| Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc | |
|
+155Anna_B Jim_H stenemo joeek emiliutti SSR-Hans Biiren Ekson J.Andersson Rake JTPerformance Wombat akerlof_ Anton_N97 Wollinger Oggster nameless90 Matte_s Mike_Litoris plåtis konstapelkazk krille_CoX mister_tuned Redbullen Robinson lewwan Sten naddut stuff Painlake Racing Blue baby Cowhill racing racepeter musse Knasen Mackan900 hessu75 Casy86 anton s marntell asjohem driftz28 drzero Backbone danteho SalkerF Denniz Siljaspeedshop Festerkatt Johansson Alexander92 pejo89 Dannexx rikard_vinkelslip@hotmail oskar.ax hardy4 021petterzzon Fjellström Röbba FilipD turbospool Holme solsken henke_92 dachevyman Lazer94 Åsa-Johan Budda Curious1 marcus.fl Forsberg Frolen rydan88 saypay Mrpete Grey JH Steve jakobgunnarsson bosse Limpdjur Eljest _Macce_ EvoAlex Fredrikhenriksson nuffe88 mrr WTB mantaturbo houk vurstingmk2 Joel Henrik Consul72 tompa_91 Awpelqvist NIKKELICIOUS Turboglöggen xstream Crisse e46turbo Fritte Haggen kizen Axxel_021 _tommy jol Fordpappa sjöblom! bonnalex 740_klasson eXter bjogum patric2001 Eriksson theymmot _energi_ Sköld persson121 bäckerracing Bagge_Turbo sierraboss Jonte _Glenne_ Wike Hedin_ Chris__ MantaMania ricze Schimpy xepez Peter_A Mantel Kverna Team HR dutten Palmqvist 190ecosworth Vr6 bumbi Jeppo mbfidde kjerre Roobin robsan Öbbe jockelw Anton _-gniraz-_ Henka_ w8stg8 fredda Lindskog TICSierra Mikael 159 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 23 mar 2009, 21:49 | |
| hehe ja den är ju extremt viktig, utan den slangen funkar det inte alls faktiskt | |
|
| |
mbfidde Skogenracing Small
Antal inlägg : 42 Age : 43 Namn : Fredrik Från : Markaryd Kör : 740tic-85,volvo 242L-75,mb 320te-93 Registration date : 09-03-23
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 23 mar 2009, 22:00 | |
| - mbfidde skrev:
- Mikael skrev:
- Du har en mastig tjuvluft, sprutet i sig ger ingen sån tomgång
jaha...ja har ju ingen slang imellan mappsensorn och insuget? skulle kanske kunna va det jaha...nu går den faktiskt hyffsat bra på tomgång. Hade ju även glömt att plugga det stora hålet i insuget till tomgångsventilen:) menmen...då e de bara resten kvar ju, Tack för era snabba svar det uppskattas verkligen:) kommer nog många fler sånna här dumma frågor från mig... Mvh//Fredrik | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 23 mar 2009, 22:11 | |
| satt du dit slangen och det blev bättre? | |
|
| |
Antal inlägg : 42 Age : 43 Namn : Fredrik Från : Markaryd Kör : 740tic-85,volvo 242L-75,mb 320te-93 Registration date : 09-03-23
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 23 mar 2009, 22:22 | |
| - Mikael skrev:
- satt du dit slangen och det blev bättre?
JA och pluggade det andra stora hålet...pinsamt då jag arbetat som bilmekaniker i snart 9år, men jag blev för ivrig när jag fick kontakt med MT och när det sen strulade så snöade jag bara in mig på vr-givaren ett annat problem är att insugstempen visar -16grader när det är+6grader, detta blev efter att Mofid haft boxen och la in nya filer till givarna(givarna är nya bosch givare). Går det att ändra någonstans? //Bortgjord | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 23 mar 2009, 22:26 | |
| har du köpt givarna som passar rakt av mot MS? Eller vill du konvertera din givare att passa ms? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 23 mar 2009, 22:41 | |
| - Mikael skrev:
- har du köpt givarna som passar rakt av mot MS? Eller vill du konvertera din givare att passa ms?
ja det är dom som rekommenderas på megasquirt sidan...hette dom -039 och -026 ? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 23 mar 2009, 22:53 | |
| Du får testa Easytherm http://megasquirt.se/index.php?page=easytherm och prova ladda ner rätt värden till boxen. Vattentemp:Bosch nummer: 0 280 130 026 Värden: -10 grader C | 9397 Ohm | 0 grader C | 5896 Ohm | 100 grader C | 186,6 Ohm |
Lufttemp:Bosch nummer: 0 280 130 039 Värden: -10 grader C | 9397 Ohm | 0 grader C | 5896 Ohm | 100 grader C | 186,6 Ohm |
| |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tis 24 mar 2009, 06:47 | |
| ok...ska prova detta. Tack så länge:) | |
|
| |
kjerre Skogenracing Small
Antal inlägg : 22 Age : 36 Namn : Magnus Kjerling Från : Kungsbacka Kör : BMW och Ford Registration date : 09-03-22
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc ons 25 mar 2009, 21:24 | |
| Nu tycks den inte vilja starta på någon mapp alls, inte ens med startgas. Tänkte appro på varvtalen, ibland stämmer varvtalen bra på startmotorn typ 300rpm men ibland visar den som att den skulle gå i 5000rpm på startmotorn... Men triggern från tändspolen och de tvinnandekablarna från hallgivaren ligger tillsammans med alla andra kablar från Ms'et. Sedan med risk för att verka allmänt efterbliven, men reg-fuelen vet jag inte vart jag hittar den lr vilken det är och inte heller vilken "Acceleration Enrichment" är som man skulle sätta på 0 enligt en på sävar. Sedan påpekade en polare att jag skulle kolla ALS om den lös för de kan vara grunden för varvstoppet, fast han kör med vems antar att han mappar med megatune. Tacksam för ytterligare svar, förklara gärna som om jag vore efterbliven inte lätt med MS för första gången | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc ons 25 mar 2009, 21:38 | |
| - kjerre skrev:
- Nu tycks den inte vilja starta på någon mapp alls, inte ens med startgas.
Tänkte appro på varvtalen, ibland stämmer varvtalen bra på startmotorn typ 300rpm men ibland visar den som att den skulle gå i 5000rpm på startmotorn... Men triggern från tändspolen och de tvinnandekablarna från hallgivaren ligger tillsammans med alla andra kablar från Ms'et. Sedan med risk för att verka allmänt efterbliven, men reg-fuelen vet jag inte vart jag hittar den lr vilken det är och inte heller vilken "Acceleration Enrichment" är som man skulle sätta på 0 enligt en på sävar. Sedan påpekade en polare att jag skulle kolla ALS om den lös för de kan vara grunden för varvstoppet, fast han kör med vems antar att han mappar med megatune.
Tacksam för ytterligare svar, förklara gärna som om jag vore efterbliven inte lätt med MS för första gången är inte heller så grym men, req fuel hittar du såhär: basic settings-engine constants 1. och sedan klickar du på required fuel och fyller i vad som efterfrågas:) | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc ons 25 mar 2009, 21:40 | |
| Triggern strular helt klart om den hoppar, har tyvär inget bra svar, på Mickes bmw så blev det grova störningar när han hade surrat in kablarna till triggern tillsammans med tändkablarna.
Om du försöker backa tillbaka triggerkabeln från MS:et enda till boxen och ta en annan väg ut. Kolla så att motorn är ordentligt jordat i karossen och att boxen har bra jord
Reg fuel hittar du under constants, bara kolla bildena på första sidan och förklaringen. | |
|
| |
Antal inlägg : 22 Age : 36 Namn : Magnus Kjerling Från : Kungsbacka Kör : BMW och Ford Registration date : 09-03-22
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc ons 25 mar 2009, 21:45 | |
| Tack så jätte mycket Då har jag redan pillat enheldel med reg fuelen innan utan att vetat att det var den Skall se över detta imorgon. tackar igen för snabbt svar! | |
|
| |
Roobin Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 376 Age : 34 Namn : Robin Från : Åland Jomala Kör : BMW E30 328 // M52B28 Registration date : 08-11-24
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc ons 25 mar 2009, 22:05 | |
| en liten fråga hur får man reda på Air/fuel Ratio ? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc ons 25 mar 2009, 22:27 | |
| du mäter med en bredbandslambda som visar AFR Tänker du på afr ratio för att räkna ut reqfuel är det 14.7 för bensin | |
|
| |
Roobin Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 376 Age : 34 Namn : Robin Från : Åland Jomala Kör : BMW E30 328 // M52B28 Registration date : 08-11-24
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc ons 25 mar 2009, 22:36 | |
| Okeej jo det var nog bara det ÄN sålänge jag vilja veta men det ska funka med 14.7 då för vanlig bensin | |
|
| |
Jeppo Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 811 Age : 35 Namn : Jesper Ericsson Från : Tierp Kör : V70N - Vector turbo Registration date : 07-10-16
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tor 26 mar 2009, 19:26 | |
| Tänkte kolla om det spelar någon större roll vart man sätter lufttempgivarn? Har någon form av svetsmutter som då är i svartstål, och det tänkte jag bygga tryckrör i. Eller måste jag ha givaren efter spjället, dvs insuget? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tor 26 mar 2009, 20:42 | |
| Givaren ska sitta någonstans melllan intercooler och topplock, ganska valfritt annats, gärna i tryckröret nära spjällhuset | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc fre 03 apr 2009, 17:09 | |
| Tar och rådfrågar lite här igen!
Bilen vill fortfarande inte starta, har varit nära nån gång men ej startat inte ens på en mapp från en 325 turbo med samma spridare... så nu börjar jag snart riva håret. Jag såg att kabeln på Hall givaren var rätt sliten där den går in i själva givaren, tänkte om det kan ha något med startproblemen att göra... den har tre stycken stift i anslutningen men jag är inte riktigt säker på vilken som skall sitta vart, men de sitter som de gjorde när jag köpte aset.
Slutligen den här så kallade als-lampan i megatune som man tydligen skall slå av? Av alla cirklar som syns i megatune så är det bara en som är "ifylld" och den är längst till vänster precis ovanför "fuelpump"
///M | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc fre 03 apr 2009, 22:58 | |
| Har du lagt in mappen jag la ut här så ska du inte behöva ändra nått mer än konstanten, har du gnista? Och framför har du gnista vid rätt tillfälle? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc fre 03 apr 2009, 23:49 | |
| Jopp provat med den tidigare med samma resultat, Jag har gnista och min fördelare kan bara sitta på ett sett så jag kan inte tänka mig att det skulle vara det. Vet du om man kan provmäta hall givaren och se om den är som den skall? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc fre 03 apr 2009, 23:52 | |
| du kör alltså med fördelaren på toppen? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc fre 03 apr 2009, 23:57 | |
| nope i blocket, det är kilspår i fördelarlocket som bara passar på ett sett. har hall givaren nått med insprutningen att göra? tänkte om den squirtar helt fel lr nått... | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc lör 04 apr 2009, 00:02 | |
| Jo men du kan lossa skruven så går fördelaren att vrida. Enkelt sätt att kolla om allt står ungefär rätt är att nolla motorn och kolla så rotorn pekar mot ettans tändkabel i fördelarlocket. Hallgivaren i fördelaren har inget igentligen med insprutet att göra mer än att ge en varvtals signal då | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc lör 04 apr 2009, 00:06 | |
| Oki får kolla på det i morgon då! min hallgivare sitter med triggerhjul på vevaxeln fast den har väll samma funktion ändå kan jag tänka mig Men den här als-lampan som skall vara nån bugg i megatune är inget som du känner till lr? tackar för snabba svar igen! | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc lör 04 apr 2009, 00:16 | |
| Alltså körde inte du med Megasquirt utan tändning och körde tändningen i fördelaren separat? | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc | |
| |
|
| |
| Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc | |
|