| Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc | |
|
+155Anna_B Jim_H stenemo joeek emiliutti SSR-Hans Biiren Ekson J.Andersson Rake JTPerformance Wombat akerlof_ Anton_N97 Wollinger Oggster nameless90 Matte_s Mike_Litoris plåtis konstapelkazk krille_CoX mister_tuned Redbullen Robinson lewwan Sten naddut stuff Painlake Racing Blue baby Cowhill racing racepeter musse Knasen Mackan900 hessu75 Casy86 anton s marntell asjohem driftz28 drzero Backbone danteho SalkerF Denniz Siljaspeedshop Festerkatt Johansson Alexander92 pejo89 Dannexx rikard_vinkelslip@hotmail oskar.ax hardy4 021petterzzon Fjellström Röbba FilipD turbospool Holme solsken henke_92 dachevyman Lazer94 Åsa-Johan Budda Curious1 marcus.fl Forsberg Frolen rydan88 saypay Mrpete Grey JH Steve jakobgunnarsson bosse Limpdjur Eljest _Macce_ EvoAlex Fredrikhenriksson nuffe88 mrr WTB mantaturbo houk vurstingmk2 Joel Henrik Consul72 tompa_91 Awpelqvist NIKKELICIOUS Turboglöggen xstream Crisse e46turbo Fritte Haggen kizen Axxel_021 _tommy jol Fordpappa sjöblom! bonnalex 740_klasson eXter bjogum patric2001 Eriksson theymmot _energi_ Sköld persson121 bäckerracing Bagge_Turbo sierraboss Jonte _Glenne_ Wike Hedin_ Chris__ MantaMania ricze Schimpy xepez Peter_A Mantel Kverna Team HR dutten Palmqvist 190ecosworth Vr6 bumbi Jeppo mbfidde kjerre Roobin robsan Öbbe jockelw Anton _-gniraz-_ Henka_ w8stg8 fredda Lindskog TICSierra Mikael 159 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
houk Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 596 Age : 47 Namn : Håkan Från : Brodalen/Kungshamn,Smögen Kör : Passat 1.8T -03 BMW 525 Turbo -95 Registration date : 11-02-18
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tis 25 sep 2012, 17:23 | |
| Ok, det e jag med på. Men bara för att klargöra helt hur det fungerar, spolarna drar dom mer ström ju fetare blandning som dom får tända, alltså om man överdriver och surar ner dom så drar dom riktigt mycket ström? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tis 25 sep 2012, 19:46 | |
| | |
|
| |
Åsa-Johan Skogenracing Small
Antal inlägg : 1 Age : 45 Namn : Johan Nilsson Från : Skåne Kör : Folkrace Volvo Registration date : 12-09-27
| Rubrik: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tor 27 sep 2012, 23:50 | |
| Hej. Jag är ny här, mycket intressant läsning här. Har läst mycket i denna tråden. Dock har jag lite frågor, ber om ursäkt om det har svarats på tidigare.. Jag har för avsikt att prova ett MS på ett par av mina folkracebilar (Bil nummer 1. 4-cyl volvo 230 sugmotor med 4st separata spjäll) tänkte på denna att använda befintlig tändning och bara köra bränslet med MS och styra bara med TPS och varvtal i något som kallas alpha-n. Är detta möjligt med MS1 2.2 eller man ska välja den som heter MS1 3.0 ? Har jag fattat det rätt att om man tar varvtalssignalen från befintlig tändning så behövs ingen triggersignal svänghjulsgivare eller dylikt? Bil nummer 2: (Volvo 240 med 960 3l sexa även här var tanken att köra med separata spjäll) Här sitter en tändspole per cylinder Vilket ms ska man välja om man vill styra även tändningen på denna motor? (sitter redan vevaxelgivare mot svänghjulet och 60-2 tror jag att det kallas på org svänghjul. Går detta med ms1 2.0 el ms1 3.0 Priset har stor betydelse så jag tänkte köpa byggsatser. Tackar på förhand | |
|
| |
Antal inlägg : 596 Age : 47 Namn : Håkan Från : Brodalen/Kungshamn,Smögen Kör : Passat 1.8T -03 BMW 525 Turbo -95 Registration date : 11-02-18
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 30 sep 2012, 11:30 | |
| Hej! jag har problem med att få Mega Log Viewer att visa i lambda eller ens AFR. Det verkar som om den bara läser in volten från signalen, jag har provat dom innställningarna jag kan komma på. Det fungerde förra året på Volvon jag körde med. Nån som har nåt tips? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 30 sep 2012, 11:38 | |
| Calculated fields - wideband 02-lambda - den sond du har
åsa-johan:
1. Har aldrig fått det bra med TPS alpha-n men har nog säkert gjort något fel. Du kan ta signal från tändspolen men då tappar du möljigheten att kontrollera tändningen.
2. MS1 3.0 funkar för det | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 30 sep 2012, 11:41 | |
| Har provat alla i Calculated fields men den visar samma vad jag än väljer tyvärr. | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 30 sep 2012, 16:40 | |
| Och sen har du valt lambda i rullistan för vad som ska visas? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 30 sep 2012, 18:59 | |
| Ha ha! jag tycte jag hade kollat hur mycket som helst, men jag hade på O2 Nu funkar det fint, tack så mycket Mikael | |
|
| |
Schimpy Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 585 Age : 35 Namn : Johan Från : Norrköping Kör : Bmw 320 Registration date : 07-12-09
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 30 sep 2012, 20:00 | |
| Hejsan! har en liten simpel fråga bara, kom nyss hem från garaget och sitter här o skulle beställa vakumslagnar till bilen, glömde dock bort o mäta rörstumpen på MS boxen till map sensorn, nån som vet tjockleken på den? Mvh Johan | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 30 sep 2012, 20:04 | |
| | |
|
| |
Schimpy Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 585 Age : 35 Namn : Johan Från : Norrköping Kör : Bmw 320 Registration date : 07-12-09
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 30 sep 2012, 20:06 | |
| Misstänkte 4mm men blev lite osäker, Tackar Mikael för snabbt svar! | |
|
| |
Fredrikhenriksson Skogenracing Small
Antal inlägg : 22 Age : 35 Namn : Fredrik Henriksson Från : Surahammar Kör : sierra turbo Registration date : 12-01-03
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 01 okt 2012, 20:36 | |
| Hallå ! gör ett sista försök att mappa min införskaffade sierra turbo, ms1v3 med tfi tändning, när jag är ute och försöker mappa den så kommer jag upp i 0,7 i ladd innan den börjar gå kasst, men när jag kollar engienmap på megatune så är jag uppe i ca 300kpa och inne på de röda fältet? har prova höjt soppa och prova sänkt soppan men den går inge bra ändå.. har detta nå med allt att göra? kan mappsensorn vara trasig lr nå? ska göra ett försök att bifoga min bränslemapp också, tacksam för svar ! / Fredda | |
|
| |
Antal inlägg : 22 Age : 35 Namn : Fredrik Henriksson Från : Surahammar Kör : sierra turbo Registration date : 12-01-03
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 01 okt 2012, 20:37 | |
| | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 01 okt 2012, 20:38 | |
| [img] [/img] | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 01 okt 2012, 20:40 | |
| Hallå ! gör ett sista försök att mappa min införskaffade sierra turbo, ms1v3 med tfi tändning, när jag är ute och försöker mappa den så kommer jag upp i 0,7 i ladd innan den börjar gå kasst, men när jag kollar engienmap på megatune så är jag uppe i ca 300kpa och inne på de röda fältet? har prova höjt soppa och prova sänkt soppan men den går inge bra ändå.. har detta nå med allt att göra? kan mappsensorn vara trasig lr nå? ska göra ett försök att bifoga min bränslemapp också, tacksam för svar ! / Fredda | |
|
| |
Lazer94 Skogenracing Small
Antal inlägg : 13 Namn : Pontus Från : Sverige Kör : 740 16V Turbo Registration date : 09-01-09
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 01 okt 2012, 20:53 | |
| | |
|
| |
Joel Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 533 Age : 35 Namn : Joel Från : Norrhult, Småland Kör : Golf GTI 16v -89, Ford Sierra -88 Registration date : 10-03-06
| |
| |
Antal inlägg : 533 Age : 35 Namn : Joel Från : Norrhult, Småland Kör : Golf GTI 16v -89, Ford Sierra -88 Registration date : 10-03-06
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 01 okt 2012, 21:11 | |
| - Fredrikhenriksson skrev:
- Hallå ! gör ett sista försök att mappa min införskaffade sierra turbo, ms1v3 med tfi tändning, när jag är ute och försöker mappa den så kommer jag upp i 0,7 i ladd innan den börjar gå kasst, men när jag kollar engienmap på megatune så är jag uppe i ca 300kpa och inne på de röda fältet? har prova höjt soppa och prova sänkt soppan men den går inge bra ändå.. har detta nå med allt att göra? kan mappsensorn vara trasig lr nå? ska göra ett försök att bifoga min bränslemapp också, tacksam för svar ! / Fredda
Varför står det 417 kPA? Har den en 400 kPa mapsensor ens? | |
|
| |
Antal inlägg : 13 Namn : Pontus Från : Sverige Kör : 740 16V Turbo Registration date : 09-01-09
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 01 okt 2012, 21:23 | |
| - Joel skrev:
- Lazer94 skrev:
- Tja, har införskaffat mig ett MS1 V3 med extrakoden för tändning nu, ska vara byggt för VR givare och allt är kopplat enligt kopplingsschemat som följde med, men får ett skumt fel i tuner studio, när man valt att man ska använda ett multi tandhjul i inställningrna så börjar boxen stänga av och på bränslepumps relät hela tiden och säga att det är config error, men om man ställer den inställningen på off istället så varnar den inget och relät går som vanligt men lär ju ha den aktiverad så att det blir rätt med triggern, så om någon vet vad de kan vara för fel så är jag tacksam för hjälp Postar några bilder oxå på felkod och trigger inställningar.
Varför har du Spark output B? Sen ska det vara 60 tänder inte 58 sen står det -2. Därav 60-2. Spark output B lärde väll ska stå där eftersom att boxen är utrustad med ett extra tändstef förr att det ska gå att köra wasted fire, och guiden på denna länk: m-speed.se/Dokument/Mappning_MT_2.25beta.pdf så står det att man ska ange 58 tänder om man använder 60-2 trigger | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 01 okt 2012, 21:39 | |
| - Lazer94 skrev:
- Joel skrev:
- Lazer94 skrev:
- Tja, har införskaffat mig ett MS1 V3 med extrakoden för tändning nu, ska vara byggt för VR givare och allt är kopplat enligt kopplingsschemat som följde med, men får ett skumt fel i tuner studio, när man valt att man ska använda ett multi tandhjul i inställningrna så börjar boxen stänga av och på bränslepumps relät hela tiden och säga att det är config error, men om man ställer den inställningen på off istället så varnar den inget och relät går som vanligt men lär ju ha den aktiverad så att det blir rätt med triggern, så om någon vet vad de kan vara för fel så är jag tacksam för hjälp Postar några bilder oxå på felkod och trigger inställningar.
Varför har du Spark output B? Sen ska det vara 60 tänder inte 58 sen står det -2. Därav 60-2. Spark output B lärde väll ska stå där eftersom att boxen är utrustad med ett extra tändstef förr att det ska gå att köra wasted fire, och guiden på denna länk: m-speed.se/Dokument/Mappning_MT_2.25beta.pdf så står det att man ska ange 58 tänder om man använder 60-2 trigger 1. Säg vad du har för saker innan du frågar så är det lättare att hjälpa dig. 2. "Trigger Wheel Teeth (No_Teeth): is the nominal (include missing) teeth for wheel decoding. (0=no wheel decoding)." Kollar du bilden så har dom ju själva skrivit in 60 på sidan 21. Här har du från manualen http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_Extra_Basic_Configuration_Manual.htm#wastedsetts | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 01 okt 2012, 22:13 | |
| - Joel skrev:
- Lazer94 skrev:
- Joel skrev:
- Lazer94 skrev:
Varför har du Spark output B? Sen ska det vara 60 tänder inte 58 sen står det -2. Därav 60-2. Spark output B lärde väll ska stå där eftersom att boxen är utrustad med ett extra tändstef förr att det ska gå att köra wasted fire, och guiden på denna länk: m-speed.se/Dokument/Mappning_MT_2.25beta.pdf så står det att man ska ange 58 tänder om man använder 60-2 trigger 1. Säg vad du har för saker innan du frågar så är det lättare att hjälpa dig.
2. "Trigger Wheel Teeth (No_Teeth): is the nominal (include missing) teeth for wheel decoding. (0=no wheel decoding)." Kollar du bilden så har dom ju själva skrivit in 60 på sidan 21.
Här har du från manualen http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_Extra_Basic_Configuration_Manual.htm#wastedsetts
Är iallafall en 16v volvo maskin med Vr givare på originalplats på svänghjulet, Kör med ett MS1 V3 med extrakod för tändning, inlött ett extra tändsteg för att köra wasted spark, launch och strömbrytare för mapp byte är det som är inlött i det Något mer du behöver veta? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc ons 03 okt 2012, 16:44 | |
| Tja, håller på att bli knäpp på mitt Megasquirt 1 V3 nu, har provat allt tycker jag för att få varvtalssignal från vr givaren på svänghjulet, bilen det gäller är en 740 turbo med 60-2 trigger på originalplats på svänghjulet, har justerat pottarna på kretskortet utan framgång, polvänt givaren, kontrollerat alla inställningar i Tunerstudio, bytt kabeln till givaren in i boxen, kollat eventuella avbrott till den men allt verkar vara som det ska, givaren vet jag funkar för bilen startar och går bra när den kopplas till original styrsystem Så någon som kan ha några förslag på vad man ska kolla eller göra för att få det att funka? Boxen är: Ms1 V3 med extrakoden 029y4 Lött för VR 2 tändsteg för att köra wasted spark på en 4cyl motor Dubbla mappar Launch controll Tacksam för svar. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tor 04 okt 2012, 06:52 | |
| - Citat :
- Tja, håller på att bli knäpp på mitt Megasquirt 1 V3 nu, har provat allt tycker jag för att få varvtalssignal från vr givaren på svänghjulet, bilen det gäller är en 740 turbo med 60-2 trigger på originalplats på svänghjulet, har justerat pottarna på kretskortet utan framgång, polvänt givaren, kontrollerat alla inställningar i Tunerstudio, bytt kabeln till givaren in i boxen, kollat eventuella avbrott till den men allt verkar vara som det ska, givaren vet jag funkar för bilen startar och går bra när den kopplas till original styrsystem Så någon som kan ha några förslag på vad man ska kolla eller göra för att få det att funka?
Boxen är: Ms1 V3 med extrakoden 029y4 Lött för VR 2 tändsteg för att köra wasted spark på en 4cyl motor Dubbla mappar Launch controll
Tacksam för svar. på sista bilden du la in, du lär kanske fylla i trigger posision a & b ? annars vet ju inte boxen vart den är i "varvet" | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc ons 10 okt 2012, 07:10 | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc ons 10 okt 2012, 21:00 | |
| Du har ställt in mapsensor fel, du måste välja rätt sensor i tunerstudio/megatune (ska stå på 100kpa när när bilen är avstängd då är det rätt) | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc | |
| |
|
| |
| Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc | |
|