| Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc | |
|
+155Anna_B Jim_H stenemo joeek emiliutti SSR-Hans Biiren Ekson J.Andersson Rake JTPerformance Wombat akerlof_ Anton_N97 Wollinger Oggster nameless90 Matte_s Mike_Litoris plåtis konstapelkazk krille_CoX mister_tuned Redbullen Robinson lewwan Sten naddut stuff Painlake Racing Blue baby Cowhill racing racepeter musse Knasen Mackan900 hessu75 Casy86 anton s marntell asjohem driftz28 drzero Backbone danteho SalkerF Denniz Siljaspeedshop Festerkatt Johansson Alexander92 pejo89 Dannexx rikard_vinkelslip@hotmail oskar.ax hardy4 021petterzzon Fjellström Röbba FilipD turbospool Holme solsken henke_92 dachevyman Lazer94 Åsa-Johan Budda Curious1 marcus.fl Forsberg Frolen rydan88 saypay Mrpete Grey JH Steve jakobgunnarsson bosse Limpdjur Eljest _Macce_ EvoAlex Fredrikhenriksson nuffe88 mrr WTB mantaturbo houk vurstingmk2 Joel Henrik Consul72 tompa_91 Awpelqvist NIKKELICIOUS Turboglöggen xstream Crisse e46turbo Fritte Haggen kizen Axxel_021 _tommy jol Fordpappa sjöblom! bonnalex 740_klasson eXter bjogum patric2001 Eriksson theymmot _energi_ Sköld persson121 bäckerracing Bagge_Turbo sierraboss Jonte _Glenne_ Wike Hedin_ Chris__ MantaMania ricze Schimpy xepez Peter_A Mantel Kverna Team HR dutten Palmqvist 190ecosworth Vr6 bumbi Jeppo mbfidde kjerre Roobin robsan Öbbe jockelw Anton _-gniraz-_ Henka_ w8stg8 fredda Lindskog TICSierra Mikael 159 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 24 maj 2009, 19:09 | |
| | |
|
| |
190ecosworth Skogenracing Small
Antal inlägg : 19 Age : 47 Namn : Wils F Höglund Från : Järbo Kör : Mercedes 190E 2,3-16 1985,Ford 17m rs2000 -70 med rover v8, Cheva S10 pickup -95 Jobbet, Passat 1,8T variant 2002 Familjebilen Registration date : 09-05-22
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 24 maj 2009, 23:35 | |
| | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 25 maj 2009, 00:24 | |
| Enda problemet är vilken version av Megatune jag behöver för att öppna den korrekt. När jag öppnade med den version jag hade för MS2 såg inte mappen korrekt ut, gjorde en liten förändring i MSQ filen, du kan ladda hem den här och kika om det funkar http://skogenracing.myftp.org/forum/Megasquirt/Mappar/test.msq | |
|
| |
Antal inlägg : 19 Age : 47 Namn : Wils F Höglund Från : Järbo Kör : Mercedes 190E 2,3-16 1985,Ford 17m rs2000 -70 med rover v8, Cheva S10 pickup -95 Jobbet, Passat 1,8T variant 2002 Familjebilen Registration date : 09-05-22
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 25 maj 2009, 08:28 | |
| - Mikael skrev:
- Enda problemet är vilken version av Megatune jag behöver för att öppna den korrekt. När jag öppnade med den version jag hade för MS2 såg inte mappen korrekt ut, gjorde en liten förändring i MSQ filen, du kan ladda hem den här och kika om det funkar http://skogenracing.myftp.org/forum/Megasquirt/Mappar/test.msq
Det är 2.25 versionen som jag kör med i alla fall.. Om det var det du menade? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tis 26 maj 2009, 23:22 | |
| Skulle prova idag om det gjorde skillnad med vad du gjorde men batteriet var väldigt svagt i bilen tack vare sonen som knäppt på inner belysningen. Så jag ska prova bara den är laddad igen.
Men nu till givar problemet. Jag har nu bytt till gm vattentemp givare och direkt efter calibrering så funkade den och visade 18grader och det var det ute nu på kvällen iat´n visade nästan lika bara 2grader skillnad.. Men nu visar den 82grader igen även med denna givaren. Spelar ingen roll hur mycket jag försöker kalibrera om den.. Iat´n visar fortfarande mellan 15 och 16grader har ingen koll längre på vad som kan vara fel.. Ev bränd bias resistor eller vad tror ni?? fast då skulle den väll inte känna av lufttempen eller?? | |
|
| |
Jeppo Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 811 Age : 35 Namn : Jesper Ericsson Från : Tierp Kör : V70N - Vector turbo Registration date : 07-10-16
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tor 28 maj 2009, 22:03 | |
| Läste lite på sävarsidan om montering av msboxen, där hade några "erfarna" efter vad man förstått låtit bli att montera ms boxarna upponer.. Vad har det för inverkan? Hittat ett perfekt ställe att sätta den på men då hamnar den upponer | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tor 28 maj 2009, 22:08 | |
| Sägs att processorn kan trilla ur sockeln | |
|
| |
Palmqvist Skogenracing Small
Antal inlägg : 3 Age : 33 Namn : John Från : Mora Kör : Ford sierra Registration date : 09-02-22
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tor 28 maj 2009, 23:37 | |
| Hur gör man om man vill ha ms på DOCH då? m.v.h John | |
|
| |
dutten Skogenracing Medium
Antal inlägg : 85 Age : 48 Namn : Tobias Kuru Från : Södertälje Kör : Moddad Chrysler Simca 1977 Registration date : 09-05-03
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc fre 29 maj 2009, 11:30 | |
| - Palmqvist skrev:
- Hur gör man om man vill ha ms på DOCH då? m.v.h John
Du kan köra MS på DOCH motorn men du måste kolla om TPS's passar annars byta till en med rätt nummer som slutar på 001 BOSH samt kolla om det är hög eller låg phms spridare i motorn, alla givare måste passa eller programeras presis som på vilken motor som helts sama förfarande. | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc fre 29 maj 2009, 11:59 | |
| TPS passar rakt av, lufttemp och vattentemp funkar om du trixar lite men använd dom rekomenderade givarna till MS istället. Triggern är ett 36-1 hjul med VR-sensor så det funkar bra | |
|
| |
Palmqvist Skogenracing Small
Antal inlägg : 3 Age : 33 Namn : John Från : Mora Kör : Ford sierra Registration date : 09-02-22
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc fre 29 maj 2009, 17:52 | |
| okej Tack för svaren | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc fre 29 maj 2009, 21:01 | |
| Nu funkar clt givaren.. Det var signal kabeln som låg klämd i kontakten in i ms-boxen så den jordade.. Men nu är det löst som sagt..
Men har fortfarande problem med att den drar väldigt mycket soppa o2mätaren i mt ställer sig på 0,98volt när den är varm och går på tomgång.. Det luktar till och med bensin om avgaseerna.. Vad kan detta vara.. Mikael du har ju sett min msq vad tror du?? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc lör 30 maj 2009, 16:02 | |
| Du måste justera req-fuel tills den funkar, lägre värde mindre bensin, kolla att mappen ser vettig ut också | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 31 maj 2009, 13:02 | |
| Har gått ner så långt det går i req-fuel.. Det konstiga är att när req-fuel är nere så den knappt går att varva upp och jag sänker bränsle mappen runt tomgång till noll så får den i alla fall för mycket enligt lamdan och det känns fortfarande på lukten att den får för mycket.. | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 31 maj 2009, 13:16 | |
| Misstänker att du har en trasig spridare eller liknande hårdvarufel | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 31 maj 2009, 17:29 | |
| Ja kanske det ska byta till andra spridare i kväll har visseligen inga med samma storlek men kan kolla med mindre vad den säger på tomgång..
Edit: Satte i mindre spridare igår den gick snällare på tomgång när jag väl fick igång den fick dra upp req-fuel till långt över vad som ska funka igentligen mellan 35-40 vilket är lite mycket men annars startade den inte så dom här spridarna var nog lite väl små.. Nu dök det upp ett annat fel varvtalet far iväg långt utanför rutnätet till typ 13-18000Rpm vilket är helt fel för i verkligheten varvar den c:a 1000Rpm när gröna punkten kommer tillbaka klipper den lite konstigt som den vill lägga av sen går den som vanligt i några sekunder igen.. Vad kan det vara?? | |
|
| |
Team HR Skogenracing Small
Antal inlägg : 46 Age : 32 Namn : Team HR Från : Billeberga Kör : Bmw 320ik Turbo + MS Registration date : 09-06-11
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc fre 12 jun 2009, 20:51 | |
| Håller på att montera MS 1 V3 i min Bmw E30 -87 Så har jag triggern på remhjulet(60-2) fram på vevaxeln, så är där 3stift i den givaren men i schemat över MS så är där bara två, någon som vet vilka två jag ska använda eller jag ska använda alla tre?
Sedan undrar jag om någon har någon start mapp till en Bmw M20B20 turbo motor? Har läst igeom alla sidor och hittade att där var ut lagda mappar men dom går inte att spara :S
Tack på förhand
/// Micke | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc fre 12 jun 2009, 21:04 | |
| | |
|
| |
Antal inlägg : 46 Age : 32 Namn : Team HR Från : Billeberga Kör : Bmw 320ik Turbo + MS Registration date : 09-06-11
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc fre 12 jun 2009, 21:40 | |
| | |
|
| |
Kverna Skogenracing Large
Antal inlägg : 122 Age : 37 Namn : Anders Från : Norge Kör : Ford Sierra 2.0 Turbo 3dørs Registration date : 09-01-21
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tis 16 jun 2009, 22:03 | |
| Noen som har map till cosworth 24V V6 BOA motor ? En polare av meg trenger det til sierraen sin. Org. motor med 315ccm spridere och planlegger BOB kammer | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc lör 20 jun 2009, 22:34 | |
| jahopp har fått ihop en kabelhärva i min Bmw m20b20 tic. och skulle då börja ställa in värdena etc i MS:et men så fick jag inte rätt på att kalibrera tps:en :S Någon som kan förklara hur man gör Sedan kom nästa problem, använde mig av startmappen som MIKAEL lade ut, och ändrade då till mina spridare och motorvolym etc men får inte bilen att starta, har en bb lambda på extern mätare och antingen går den fett = 10,0 eller så går den på 16-17 när man försöker starta ibland tänder den till men den startar alldrig Har försökt att komma fram till varför men är inte alls haj på detta. Och sista frågan, måste man har Lambda inkopplad till sprutet? Mvh Micke | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc lör 20 jun 2009, 22:39 | |
| - Team HR skrev:
- jahopp har fått ihop en kabelhärva i min Bmw m20b20 tic. och skulle då börja ställa in värdena etc i MS:et men så fick jag inte rätt på att kalibrera tps:en :S Någon som kan förklara hur man gör
Sedan kom nästa problem, använde mig av startmappen som MIKAEL lade ut, och ändrade då till mina spridare och motorvolym etc men får inte bilen att starta, har en bb lambda på extern mätare och antingen går den fett = 10,0 eller så går den på 16-17 när man försöker starta ibland tänder den till men den startar alldrig Har försökt att komma fram till varför men är inte alls haj på detta.
Och sista frågan, måste man har Lambda inkopplad till sprutet?
Mvh Micke 1. du har inställningen på Tools menyn. Utan att gasa så trycker du på get current på closed throttle (ca 10-30 kanske). sen full gas och tryck på get current på full throttle (ca 150-250kanske). 2. Du ska aldrig använda dig av req-fuel uträknaren, du får ändra req-fuel värdet tills bilen fungerar helt enkelt. Ju lägre värde ju mindre bränsle. Kolla stiften, är dom blöta så ändra req-fuel värdet Sen måste du givetvis kolla att tändningen funkar som den ska, gnistan på rätt ställe vid rätt tidpunkt. 3. Nej du behöver ingen lambda Sen ser jag det som ett måste att skriva ut manualen och läsa den punkt för punkt hur sprutet ska ställas in, även om startmapparna är korrekt för det mesta måste man veta hur det funkar | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc lör 20 jun 2009, 23:13 | |
| - Mikael skrev:
- Team HR skrev:
- jahopp har fått ihop en kabelhärva i min Bmw m20b20 tic. och skulle då börja ställa in värdena etc i MS:et men så fick jag inte rätt på att kalibrera tps:en :S Någon som kan förklara hur man gör
Sedan kom nästa problem, använde mig av startmappen som MIKAEL lade ut, och ändrade då till mina spridare och motorvolym etc men får inte bilen att starta, har en bb lambda på extern mätare och antingen går den fett = 10,0 eller så går den på 16-17 när man försöker starta ibland tänder den till men den startar alldrig Har försökt att komma fram till varför men är inte alls haj på detta.
Och sista frågan, måste man har Lambda inkopplad till sprutet?
Mvh Micke 1. du har inställningen på Tools menyn. Utan att gasa så trycker du på get current på closed throttle (ca 10-30 kanske). sen full gas och tryck på get current på full throttle (ca 150-250kanske).
2. Du ska aldrig använda dig av req-fuel uträknaren, du får ändra req-fuel värdet tills bilen fungerar helt enkelt. Ju lägre värde ju mindre bränsle. Kolla stiften, är dom blöta så ändra req-fuel värdet
Sen måste du givetvis kolla att tändningen funkar som den ska, gnistan på rätt ställe vid rätt tidpunkt.
3. Nej du behöver ingen lambda
Sen ser jag det som ett måste att skriva ut manualen och läsa den punkt för punkt hur sprutet ska ställas in, även om startmapparna är korrekt för det mesta måste man veta hur det funkar Okk tack så mycket, ang tändningen så kan jag inte ändra den då den sitter på toppen, Men jag vet att där är gnista då vi testat det. Men tackar ännu en gång för hjälpen, får testa detta. Sen har jag använt mig av denna manualen http://m-speed.se/Dokument/Mappning_MT_2.25.pdf som jag fick tag på via megasquirt.se. Mvh Micke | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc lör 20 jun 2009, 23:18 | |
| Klart du kan ändra tändningen fast inte mekaniskt så klart. men har du orginal trigger så ska det funka med 60-2 startmappen. Kolla att du har vettig triggersignal, bör varva ca 200varv ungefär på startmotorn.
Vad för spridare? Tror mappen är lagd för 450cc nånting så har du i närheten av det ska mappen funka skapligt utan att ändra regfuel allt för mycket | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc lör 20 jun 2009, 23:20 | |
| - Mikael skrev:
- Klart du kan ändra tändningen fast inte mekaniskt så klart. men har du orginal trigger så ska det funka med 60-2 startmappen. Kolla att du har vettig triggersignal, bör varva ca 200varv ungefär på startmotorn.
Vad för spridare? Tror mappen är lagd för 450cc nånting så har du i närheten av det ska mappen funka skapligt utan att ändra regfuel allt för mycket Trigger signalen är ok, den visar runt 200-260 på startmotorn. Jag har hög omh 680cc spridare. | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc | |
| |
|
| |
| Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc | |
|