| Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc | |
|
+155Anna_B Jim_H stenemo joeek emiliutti SSR-Hans Biiren Ekson J.Andersson Rake JTPerformance Wombat akerlof_ Anton_N97 Wollinger Oggster nameless90 Matte_s Mike_Litoris plåtis konstapelkazk krille_CoX mister_tuned Redbullen Robinson lewwan Sten naddut stuff Painlake Racing Blue baby Cowhill racing racepeter musse Knasen Mackan900 hessu75 Casy86 anton s marntell asjohem driftz28 drzero Backbone danteho SalkerF Denniz Siljaspeedshop Festerkatt Johansson Alexander92 pejo89 Dannexx rikard_vinkelslip@hotmail oskar.ax hardy4 021petterzzon Fjellström Röbba FilipD turbospool Holme solsken henke_92 dachevyman Lazer94 Åsa-Johan Budda Curious1 marcus.fl Forsberg Frolen rydan88 saypay Mrpete Grey JH Steve jakobgunnarsson bosse Limpdjur Eljest _Macce_ EvoAlex Fredrikhenriksson nuffe88 mrr WTB mantaturbo houk vurstingmk2 Joel Henrik Consul72 tompa_91 Awpelqvist NIKKELICIOUS Turboglöggen xstream Crisse e46turbo Fritte Haggen kizen Axxel_021 _tommy jol Fordpappa sjöblom! bonnalex 740_klasson eXter bjogum patric2001 Eriksson theymmot _energi_ Sköld persson121 bäckerracing Bagge_Turbo sierraboss Jonte _Glenne_ Wike Hedin_ Chris__ MantaMania ricze Schimpy xepez Peter_A Mantel Kverna Team HR dutten Palmqvist 190ecosworth Vr6 bumbi Jeppo mbfidde kjerre Roobin robsan Öbbe jockelw Anton _-gniraz-_ Henka_ w8stg8 fredda Lindskog TICSierra Mikael 159 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tis 18 aug 2009, 06:52 | |
| Läs manualen så står det beskrivet, men kör på två som det står | |
|
| |
Schimpy Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 585 Age : 35 Namn : Johan Från : Norrköping Kör : Bmw 320 Registration date : 07-12-09
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc ons 19 aug 2009, 21:43 | |
| Tänkte börja riva lite i kabelhärvan så småningom för installation av ms i bilen.. Har tidigare sett en bild av en komplett kabelhärva modifierad för ms någonstans här på forumet (om det nu inte bara är jag som yrar) , har grovt letat igenom denna tråd och ett par andra men lyckas inte hitta någon. Har för mig att den var uppladdad av dig Mikael men om nån vet vart den är så länka gärna, skulle nog vara till stor hjälp | |
|
| |
MantaMania Skogenracing Small
Antal inlägg : 18 Age : 71 Namn : Staffan Från : Bollnäs Kör : Opel Manta A Registration date : 09-08-03
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tor 20 aug 2009, 12:50 | |
| - MantaMania skrev:
- Mikael skrev:
- Jorå visst kan jag hjälpa till med mappningm, har lös lambda så det är inga problem
Mofid är bra att göra med så han svarar garanterat när han kommer hem och ser mailet Då är burken beställd av Mofid !
Det blev en MS1 V3 med extra kod ! (tror jag det hette)
Hursomhelst......wasted spark, fläktstyrning, shiftlight, 2 mappar mm. Laddade ner Megatune igår, det finns en del att ställa in där
Mofid skulle skicka med en grundmapp, tror du/ni att han anpassar den till "min" motor....eller är det en standardmap ?
Kanske nån här har en map som passar någorlunda till min gjutjärnsklump ? Det kommer säkert dyka upp många frågor när det drar ihop sig, kan jag ta dom här eller ska jag starta en ny tråd ?
Tar en första fråga: hur ska com kabeln se ut , är det en "rak" kabel, 2-3--5 eller nåt annat ?
/Mantagubben Var och hämtade MS:et på posten igår, han är snabb Mofid ! Det skulle sitta fint med en liten instruktion hur jag installerar på bästa/säkraste sätt för att undvika störningar mm. Tänker ha en kopplingslåda mellan MS:et och yttre komponenter, ska jag köra med 2 separata skärmade kablar mellan DB37 och lådan (en för ingångar-en för utgångar) eller kan alla ledare gå i samma kabel ? Vilken area (mm2) på ledarna, räcker 0.75 mm2 ? Läste nånstans att alla jordar skulle dras separat till motorn, måste väl var lika bra att jorda i chassit eller batteri (-) ? Ni ser....många frågor och fler kommer säkert senare Mvh Staffan | |
|
| |
Hedin_ Skogenracing Elite
Antal inlägg : 1976 Age : 34 Namn : Tobbe Från : Gävle Kör : Audi A4 1.8T Registration date : 08-12-15
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tis 25 aug 2009, 14:53 | |
| Tjena! Behöver hjälp med inkopplingen av ms! Här är en bild på min spjällhus givare. Det är en jord(Svart), en signal(Röd/vit) men dem andra oranga vet jag inte. Ena kabel går till bränsle boxen och den andra verkar gå till tändboxen. Hur ska jag koppla in dem i ms? Kollade på mallen som är upplagd o då var det bara 3 kablar. MVH | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tis 25 aug 2009, 20:17 | |
| Räcker att koppla in en utav dom, dock tycker jag inte färgerna stämmer, eller funktionerna i alla fall. Finns olika typer av TPS så inte säkert. Så här är det på Cosworth och 2.9 | |
|
| |
Antal inlägg : 1976 Age : 34 Namn : Tobbe Från : Gävle Kör : Audi A4 1.8T Registration date : 08-12-15
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tis 25 aug 2009, 20:26 | |
| Ja då var det löst Tack, ja sant med färg valet men får ta reda på mer när det gäller färgerna Tack för snabba svar. Är ju helt nybörjare på det här | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tis 25 aug 2009, 22:26 | |
| Kanske en liten dum fråga men vad är Stepper IAC. Vad ska den sitta och vart kan man få tag i en sån? Fick inte med nån när jag köpte MS
MVH | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tis 25 aug 2009, 22:28 | |
| tomgångsmotor, inte direkt nödvändigt | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tis 25 aug 2009, 22:29 | |
| Ok använder du en sån på caprin?
Så jag alltså strunta i den om jag vill. | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tis 25 aug 2009, 22:48 | |
| | |
|
| |
190ecosworth Skogenracing Small
Antal inlägg : 19 Age : 47 Namn : Wils F Höglund Från : Järbo Kör : Mercedes 190E 2,3-16 1985,Ford 17m rs2000 -70 med rover v8, Cheva S10 pickup -95 Jobbet, Passat 1,8T variant 2002 Familjebilen Registration date : 09-05-22
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc lör 29 aug 2009, 08:45 | |
| - Toxxe skrev:
- Tjena! Behöver hjälp med inkopplingen av ms!
Här är en bild på min spjällhus givare. Det är en jord(Svart), en signal(Röd/vit) men dem andra oranga vet jag inte. Ena kabel går till bränsle boxen och den andra verkar gå till tändboxen. Hur ska jag koppla in dem i ms?
Kollade på mallen som är upplagd o då var det bara 3 kablar. MVH
Öööö tycker inte att det där ser ut som en steglös TPS utan en av och på typ.. Dom brukar inte funka med ms.. | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc lör 29 aug 2009, 09:44 | |
| Finns dom som ser ut så som är vanliga steglösa också. Men kommer den från en BMW så funkar den inte | |
|
| |
190ecosworth Skogenracing Small
Antal inlägg : 19 Age : 47 Namn : Wils F Höglund Från : Järbo Kör : Mercedes 190E 2,3-16 1985,Ford 17m rs2000 -70 med rover v8, Cheva S10 pickup -95 Jobbet, Passat 1,8T variant 2002 Familjebilen Registration date : 09-05-22
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc lör 29 aug 2009, 11:18 | |
| Okey!! Jag jobbar på skrot och har kollat massor med bilmodeller och har aldrig stött på någon steglös som ser ut så bara!! | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc lör 29 aug 2009, 14:36 | |
| Äh jag har köpt en TPS från turbobanditen som passar på MS. Så slut diskuterat | |
|
| |
Antal inlägg : 585 Age : 35 Namn : Johan Från : Norrköping Kör : Bmw 320 Registration date : 07-12-09
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 31 aug 2009, 20:33 | |
| En fundering bara, satt o spanade lite på elschemat till ms. Står ju där vart man kopplar in lambdasonden, måsta jag alltså montera en lamba då på bilen eller fungerar det utan? om inte vilken typ av lambda ska jag då ha? | |
|
| |
Öbbe Skogencrew
Antal inlägg : 6142 Age : 42 Namn : Öberg Från : Gävle Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71 Registration date : 06-10-12
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 31 aug 2009, 21:13 | |
| funkar utan lambda.. Mappar med bredbandare sen. Alternativt har man en bredbandare sitter där jämt.. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 31 aug 2009, 21:25 | |
| Ah okej men då måste jag ju ha en lamba hur som helst, vart kan man få tag i en sån då till skapligt pris? | |
|
| |
Öbbe Skogencrew
Antal inlägg : 6142 Age : 42 Namn : Öberg Från : Gävle Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71 Registration date : 06-10-12
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 31 aug 2009, 21:28 | |
| Pm:a micke o hör om pris för mappning så slipper du köpa bredbandare! | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 31 aug 2009, 21:32 | |
| www.HQtec.se säljer lc1 som du kan koppla direkt mot MS, ställ bara in bredbandslambda under exhaust gas settings och under configuratorn - car1- settings - lambda_sensor | |
|
| |
Wike Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 664 Age : 33 Namn : Wike Från : Gävle Kör : Kanske inte som alla andra? Registration date : 08-07-02
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 31 aug 2009, 21:37 | |
| Måste man ha original styrbox om man kör MS? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 31 aug 2009, 21:40 | |
| | |
|
| |
Wike Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 664 Age : 33 Namn : Wike Från : Gävle Kör : Kanske inte som alla andra? Registration date : 08-07-02
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 31 aug 2009, 21:42 | |
| Okej.. Tackar för svar så fort | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 31 aug 2009, 21:43 | |
| - Mikael skrev:
- www.HQtec.se säljer lc1 som du kan koppla direkt mot MS, ställ bara in bredbandslambda under exhaust gas settings och under configuratorn - car1- settings - lambda_sensor
Så detta är alltså ett måste för att ens kunna mappa bilen eller? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 31 aug 2009, 21:48 | |
| Klart det går att mappa endå men risken att det går åt fanders är mycket stor. Man måste ha bra med erfarenhet över hur ett insprut funkar och bra känsle för vad som måste göras | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 31 aug 2009, 21:51 | |
| | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc | |
| |
|
| |
| Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc | |
|