| Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc | |
|
+155Anna_B Jim_H stenemo joeek emiliutti SSR-Hans Biiren Ekson J.Andersson Rake JTPerformance Wombat akerlof_ Anton_N97 Wollinger Oggster nameless90 Matte_s Mike_Litoris plåtis konstapelkazk krille_CoX mister_tuned Redbullen Robinson lewwan Sten naddut stuff Painlake Racing Blue baby Cowhill racing racepeter musse Knasen Mackan900 hessu75 Casy86 anton s marntell asjohem driftz28 drzero Backbone danteho SalkerF Denniz Siljaspeedshop Festerkatt Johansson Alexander92 pejo89 Dannexx rikard_vinkelslip@hotmail oskar.ax hardy4 021petterzzon Fjellström Röbba FilipD turbospool Holme solsken henke_92 dachevyman Lazer94 Åsa-Johan Budda Curious1 marcus.fl Forsberg Frolen rydan88 saypay Mrpete Grey JH Steve jakobgunnarsson bosse Limpdjur Eljest _Macce_ EvoAlex Fredrikhenriksson nuffe88 mrr WTB mantaturbo houk vurstingmk2 Joel Henrik Consul72 tompa_91 Awpelqvist NIKKELICIOUS Turboglöggen xstream Crisse e46turbo Fritte Haggen kizen Axxel_021 _tommy jol Fordpappa sjöblom! bonnalex 740_klasson eXter bjogum patric2001 Eriksson theymmot _energi_ Sköld persson121 bäckerracing Bagge_Turbo sierraboss Jonte _Glenne_ Wike Hedin_ Chris__ MantaMania ricze Schimpy xepez Peter_A Mantel Kverna Team HR dutten Palmqvist 190ecosworth Vr6 bumbi Jeppo mbfidde kjerre Roobin robsan Öbbe jockelw Anton _-gniraz-_ Henka_ w8stg8 fredda Lindskog TICSierra Mikael 159 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
Mantel Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 419 Namn : Jonas Från : Kungsgården Kör : Lupo, Corsa Kompressor Registration date : 08-02-24
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tis 12 jan 2010, 11:19 | |
| - Bagge_Turbo skrev:
- OK.. har ju en volvo 16v ståendes så kanske kan testa den, men det kanske e samma??
men du Micke har vell monterat ms på vanlige b230 förr?? kanske turbomotorena har andra modeller Provmät på TPS'en. Jag vet att om man kopplar fel där så brukar sprutet balla ur och starta om och ha sig. | |
|
| |
Antal inlägg : 419 Namn : Jonas Från : Kungsgården Kör : Lupo, Corsa Kompressor Registration date : 08-02-24
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tis 12 jan 2010, 11:23 | |
| Har ett problem jag med. Detta har hänt 2 gånger.
Man kommer och åker i lugnan ro på motorvägen, rätt som det är så dör bilen, men det går att hålla liv i den med jättelite gas. Jag ser på Lambdan att den får för lite soppa när man trycker ner gaspedalen. Håller man nere pedalen en längre tid, ca 3 sekunder så drar den iväg, men det finns inget mellanting. Antingen jättelite gas eller full. Efter man har startat om bilen 1 eller 2 gånger så går den precis som vanligt igen. Någon ide? | |
|
| |
Bagge_Turbo Skogenracing Large
Antal inlägg : 218 Age : 35 Namn : Bagge Från : SMÅLAND!! Kör : Volvo mest! Registration date : 07-03-22
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tis 12 jan 2010, 15:48 | |
| Jag tog 16v TPS och det är samma seriernummer på 8v och 16v. I helt stängt läge/klick läget så bryts kontakten med datorn och i fullt öppet läge lika så. Testade att skifta sladdar men gav inget resultat. Mätte på vref och gav 5 volt över klick läget och noll volt i absolut stängt länge. Signal kablen ligger på mellan 0.01 till 0.05 stängt och öppet läge. Det är inget inställnings fel i programet? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tis 12 jan 2010, 21:14 | |
| Måste ni ha så skumma problem Ang TPS så brukar det bara bli så att värdena blir åt fel hål eller den står på fullgas. Så fort den resettar brukar det vara fel på givaren eller fel givare. Jonas: Varför din bil gör så där har jag då ingen aning om, har aldrig stött på det. Har för det mesta inte stött på dina olika bekymmer du har föresten | |
|
| |
eXter Skogenracing Small
Antal inlägg : 1 Age : 34 Namn : John G Från : Åland Kör : Volvo 940/240 Registration date : 10-01-13
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc ons 13 jan 2010, 15:01 | |
| | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc ons 13 jan 2010, 16:59 | |
| Yes dom funkar, du behöver inget annat. Går att driva dom direkt om Ms:et är utbyggt för det | |
|
| |
Bagge_Turbo Skogenracing Large
