Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo

Gå ner 
+7
Jättemackan
Joel
Grey
Fiechen
Mikael
_Macce_
Jan_Banan
11 posters
Gå till sida : Föregående  1, 2, 3  Nästa
FörfattareMeddelande
Jan_Banan
Skogenracing Medium
Jan_Banan


Antal inlägg : 58
Age : 31
Namn : Jakob Ingemansson
Från : Norrköping
Kör : Sierra 2.9
Registration date : 11-04-04

Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo   Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo - Sida 2 Icon_minitimesön 14 aug 2011, 22:12

Mikael skrev:
Låter som om tändningen inte är hundra, lossa fördelarlocket och ställ motorn i noll sen vrider du fördelaren så rotorn pekar mot stället som är märkt 1 på fördelarlocket. Då har du en grundkonfiguration i alla fall, sen lär du kolla den med strob hur som helst.

Sätt ettans tändkabeln vid platsen som är märkt 1, sen går du du i klockans riktning och fortsätter med fyra, två, fem, tre och sex

antar att du lagt in rätt mapp och allt?

Ahaa, ja nu är jag med! Smile Jodå mappen ska va i och kablaget borde det inte vara något strul med, satt och mecka med det i en månad minst..

Blir att göra ett försök imorgon, återkommer med resultatet. Men får tacka så hemskt för hjälpen så länge!
Till överst på sidan Gå ner
Jan_Banan
Skogenracing Medium
Jan_Banan


Antal inlägg : 58
Age : 31
Namn : Jakob Ingemansson
Från : Norrköping
Kör : Sierra 2.9
Registration date : 11-04-04

Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo   Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo - Sida 2 Icon_minitimemån 15 aug 2011, 21:04

Chaachaaaa

Framgång!! Very Happy Den går på alla cylindrar!

Jag fibbla med tändkablarna i 100 år utan framgång. Vart trött på skiten och googlade lite och hittade att cylindrarna sitter 123-456, efter det gick det som en smäck!

Dock så klara den inte att gå på tomgång.. Kan det vara soppan?

Sen tänkte jag på en annan grej, vakumslangen från MS:ett har jag inte kopplat på, då jag har mappsensor. Så den hänger helt slappt liknande något annat, ska jag plugga den? Kanske är dum fråga, men vill utesluta alla smågrejer innan jag börjar döma.

Ska fixa sladd till MS:ett och kolla igenom det imorgon.
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo   Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo - Sida 2 Icon_minitimemån 15 aug 2011, 21:30

Du måste givetvis koppla in Mapsensorn på MS boxen, Mapsensorn som sitter i motorrummet kan du plocka bort. För att få den att gå på tomgång får du skruva upp tomgångsskruven
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
_Macce_
Skogenracing Elite
_Macce_


Antal inlägg : 1258
Age : 34
Namn : Marcus
Från : Norrköping
Kör : Överladdad Ford
Registration date : 07-03-23

Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo   Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo - Sida 2 Icon_minitimetis 16 aug 2011, 00:13

Har du koppla in tomgångsmotor? annars äre väl skruven till spjällen Micke menar?
Till överst på sidan Gå ner
https://www.facebook.com/pages/Team-Vebotrim/143643252347044?ref
Jan_Banan
Skogenracing Medium
Jan_Banan


Antal inlägg : 58
Age : 31
Namn : Jakob Ingemansson
Från : Norrköping
Kör : Sierra 2.9
Registration date : 11-04-04

Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo   Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo - Sida 2 Icon_minitimetis 16 aug 2011, 21:13

Tjena,

nepp har inte kopplat in tomgångsmotorn, så det blir att skruva på tomgångsskruven.

Glömmer bort hur simpelt allt sitter i den här bilen, inte för att jag förstår mig på allt ändå eller kan något om nyare bilar, men det slår mig ofta.

Förövrigt har jag gjort fästen till IC:n idag, vart helt ok, dock inte så svårt att misslyckas på känner jag.. Smile
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo   Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo - Sida 2 Icon_minitimetis 16 aug 2011, 21:32

En Ford Sierra är någon av det enklate du kan hålla på med skulle jag vilja säga, folk skryter ofta om nån gammal volvo men Fordarna är snäppet smidigare endå Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Jan_Banan
Skogenracing Medium
Jan_Banan


Antal inlägg : 58
Age : 31
Namn : Jakob Ingemansson
Från : Norrköping
Kör : Sierra 2.9
Registration date : 11-04-04

Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo   Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo - Sida 2 Icon_minitimetor 25 aug 2011, 19:00

Tja alla!!!

Stor update idag, dock utan bilder tyvär. Kanske kommer senare när jag lugnat mig lite.
Har fixat på senaste dagarna och fick den klar för provkörning igår. Körde lite, men hade inget framljus, ingen regplåt sen bara downpipen ut plus att det regna, så vart en snabbis.

Idag har jag satt på allt och drog nyss ut för ett provåk. Inte för att jag kan sådär jättemycket om bilar eller är duktig på att felsöka, men något är det som inte stämmer.


Har lite olika frågeställningar:

1. På tomgång kommer det luft/avgaser ur screamperpipet, alltså måste WG:n läcka som ett såll? Har jag missat något här? Har nämligen en stor o-ring liknande gummiring som jag inte använt, vet inte vad den ska till. Skulle inte förvåna mig om jag missat att den skulle monteras där någonstans.

2. När jag gasar ur den, så stannar den på 4.5k varv och där är det stopp.. svårt att förklara men det känns som att det finns en uppsjö av kraft kvar som inte kommer ut. Funderar på om jag fibblat med gasvajern och inte får fullt även fast jag bokstavligen drar plattan i mattan.

3. Jag laddar på tomgång -0.5, vilket jag har läst mig till är helt ok. När jag sedan gasar på lite och ligger lugnt, så ligger den på -0.2, vad ska sägas om det? Tror även den ligger på på minus när jag drar på lite, dock inte jättekoll på detta då det är svårt att kolla på mätaren samtidigt som 500000 industriarbetare ska hem från jobbbet.

Jag får "fullt ladd" vid 4000 varv, men sen tar det ju stopp som jag tidigare sa.
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo   Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo - Sida 2 Icon_minitimetor 25 aug 2011, 19:59

1. Plocka isär och kika så ventilen ligger an mot ventilsätet, kan vara någon skruv som släppt eller liknande i den

2. Svårt att säga vad som hänt, du kanske har råkat ställa in någon varvstopp eller liknande eller har aktiverat launch

3. Helt normalt att det är vakum när du kör lungt
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Jan_Banan
Skogenracing Medium
Jan_Banan


Antal inlägg : 58
Age : 31
Namn : Jakob Ingemansson
Från : Norrköping
Kör : Sierra 2.9
Registration date : 11-04-04

Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo   Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo - Sida 2 Icon_minitimelör 27 aug 2011, 00:42

Tjabba

Sitter med årets rövsvett och världens högsta blodtryck just nu. Trött på den där jävla bilen just nu, inte för att jag varken gjort speciellt mycket eller speciellt svåra grejer, så skulle det vara skönt med att få en gångs skull få njuta av det färdiga resultatet.

Aja, nu ska jag sluta böla och komma till sak:

Plockade isär WG:n som du sa Mikael (tack för hjälpen btw), och det låg grejer lösa inuti huset, så skruvade på dem och den läcker inget på tomgång nu i alla fall. Och den verkar fungera bättre förövrigt.

Kollade också igenom MS:ett lite snabbt, och såg att Launch var på, så drog av det. Såg också att varvstopp var på, men på 68OO varv. Dock förstod jag inte helt vad de andra siffrorna och kolumnerna stod för, men om det står 68OO varv så borde de ju vara det. Ska göra en storkoll på den där skiten imorgon.


Startade upp skiten och tänkte ut och åka på riktigt, men såklart så slutar den ge gaspådrag vid olika varvtal. 2:ans växel hade 4.5k varv, 3 an låg på ca 4k och 4ans växel på 3500. Ungefär något sånt, alltså var det inte samma varv på alla växlar, det jag vill komma till.

Forsar olja från turbon/oljereturen/ventilkåpan, det är väl dock hårdvarufel som jag får kolla närmare på.

Sen blir den så in i helvete varm, det bokstavligen ryker och bolmar rök efter 5 min åkning. Trodde det var för att jag hade olja på bandagen, så bytte dem där det var skadat idag, men det vart ingen skillnad. Funderar på om jag gjort något fel med kylarvattnet/expansionstanken.

Sen när jag skulle backa ner den på garageuppfarten, då slog ju såklart avgasröret i så nu är ju säkert den skiten helt åt helvete. Också.
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo   Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo - Sida 2 Icon_minitimelör 27 aug 2011, 00:56

har du ens nollat tändningen? kolla så du inte har för lågt värde på overboost föresten
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Jan_Banan
Skogenracing Medium
Jan_Banan


Antal inlägg : 58
Age : 31
Namn : Jakob Ingemansson
Från : Norrköping
Kör : Sierra 2.9
Registration date : 11-04-04

Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo   Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo - Sida 2 Icon_minitimelör 27 aug 2011, 01:12

Mikael skrev:
har du ens nollat tändningen? kolla så du inte har för lågt värde på overboost föresten

Jag fattar inte ett jävla smack angående tändningen, försökte ge mig på det men eftersom jag läste att motorn inte mår bra alls med fel inställningar på tändningen, så lämnade jag det jobbet åt proffs. (Auktoriserad verkstad, MECA).

Eftersom MS:ett står inställt på 10 grader, så sa jag till killarna där att ställa den på 10. De muttrade och tyckte det verkade vettigt. Jag betalade och såg glad ut. Det är, vad jag vet, det som gjorts vid tändningen.

Ska kolla upp overboostvärdet det första jag gör imorgon.

Får tacka så hemskt för att du tar dig tid, riktigt schyst.
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo   Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo - Sida 2 Icon_minitimelör 27 aug 2011, 01:37

Så enkelt är det inte, för att kunna ställa tändningen så måste man först låsa den i megatune på t.ex 10 grader. Ja du kan justera utan att göra det men då måste du också veta vad den ger på tomgång och har du en mapp från mig rör det sig om 15-20 grader du måste kolla exakt. har verkstaden ställt den på 10 grader har du ett problem med andra ord
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Jan_Banan
Skogenracing Medium
Jan_Banan


Antal inlägg : 58
Age : 31
Namn : Jakob Ingemansson
Från : Norrköping
Kör : Sierra 2.9
Registration date : 11-04-04

Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo   Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo - Sida 2 Icon_minitimelör 27 aug 2011, 12:57

Okej.. jag har alltså varit ute och bränt på med fel tändning.. yes.

Okej, då tar vi det här så exakt alla mellan 5 och 95 bast kan det sen.

Först går jag inte i MS:ett, alltså Megatune, sen in på spark -> sparksettings och får upp denna:

Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo - Sida 2 Spark_settings

Så långt är jag med, men vart "låser" jag det? Om jag lär mig hur man låser den på 10, och gör det självklart, så kan tändningen ställas på 10? Då är det bara att kolla med strob att den står på 10?

Är helt uppsnurrad av det här med tändning och strob, går nog en propp i skallen på mig snart.
Till överst på sidan Gå ner
Joel
Skogenracing Supreme



Antal inlägg : 533
Age : 34
Namn : Joel
Från : Norrhult, Småland
Kör : Golf GTI 16v -89, Ford Sierra -88
Registration date : 10-03-06

Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo   Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo - Sida 2 Icon_minitimelör 27 aug 2011, 13:47

Detta är ju bara redan beskrivit av Mikael i https://skogenracing.editboard.com/t4980-stora-megasquirt-traden-guider-fragor-etc på första sidan....


"När det kommer till tändningen blir det genast mycket svårt, vilken som helst kan få till bra lambda värden på bränslet men att justera in tändningen är mycket svårt. Börja med att "nolla" tändningen genom att kontrollera så att sprutet och motorn har samma uppfattning vart t.ex 10 grader är

Kolla under spark -> spark settings och titta därefter på Fixed Angle (-10 use map) (deg). För att få bilen att få efter mappen ska den stå på -10. Men man måste alltid nolla tändningen innan man börjar mappa. För att göra detta skriver man t.ex in 10 grader under den inställningen. startar bilen och kolla med stroblampa på veven.
Har ni skrivit in 10 grader så ska stroblampa markera 10 grader på markeringen annars vrid på fördelaren tills det stämmer (eller ändra trigger angle tills det stämmer om ni kör fördelarlöst). Sen skriver ni tillbaka -10 och kollar att tändningen rör på sig när man gasar!


Glöm inte att göra den kontrollen innan ni ger er ut och mappar!"
Till överst på sidan Gå ner
Jan_Banan
Skogenracing Medium
Jan_Banan


Antal inlägg : 58
Age : 31
Namn : Jakob Ingemansson
Från : Norrköping
Kör : Sierra 2.9
Registration date : 11-04-04

Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo   Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo - Sida 2 Icon_minitimelör 27 aug 2011, 14:10

Joel: Jodu, jag nog läst den där sidan ett 10-tal gånger, och också bläddrat igenom hela tråden ett par gånger. Hatar själv när någon frågar en massa saker som finns på föregående sida. Dock så har jag inte fattat, vilket kanske framgår..

Men ok, om tändningen nu står på 10 grader, ställd med strob, kan jag då knappa in 10 grader i Megatune i fliken "Fixed Angle (-10 use map) (deg)", sen starta upp? För att sedan skriva tillbaka -10 och kolla så att den rör på sig när man gasar? Eller blir det helt skevt?



Till överst på sidan Gå ner
Joel
Skogenracing Supreme



Antal inlägg : 533
Age : 34
Namn : Joel
Från : Norrhult, Småland
Kör : Golf GTI 16v -89, Ford Sierra -88
Registration date : 10-03-06

Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo   Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo - Sida 2 Icon_minitimelör 27 aug 2011, 14:23

Nej du har rätt. Du skriver in 10 grader i Fixed Angle och startar bilen och kollar med stob så att den ligger på 10 grader. Gör den inte det får du ju justera så att den visar 10 grader med strob genom att vrida på fördelaren. När det visar rätt med stob så skriv -10 i MegaTune igen så kommer MS:et att gå efter tändningsmappen igen. Nu kollar du tändningen igen med stob och gasar med spjället så att du ser att tändningen rör på sig. Då ska det vara rätt.
Till överst på sidan Gå ner
_Macce_
Skogenracing Elite
_Macce_


Antal inlägg : 1258
Age : 34
Namn : Marcus
Från : Norrköping
Kör : Överladdad Ford
Registration date : 07-03-23

Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo   Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo - Sida 2 Icon_minitimelör 27 aug 2011, 19:50

Kul att det händer lite !

Problem får man alltid räkna med när man ger sig på att bygga saker själv till bilen.
Bara bita ihop och " gör om, gör rätt "
Kul hursom helst att du har fått igång bilen och även lykats köra en sväng.

Allt nytt kan verka svårt att lära sig i början, men efter en kort tid med lite pillande blir det självklarhet...ett exempel på det ang tändningen.

Hinner du få ihop den tills nästa helg ? Razz
Till överst på sidan Gå ner
https://www.facebook.com/pages/Team-Vebotrim/143643252347044?ref
Jan_Banan
Skogenracing Medium
Jan_Banan


Antal inlägg : 58
Age : 31
Namn : Jakob Ingemansson
Från : Norrköping
Kör : Sierra 2.9
Registration date : 11-04-04

Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo   Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo - Sida 2 Icon_minitimesön 28 aug 2011, 01:56

Tjena!

Jo jag vet, lite onödigt av mig att böla. Var ju i stridens hetta, så jag överdrev väl en aning. Motgångar får man ju vara beredd på, speciellt om man är en sån nybörjare som jag.

Jo när man väl gjort det en gång så går det ju oftast smärtfritt och busenkelt nästa.

Hmm, jag har sagt "aadå den rullar tills på x, lugnt", men sen har jag ju stått där med tummen i röven och hängt läpp. Kommer ihåg innan jag började bygga, då tänkte jag att midsommar vore en jäkligt fin deadline.. vetefan hur jag tänkte där.

Vi kan säga såhär, om jag inte klantar till det med tändningen igen, så är den lugnt fixad tills nästa helg. Och om inte något annat strular så kan jag vara ute och gasa kommande helg Smile

Dock så har jag sagt det typ 10 gånger, så bli inte förvånad om du läser nästa måndag: "Fan, har bytt batteri och har glömt vilken färg som står för vilket?? Röd är jord va??"
Till överst på sidan Gå ner
Jan_Banan
Skogenracing Medium
Jan_Banan


Antal inlägg : 58
Age : 31
Namn : Jakob Ingemansson
Från : Norrköping
Kör : Sierra 2.9
Registration date : 11-04-04

Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo   Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo - Sida 2 Icon_minitimetor 01 sep 2011, 22:00

Tja

Var idag och fixade tändningen igen, och gjorde som instruerat. Kollade även i datorn sen när jag varva och tändningen rörde på sig där.

Testkörde senare, men den ville ändå inte varva ur fullt, så laddade in mappen igen och kollade igenom inställningarna ännu en gång, och nu går det.

Tänkte köra första riktiga raggarvarvet nu ikväll, körde lite, allt verkade ok, dock rök det en hel del ur motorn p.g.a olja på avgasbandagen. Ska tilläggas att jag var ute max 5 min lugn körning, och inte 1 timmas våldande. Åkte max 5 min till, sen stannade jag för att lufta/kyla ner motorn lite, och när jag öppnade huven slog det lågor om skiten.. Sad

Som tur var så var det smålågor från mellanröret, så det gick fort att släcka.

Ja, i vilket fall, hurvida den brinner eller inte, så går den inte som den ska. Den vill liksom inte. När laddet väl kommer, så händer det inget speciellt. Sen är den sjukt seg och tråkig på lägre varv. Kommer ihåg den som bra mycket mer rapp original.
Till överst på sidan Gå ner
Limpdjur
Skogenracing Supreme



Antal inlägg : 786
Age : 40
Namn : Johan Lindberg
Från : Bollnäs
Kör : Dkw S6 -95
Registration date : 06-10-26

Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo   Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo - Sida 2 Icon_minitimetor 01 sep 2011, 22:18

Hur står det till med soppan? När jag körde min i första versionen med extrasprut så lossnade det en kabel så det inte gick igång, konstigt nog spikade den inte och inte snålpoffa som den gör om det blir alldeles för snålt, men väldigt menlös blev den på ett konstigt sätt, å när jag öppna huven var grenröret rödare än nånsin, hade dock bara 0.3-0.4 i ladd vid det tillfället.
Till överst på sidan Gå ner
Jan_Banan
Skogenracing Medium
Jan_Banan


Antal inlägg : 58
Age : 31
Namn : Jakob Ingemansson
Från : Norrköping
Kör : Sierra 2.9
Registration date : 11-04-04

Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo   Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo - Sida 2 Icon_minitimetor 01 sep 2011, 23:55

Ligger nog något i det du säger, ska kolla upp det imorgon.

Angående tomgången så fick jag skruva satan på tomgångsskruvet för att få den ligga på tomgång, och nu ligger den och nästan dör där ändå. Snart kan jag väl inte ge gaspådrag då spjället är fullt öppet vid 1 k varv..

Aja nu ska jag söka jobb så jag har råd att skrota den här skiten och köpa mig en ferrari eller något som håller.
Till överst på sidan Gå ner
_Macce_
Skogenracing Elite
_Macce_


Antal inlägg : 1258
Age : 34
Namn : Marcus
Från : Norrköping
Kör : Överladdad Ford
Registration date : 07-03-23

Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo   Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo - Sida 2 Icon_minitimefre 02 sep 2011, 00:26

Du har ju iaf fått igång din ju:-)

Vilken mapp kör du på?

Funderar du seriöst på att sälja är jag intresserad, främst av delar osv.
Till överst på sidan Gå ner
https://www.facebook.com/pages/Team-Vebotrim/143643252347044?ref
Jan_Banan
Skogenracing Medium
Jan_Banan


Antal inlägg : 58
Age : 31
Namn : Jakob Ingemansson
Från : Norrköping
Kör : Sierra 2.9
Registration date : 11-04-04

Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo   Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo - Sida 2 Icon_minitimefre 02 sep 2011, 00:44

_Macce_ skrev:
Du har ju iaf fått igång din ju:-)

Vilken mapp kör du på?

Funderar du seriöst på att sälja är jag intresserad, främst av delar osv.

Jo det är alltid något, sen om den går bättre original eller inte låter jag vara osagt..

Jag kör på Mikaels mapp, kommer inte riktigt ihåg vad den heter, men 6-cyl TFI 350 cc. Trodde jag körde den innan också, men hände ju lite skillnad efter jag läste in den.

Jo om jag ska sälja säger jag till, värst vad det fanns spekulanter på detta, alltid något att glädja sig åt Cool

Har suttit nu och läst igenom hela Mikaels tråd för sin 2.9a Sierra, och har ett åtrå efter att den ska som hans, nöjd om den bara går hälften så bra. Just nu blir jag ju omkörd av polarens 740 med förgasare..
Till överst på sidan Gå ner
_Macce_
Skogenracing Elite
_Macce_


Antal inlägg : 1258
Age : 34
Namn : Marcus
Från : Norrköping
Kör : Överladdad Ford
Registration date : 07-03-23

Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo   Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo - Sida 2 Icon_minitimefre 02 sep 2011, 14:42

Haha! Då är ju bilen garanterat slöare än original och nått är fel.
Hur läser man in mappen i sprutet?

Tänkte om jag lyckats köra fel lr nått.
Jag väljer car1 i megatune innan det öppnas, sen tar jag Open
Och öppnar den valda mappen... Men sen då?
Läggs den i minnet automatiskt när man läst in den?
Till överst på sidan Gå ner
https://www.facebook.com/pages/Team-Vebotrim/143643252347044?ref
Grey
Skogencrew
Grey


Antal inlägg : 2023
Age : 42
Namn : Jocke
Från : 08-land
Kör : Ford P100
Registration date : 06-10-30

Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo   Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo - Sida 2 Icon_minitimefre 02 sep 2011, 17:25

Dubbelkolla tändföljden å att du satt tändkablarna rätt.
1-4-2-5-3-6
Cylinder 1 är på passagerarsidan, längst fram mot kylaren, sedan följer cyl 2 och 3. Och på förarsidan sitter 4e cylindern längst fram mot kylaren, sedan följer 5 och 6.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.racemovie.se
Sponsored content





Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo   Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo - Sida 2 Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Jan_Banan - Ford Sierra 2.9l v6 turbo
Till överst på sidan 
Sida 2 av 3Gå till sida : Föregående  1, 2, 3  Nästa
 Liknande ämnen
-
» Stianhoel - Ford sierra cl goes turbo!
» Storckeen - Ford sierra k M30 Turbo
» Ford Sierra Turbo - 2/6 -15
» Stylishh - Ford Sierra 2.0 Turbo
» ford sierra turbo går illa!

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Projekt Forum-
Hoppa till: