| Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc | |
|
+155Anna_B Jim_H stenemo joeek emiliutti SSR-Hans Biiren Ekson J.Andersson Rake JTPerformance Wombat akerlof_ Anton_N97 Wollinger Oggster nameless90 Matte_s Mike_Litoris plåtis konstapelkazk krille_CoX mister_tuned Redbullen Robinson lewwan Sten naddut stuff Painlake Racing Blue baby Cowhill racing racepeter musse Knasen Mackan900 hessu75 Casy86 anton s marntell asjohem driftz28 drzero Backbone danteho SalkerF Denniz Siljaspeedshop Festerkatt Johansson Alexander92 pejo89 Dannexx rikard_vinkelslip@hotmail oskar.ax hardy4 021petterzzon Fjellström Röbba FilipD turbospool Holme solsken henke_92 dachevyman Lazer94 Åsa-Johan Budda Curious1 marcus.fl Forsberg Frolen rydan88 saypay Mrpete Grey JH Steve jakobgunnarsson bosse Limpdjur Eljest _Macce_ EvoAlex Fredrikhenriksson nuffe88 mrr WTB mantaturbo houk vurstingmk2 Joel Henrik Consul72 tompa_91 Awpelqvist NIKKELICIOUS Turboglöggen xstream Crisse e46turbo Fritte Haggen kizen Axxel_021 _tommy jol Fordpappa sjöblom! bonnalex 740_klasson eXter bjogum patric2001 Eriksson theymmot _energi_ Sköld persson121 bäckerracing Bagge_Turbo sierraboss Jonte _Glenne_ Wike Hedin_ Chris__ MantaMania ricze Schimpy xepez Peter_A Mantel Kverna Team HR dutten Palmqvist 190ecosworth Vr6 bumbi Jeppo mbfidde kjerre Roobin robsan Öbbe jockelw Anton _-gniraz-_ Henka_ w8stg8 fredda Lindskog TICSierra Mikael 159 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc lör 20 jun 2009, 23:51 | |
| dra av 2 eller 3 på req fuel få se om det blir skillnad från det värdet det var i mappen | |
|
| |
Team HR Skogenracing Small
Antal inlägg : 46 Age : 32 Namn : Team HR Från : Billeberga Kör : Bmw 320ik Turbo + MS Registration date : 09-06-11
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 21 jun 2009, 00:25 | |
| - Mikael skrev:
- dra av 2 eller 3 på req fuel få se om det blir skillnad från det värdet det var i mappen
Ok ska prova det. | |
|
| |
Antal inlägg : 46 Age : 32 Namn : Team HR Från : Billeberga Kör : Bmw 320ik Turbo + MS Registration date : 09-06-11
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 21 jun 2009, 16:22 | |
| Tackar ännu en gång MIKAEL. Fick igång bilen idag Dock så ville den inte alls när jag drog av på req fuel däremot om jag ökade den till 6.0 så ville den men gick väldigt dåligt, men nu när den står på 8.0 så startar den hyfsat lätt och vandrar lite på tomgång, Lambdan är 13.6-14.0 vid 900-1000varv. Är det fel att öka så mycket där? Ska kanske ändra i VE-tabellen istället? Mvh Micke | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 21 jun 2009, 17:04 | |
| Det är ingen fara, det som kan bli är att den kommer gå fett snålt när du gasar. Jag brukar försöka kolla det när jag kör och ändra req fuel tills den går skapligt där sen ändra i tabellen på låga varv tills den går skapligt där också. du får helt enkelt kolla vad som händer när du kör | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 21 jun 2009, 17:10 | |
| okk, ja blir väl testa lite i veckan nu som kommer. så ser man vad som händer. | |
|
| |
Roobin Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 376 Age : 34 Namn : Robin Från : Åland Jomala Kör : BMW E30 328 // M52B28 Registration date : 08-11-24
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc ons 24 jun 2009, 23:42 | |
| ska börja lite med tåfes bil nu igen , vi ha ställt in allt rätt ''tror'' vi
Det är så att när bilen är kall så får man sitta o pumpgasa o starta omd en om o om igen som den sku få för lite bränsle :S det vi måste göra är att höjja ve tabellen fullt ut , sen när bilen börjar bli varm så kan man börja sänka tabellen o då går bilen perfekt.
Det gäller en M20B25 Bmw med msd tändning osv.
Vad har vi för fel :S | |
|
| |
Mantel Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 419 Namn : Jonas Från : Kungsgården Kör : Lupo, Corsa Kompressor Registration date : 08-02-24
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tor 25 jun 2009, 00:31 | |
| - Roobin skrev:
- ska börja lite med tåfes bil nu igen , vi ha ställt in allt rätt ''tror'' vi
Det är så att när bilen är kall så får man sitta o pumpgasa o starta omd en om o om igen som den sku få för lite bränsle :S det vi måste göra är att höjja ve tabellen fullt ut , sen när bilen börjar bli varm så kan man börja sänka tabellen o då går bilen perfekt.
Det gäller en M20B25 Bmw med msd tändning osv.
Vad har vi för fel :S Jag är nybörjare på detta. Men ta och fippla lite i Settings -> Warmup Enrichment. Där kan man väll feta på till den når hygglig temperatur. | |
|
| |
Öbbe Skogencrew
Antal inlägg : 6142 Age : 42 Namn : Öberg Från : Gävle Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71 Registration date : 06-10-12
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tor 25 jun 2009, 11:42 | |
| är lika på min bmw och man lär ställa in kallstarten och de är inte helt enkelt har vi märkt, ska testa sätta dit tomgångs motor på min men nu är ju de en helt annan spis så går säkert o få till på din.. | |
|
| |
Antal inlägg : 376 Age : 34 Namn : Robin Från : Åland Jomala Kör : BMW E30 328 // M52B28 Registration date : 08-11-24
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tor 25 jun 2009, 12:28 | |
| janå det är ju så lustigt för att på min e30 327 turbo med ms så startar den skit bra äcven i minus utan att ha rört kallstart funktioner men på tåfes som står i varmgarage tootal vägrar men ska testa med kallstart funktionen . något mer man bör tänka på ? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tor 25 jun 2009, 12:32 | |
| Ja du måste mappa den först, ändra req fuel tills det startar, låt den bli varm ändra req fuel igen och och ut och mappa, sen nästa gång fixar ni kallstarten | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tor 25 jun 2009, 13:09 | |
| - Mikael skrev:
- Ja du måste mappa den först, ändra req fuel tills det startar, låt den bli varm ändra req fuel igen och och ut och mappa, sen nästa gång fixar ni kallstarten
ok tack för svar =) | |
|
| |
Peter_A Skogenracing Small
Antal inlägg : 31 Age : 35 Namn : Peter Från : Säter Kör : Sierra Registration date : 09-07-06
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 06 jul 2009, 08:19 | |
| tjaa. har lite problem med kallstarten på min pinto turbo med ms1 v3. den rycker och grejar och dessutom "rullar" den väldigt mkt på tomgång när den är kall. den gör det visseligen när den är varm också men inte lika mkt. Sen har jag lite problem med låglasten. den vill gärna rycka där också. nån som har nå tips och förslag hur jag skall göra? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 06 jul 2009, 11:11 | |
| Tja du ändrar kallstarts värdena när den är kall tills den går bättre (warmup wizard) Gör den för snålt eller för fett blir den lite ryckig på låglasten, du får testa tills du hittar rätt | |
|
| |
Antal inlägg : 31 Age : 35 Namn : Peter Från : Säter Kör : Sierra Registration date : 09-07-06
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 06 jul 2009, 12:49 | |
| Okej tack är kallstarts värderna med även när bilen är varm så den kan gå ryckigt på låglasten då också? På warmup wizard är det högre värde = mer bränsle och lägre värde = mindre bränsle ? så jag är rätt ute | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 06 jul 2009, 15:48 | |
| nä dom är bara med på d0m grader dom är angivna på, tror den släpper varmup funktion runt 70grader.
högre värde = mer bränsle
du får prova mappa lite och försöka få bort ryckigheten | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 06 jul 2009, 19:15 | |
| Okej tackar du har inge värden som du kör/kört i bil som jag kan kika på som jag kan titta på ? och ev utgå ifrån | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 06 jul 2009, 19:17 | |
| Menar du en mapp så har jag flera ligger, finns länk på första sidan. Kallstarten är inviduell för varje motor så du får ändra tills du har bra lambda och motorn funkar när den är kall | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tis 07 jul 2009, 10:26 | |
| Okej jag tänkte på kallstarten, får ut och mappa lite till då | |
|
| |
xepez Skogenracing Large
Antal inlägg : 295 Age : 34 Namn : Oscar Från : skåne , billesholm Kör : Sierra Turbo 2,9 Registration date : 07-12-14
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 12 jul 2009, 19:23 | |
| hur kopplar ja in ignition module? direkt på spolen eller till min tänd förstärkare? plus minus?? och ska kablarna gå ihop med varnadra till spridarna? som de visar på bilden?
gäller en sierra med dohc motorn | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 12 jul 2009, 19:52 | |
| du behöver ingen tändmodul då MS klarar av att driva tändspolen direkt. Glöm inte att ställa in dwell controll bara i megatune. Använder du orginal elhärva så ser det ut som på schemat ungefär | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 13 jul 2009, 13:00 | |
| Hur fungerar varvstopp i ms1 v3 ? Passar på och frågar om nån har nån tändmapp som vill dela med sig till en pinto turbo med ms1 v3? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 13 jul 2009, 15:32 | |
| som vanligt, bara skriva in när du vill ha varvstopp och vilken typ av varvstopp (Fuelcut/sparkcut) | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tis 14 jul 2009, 08:14 | |
| okej tack för svar | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc lör 18 jul 2009, 20:43 | |
| Tja! har problem med pinto turbon har ingen varvstopp på den nån som vet hur jag kan få till ett varvstopp i mset? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc lör 18 jul 2009, 20:54 | |
| Kör du TFI så ställer du in fuelcut som revlimiter under More settings -> rev limiter type Sen ställer du bara in varvtalet under More settings -> revlimiter | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc | |
| |
|
| |
| Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc | |
|