Antal inlägg : 1258 Age : 34 Namn : Marcus Från : Norrköping Kör : Överladdad Ford Registration date : 07-03-23
Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. sön 29 apr 2012, 23:11
Har oxå tänkt på hårspray, är mer hur man får på däcket så det ligger i fälgen... kan man göra det med däckmaskin eller måste man träla själv med däckjärn ?
Micke... oavsett det är bensin eller E85 ? Bilen har väl rullat max 5 mil med turbo, och har endast laddat något 4-5 gånger. Alltså mycket mycket lite.
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. mån 30 apr 2012, 09:13
_Macce_ skrev:
Har oxå tänkt på hårspray, är mer hur man får på däcket så det ligger i fälgen... kan man göra det med däckmaskin eller måste man träla själv med däckjärn ?
Micke... oavsett det är bensin eller E85 ? Bilen har väl rullat max 5 mil med turbo, och har endast laddat något 4-5 gånger. Alltså mycket mycket lite.
Jaha det var rent innan alltså?
En däckfirma fixar påläggning enkelt annars
_Macce_ Skogenracing Elite
Antal inlägg : 1258 Age : 34 Namn : Marcus Från : Norrköping Kör : Överladdad Ford Registration date : 07-03-23
Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. mån 30 apr 2012, 14:04
Rent var det ju inte ! Men var väldigt mycket gegga som jag fick bort, som inte var härdat och satt fast hårt på något sätt.
Gick liksom bort om man gnugga med trasa, känns som om det satt sig där nydligen
Henrik Skogenracing Sponsor
Antal inlägg : 1669 Age : 36 Namn : Henrik Från : land Kör : Nissan och Ford Registration date : 06-10-13
Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. mån 30 apr 2012, 15:48
Angående geggan brukar de ju se ut så när motorn gått ett tag. Bränslet löser ju upp de ganska bra så kommer aldrig stelna och fastna på de vis du beskriver. Är ju annat i tex ventilkåpor speciellt om någon slarvat med oljebyten.
Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. mån 30 apr 2012, 19:07
Okej, hursom helst är dom spridarna skickade nu och ska byta ledningarna. Får se om bilen fungerar bättre eller ej
Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. lör 05 maj 2012, 17:18
Liten update !
Bytte bränsleledningar till Hydroskands multioil, 10mm tur och retur. Nytt filter ( kl-158 ) mekonomen, och nytt filter till Pumpen i tanken.
När jag la walbron i bad när den var urtagen kom det ur vita flagor/tussar ifrån pumpen när den fick ligga över natten.... dock inga spår av nått i gamla externa filtret ( kapade upp den och kollade )
Imorse blev det klart för provsväng, men bilen gick sämre än någonsin. Drog en ren chansning och köpte 6 nya stift och bytte tändspole hemma.
Då fick den genast en helt annan gång, och fungerar nu att köra med ! Kör på 350cc spridare och Mickes 350cc mapp till det.
Bilen vill dock missa rätt grovt vid full last på 0,65 bar...det går hur bra som helst sålänge man inte lägger plattan i mattan....ska prova att calibrera tps:en. Se om det hjälper !
Avgassystem i 3" blev klart igårnatt...hur bra som helst ! Satte en 3" dämpare i slutet ock blev nöjd med ljudet !
Kommer nu åka lite försiktigt på bilträff med bilen...blir lite av en "premiär" Kommer synas på Kolmårdens djurparsparkering fr,om kl18 ikväll.
Återkommer såfort nått annat händer
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. lör 05 maj 2012, 21:19
Har nog aldrig sett så här mycket krångel på en 2.9 turboinstallation tror jag Byt gärna tändkablar, fördelarlock och rotor om du inte gjort det, gamla orginalgrejer kan ställa till med mycket problem
Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. sön 06 maj 2012, 00:25
Sånt är bytt till begangnade grejor Mikael, förutom kabel ifrån spolen som är helt ny från Beru. Funderar på att köpa nya tändkablar ändå faktiskt.
Nä, hade inte alls räknat med så mycket problemlösning ifrån början heller ! Men man har lärt sig rätt mycket under felsökandet ändå, och är ju bra inför framtida bekymmer !
Vi kopplade fel med bränsleslangarna igår och mata system åt fel håll. Matade btr:en ifrån fel håll så det tog tvärstopp. Finns det chans att btr:en kan tagit skada? Har en liknande bosch btr på 3bar ligger ifrån en 940 som jag tänkte prova imorn.
Brukar ni knacka ihop tändstiften ?
Mikael Skogencrew
Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. sön 06 maj 2012, 10:27
Jag är osäker, har vänt fel själv en gång och funkat efter i alla fall.
Stiften har jag aldrig knackat på en TFI, och när jag kört hall enbart som på caprin har jag kört MSD också. Allt tyder på att det är mer skjut i TFI dock så kan ju vara så att din inte orkar tända men är det på så lågt ladd som du säger så har du något fel endå.
Vi har laddat över 2bar med orginal TFI tändning på en pinto utan missar, jäkla fint system!
RsCoupe-71 Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 345 Age : 41 Namn : Johnny Från : Mörkaste Tierps-skogen Kör : Volvo, BMW, Fårrd Registration date : 08-08-07
Rubrik: Nejnejnej! sön 06 maj 2012, 13:03
JohanJ skrev:
Hårspray eller något annat explosivt brukar fungera när man ska chocka på ett däck.
Det där skulle jag vilja kalla direkt livsfarligt, låt bli! Åk hellre till en gummiverkstad som har en rejäl "chock-tank". Brukar kosta småpengar, om ens något alls, att få hjälp med att få luft i grejerna!
Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. sön 06 maj 2012, 16:49
Ja att TFI är ett jätte bra system när det funkar tvivlar jag inte en sekund på...dock bytte jag det mesta och provade olika lösningar och vände mig till alla för att lösa problemet, men fick aldrig igång det ändå..så vad som var problemet får jag aldrig veta ! Men kommer jag någon gång bygga på nån annan sierra kommer jag nog köra på TFI igen, för att underlätta installation osv.
Varför skulle det vara farligt att spränga på däcket ?
Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. tis 08 maj 2012, 01:28
Är så otroligt glad ! Bilen har gått några mil nu dom senaste två dagarna och jag är mer än nöjd!
GARANTERAT värt allt trubbel jag hade i början, faktiskt !
Kör som sagt på 350cc spridare och 95okt, laddar ungefär 0.55 och tycker det funkar bättre än förväntat...den går som ett skott ju! Svårt att föreställa mig hur det blir på 1,2 bar och E85 !
Dock drass jag fortfarande med missarna på fullgas. Jag provade att kallibrera TPS:en men det gav inget. Såg även över så att tändningen stämde överens med MS idag osv, det såg bra ut.
Har svårt att se att original spolen inte skulle funka ! För att med 630cc spridarna och e85 mappen funkade den kanon första kvällen... 3-4 fullgasrepor på 3-4:an.
Man kan gå på låt säga 40-60 % gas i megatune och det funkar hur bra som helst ! 0,55 bar och 11,7 ( någonstans ) på AFR Mätaren.
Det spelar ingen roll vart i registret man är, så fort man ger 100% gas så klipper den såfort laddet når 0.55, den spottar inga svarta moln... Men smällarna låter rätt rejält !
Det ända jag har ändrat i mappen är ju att hallgivaren triggar, sen har jag ställt in dwell time på spolen och ändrat till 250 mapsensor...för i förra mappen hade väl du en 400 Micke ?...kanske det som strular till sig i mappen ?
Här är ett klipp från i middags.
Mikael Skogencrew
Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. tis 08 maj 2012, 06:43
Aha då vet jag nog kanske var felet är. Kolla vad du har för värde på boostcut. Byter man mappsensor kan det värdet bli lite koko
Fiechen Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 827 Age : 32 Namn : David Från : Fjärholma Kör : Ford Taunus 2.0T Audi 80 Audi A4 1.8TSQ Registration date : 10-06-28
Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. tis 08 maj 2012, 13:33
Låter förjävla bra!
Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. tis 08 maj 2012, 17:36
Tack Micke ! Lyx med logg i Megatune !
Kollade upp en utav loggarna ifrån igår... såg då att när kpa nådde 160 så hade jag släppt av helt ( antagligen pga missarna ).
Kollade boostcut och det stod på hardcut på just 160kpa ! Ska ändra värdet ikväll och gå påt igen
Jo, jag tycker den låter rät bra faktiskt !
Henrik Skogenracing Sponsor
Antal inlägg : 1669 Age : 36 Namn : Henrik Från : land Kör : Nissan och Ford Registration date : 06-10-13
Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. tis 08 maj 2012, 18:14
Ja den rör ju redan på sig
Mikael Skogencrew
Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. tis 08 maj 2012, 20:33
_Macce_ skrev:
Tack Micke ! Lyx med logg i Megatune !
Kollade upp en utav loggarna ifrån igår... såg då att när kpa nådde 160 så hade jag släppt av helt ( antagligen pga missarna ).
Kollade boostcut och det stod på hardcut på just 160kpa ! Ska ändra värdet ikväll och gå påt igen
Jo, jag tycker den låter rät bra faktiskt !
Fan va gött
Limpdjur Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 786 Age : 40 Namn : Johan Lindberg Från : Bollnäs Kör : Dkw S6 -95 Registration date : 06-10-26
Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. tis 08 maj 2012, 23:21
Skönt att du får lite utdelning efter allt slit!
Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. tis 08 maj 2012, 23:54
Ändrade värdet och gav mig ut igen... höll andan och gav fullt och.......inte en miss
jo, jag är så sjukt nöjd just nu... allt verkligen bara lirar och fungerar kanon ! Sånär som på en kylarslang ifrån värmepaketet som sprack sönder. Var bara att dra bort den biten och trä på igen
Var tvungen att filma lite till och testa några starter ! Här med sunkiga 15"are bak.
Laddet nu verkar ligga på 0,65kg ungefär, lär fortsätta köra såhär ett tag till så man ser att allt lirar... men blir nog ganska fort ett byte till E85 när mina spridare kommer tillbaka.
Odin Skogenracing Medium
Antal inlägg : 61 Age : 35 Namn : kalde norge Från : rett utenfor oslo Kör : Sierra! Registration date : 09-11-13
Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. ons 09 maj 2012, 10:00
kjempe artig! virker som den går ganske greit! gleder meg til å se mere film!!
Mikael Skogencrew
Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. ons 09 maj 2012, 12:53
Ser ut att gå fint! Prova öka till 1.2bar innan e85 så får se om du märker skillnad
Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. ons 09 maj 2012, 15:42
Jo tror jag ska prova det innan det blir spridarbyte vartefter... bara för att känna skillnaden
Är väldigt sugen på en bromsning sen på E85 för att se vad det kan ge. Är väl ingen som bromsat en helt standard cologne med singelagg och E85 ?
JElfgren Skogenracing Large
Antal inlägg : 287 Age : 32 Namn : John Från : Västerås Kör : Nissan 200sx Registration date : 11-01-13
Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. ons 09 maj 2012, 15:52
Pinnar ju på bra, kul att det funkar bra nu
EMeizter Skogenracing Large
Antal inlägg : 165 Age : 32 Namn : Elof Från : örebro Kör : de som finns tillgängligt Registration date : 10-08-25
Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. ons 09 maj 2012, 17:35
härligt att de lirar!
Mikael Skogencrew
Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. ons 09 maj 2012, 20:18
_Macce_ skrev:
Jo tror jag ska prova det innan det blir spridarbyte vartefter... bara för att känna skillnaden
Är väldigt sugen på en bromsning sen på E85 för att se vad det kan ge. Är väl ingen som bromsat en helt standard cologne med singelagg och E85 ?
Jo finns en men var något strul så det blev inte mycket till effekt
Sponsored content
Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd.
Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd.