Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc

Gå ner 
+155
Anna_B
Jim_H
stenemo
joeek
emiliutti
SSR-Hans
Biiren
Ekson
J.Andersson
Rake
JTPerformance
Wombat
akerlof_
Anton_N97
Wollinger
Oggster
nameless90
Matte_s
Mike_Litoris
plåtis
konstapelkazk
krille_CoX
mister_tuned
Redbullen
Robinson
lewwan
Sten
naddut
stuff
Painlake Racing
Blue baby
Cowhill racing
racepeter
musse
Knasen
Mackan900
hessu75
Casy86
anton s
marntell
asjohem
driftz28
drzero
Backbone
danteho
SalkerF
Denniz
Siljaspeedshop
Festerkatt
Johansson
Alexander92
pejo89
Dannexx
rikard_vinkelslip@hotmail
oskar.ax
hardy4
021petterzzon
Fjellström
Röbba
FilipD
turbospool
Holme
solsken
henke_92
dachevyman
Lazer94
Åsa-Johan
Budda
Curious1
marcus.fl
Forsberg
Frolen
rydan88
saypay
Mrpete
Grey
JH
Steve
jakobgunnarsson
bosse
Limpdjur
Eljest
_Macce_
EvoAlex
Fredrikhenriksson
nuffe88
mrr
WTB
mantaturbo
houk
vurstingmk2
Joel
Henrik
Consul72
tompa_91
Awpelqvist
NIKKELICIOUS
Turboglöggen
xstream
Crisse
e46turbo
Fritte
Haggen
kizen
Axxel_021
_tommy
jol
Fordpappa
sjöblom!
bonnalex
740_klasson
eXter
bjogum
patric2001
Eriksson
theymmot
_energi_
Sköld
persson121
bäckerracing
Bagge_Turbo
sierraboss
Jonte
_Glenne_
Wike
Hedin_
Chris__
MantaMania
ricze
Schimpy
xepez
Peter_A
Mantel
Kverna
Team HR
dutten
Palmqvist
190ecosworth
Vr6
bumbi
Jeppo
mbfidde
kjerre
Roobin
robsan
Öbbe
jockelw
Anton
_-gniraz-_
Henka_
w8stg8
fredda
Lindskog
TICSierra
Mikael
159 posters
Gå till sida : Föregående  1 ... 5 ... 7, 8, 9 ... 26 ... 44  Nästa
FörfattareMeddelande
Mikael
Skogencrew
Mikael

Antal inlägg : 15246
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 8 Empty
InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 8 Icon_minitimesön 24 maj 2009, 19:09

Hela msq filen
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
190ecosworth
Skogenracing Small

Antal inlägg : 19
Namn : Wils F Höglund
Från : Järbo
Kör : Mercedes 190E 2,3-16 1985,Ford 17m rs2000 -70 med rover v8, Cheva S10 pickup -95 Jobbet, Passat 1,8T variant 2002 Familjebilen
Registration date : 09-05-22

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 8 Icon_minitimesön 24 maj 2009, 23:35

msq filen är skickad..
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 8 Icon_minitimemån 25 maj 2009, 00:24

Enda problemet är vilken version av Megatune jag behöver för att öppna den korrekt. När jag öppnade med den version jag hade för MS2 såg inte mappen korrekt ut, gjorde en liten förändring i MSQ filen, du kan ladda hem den här och kika om det funkar http://skogenracing.myftp.org/forum/Megasquirt/Mappar/test.msq
190ecosworth
Skogenracing Small

Kör : Mercedes 190E 2,3-16 1985,Ford 17m rs2000 -70 med rover v8, Cheva S10 pickup -95 Jobbet, Passat 1,8T variant 2002 Familjebilen

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 8 Icon_minitimemån 25 maj 2009, 08:28

Mikael skrev:
Enda problemet är vilken version av Megatune jag behöver för att öppna den korrekt. När jag öppnade med den version jag hade för MS2 såg inte mappen korrekt ut, gjorde en liten förändring i MSQ filen, du kan ladda hem den här och kika om det funkar http://skogenracing.myftp.org/forum/Megasquirt/Mappar/test.msq
Det är 2.25 versionen som jag kör med i alla fall..
Om det var det du menade?
190ecosworth
Skogenracing Small

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 8 Icon_minitimetis 26 maj 2009, 23:22

Skulle prova idag om det gjorde skillnad med vad du gjorde men batteriet var väldigt svagt i bilen tack vare sonen som knäppt på inner belysningen. Så jag ska prova bara den är laddad igen.

Men nu till givar problemet. Jag har nu bytt till gm vattentemp givare och direkt efter calibrering så funkade den och visade 18grader och det var det ute nu på kvällen iat´n visade nästan lika bara 2grader skillnad.. Men nu visar den 82grader igen även med denna givaren. Spelar ingen roll hur mycket jag försöker kalibrera om den.. Iat´n visar fortfarande mellan 15 och 16grader har ingen koll längre på vad som kan vara fel.. Ev bränd bias resistor eller vad tror ni?? fast då skulle den väll inte känna av lufttempen eller??
Jeppo
Skogenracing Supreme
Jeppo

Antal inlägg : 811
Namn : Jesper Ericsson
Från : Tierp
Kör : V70N - Vector turbo
Registration date : 07-10-16

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 8 Icon_minitimetor 28 maj 2009, 22:03

Läste lite på sävarsidan om montering av msboxen, där hade några "erfarna" efter vad man förstått låtit bli att montera ms boxarna upponer.. Vad har det för inverkan? Hittat ett perfekt ställe att sätta den på men då hamnar den upponer
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 8 Icon_minitimetor 28 maj 2009, 22:08

Sägs att processorn kan trilla ur sockeln
Palmqvist
Skogenracing Small
Palmqvist

Antal inlägg : 3
Namn : John
Från : Mora
Kör : Ford sierra
Registration date : 09-02-22

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 8 Icon_minitimetor 28 maj 2009, 23:37

Hur gör man om man vill ha ms på DOCH då? m.v.h John
dutten
Skogenracing Medium

Antal inlägg : 85
Namn : Tobias Kuru
Från : Södertälje
Kör : Moddad Chrysler Simca 1977
Registration date : 09-05-03

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 8 Icon_minitimefre 29 maj 2009, 11:30

Palmqvist skrev:
Hur gör man om man vill ha ms på DOCH då? m.v.h John

Du kan köra MS på DOCH motorn men du måste kolla om TPS's passar annars byta till en med rätt nummer som slutar på 001 BOSH samt kolla om det är hög eller låg phms spridare i motorn, alla givare måste passa eller programeras presis som på vilken motor som helts sama förfarande.
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 8 Icon_minitimefre 29 maj 2009, 11:59

TPS passar rakt av, lufttemp och vattentemp funkar om du trixar lite men använd dom rekomenderade givarna till MS istället. Triggern är ett 36-1 hjul med VR-sensor så det funkar bra
Palmqvist
Skogenracing Small
Palmqvist

Antal inlägg : 3
Namn : John
Från : Mora
Kör : Ford sierra
Registration date : 09-02-22

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 8 Icon_minitimefre 29 maj 2009, 17:52

okej Tack för svaren Smile
190ecosworth
Skogenracing Small

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 8 Icon_minitimefre 29 maj 2009, 21:01

Nu funkar clt givaren.. Det var signal kabeln som låg klämd i kontakten in i ms-boxen så den jordade.. Men nu är det löst som sagt..

Men har fortfarande problem med att den drar väldigt mycket soppa o2mätaren i mt ställer sig på 0,98volt när den är varm och går på tomgång.. Det luktar till och med bensin om avgaseerna..
Vad kan detta vara.. Mikael du har ju sett min msq vad tror du??
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 8 Icon_minitimelör 30 maj 2009, 16:02

Du måste justera req-fuel tills den funkar, lägre värde mindre bensin, kolla att mappen ser vettig ut också
190ecosworth
Skogenracing Small

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 8 Icon_minitimesön 31 maj 2009, 13:02

Har gått ner så långt det går i req-fuel..
Det konstiga är att när req-fuel är nere så den knappt går att varva upp och jag sänker bränsle mappen runt tomgång till noll så får den i alla fall för mycket enligt lamdan och det känns fortfarande på lukten att den får för mycket..
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 8 Icon_minitimesön 31 maj 2009, 13:16

Misstänker att du har en trasig spridare eller liknande hårdvarufel
190ecosworth
Skogenracing Small

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 8 Icon_minitimesön 31 maj 2009, 17:29

Ja kanske det ska byta till andra spridare i kväll har visseligen inga med samma storlek men kan kolla med mindre vad den säger på tomgång..

Edit: Satte i mindre spridare igår den gick snällare på tomgång när jag väl fick igång den fick dra upp req-fuel till långt över vad som ska funka igentligen mellan 35-40 vilket är lite mycket men annars startade den inte så dom här spridarna var nog lite väl små..
Nu dök det upp ett annat fel varvtalet far iväg långt utanför rutnätet till typ 13-18000Rpm vilket är helt fel för i verkligheten varvar den c:a 1000Rpm när gröna punkten kommer tillbaka klipper den lite konstigt som den vill lägga av sen går den som vanligt i några sekunder igen.. Vad kan det vara??
Team HR
Skogenracing Small

Antal inlägg : 46
Namn : Team HR
Från : Billeberga
Kör : Bmw 320ik Turbo + MS
Registration date : 09-06-11

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 8 Icon_minitimefre 12 jun 2009, 20:51

Håller på att montera MS 1 V3 i min Bmw E30 -87 Så har jag triggern på remhjulet(60-2) fram på vevaxeln, så är där 3stift i den givaren men i schemat över MS så är där bara två, någon som vet vilka två jag ska använda eller jag ska använda alla tre?

Sedan undrar jag om någon har någon start mapp till en Bmw M20B20 turbo motor? Har läst igeom alla sidor och hittade att där var ut lagda mappar men dom går inte att spara :S

Tack på förhand

/// Micke
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 8 Icon_minitimefre 12 jun 2009, 21:04

Gul och svart, gul till jord på ms kontakten och svart till pin 24.

här har du mapparna http://skogenracing.myftp.org/forum/Megasquirt/Mappar/

om den ändrar till .xml så är det bara byta namn till .msq
Team HR
Skogenracing Small

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 8 Icon_minitimefre 12 jun 2009, 21:40

Mikael skrev:
Gul och svart, gul till jord på ms kontakten och svart till pin 24.

här har du mapparna http://skogenracing.myftp.org/forum/Megasquirt/Mappar/

om den ändrar till .xml så är det bara byta namn till .msq

Tack så mycket Smile
Kverna
Skogenracing Large
Kverna

Antal inlägg : 122
Namn : Anders
Från : Norge
Kör : Ford Sierra 2.0 Turbo 3dørs
Registration date : 09-01-21

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 8 Icon_minitimetis 16 jun 2009, 22:03

Noen som har map till cosworth 24V V6 BOA motor ? En polare av meg trenger det til sierraen sin. Org. motor med 315ccm spridere och planlegger BOB kammer
Team HR
Skogenracing Small

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 8 Icon_minitimelör 20 jun 2009, 22:34

jahopp har fått ihop en kabelhärva i min Bmw m20b20 tic. och skulle då börja ställa in värdena etc i MS:et men så fick jag inte rätt på att kalibrera tps:en :S Någon som kan förklara hur man gör Embarassed

Sedan kom nästa problem, använde mig av startmappen som MIKAEL lade ut, och ändrade då till mina spridare och motorvolym etc men får inte bilen att starta, har en bb lambda på extern mätare och antingen går den fett = 10,0 eller så går den på 16-17 när man försöker starta Sad ibland tänder den till men den startar alldrig No Har försökt att komma fram till varför men är inte alls haj på detta.

Och sista frågan, måste man har Lambda inkopplad till sprutet?

Mvh Micke
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 8 Icon_minitimelör 20 jun 2009, 22:39

Team HR skrev:
jahopp har fått ihop en kabelhärva i min Bmw m20b20 tic. och skulle då börja ställa in värdena etc i MS:et men så fick jag inte rätt på att kalibrera tps:en :S Någon som kan förklara hur man gör Embarassed

Sedan kom nästa problem, använde mig av startmappen som MIKAEL lade ut, och ändrade då till mina spridare och motorvolym etc men får inte bilen att starta, har en bb lambda på extern mätare och antingen går den fett = 10,0 eller så går den på 16-17 när man försöker starta Sad ibland tänder den till men den startar alldrig No Har försökt att komma fram till varför men är inte alls haj på detta.

