| Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc | |
|
+155Anna_B Jim_H stenemo joeek emiliutti SSR-Hans Biiren Ekson J.Andersson Rake JTPerformance Wombat akerlof_ Anton_N97 Wollinger Oggster nameless90 Matte_s Mike_Litoris plåtis konstapelkazk krille_CoX mister_tuned Redbullen Robinson lewwan Sten naddut stuff Painlake Racing Blue baby Cowhill racing racepeter musse Knasen Mackan900 hessu75 Casy86 anton s marntell asjohem driftz28 drzero Backbone danteho SalkerF Denniz Siljaspeedshop Festerkatt Johansson Alexander92 pejo89 Dannexx rikard_vinkelslip@hotmail oskar.ax hardy4 021petterzzon Fjellström Röbba FilipD turbospool Holme solsken henke_92 dachevyman Lazer94 Åsa-Johan Budda Curious1 marcus.fl Forsberg Frolen rydan88 saypay Mrpete Grey JH Steve jakobgunnarsson bosse Limpdjur Eljest _Macce_ EvoAlex Fredrikhenriksson nuffe88 mrr WTB mantaturbo houk vurstingmk2 Joel Henrik Consul72 tompa_91 Awpelqvist NIKKELICIOUS Turboglöggen xstream Crisse e46turbo Fritte Haggen kizen Axxel_021 _tommy jol Fordpappa sjöblom! bonnalex 740_klasson eXter bjogum patric2001 Eriksson theymmot _energi_ Sköld persson121 bäckerracing Bagge_Turbo sierraboss Jonte _Glenne_ Wike Hedin_ Chris__ MantaMania ricze Schimpy xepez Peter_A Mantel Kverna Team HR dutten Palmqvist 190ecosworth Vr6 bumbi Jeppo mbfidde kjerre Roobin robsan Öbbe jockelw Anton _-gniraz-_ Henka_ w8stg8 fredda Lindskog TICSierra Mikael 159 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc fre 30 jan 2009, 19:27 | |
| med TFI använder du bara allt som det är orginal, på Caprin tänkte jag testa att kasta bort TFI och bara använda mig av hallgivaren. | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc ons 11 feb 2009, 20:28 | |
| Uppdaterade på första sidan med guide för att installera MS i en pintosierra, den är skriven för dom som inte vill åka med TFI utan vill använda orginal Hallgivare i fördelaren | |
|
| |
Roobin Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 376 Age : 34 Namn : Robin Från : Åland Jomala Kör : BMW E30 328 // M52B28 Registration date : 08-11-24
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc ons 11 mar 2009, 16:11 | |
| vad är fidle solenoid ?
samt 5. vref är det plus till tps :en ? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc ons 11 mar 2009, 16:47 | |
| Tomgångsmotor
Vref är 5volt från boxen | |
|
| |
Antal inlägg : 376 Age : 34 Namn : Robin Från : Åland Jomala Kör : BMW E30 328 // M52B28 Registration date : 08-11-24
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc fre 13 mar 2009, 19:36 | |
| - Mikael skrev:
- Tomgångsmotor
Vref är 5volt från boxen Okej tack Ska spridarna klicka till två ggr när man lägger igång tändningen ? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc fre 13 mar 2009, 20:47 | |
| Ingen aning faktiskt | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc fre 13 mar 2009, 23:00 | |
| - Mikael skrev:
- Ingen aning faktiskt
nå problemet fixat, nu funkar tändning samt spridarna öppnar pumpen går nu bara luftgivare o tps o vatten temp sen uppstart ! | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 22 mar 2009, 17:34 | |
| nu har jag nästa problem. får inte det att visa i Celcius utan den visar bara i Farenhigt, har använt Easy turn men det funkar inte. Boxen är MS 2.2, får bara felmedelande i programet
"Run time error 13"
Type Missmatch | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 22 mar 2009, 18:03 | |
| | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 22 mar 2009, 19:48 | |
| Tusen tack mikael , Problemet fixades som du visa du är GULD värd just nu | |
|
| |
kjerre Skogenracing Small
Antal inlägg : 22 Age : 36 Namn : Magnus Kjerling Från : Kungsbacka Kör : BMW och Ford Registration date : 09-03-22
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 22 mar 2009, 22:28 | |
| Hej, schysst forum det här!
Har precis startat upp min 2,7 liters (m20) turbo bmw. Den går helt ok på tomgång, men såfort jag nuddar gasen så börjar den misstända och baktänder i avgaset. Jag köpte bilen med ett ms som redan satt i men alla kablar tycks sitta rätt. Jag vet inte riktigt vilket ms det är, förra ägaren sa att de var ms 2.2 men det ända megatunet som fungerar är MS1 extra 029y4 så jag har fått för mig att det är ms1.3? Den ända mappen som låg inne i ms't var för en 7 cylinders motor så den hjälpte föga... Tändningen är inte ställbar om det hjälper att veta det.
Så omdet är någon som hur jag skall göra för att bli av med denna "launch control" wannabeen på 1000rpm så är jag mycket tacksam för svar, lr om någon har en bra startmapp till en turbo sexa.
MVH Magnus | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 22 mar 2009, 22:45 | |
| Det är alltså bara bränsle inkopplat idag? Jag är osäker men går väl att ladda ett 2.2 med extrakod också?` Hur som helst så har jag en mapp från en M20B23 ligger som du kan testa. Är bara för bränsle, men har du fel cylinderantal inställt osv så blir det knepigt. Inställd för 465cc spridare har du andra spridare får du labba med reg-fuel tills den går någorlunda. Dock är det bara som sagt nått att starta på. Du måste mappa den efter din motor http://skogenracing.myftp.org/forum/Megasquirt/Mappar/bmw323turbo.msq | |
|
| |
kjerre Skogenracing Small
Antal inlägg : 22 Age : 36 Namn : Magnus Kjerling Från : Kungsbacka Kör : BMW och Ford Registration date : 09-03-22
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 23 mar 2009, 16:57 | |
| Tackar för snabbt svar!
En polare sa att jag har MS I v3,0 och att det endast är bränslet som är inkopplat.
Jag provade idag med 323mappen men ingen succe, den hostar nångång men den typ surartill vilket den inte borde iom att jag borde ställa upp öppningstiden iom att jag har 381cc spridare. Kan de andra inställningarna spela in, alltså alla förutom ve1 table och enginge constants?
Första gången jag fick kontakt med datorn så ställde jag in den efter din sierra som finns med på första sidan, för med den mappen behövde jag bara ställa ner öppningstiden så startade den och gick någolunda.
reg-fuel'n är det = ve1 tabellen lr har jag missat något ännu mer? Sen var det någon annan som hade haft ett liknande problem fast vid 5000rpm och han hade behöft ställa ner sin coilcharge, fast det var inte heller nått som jag kunde hitta i megtune.
MVH Magnus | |
|
| |
mbfidde Skogenracing Small
Antal inlägg : 42 Age : 43 Namn : Fredrik Från : Markaryd Kör : 740tic-85,volvo 242L-75,mb 320te-93 Registration date : 09-03-23
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 23 mar 2009, 20:04 | |
| Hej alla skogsräsers Först och främst måste jag säga att jag är väldigt imponerad av alla här på SR.com för era häftiga bilar Jag har precis monterat ett MS1 V3 i min 740tic, men har diverse små bekymmer. setup: MS1V3 med extrakoden 4bars mappsensor komplett edis tändning 36-1kugg på veven b230 turbo motor holset h1e 525cc spridare tänkt att köra på 98oktan mm största bekymmret just nu är att jag tappar min vr-signal(inget varvtal i Megatune), men sen när man minst anar de så har jag varvtal igen i MT? någon som känner igen detta? Mvh//F | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 23 mar 2009, 20:16 | |
| Hur gör jag för att ladda ner mappen i min ms box ? den öppnas just nu bara i internet explorer | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 23 mar 2009, 20:23 | |
| - kjerre skrev:
- Tackar för snabbt svar!
En polare sa att jag har MS I v3,0 och att det endast är bränslet som är inkopplat.
Jag provade idag med 323mappen men ingen succe, den hostar nångång men den typ surartill vilket den inte borde iom att jag borde ställa upp öppningstiden iom att jag har 381cc spridare. Kan de andra inställningarna spela in, alltså alla förutom ve1 table och enginge constants?
Första gången jag fick kontakt med datorn så ställde jag in den efter din sierra som finns med på första sidan, för med den mappen behövde jag bara ställa ner öppningstiden så startade den och gick någolunda.
reg-fuel'n är det = ve1 tabellen lr har jag missat något ännu mer? Sen var det någon annan som hade haft ett liknande problem fast vid 5000rpm och han hade behöft ställa ner sin coilcharge, fast det var inte heller nått som jag kunde hitta i megtune.
MVH Magnus Req-fuel är en konstant som bestämmer mängden bränsle i relation till VE-tabellen. Har du t.ex. ganska hög procent på VE tabellen kommer konstanten bli lägre. Normalt sett så ändrar man req-fuel tills bilen går på tomgång på mappen som är boxen, sen efter den är varmkörd går det att börja justera VE-tabellen. coilcharge eller Dwell som det heter är endast för dom som driver tändspole/tändspolar direkt från sprutet. Eftersom du bara kör bränsle är det inget du behöver bry dig om. Däremot måste du se över så att du har en bra triggersignal in i boxen. Standard montering är på - på tändspolen. När du börjar pula med bilen så kolla hur varvtalen bär sig åt, kan vara så att du har en störning där som gör att du får ett varvstopp. - mbfidde skrev:
- Hej alla skogsräsers
Först och främst måste jag säga att jag är väldigt imponerad av alla här på SR.com för era häftiga bilar
Jag har precis monterat ett MS1 V3 i min 740tic, men har diverse små bekymmer. setup:
MS1V3 med extrakoden 4bars mappsensor komplett edis tändning 36-1kugg på veven b230 turbo motor holset h1e 525cc spridare tänkt att köra på 98oktan mm
största bekymmret just nu är att jag tappar min vr-signal(inget varvtal i Megatune), men sen när man minst anar de så har jag varvtal igen i MT?
någon som känner igen detta?
Mvh//F Kul att du gillar det vi gör! Svårt att säga vad som är fel, rent spontant låter det som ett glapp. Har du använt kablaget som följer med Edis eller har du skarvat lite själv för att få ihop det? Eller har du en Edis spole men driver den direkt från MS boxen? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 23 mar 2009, 20:24 | |
| - Bmw_e30power skrev:
- Hur gör jag för att ladda ner mappen i min ms box ? den öppnas just nu bara i internet explorer
Du högerklickar och sparar som, lägger den på skrivbordet. Öppnar Megatune, kopplar upp dig mot sprutet. Välj open under File. du får en fråga om du vill bränna till boxen och då klickar du yes och väntar några sekunder så är det klart! | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 23 mar 2009, 20:25 | |
| - Mikael skrev:
- Bmw_e30power skrev:
- Hur gör jag för att ladda ner mappen i min ms box ? den öppnas just nu bara i internet explorer
Du högerklickar och sparar som, lägger den på skrivbordet. Öppnar Megatune, kopplar upp dig mot sprutet. Välj open under File. du får en fråga om du vill bränna till boxen och då klickar du yes och väntar några sekunder så är det klart! Men det kommer en massa varningar före ska det göra det ? O sen sparas filen som Xml det skallden väll inte göra ? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 23 mar 2009, 20:39 | |
| Skriv in så det står .msq på slutet så funkar det. | |
|
| |
Antal inlägg : 42 Age : 43 Namn : Fredrik Från : Markaryd Kör : 740tic-85,volvo 242L-75,mb 320te-93 Registration date : 09-03-23
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 23 mar 2009, 20:40 | |
| - Mikael skrev:
- Kul att du gillar det vi gör!
Svårt att säga vad som är fel, rent spontant låter det som ett glapp. Har du använt kablaget som följer med Edis eller har du skarvat lite själv för att få ihop det? Eller har du en Edis spole men driver den direkt från MS boxen? jag kör med både spolen och modulen och har inte skarvat några kablar därimellan, men jag har ju skarvat till vr-sensorn, 12v+ till modulen likaså jorden. jag hade igång bilen i helgen för första gången och då gick den bara på 3-4ans cyl och på 2300varv ca? men då fanns inga problem med vr-signal. //F | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 23 mar 2009, 20:44 | |
| | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 23 mar 2009, 20:49 | |
| | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 23 mar 2009, 21:03 | |
| nu startade den jä..ar, men tomgången ligger på 3800varv, vad är fel? har ingen tomgångsmotor inkopplad och spjället är stängt.
//F | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 23 mar 2009, 21:37 | |
| Du har en mastig tjuvluft, sprutet i sig ger ingen sån tomgång | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 23 mar 2009, 21:40 | |
| - Mikael skrev:
- Du har en mastig tjuvluft, sprutet i sig ger ingen sån tomgång
jaha...ja har ju ingen slang imellan mappsensorn och insuget? skulle kanske kunna va det | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc | |
| |
|
| |
| Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc | |
|