| Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc | |
|
+155Anna_B Jim_H stenemo joeek emiliutti SSR-Hans Biiren Ekson J.Andersson Rake JTPerformance Wombat akerlof_ Anton_N97 Wollinger Oggster nameless90 Matte_s Mike_Litoris plåtis konstapelkazk krille_CoX mister_tuned Redbullen Robinson lewwan Sten naddut stuff Painlake Racing Blue baby Cowhill racing racepeter musse Knasen Mackan900 hessu75 Casy86 anton s marntell asjohem driftz28 drzero Backbone danteho SalkerF Denniz Siljaspeedshop Festerkatt Johansson Alexander92 pejo89 Dannexx rikard_vinkelslip@hotmail oskar.ax hardy4 021petterzzon Fjellström Röbba FilipD turbospool Holme solsken henke_92 dachevyman Lazer94 Åsa-Johan Budda Curious1 marcus.fl Forsberg Frolen rydan88 saypay Mrpete Grey JH Steve jakobgunnarsson bosse Limpdjur Eljest _Macce_ EvoAlex Fredrikhenriksson nuffe88 mrr WTB mantaturbo houk vurstingmk2 Joel Henrik Consul72 tompa_91 Awpelqvist NIKKELICIOUS Turboglöggen xstream Crisse e46turbo Fritte Haggen kizen Axxel_021 _tommy jol Fordpappa sjöblom! bonnalex 740_klasson eXter bjogum patric2001 Eriksson theymmot _energi_ Sköld persson121 bäckerracing Bagge_Turbo sierraboss Jonte _Glenne_ Wike Hedin_ Chris__ MantaMania ricze Schimpy xepez Peter_A Mantel Kverna Team HR dutten Palmqvist 190ecosworth Vr6 bumbi Jeppo mbfidde kjerre Roobin robsan Öbbe jockelw Anton _-gniraz-_ Henka_ w8stg8 fredda Lindskog TICSierra Mikael 159 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
kjerre Skogenracing Small
Antal inlägg : 22 Age : 36 Namn : Magnus Kjerling Från : Kungsbacka Kör : BMW och Ford Registration date : 09-03-22
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc lör 04 apr 2009, 00:19 | |
| Precis, allt är orginal på tändsidan förutom tändstiften. inget edis eller wastefire. bara en tändspole och fördelare. | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc lör 04 apr 2009, 11:18 | |
| Jag är inte så bra på BMW men fördelaren på toppen är väl för bilarna som har motronic. Och du har alltså en givare som läser av ett tandat hjul? Så vitt jag vet så fanns det ingen hallgivare till BMW orginal på svänghjulet. BMW körde med VR-Sensor på alla motronic bilar och på övriga är det fördelare med givare i fördelaren | |
|
| |
Antal inlägg : 22 Age : 36 Namn : Magnus Kjerling Från : Kungsbacka Kör : BMW och Ford Registration date : 09-03-22
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc lör 04 apr 2009, 11:26 | |
| Hade lös fördelaren idag, och det satt nån kontakt i den ja, två pinnar. fick den att gå i 3-4sekunder innan den dog, så de var ju ett litet pluss iaf!
triggerhjulet som sitter på är väll inte orginal till detta blocket iaf, men jag tror att den är från den nyare m20 motorn med fördelaren på toppen. ser ut som ett orginalfäste på blocket iaf. | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc lör 04 apr 2009, 11:29 | |
| Är det inkopplat då? På alla 2.5 liters motorer sitter det orignal ett 60-2 tandat hjul och en Vr-sensor men har du fördelare i blocket borde den triggern i den användas | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc lör 04 apr 2009, 11:36 | |
| Okej, det kan nog stämma bra de, han körde ju med en m20b23 innan men nu är det ju 2.5blocket i nya motorn som tydligen nån på skogenracing hade byggt lr nått sånt... | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc lör 04 apr 2009, 11:39 | |
| | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc lör 04 apr 2009, 11:44 | |
| | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc lör 04 apr 2009, 12:07 | |
| Ok då är jag med. den bilen har faktiskt ställbar tändning. Triggas av VR-sensorn på veven och driver en tändspole som i sin tur skickar gnistan till fördelare. Är ett MS1 v3.0 med extrakoden Har gamla mappen till den bilen ligger på en dator i garaget. En av dom första bilar som jag mappade Megasquirt på. Kolla i megatune så varvtalet stämmer t.ex 100-200 varv på startmotorn, är lite plock med att få rätt värden så triggerhjulet funkar. Jag har satt ihop en mapp som borde funka att starta på i alla fall. http://skogenracing.myftp.org/forum/Megasquirt/Mappar/
Senast ändrad av Mikael den fre 12 jun 2009, 21:05, ändrad totalt 2 gånger | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc lör 04 apr 2009, 12:15 | |
| Och nu fick jag precis tillbaka livsgnistan! jag är inte riktigt med faktiskt på hur du menar med tändningen men det låter ju positivt iaf skall ner igen nu i garaget och pilla lite mer | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc lör 04 apr 2009, 18:02 | |
| Upptäckte nyss att motornoljan var utspädd med ca 4 liter bensin. Antar att alla lager är ok eftersom att den inte har startat... Antar även att detta har uppstått tackvare för mycket bensin i cylindern under kompressions fasen.
Jag räknar med att det bara kommer att vara att fylla på med ny olja och börja om. En polare fic´k samma problem när hanns spridarmotstånd brann vilket ledde till att spridarna stog öppna konstant. men jag antar att man inte behöver det eftersom att megasquirten tar hand om det? och att det helt enkelt har haft med en felaktig mapp att göra!?
Slutligen kan jag berätta att det var nära att den ville starta på mappen som du länkade, men det är väll inte konstigt att den inte har startat med tanke på volymen med vätska i tråget.
///M | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc lör 04 apr 2009, 19:10 | |
| Börja med att byta olja och plocka ur stiften och ta ur säkringen till sprutet och kör rent i cylindrarna, du har säkert surat ner bilen totalt. Tyvär måste jag berätta att han som byggt motorn inte har nån koll alls på vad han gjort så det finns en risk att motorn är felaktigt hopmonterad. Vore jag du skulle jag ta ett kompprov, sen kolla att alla är nollat och bra och mäta oljetrycket när bilen väl är startad. Jag har bränt en transistor på ett MS en gång i tiden så spridarna hängde sig i öppet läge så kan blivit nått sånt om du har otur. Men troligtvis är det en fråga om att justara Req fuel | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc lör 04 apr 2009, 20:41 | |
| Oki, lät ju inte helt hundra då Men jag tror att att ms´et fungerar som det borde får ju inga felmeddelanden iaf och det har kännts som att det har fungerat bra. detta var ju ingen moral boster direkt iaf men de är bara att ta tag i det imorgon! | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 05 apr 2009, 20:29 | |
| Nu har jag fixat med bilen. dragit i en tillfällig olja som skall bytas senare, mätt kompression på varje cylinder. 1:a 8 & 7.5 bar 2:a 7.5 3:e 6.5 & 7.25 - la i lite olja i cylindern för att täta eventuella kassa kolvringar på denna kolv... fast tänkte/hoppades på att det kanske beror på att det tunna oljelaget som blir mellan kolvringarna och cylindern har förtunnats/försvunnit iochmed att bensin som har tryckts ner... 4:e 7.5 5:e 7.5 6:e 8 Någon som har koll på gamla motorer och hur man skall tolka dessa komp-tal? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 05 apr 2009, 20:32 | |
| Låter lite lite men beror lite på vilken modell på komptestare du har. Dock så är ju trean lite sämre men bilen ska ju gå på det endå. vad hade du för spridare nu? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 05 apr 2009, 20:34 | |
| Det är samma saab spridare som innan, 386 tror jag att det är. | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 05 apr 2009, 20:40 | |
| Då ska ju mappen jag la upp funka nästan direkt med req-fuel värdena och allt som är. Kollat att motorn är nollad? Kollat att du har triggersignal som du ska? 100-200 varv på startmotor osv | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 05 apr 2009, 20:45 | |
| Jag nollade tändingen i går, och då var det redan bensin i oljan. Jag får de rpm värdena på bilensvarvräknare men inte i megatune, den visar typ först när den har startat. | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 05 apr 2009, 20:50 | |
| Du kan bara kolla på varvtalet i megatune, det kan vara så att kablarna till triggern sitter fel. Är tre stycken i kontakten men bara två som ska användas. om du rycker ur soppapumps säkringen och börjar köra på startmotorn så ska du ha varvtals signal 200 varv eller liknande och har du inte det så sitter isåfall kablarna fel till VR-sensorn eller du har lagt in mappen fel | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 05 apr 2009, 20:54 | |
| Okej, jo jag har tre stift i kontakten ja, ingen risk att man bränner nått om man kopplar fel? Sedan när du brände transistorn gick det att bara byta ut den lr fick man löda nytt kretskort? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 05 apr 2009, 21:00 | |
| Har flyttat om själv mycket utan problem så det bör ju funka. gick bra att byta komponenten utan problem men kräver en van lödare | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 05 apr 2009, 21:03 | |
| Låter bra nog har man lödit sin beskörda del men inte på nått sånt här viktigt Tänkte plocka loss fuelrailern imorgon köra dom en och en i luften och se om någon hänger sig. lr finns det nån bättre metod som du sitter inne med? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 05 apr 2009, 21:34 | |
| Kolla att du får varvtal rätt och att du har gnistan på rätt ställe, har du inget av det kommer motorn sura ner sig. kolla även att givarna ger rätt värden så den inte tror det är -40 ute t.ex | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 05 apr 2009, 21:36 | |
| yes, båda tempgivarna visar samma, typ 20 grader i garaget. alltså intake och collant. | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc ons 08 apr 2009, 09:28 | |
| Funkar den nu?, såg filmen på garaget | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc ons 08 apr 2009, 15:23 | |
| Tyvärr gammal film från den mappen för 7cylindrar. provade att starta den på din start mapp igår, men inget hände, har dock ej kollat så att spridarna inte hänger sig ännu och sen skall jag se över tändningen igen. la du märke till att jag hade en "tack till mikael på skogenracing" under övrigt? | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc | |
| |
|
| |
| Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc | |
|