Mvh Micke

1. du har inställningen på Tools menyn. Utan att gasa så trycker du på get current på closed throttle (ca 10-30 kanske). sen full gas och tryck på get current på full throttle (ca 150-250kanske).

2. Du ska aldrig använda dig av req-fuel uträknaren, du får ändra req-fuel värdet tills bilen fungerar helt enkelt. Ju lägre värde ju mindre bränsle. Kolla stiften, är dom blöta så ändra req-fuel värdet

Sen måste du givetvis kolla att tändningen funkar som den ska, gnistan på rätt ställe vid rätt tidpunkt.

3. Nej du behöver ingen lambda

Sen ser jag det som ett måste att skriva ut manualen och läsa den punkt för punkt hur sprutet ska ställas in, även om startmapparna är korrekt för det mesta måste man veta hur det funkar
Team HR
Skogenracing Small

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 8 Icon_minitimelör 20 jun 2009, 23:13

Mikael skrev:
Team HR skrev:

Mvh Micke

1. du har inställningen på Tools menyn. Utan att gasa så trycker du på get current på closed throttle (ca 10-30 kanske). sen full gas och tryck på get current på full throttle (ca 150-250kanske).

2. Du ska aldrig använda dig av req-fuel uträknaren, du får ändra req-fuel värdet tills bilen fungerar helt enkelt. Ju lägre värde ju mindre bränsle. Kolla stiften, är dom blöta så ändra req-fuel värdet

Sen måste du givetvis kolla att tändningen funkar som den ska, gnistan på rätt ställe vid rätt tidpunkt.

3. Nej du behöver ingen lambda

Sen ser jag det som ett måste att skriva ut manualen och läsa den punkt för punkt hur sprutet ska ställas in, även om startmapparna är korrekt för det mesta måste man veta hur det funkar

Okk tack så mycket, ang tändningen så kan jag inte ändra den då den sitter på toppen, Men jag vet att där är gnista då vi testat det. Men tackar ännu en gång för hjälpen, får testa detta.
Sen har jag använt mig av denna manualen http://m-speed.se/Dokument/Mappning_MT_2.25.pdf som jag fick tag på via megasquirt.se.

Mvh Micke
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 8 Icon_minitimelör 20 jun 2009, 23:18

Klart du kan ändra tändningen fast inte mekaniskt så klart. men har du orginal trigger så ska det funka med 60-2 startmappen. Kolla att du har vettig triggersignal, bör varva ca 200varv ungefär på startmotorn.

Vad för spridare? Tror mappen är lagd för 450cc nånting så har du i närheten av det ska mappen funka skapligt utan att ändra regfuel allt för mycket
Team HR
Skogenracing Small

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 8 Icon_minitimelör 20 jun 2009, 23:20

Mikael skrev:
Klart du kan ändra tändningen fast inte mekaniskt så klart. men har du orginal trigger så ska det funka med 60-2 startmappen. Kolla att du har vettig triggersignal, bör varva ca 200varv ungefär på startmotorn.

Vad för spridare? Tror mappen är lagd för 450cc nånting så har du i närheten av det ska mappen funka skapligt utan att ändra regfuel allt för mycket

Trigger signalen är ok, den visar runt 200-260 på startmotorn.

Jag har hög omh 680cc spridare.
Sponsored content

InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc - Sida 8 Icon_minitime

Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc
Till överst på sidan 
Sida 8 av 44Gå till sida : Föregående  1 ... 5 ... 7, 8, 9 ... 26 ... 44  Nästa
 Liknande ämnen
-
» Golf 2 Går dåligt, Frågor i tråden.. Hjälp önskas!
» Dumma frågor om Megasquirt
» Megasquirt frågor om sparkpout settings
» Den stora bortförklaringstråden
» B: Isbils tråden!

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: