såå efter en hela vecka med att kolla igenom kabelhärvor o kopplingsscheman så ser man färger överallt känns det som....
började med att plocka bort allt från lupo motor härvan som inte kommer behövas, det var ganska mkt kan jag säga , blev ett fåtal kablar kvar som ska in till kupén till olika kopplingar resten ser ut såhär:
och den rensade delen med det som blev kvar
jag hade ju tänkt o köra s3:ans mätare i bilen och man vill juh då kunna använda alla funktioner så som färddator etc etc, men då kom problemet.. knappar till färddatorn , men det tog inte länge förrän man kom på att lupons spakar är identiska med golf vr6:ans =)=)=) självklart fick jag klippa o klistra lite så jag fick in funktionerna från knapparna , man kan dock inte välja läge 1 eller 2 som på golfen då detta inte existerar i s3:ans mätarhus, men jag fick till reset:en och dessutom mfa knappen längst ut ser ut som nedan
lupons original
vr6:ans original
och den ombyggda versionen!
mfa knappar
och TADAAAA ...hela ombyggda enheten tillsammans med kopplingen som kopplas på instrumentpanelen
grön kabel skarvas till jord och gul/röd kabel till "consumption signal" pin t121/81 i mitt fall på ecu
har märkt upp nästan alla kablar till motorhärvan nu, så imorgon åker jag tidigt till garaget och är där tills allt är inkopplat!!!!
detta är vad jag kommit fram till :
T6-brown connector
pin 1 -black or black/purple 15 amp fused switched live 15 to ecu T121/3 Y denna ska kopplas + vid start/tändning lupo T10a/4 byt säkring till 15amp
pin 2 - purple/white ecu T121/65 to fuel pump relay earth Y signalkabel till bp relä T10d/9
pin 4 - red/green 20 amp fused constant positive 30 to ecu T121/62 Y följ pin 1 på lupons härva för att koppla till T10d/5 byt till 20 amp säkring
pin 5 - blue/yellow fused 10 amp from fuel pump relay Y + från bp relä till lambda T10d/4
T14a - 14 pin connector near battery
pin 1 - black to green/black from oil pressure sender N använd lupons original styrning
pin 2 -black/green to black/white to speedo sender N använd lupon original styrning
pin 3 - white/blue speed sender to dash N använd lupons original styrning
pin 4 -purple coolant temp sensor (214) använd lupons original med lupons mätarhus, annars s3:ans
pin 5 - red/purple 10 amp fused switched live to injectors (183) Y ta från multikontakten till spridarna t5h/1
pin 6 - yellow/black fused 10 amp from fuel pump relay (fuse shared with T6/6) Y + från bränslepumpsrelä till diverse givare? T10d/4
pin 7 - brown earth (204) (197) Y Earth to chassis or battery -VE (Edit by mat-mk3) jord motor
pin 9 - brown/white earth for senders Y (G1 pin 1 or 6) givar jord
pin 11 -black/blue to grey/black oil level (165) N ej prioriterad
pin 12 - brown/blue to purple/white oil level to dash N ej prioriterad
T10W -White connector
pin 4 - white/red ecu T121/39 to clutch pedal switch Y kopplingsgivare i bil
pin 5 - blue/purple to brown/red to ecu T121/28 (3) N till generator behövs kanske ej
pin 8 - white/red to ecu T121/48 N varningslampa gasspjäll t32/13
pin 9 - green/purple to ecu T121/67 N till airbag, använd ej?
pin 10 - purple/yellow to ecu T121/47 N motor lampa t32a/14
T10 Orange
pin 1 - grey/white to ecu T121/43 (229) Y (probably diagnostics K) diagnos T10c/2
pin 2 - green/red to ecu T121/81 N till startspärr och mätarhuset w-line? T10d/7 går också till t20/1 (röd kontakt på instr. panel till consumption signal)
pin 6 - blue/white ecu T121/54 to speed signal in dash wiring Y hastighet till ecu T10c/9
pin 9 - green/gray ecu T121/37 kopplas till T10d/8
T10h Blue
pin 1 - brown/white to brown/blue ecu T121/34 to throttle sender T6b/6 Y kopp. till gaspedal
pin 2 - green/white to green white ecu T121/72 to throttle sender T6b/1 Y kopp. till gaspedal
pin 3 - yellow/green to yellow/green ecu T121/73 to throttle sender T6b/2 Y gaspedal
pin 4 - grey/red to grey/red ecu T121/36 to throttle sender T6b/3 Y gaspedal
pin 5 - white/blue to white/blue ecu T121/35 to throttle sender T6b/4 Y gaspedal
pin 6 - grey/blue to grey/blue ecu T121/33 to throttle sender T6b/5 Y gaspedal
t10 orange notis: pin 1 och pin 2 kanske måste byta plats beroende på om startspärr w line är den ena eller den andra.
koppla in mfa till s3 mätarhuset
på röda kontakt på baksidan av mätarhuset ska jag använda några av kablarna som går in , då jag inte har alla funktioner som finns på s3:an.
jag fick lov att använda en mfa spak från en golf vr6
den delen av spaken passade bolt on på lupons andra spak, se bilden
mfa:n har 4 kablar från spaken som går i en separat kontakt,där
blå kabel = signaljord,
vit kabel = mfa knapp/höger
röd kabel = reset
svart kabel = skifta mellan läge 1 och 2 på vr6/ används ej på lupon i mitt fall
jag kommer kunna reset:ta mfa på samma sätt som vr6:an men jag kommer bara kunna skrolla åt höger hela tiden så för att komma till en viss funktion så måste jag gå igenom alla igen,
blåa kabeln kopplar jag till en jordpunkt bakom instr. panelen,
vita kabeln går till pin t20/18 på röda kontakten /scroll funktion
röd kabel går till t20/11 på röda kontakten /reset knapp
sen från t20 kontakten så är det totalt 5 kablar som ska användas varav 2 av dom går till spaken, resten går som följer
pin t20/1 gul kable (consumption signal) går till pin t121/81 på ecu eller t32a/5 (gröna kontaktstycket på instrumentpanelen) (w-line)
pin t20/11 grå kabel går till röd kabel på spaken
pin t20/16 och pin t20/19 kopplar vi till jord så att vi inte får felmedelande på brända lampor.
pin t20/18 blå kabel går till vit kabel på spaken
notiser:
t10x/4 är diagnoskabel på lupo, den går till t32/25 på instr panelen, till pin 7 diagnosuttaget,t50/9 på airbag modulen
t10x/5 är airbaglampan , gul/vit