Antal inlägg : 218 Age : 35 Namn : Bagge Från : SMÅLAND!! Kör : Volvo mest! Registration date : 07-03-22
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tor 14 jan 2010, 09:58 | |
| Tillbaka till TPS nu testade nog 4-5 olika,, från opel och olika från volvo,, alla var Bosch men olika modeller. Tänkte att Ford är ju bra skit så tog från min sierra,, o jajjamensan det funkar nytt fäste o det blev kanon! kanske e nått me Bosch`s Tps´er som inte lirar me MS | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tor 14 jan 2010, 12:01 | |
| Du hada antagligen en vanlig klick on/off TPS tidigare. Du måste ha en som fungerar som en potentiometer. Därför fungerade det med Fordens, dom brukar ha sådana. | |
|
| |
740_klasson Skogenracing Large
Antal inlägg : 112 Age : 31 Namn : Joakim Klasson Från : Tidaholm Kör : fortare än dig :P Registration date : 10-01-13
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc fre 15 jan 2010, 16:29 | |
| tja undra bara va det är för program ni mappar i | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc fre 15 jan 2010, 20:27 | |
| Megatune är det vanligaste men jag har börjat testa tunerstudio lite och det verkar lite stabilare | |
|
| |
bonnalex Skogenracing Small
Antal inlägg : 15 Age : 32 Namn : Alex Cedin Från : Tidahölm Kör : fÖlkrace Registration date : 10-01-15
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc lör 16 jan 2010, 10:50 | |
| ok rätt mig om jag har fel nu men när man mappar så tar och kopplar in en MS1 i bilen sedan kopplar man in datan och börjar mappa med megatune eller tunerstudio? sen undrar jag var man köper en MS1 och behövs det nån speciel sladd till att koppla in den i datan? | |
|
| |
Öbbe Skogencrew
Antal inlägg : 6142 Age : 42 Namn : Öberg Från : Gävle Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71 Registration date : 06-10-12
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc lör 16 jan 2010, 10:58 | |
| Ja man kopplar dator till MSet och är en seriel kabel om jag inte missminner mig men den kör vi genom en USB adapter till datorn för nya har inte seriel kontakt..
Länk på våran första sida till mofids annons på blocket.. | |
|
| |
mbfidde Skogenracing Small
Antal inlägg : 42 Age : 43 Namn : Fredrik Från : Markaryd Kör : 740tic-85,volvo 242L-75,mb 320te-93 Registration date : 09-03-23
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc lör 23 jan 2010, 23:12 | |
| har precis kommit in från en tur me slöförtin då jag skulle testa launchen lite: stannade vid kanten och launchade på small fint och byggde 1bars ladd ungefär, men när jag släppte gasen så ville bilen knappt gå typ 2cyl bara. bröt och sen slog på strömmen till ms:et och startade igen så gick den som vanligt. gick den ner i nåt nödläge och isåfall varför? har ju endast fuelcut aktiverat nu då ja kör med edis. | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc lör 23 jan 2010, 23:16 | |
| Kan vara nån bugg, har aldrig stött på det. Launch är faktiskt inget man ska leka med eftersom det är en detalj som sliter fint på grejerna. På en volvo t.ex är det inga bekymmer alls att göra några stakar krokiga. Använd den när den behövs
Senast ändrad av Mikael den lör 23 jan 2010, 23:28, ändrad totalt 1 gång | |
|
| |
mbfidde Skogenracing Small
Antal inlägg : 42 Age : 43 Namn : Fredrik Från : Markaryd Kör : 740tic-85,volvo 242L-75,mb 320te-93 Registration date : 09-03-23
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc lör 23 jan 2010, 23:23 | |
| har ju monterat h-profiler så dom får inte krokna, nä men de hade ju vart kul om de funka riktigt iallafall | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc lör 23 jan 2010, 23:30 | |
| Ska jag vara helt ärlig så stöter jag nästan aldrig på sånna här småbuggar och liknande vid mina installationer, varför ett system slutar funkar är svårt att säga. Kan vara nån störning någonstans för dig t.ex så tyvärr har jag inget bra svar | |
|
| |
sjöblom! Skogenracing Large
Antal inlägg : 251 Age : 33 Namn : philip sjöblom Från : Sandared Kör : Audi A6 2.7t, Opel omega 3000T, Beach buggy Registration date : 09-10-25
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tor 28 jan 2010, 19:46 | |
| Kikat runt lite här nu, är inte helt high på MS än så frågar här en gång..
Har en sierra 2.0 cl -89, alltså pintomotorn om jag förstått det hela rätt? Vad har jag för tändning i denhär? har jag TFI? Om jag beställer ett Ms2 V3.0, vad behöver jag ange då?
om jag inte har en tfi tändning så behöver jag ange att jag har fords hallgivare i fördelaren, något mer? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tor 28 jan 2010, 20:17 | |
| Jepp du har TFI. Har inte pysslat alls med MS2 än men är väl liknande som MS1 antar jag.
Om du inte vill åka med TFI så är det Fords Hallgivare som gäller, funkar mycket bra oavsett vilken du väljer! | |
|
| |
Antal inlägg : 251 Age : 33 Namn : philip sjöblom Från : Sandared Kör : Audi A6 2.7t, Opel omega 3000T, Beach buggy Registration date : 09-10-25
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tor 28 jan 2010, 20:18 | |
| Vad innebär "tfi" ? vad finns det för några för/nackdelar? Verkar ju lättare med Tfi! | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tor 28 jan 2010, 20:29 | |
| Står för Thick Film Ignition. Vad dom menar med vet jag inte riktigt. Funkar lite som en tändförstärkare då orginal tändmodul används. Klarar faktiskt rätt mycket ladd utan att misstända så verkar ge bra gnista. Går dock inte att ha sparkcut på TFI så vill man ha poff och smäll på varvstopp etc är TFI inte nått för dig | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tor 28 jan 2010, 20:41 | |
| - Mikael skrev:
- Står för Thick Film Ignition. Vad dom menar med vet jag inte riktigt. Funkar lite som en tändförstärkare då orginal tändmodul används. Klarar faktiskt rätt mycket ladd utan att misstända så verkar ge bra gnista.
Går dock inte att ha sparkcut på TFI så vill man ha poff och smäll på varvstopp etc är TFI inte nått för dig Tror jag kan klara mig utan det .. Tänkt beställa Ms2 V3 med map sensor som klarar mer ladd och även ett lödkitt.. Vad behöver jag ange vid en beställning? Att det är TFI tändning enbart, inget annat? Går inte ha sparkcut, fine. Får väll ha fuelcut, men går det att höja varvstoppet ändå? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tor 28 jan 2010, 20:54 | |
| Köper du via Mofid så berätta att du ska ha med TFI så ordnar han | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tor 28 jan 2010, 21:08 | |
| - Mikael skrev:
- Köper du via Mofid så berätta att du ska ha med TFI så ordnar han
Mofid? hemsida eller så? Vad kostar han ? Allt som underlättar är värt lite, inte alls insatt i det här känner jag | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tor 28 jan 2010, 21:33 | |
| - sjöblom! skrev:
- Mikael skrev:
- Köper du via Mofid så berätta att du ska ha med TFI så ordnar han
Mofid? hemsida eller så? Vad kostar han ?
Allt som underlättar är värt lite, inte alls insatt i det här känner jag Aha gissar att du tänkte beställa från diyautotune? Jag är lat av mig och känner inte att det är värt att krångla själv med att löda eller köpa från usa t.ex så handlar mina MS av Mofid i sthml. Mycket bra att göra, du berättar vad du önskar så får du hem en färdigbyggd box för vettig peng http://www.blocket.se/vi/21630506.htm | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc fre 29 jan 2010, 01:50 | |
| Mail skickat, får se vad han vill ha för mina krav på launch, varvtalsmätare, laddstyrning och större map sensor för EFI tändning | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc | |
| |
|
| |
| Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc | |
|