Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc

Gå ner 
+155
Anna_B
Jim_H
stenemo
joeek
emiliutti
SSR-Hans
Biiren
Ekson
J.Andersson
Rake
JTPerformance
Wombat
akerlof_
Anton_N97
Wollinger
Oggster
nameless90
Matte_s
Mike_Litoris
plåtis
konstapelkazk
krille_CoX
mister_tuned
Redbullen
Robinson
lewwan
Sten
naddut
stuff
Painlake Racing
Blue baby
Cowhill racing
racepeter
musse
Knasen
Mackan900
hessu75
Casy86
anton s
marntell
asjohem
driftz28
drzero
Backbone
danteho
SalkerF
Denniz
Siljaspeedshop
Festerkatt
Johansson
Alexander92
pejo89
Dannexx
rikard_vinkelslip@hotmail
oskar.ax
hardy4
021petterzzon
Fjellström
Röbba
FilipD
turbospool
Holme
solsken
henke_92
dachevyman
Lazer94
Åsa-Johan
Budda
Curious1
marcus.fl
Forsberg
Frolen
rydan88
saypay
Mrpete
Grey
JH
Steve
jakobgunnarsson
bosse
Limpdjur
Eljest
_Macce_
EvoAlex
Fredrikhenriksson
nuffe88
mrr
WTB
mantaturbo
houk
vurstingmk2
Joel
Henrik
Consul72
tompa_91
Awpelqvist
NIKKELICIOUS
Turboglöggen
xstream
Crisse
e46turbo
Fritte
Haggen
kizen
Axxel_021
_tommy
jol
Fordpappa
sjöblom!
bonnalex
740_klasson
eXter
bjogum
patric2001
Eriksson
theymmot
_energi_
Sköld
persson121
bäckerracing
Bagge_Turbo
sierraboss
Jonte
_Glenne_
Wike
Hedin_
Chris__
MantaMania
ricze
Schimpy
xepez
Peter_A
Mantel
Kverna
Team HR
dutten
Palmqvist
190ecosworth
Vr6
bumbi
Jeppo
mbfidde
kjerre
Roobin
robsan
Öbbe
jockelw
Anton
_-gniraz-_
Henka_
w8stg8
fredda
Lindskog
TICSierra
Mikael
159 posters
Gå till sida : Föregående  1 ... 6 ... 9, 10, 11 ... 27 ... 44  Nästa
FörfattareMeddelande
Peter_A
Skogenracing Small

Antal inlägg : 31
Namn : Peter
Från : Säter
Kör : Sierra
Registration date : 09-07-06

Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 10 Empty
InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 10 Icon_minitimemån 20 jul 2009, 11:35

tusen tack nu funkar det Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Schimpy
Skogenracing Supreme
Schimpy

Antal inlägg : 585
Namn : Johan
Från : Norrköping
Kör : Bmw 320
Registration date : 07-12-09

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 10 Icon_minitimetis 21 jul 2009, 23:43

Tänkte beställa MS till min sierra pinto, Har dock inte den blekaste aning om vilken modell eller vilka specifikationer jag ska välja vid beställningen, Men det blir väl iaf MS1 v3.0 som alla andra här har Wink mer än så av vad jag behöver vet jag inte hehe.
Behöver man mappsensor, några givare eller liknande?
Vilken återförsäljare för detta kan rekomenderas?

Är i alla fall en pinto 2.0 -87 turbokonverterad och siktar på 1.5 i ladd, ska även beställa 440cc spridare och walbro 255lh pump.
Tänkte köra med original insug till en början men det byggs väl ett nytt sen vart efter.
Tacksam för all hjälp jag kan få! Very Happy
_-gniraz-_
Skogenracing Elite
_-gniraz-_

Antal inlägg : 2200
Namn : Fredrik.Z
Från : Fröslunda
Kör : ""No Control" Sierran
Registration date : 06-10-31

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 10 Icon_minitimetis 21 jul 2009, 23:54

De du behöver veta är vad för tändning du ska köra med och hur mycket du tänkt att ladda resten är bara lull och fräna funktionen..

Ford's tfi tändning är abolut lättas de har du ju redan installerat och klart i bilen..

Orginal mappsenorn på ms'et (250kpa) kan man max ladda 1.5kg så ta gärna modellen större kostar bara 200:- extra eller något men trist att ha för liten om man vill över 1.5kg sen..

Tror allt finns i denna tråd så börja läsa lite från sida 1 din fråga har säkert redan varit uppe.. Smile

Här har nog dom flesta på skogenracing köpt sitt ms själv köpt 2st av han mycket bra kille.. http://www.blocket.se/stockholm/Megasquirt_V3_med_extra_koden_21630506.htm?ca=10&w=3

luft & vattentemgivare finns att köpa/beställa på tex mekonomen kostar runt 550:- för båda har ja för mig nummren på dom har garanterat varit uppe här förut kolla igenom tråden..
Schimpy
Skogenracing Supreme
Schimpy

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 10 Icon_minitimeons 22 jul 2009, 09:52

Ah okej tack för en utförlig förklaring, ska kontakta honom Very Happy

Kom o tänka på lite fler saker, dels såg jag att det finns som tillval till MS boxen "varvräknare" I min Sierra finns det ingen varvräknare men jag har köpt en separat, kan man då koppla den varvränaren direkt till MS'et om man väljer det tillbehöret eller hur fungerar det?

Hade också funderingar på att köra motorn på E85, men då kan man behöva lite större spridare än 440cc va? nån som vet typ hur stora?
Mikael
Skogencrew
Mikael

Antal inlägg : 15246
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 10 Icon_minitimeons 22 jul 2009, 10:17

Varvräknarutgång är för dom som har wastefire spolar t.ex, du har en spole så du kan koppla varvräknaren som vanligt. du behöver 30-40% större spridare för E85

PS: Står mycket nyttigt i tråden läs den från början

Har kompletterat med en guide för att skippa TFI och köra direkt på Hallgivaren på pinton, funkar mycket bra det också
http://www.skogenracing.com
Schimpy
Skogenracing Supreme
Schimpy

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 10 Icon_minitimetor 23 jul 2009, 21:06

Okej tack för det Smile Har tittat igenom det mesta nu o har fått svar på det mesta Very Happy

Sitter o letar spridare just nu, hittade dessa: http://www.bjprace.se/spridare/s630.htm
Vad tror ni kan dom va vettiga för mig?
Nåt speciellt man behöver tänka på när man köper spridare föresten? passa alla standard modeller lr finns det vissa bastarder? Razz
ricze
Skogenracing Extreme
ricze

Antal inlägg : 301
Namn : Rickard
Från : Sandviken
Kör : Försiktigt

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 10 Icon_minitimefre 24 jul 2009, 09:37

Tja!
Har ju en 325a med MS installerat och fungerande i men har fått ett litet problem..
Har börjat få lite dåligt samvete av alla avgaser man åker runt och släpper ut i den fina naturen, så jag monterade en katalysator. pig Men det räckte inte fick jag veta av en snäll farbror på Bilprovningen.. Nu skulle jag behöva ha igång reglering mot lambdavärde på lägre varv också. Har slagit på regleringen i megatune, men det funkar ju inte så bra. Verkar som man måste fylla i en tabell med AFR targets i volt.. Är det alltså signalen i volt som man vill ha från lambdasonden? Och isåfall hur många volt vill man ha från en vanlig lambdasond för att det ska bli 1,0 på Bilprovningens fina instrument?
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 10 Icon_minitimefre 24 jul 2009, 10:55

ricze skrev:
Tja!
Har ju en 325a med MS installerat och fungerande i men har fått ett litet problem..
Har börjat få lite dåligt samvete av alla avgaser man åker runt och släpper ut i den fina naturen, så jag monterade en katalysator. pig Men det räckte inte fick jag veta av en snäll farbror på Bilprovningen.. Nu skulle jag behöva ha igång reglering mot lambdavärde på lägre varv också. Har slagit på regleringen i megatune, men det funkar ju inte så bra. Verkar som man måste fylla i en tabell med AFR targets i volt.. Är det alltså signalen i volt som man vill ha från lambdasonden? Och isåfall hur många volt vill man ha från en vanlig lambdasond för att det ska bli 1,0 på Bilprovningens fina instrument?

Jo faktum är att det kan räcka om den är mappad så den ligger på lambda 1 vilket vi la ner en hel del tid på. Bilprovningens intstrument visar bara ett uträknat lambda värde, dom slår ihop dom övriga värdena. Har du besiktat med kat nu alltså? En katalysator ska värmas upp rejält innan den funkar hundra ut

Jag har inte studerat lambda styrning så mycket så du får grotta ner dig i manualen helt enkelt

Schimpy skrev:
Mikael skrev:

Har kompletterat med en guide för att skippa TFI och köra direkt på Hallgivaren på pinton, funkar mycket bra det också

Om man vill göra på det sättet ska man endå beställa en box anpassad för tfi tändning eller ska den vara helt standard?

Beställer du av Mofid så anger du att du vill ha Ford Hallgivare så får du rätt, ett drivsteg för att driva en tändspole räcker
ricze
Skogenracing Extreme
ricze

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 10 Icon_minitimelör 25 jul 2009, 00:53

Mikael skrev:

Jo faktum är att det kan räcka om den är mappad så den ligger på lambda 1 vilket vi la ner en hel del tid på. Bilprovningens intstrument visar bara ett uträknat lambda värde, dom slår ihop dom övriga värdena. Har du besiktat med kat nu alltså? En katalysator ska värmas upp rejält innan den funkar hundra ut

Jag har inte studerat lambda styrning så mycket så du får grotta ner dig i manualen helt enkelt

Japp, monterade en liten katalysator och åkte in. Jo jag vet att katalysatorn ska vara varm och det var den nog.. Värdena var precis OK på tomgång, men förhöjd tomgång drog lambdavärdet upp lite och HC blev 150. Det brukar ju kunna hjälpa att hälla i lite etanol, men när den inte reglerar på lambdavärdet så borde det bli ännu högre met etanol? Men det kanske räcker att mappa med etanol i tanken så det ser bra ut på vanliga lambdasonden då Smile Hade varit fint att haft en lika mätare som bilprovningen så man vet innan man åker dit och betalar ett par hundra..
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 10 Icon_minitimelör 25 jul 2009, 12:43

Bara ställa ner den på förhöjd tomgång, kom förbi mig nån dag så kan jag justera med lambdan över det området som dom besiktar på
ricze
Skogenracing Extreme
ricze

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 10 Icon_minitimemån 27 jul 2009, 01:06

Bussigt Smile
Tror jag ska höra efter med nån som har en liknande avgasmätare som bilprovningen först. Om man kan få stå där och justera en stund för en billig slant, då vet man ju om allt är OK innan man åker in och besiktar igen!
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 10 Icon_minitimemån 27 jul 2009, 09:31

Alla verkstäder har nog en sådan så bara åka in var som helst och låna/hyra
MantaMania
Skogenracing Small

Antal inlägg : 18
Namn : Staffan
Från : Bollnäs
Kör : Opel Manta A
Registration date : 09-08-03

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 10 Icon_minitimemån 03 aug 2009, 17:49

Hej på er !

Är den gammal uv från Bollnäs som skruvar med en Manta A.

Hittade hit när jag sökte info om Megasquirt, och här verkar det finnas kunskap på hyfsat nära håll.

Har bytt från Weber 48:or till separata spjällhus och ett sprut från Perfect Power PRS8 i vår. Har fått igång bilen och även varit ute och försökt mappa lite men blir inte klok på grejorna !
Har försökt att få support från PP men dom svarar sällan på mail och dom få mail man får är "go´da yxskaft !

Därför vill jag byta ut burken mot nåt som det går att få support på
och att kanske även få hjälp med mappning på nära håll.

Nu undrar jag vilken version av MS jag ska köpa, ev. extrafunktioner osv.
Motorn är en 2.4L CIH N/A, separata Jenvey spjällhus mm.
Bosch luft & vattentemp, 60-2 hjul med magnetisk givare från Volvo (Bosch?) Har även en MAP-sensor, men signalen verkar svag, kanske
det beror på vass kam+spjällen ?
Håller oxå på att färdigställa en bredbandslambda från JAW, den strular
just nu men hoppas få stil på den snart.

Skulle vara kul om någon ville ge mig lite goda råd om vad och var jag ska
köpa. Ska jag bygga själv (har lödkunskaper) eller köpa färdigbyggt ?

Som sagt, kom med förslag....

Mvh
Staffan
Öbbe
Skogencrew
Öbbe

Antal inlägg : 6142
Namn : Öberg
Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71
Registration date : 06-10-12

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 10 Icon_minitimemån 03 aug 2009, 18:38

Maila MofidGorgis@hotmail.com, han annonserade på blocket förr(slutat nu?) o vi alla här köpte MS1 v3 av honom, han kanske kan fixa fortfarande.. Vilka funktioner du ska ha för Mikael hjälpa dig med o löda själv lönar sig knappt nu när dollarn iaf är rätt hög.
http://www.SKOGENRACING.com
Schimpy
Skogenracing Supreme
Schimpy

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 10 Icon_minitimetis 04 aug 2009, 01:03

Fick mitt Ms här om dagen från Mofid. Tänkte bara höra med er andra som beställt av honom, fick ni med nån kabel mellan dator och ms boxen? jag fick iaf inga kablar med förutom den stora MS kontakten.
Öbbe
Skogencrew
Öbbe

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 10 Icon_minitimetis 04 aug 2009, 06:22

Nej vi har fixat kablar själva.. Vanlig serial kabel, fast USB adapter lär köpas om du inte har serial kontakt på datorn..
USB>Serial
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 10 Icon_minitimetis 04 aug 2009, 09:16

MantaMania skrev:
Hej på er !

Hittade hit när jag sökte info om Megasquirt, och här verkar det finnas kunskap på hyfsat nära håll.

Har bytt från Weber 48:or till separata spjällhus och ett sprut från Perfect Power PRS8 i vår. Har fått igång bilen och även varit ute och försökt mappa lite men blir inte klok på grejorna !
Har försökt att få support från PP men dom svarar sällan på mail och dom få mail man får är "go´da yxskaft !

Bosch luft & vattentemp, 60-2 hjul med magnetisk givare från Volvo (Bosch?) Har även en MAP-sensor, men signalen verkar svag, kanske

Mvh
Staffan

Ett MS1 3.0 duger bra åt dig. Med separata spjäll och vass kam funkar det inget vidare att mappa mot Mapsensor men spjällvinkel ska gå bra.
Har alltid köpt fördigt själv, du hittar lödkit och färdiga på http://www.diyautotune.com/ annars kan du köpa av Mofid här i sverige när han börjar sälja igen om nån vecka
Schimpy
Skogenracing Supreme
Schimpy

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 10 Icon_minitimetis 04 aug 2009, 11:19

xcOOb skrev:
Nej vi har fixat kablar själva.. Vanlig serial kabel, fast USB adapter lär köpas om du inte har serial kontakt på datorn..
USB>Serial

Okej tack, blev lite fundersam bara Smile
Chris__
Skogenracing Large

Antal inlägg : 129
Namn : Chris "p0pp3"
Från : Sundsvall
Kör : Bmw 525 e34 Bmw 325 e30 turbo
Registration date : 09-05-12

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 10 Icon_minitimetor 06 aug 2009, 15:09

Vart köper ni era ms?
går i tankarna på att köpa till min sierra pinto turbo några rekomendationer?

Mvh chris
Öbbe
Skogencrew
Öbbe

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 10 Icon_minitimetor 06 aug 2009, 15:53

Chris__ skrev:
Vart köper ni era ms?
går i tankarna på att köpa till min sierra pinto turbo några rekomendationer?

Mvh chris

om du för blicken några inlägg upp så finns de svar på din fråga... Dock har han semster nu.. annars finns de i usa också!
MantaMania
Skogenracing Small

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 10 Icon_minitimefre 07 aug 2009, 18:39

Mikael skrev:
MantaMania skrev:
Hej på er !

Mvh
Staffan

Ett MS1 3.0 duger bra åt dig. Med separata spjäll och vass kam funkar det inget vidare att mappa mot Mapsensor men spjällvinkel ska gå bra.
Har alltid köpt fördigt själv, du hittar lödkit och färdiga på http://www.diyautotune.com/ annars kan du köpa av Mofid här i sverige när han börjar sälja igen om nån vecka

Det låter fint !
Har skickat ett mail till Mofid, får se vad han föreslår.
Såg att han var på semester, är han bra på att svara på mail, eller måste jag ligga på ? Är rejält sugen på att få snurr på Mantan !

Mikael..Om jag nu köper ett MS av Mofid, kan du tänka dig att
ratta lite på det sen jag monterat det ? Jag vet inte om det blir nån
fart på bredbandslambdan från JAW....har du nån lös isf. ?

/Staffan
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 10 Icon_minitimefre 07 aug 2009, 18:50

Jorå visst kan jag hjälpa till med mappningm, har lös lambda så det är inga problem

Mofid är bra att göra med så han svarar garanterat när han kommer hem och ser mailet
MantaMania
Skogenracing Small

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 10 Icon_minitimetor 13 aug 2009, 22:41

Mikael skrev:
Jorå visst kan jag hjälpa till med mappningm, har lös lambda så det är inga problem

Mofid är bra att göra med så han svarar garanterat när han kommer hem och ser mailet

Då är burken beställd av Mofid !

Det blev en MS1 V3 med extra kod ! (tror jag det hette)

Hursomhelst......wasted spark, fläktstyrning, shiftlight, 2 mappar mm.
Laddade ner Megatune igår, det finns en del att ställa in där Razz

Mofid skulle skicka med en grundmapp, tror du/ni att han anpassar den
till "min" motor....eller är det en standardmap ?

Kanske nån här har en map som passar någorlunda till min gjutjärnsklump ?
Det kommer säkert dyka upp många frågor när det drar ihop sig, kan jag ta dom här eller ska jag starta en ny tråd ?

Tar en första fråga: hur ska com kabeln se ut , är det en "rak" kabel, 2-3--5
eller nåt annat ?

/Mantagubben
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 10 Icon_minitimefre 14 aug 2009, 06:43

Grundmappen är för en Gammal V8 om jag inte minns fel, den funkar säkert men behövs mappning

Serielkabel är en vanlig rak standard
Roobin
Skogenracing Extreme
Roobin

Antal inlägg : 376
Namn : Robin
Från : Åland Jomala
Kör : BMW E30 328 // M52B28
Registration date : 08-11-24

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 10 Icon_minitimetis 18 aug 2009, 02:17

Satt o funderade lite här på ms:et mitt o där står det Injections per engine cycle ska det vara 2 som det står på mitt eller ska jag ha 1 squirt ?
http://www.motorportalen.net
Sponsored content

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 10 Icon_minitime

Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc
Till överst på sidan 
Sida 10 av 44Gå till sida : Föregående  1 ... 6 ... 9, 10, 11 ... 27 ... 44  Nästa
 Liknande ämnen
-
» Golf 2 Går dåligt, Frågor i tråden.. Hjälp önskas!
» Dumma frågor om Megasquirt
» Megasquirt frågor om sparkpout settings
» Den stora bortförklaringstråden
» B: Isbils tråden!

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: