetis 25 sep 2012, 17:23

Ok, det e jag med på.
Men bara för att klargöra helt hur det fungerar, spolarna drar dom mer ström ju fetare blandning som dom får tända, alltså om man överdriver och surar ner dom så drar dom riktigt mycket ström?
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael

Antal inlägg : 15246
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 32 Icon_minitimetis 25 sep 2012, 19:46

Jag vet faktiskt inte hur det förhåller sig men låter väl rimligt

-------

https://skogenracing.editboard.com/viewtopic.forum?t=11528
http://www.skogenracing.com
Åsa-Johan
Skogenracing Small

Antal inlägg : 1
Namn : Johan Nilsson
Från : Skåne
Kör : Folkrace Volvo
Registration date : 12-09-27

InläggRubrik: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 32 Icon_minitimetor 27 sep 2012, 23:50

Hej. Jag är ny här, mycket intressant läsning här. Har läst mycket i denna tråden. Dock har jag lite frågor, ber om ursäkt om det har svarats på tidigare..
Jag har för avsikt att prova ett MS på ett par av mina folkracebilar (Bil nummer 1. 4-cyl volvo 230 sugmotor med 4st separata spjäll) tänkte på denna att använda befintlig tändning och bara köra bränslet med MS och styra bara med TPS och varvtal i något som kallas alpha-n. Är detta möjligt med MS1 2.2 eller man ska välja den som heter MS1 3.0 ? Har jag fattat det rätt att om man tar varvtalssignalen från befintlig tändning så behövs ingen triggersignal svänghjulsgivare eller dylikt? Bil nummer 2: (Volvo 240 med 960 3l sexa även här var tanken att köra med separata spjäll) Här sitter en tändspole per cylinder Vilket ms ska man välja om man vill styra även tändningen på denna motor? (sitter redan vevaxelgivare mot svänghjulet och 60-2 tror jag att det kallas på org svänghjul. Går detta med ms1 2.0 el ms1 3.0 Priset har stor betydelse så jag tänkte köpa byggsatser. Tackar på förhand
houk
Skogenracing Supreme
houk

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 32 Icon_minitimesön 30 sep 2012, 11:30

Hej! jag har problem med att få Mega Log Viewer att visa i lambda eller ens AFR.
Det verkar som om den bara läser in volten från signalen, jag har provat dom innställningarna jag kan komma på.
Det fungerde förra året på Volvon jag körde med.
Nån som har nåt tips?
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 32 Icon_minitimesön 30 sep 2012, 11:38

Calculated fields - wideband 02-lambda - den sond du har

åsa-johan:

1. Har aldrig fått det bra med TPS alpha-n men har nog säkert gjort något fel. Du kan ta signal från tändspolen men då tappar du möljigheten att kontrollera tändningen.

2. MS1 3.0 funkar för det
houk
Skogenracing Supreme
houk

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 32 Icon_minitimesön 30 sep 2012, 11:41

Har provat alla i Calculated fields men den visar samma vad jag än väljer tyvärr.
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 32 Icon_minitimesön 30 sep 2012, 16:40

Och sen har du valt lambda i rullistan för vad som ska visas?
houk
Skogenracing Supreme
houk

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 32 Icon_minitimesön 30 sep 2012, 18:59

Ha ha! jag tycte jag hade kollat hur mycket som helst, men jag hade på O2
Nu funkar det fint, tack så mycket Mikael
Schimpy
Skogenracing Supreme
Schimpy

Antal inlägg : 585
Namn : Johan
Från : Norrköping
Kör : Bmw 320
Registration date : 07-12-09

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 32 Icon_minitimesön 30 sep 2012, 20:00

Hejsan! har en liten simpel fråga bara, kom nyss hem från garaget och sitter här o skulle beställa vakumslagnar till bilen, glömde dock bort o mäta rörstumpen på MS boxen till map sensorn, nån som vet tjockleken på den?

Mvh Johan Smile
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 32 Icon_minitimesön 30 sep 2012, 20:04

3-4mm
Schimpy
Skogenracing Supreme
Schimpy

Antal inlägg : 585
Namn : Johan
Från : Norrköping
Kör : Bmw 320
Registration date : 07-12-09

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 32 Icon_minitimesön 30 sep 2012, 20:06

Misstänkte 4mm men blev lite osäker, Tackar Mikael för snabbt svar! Smile
Fredrikhenriksson
Skogenracing Small

Antal inlägg : 22
Namn : Fredrik Henriksson
Från : Surahammar
Kör : sierra turbo
Registration date : 12-01-03

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 32 Icon_minitimemån 01 okt 2012, 20:36

Hallå ! gör ett sista försök att mappa min införskaffade sierra turbo, ms1v3 med tfi tändning, när jag är ute och försöker mappa den så kommer jag upp i 0,7 i ladd innan den börjar gå kasst, men när jag kollar engienmap på megatune så är jag uppe i ca 300kpa och inne på de röda fältet? har prova höjt soppa och prova sänkt soppan men den går inge bra ändå.. har detta nå med allt att göra? kan mappsensorn vara trasig lr nå? ska göra ett försök att bifoga min bränslemapp också, tacksam för svar ! / Fredda Smile
Fredrikhenriksson
Skogenracing Small

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 32 Icon_minitimemån 01 okt 2012, 20:37

Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 32 A>
Fredrikhenriksson
Skogenracing Small

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 32 Icon_minitimemån 01 okt 2012, 20:38

[img]Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 32 Brnslemapp[/img]
Fredrikhenriksson
Skogenracing Small

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 32 Icon_minitimemån 01 okt 2012, 20:40

Hallå ! gör ett sista försök att mappa min införskaffade sierra turbo, ms1v3 med tfi tändning, när jag är ute och försöker mappa den så kommer jag upp i 0,7 i ladd innan den börjar gå kasst, men när jag kollar engienmap på megatune så är jag uppe i ca 300kpa och inne på de röda fältet? har prova höjt soppa och prova sänkt soppan men den går inge bra ändå.. har detta nå med allt att göra? kan mappsensorn vara trasig lr nå? ska göra ett försök att bifoga min bränslemapp också, tacksam för svar ! / Fredda Smile
Lazer94
Skogenracing Small

Antal inlägg : 13
Namn : Pontus
Från : Sverige
Kör : 740 16V Turbo
Registration date : 09-01-09

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 32 Icon_minitimemån 01 okt 2012, 20:53

Tja, har införskaffat mig ett MS1 V3 med extrakoden för tändning nu, ska vara byggt för VR givare och allt är kopplat enligt kopplingsschemat som följde med, men får ett skumt fel i tuner studio, när man valt att man ska använda ett multi tandhjul i inställningrna så börjar boxen stänga av och på bränslepumps relät hela tiden och säga att det är config error, men om man ställer den inställningen på off istället så varnar den inget och relät går som vanligt Smile men lär ju ha den aktiverad så att det blir rätt med triggern, så om någon vet vad de kan vara för fel så är jag tacksam för hjälp Smile Postar några bilder oxå på felkod och trigger inställningar.
Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 32 Felkod
Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 32 Triggerv
Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 32 Triggersettings
Joel
Skogenracing Supreme

Antal inlägg : 533
Namn : Joel
Från : Norrhult, Småland
Kör : Golf GTI 16v -89, Ford Sierra -88
Registration date : 10-03-06

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 32 Icon_minitimemån 01 okt 2012, 21:07

Lazer94 skrev:
Tja, har införskaffat mig ett MS1 V3 med extrakoden för tändning nu, ska vara byggt för VR givare och allt är kopplat enligt kopplingsschemat som följde med, men får ett skumt fel i tuner studio, när man valt att man ska använda ett multi tandhjul i inställningrna så börjar boxen stänga av och på bränslepumps relät hela tiden och säga att det är config error, men om man ställer den inställningen på off istället så varnar den inget och relät går som vanligt Smile men lär ju ha den aktiverad så att det blir rätt med triggern, så om någon vet vad de kan vara för fel så är jag tacksam för hjälp Smile Postar några bilder oxå på felkod och trigger inställningar.

Varför har du Spark output B? Sen ska det vara 60 tänder inte 58 sen står det -2. Därav 60-2.
Joel
Skogenracing Supreme

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 32 Icon_minitimemån 01 okt 2012, 21:11

Fredrikhenriksson skrev:

Varför står det 417 kPA? Har den en 400 kPa mapsensor ens?
Lazer94
Skogenracing Small

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 32 Icon_minitimemån 01 okt 2012, 21:23

Joel skrev:
Lazer94 skrev:

Varför har du Spark output B? Sen ska det vara 60 tänder inte 58 sen står det -2. Därav 60-2.
Spark output B lärde väll ska stå där eftersom att boxen är utrustad med ett extra tändstef förr att det ska gå att köra wasted fire, och guiden på denna
länk: m-speed.se/Dokument/Mappning_MT_2.25beta.pdf så står det att man ska ange 58 tänder om man använder 60-2 trigger Smile
Joel
Skogenracing Supreme

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 32 Icon_minitimemån 01 okt 2012, 21:39

Lazer94 skrev:
Joel skrev:
Lazer94 skrev:

Spark output B lärde väll ska stå där eftersom att boxen är utrustad med ett extra tändstef förr att det ska gå att köra wasted fire, och guiden på denna
länk: m-speed.se/Dokument/Mappning_MT_2.25beta.pdf så står det att man ska ange 58 tänder om man använder 60-2 trigger Smile

1. Säg vad du har för saker innan du frågar så är det lättare att hjälpa dig.

2. "Trigger Wheel Teeth (No_Teeth): is the nominal (include missing) teeth for wheel decoding. (0=no wheel decoding)."
Kollar du bilden så har dom ju själva skrivit in 60 på sidan 21.

Här har du från manualen
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_Extra_Basic_Configuration_Manual.htm#wastedsetts
Lazer94
Skogenracing Small

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 32 Icon_minitimemån 01 okt 2012, 22:13

Joel skrev:
Lazer94 skrev:
Joel skrev:
Lazer94 skrev:

1. Säg vad du har för saker innan du frågar så är det lättare att hjälpa dig.

2. "Trigger Wheel Teeth (No_Teeth): is the nominal (include missing) teeth for wheel decoding. (0=no wheel decoding)."
Kollar du bilden så har dom ju själva skrivit in 60 på sidan 21.

Här har du från manualen
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_Extra_Basic_Configuration_Manual.htm#wastedsetts
Är iallafall en 16v volvo maskin med Vr givare på originalplats på svänghjulet, Kör med ett MS1 V3 med extrakod för tändning, inlött ett extra tändsteg för att köra wasted spark, launch och strömbrytare för mapp byte är det som är inlött i det Smile Något mer du behöver veta?
Lazer94
Skogenracing Small

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 32 Icon_minitimeons 03 okt 2012, 16:44

Tja, håller på att bli knäpp på mitt Megasquirt 1 V3 nu, har provat allt tycker jag för att få varvtalssignal från vr givaren på svänghjulet, bilen det gäller är en 740 turbo med 60-2 trigger på originalplats på svänghjulet, har justerat pottarna på kretskortet utan framgång, polvänt givaren, kontrollerat alla inställningar i Tunerstudio, bytt kabeln till givaren in i boxen, kollat eventuella avbrott till den men allt verkar vara som det ska, givaren vet jag funkar för bilen startar och går bra när den kopplas till original styrsystem Smile Så någon som kan ha några förslag på vad man ska kolla eller göra för att få det att funka?
Boxen är:
Ms1 V3 med extrakoden 029y4
Lött för VR
2 tändsteg för att köra wasted spark på en 4cyl motor
Dubbla mappar
Launch controll

Tacksam för svar.
Fredrikhenriksson
Skogenracing Small

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 32 Icon_minitimetor 04 okt 2012, 06:52

Citat :
Tja, håller på att bli knäpp på mitt Megasquirt 1 V3 nu, har provat allt tycker jag för att få varvtalssignal från vr givaren på svänghjulet, bilen det gäller är en 740 turbo med 60-2 trigger på originalplats på svänghjulet, har justerat pottarna på kretskortet utan framgång, polvänt givaren, kontrollerat alla inställningar i Tunerstudio, bytt kabeln till givaren in i boxen, kollat eventuella avbrott till den men allt verkar vara som det ska, givaren vet jag funkar för bilen startar och går bra när den kopplas till original styrsystem Så någon som kan ha några förslag på vad man ska kolla eller göra för att få det att funka?
Boxen är:
Ms1 V3 med extrakoden 029y4
Lött för VR
2 tändsteg för att köra wasted spark på en 4cyl motor
Dubbla mappar
Launch controll

Tacksam för svar.

på sista bilden du la in, du lär kanske fylla i trigger posision a & b ? annars vet ju inte boxen vart den är i "varvet" Smile
Fredrikhenriksson
Skogenracing Small

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 32 Icon_minitimeons 10 okt 2012, 07:10

Hallå ! gör ett sista försök att mappa min införskaffade sierra turbo, ms1v3 med tfi tändning, när jag är ute och försöker mappa den så kommer jag upp i 0,7 i ladd innan den börjar gå kasst, men när jag kollar engienmap på megatune så är jag uppe i ca 300kpa och inne på de röda fältet? har prova höjt soppa och prova sänkt soppan men den går inge bra ändå.. har detta nå med allt att göra? kan mappsensorn vara trasig lr nå? ska göra ett försök att bifoga min bränslemapp också, tacksam för svar ! / Fredda
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 32 Icon_minitimeons 10 okt 2012, 21:00

Du har ställt in mapsensor fel, du måste välja rätt sensor i tunerstudio/megatune (ska stå på 100kpa när när bilen är avstängd då är det rätt)
Sponsored content

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 32 Icon_minitime

Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc
Till överst på sidan 
Sida 32 av 44Gå till sida : Föregående  1 ... 17 ... 31, 32, 33 ... 38 ... 44  Nästa
 Liknande ämnen
-
» Golf 2 Går dåligt, Frågor i tråden.. Hjälp önskas!
» Dumma frågor om Megasquirt
» Megasquirt frågor om sparkpout settings
» Den stora bortförklaringstråden
» B: Isbils tråden!

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: