| VR6 Turbo problem (drift/ladd problem) | |
|
+4Andy_B wrangler Mikael Pouzar 8 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
Pouzar Skogenracing Medium
Antal inlägg : 63 Age : 36 Namn : Robin Från : Gävle Kör : Golf VR6T Registration date : 09-12-06
| Rubrik: VR6 Turbo problem (drift/ladd problem) tis 13 apr 2010, 22:20 | |
| Kört med min kärra nu och börjar tröttna som FAN på denna jävla soppaförbrukning. 19mil på 55L. Och visst, det sitter turbo monterad men så mycket ska den inte dra.
Vilketsom, för att summera mitt fel så ni kan komma med tips.
Bilen går bra, luktar soppa om avgaserna, stiften är kolsvarta. Har öppen vevhusventilaton så de luktar ju lite från den, inge suspekt soppalukt i motorrum, inga synliga läkage över huvud taget. Antar att den fetar på soppa som fan (trodde det var pga lambdan).
När jag böt koppling igår skarvade jag på en annan lambda, iom att ja har haft felminne "Lambdasond rad 1 sond 1, orimlig signal, statiskt) men när jag bytt den så går den fortfarande fett (Får nu felminne om elfel i kretsen) Då är ju frågan, ska jag chansa att köpa en original (?)
Min tanke kan vara lite så att lmm läser av massan konstigt, och blandar soppan fel. Borde inte vara nå elektriska fel tycker jag på den då det funkade klockrent utan turbo.
Kom och tänka på, har en 90 graders böj rakt innan lmm, och sen sitter filtret nere i stötfångaren så att säga, hört något om turbulens i lmm och på så sätt blandar fel . Nån som har info om man kan köra böjar innan lmm så nära inpå, är bara en reducering 4-3" till röret, har 3" rör mella nfilter å lmm, och 4" lmm. 440cc bosch spridare, kinetic progamvara, precisionturbo. Komplett kit från dem med egendraget tryckrörssystem.
Nån som har nån ide ? Alla förslag mottas gärna!
Senast ändrad av Pouzar den lör 01 maj 2010, 12:50, ändrad totalt 1 gång | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: VR6 Turbo problem (drift/ladd problem) tis 13 apr 2010, 22:23 | |
| Har chiptillverkaren valt att behålla felsäkert läge om någon elkomponent strular så är det en del i det hela så klart.
Sen brukar det inte vara så noga med chip, dom ska ju så att säga passa lite olika kombinationer så det är ju nackdelen med chip istället för mappbart sprut. | |
|
| |
Antal inlägg : 63 Age : 36 Namn : Robin Från : Gävle Kör : Golf VR6T Registration date : 09-12-06
| Rubrik: Sv: VR6 Turbo problem (drift/ladd problem) tis 13 apr 2010, 22:54 | |
| Men vilketsom borde det väll inte stinka soppa i avgasröret och dricka 3.5l/milen normal stadskörning ? Så jäkla safe borde det inte ligga.
Ska nog koppla in bredbandslambdan o kolla värdet. | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: VR6 Turbo problem (drift/ladd problem) tis 13 apr 2010, 22:55 | |
| Jorå det brukar vara bra safe och kombinerat med en försiktig mapp så kan det nog bli så | |
|
| |
| Rubrik: Sv: VR6 Turbo problem (drift/ladd problem) tis 13 apr 2010, 22:57 | |
| Ok, då kör jag ner bilfittan i ån... går ju inte å sitta i skiten utan att man får huvudvärk, kört 2,3mil och dragit 1/4 tank nu igen... | |
|
| |
wrangler Skogenracing Small
Antal inlägg : 8 Age : 39 Namn : Henrik Franzen Från : Linköping Kör : BMW 328 E36 / 320 E30 TwinTurbo projekt Registration date : 10-04-13
| Rubrik: Sv: VR6 Turbo problem (drift/ladd problem) tis 13 apr 2010, 23:19 | |
| Du har inte spänt lmm'en för mycket så den går för fett dvs om den går att ändra. Får testa dig lite fram där och kolla på tändstift och höra spikningar. Har du inte öppnat lmm'en och ändrat så går den nog garanterat för fett för de stora spridarna, de räcker ju ändå till 440hk på en 6a | |
|
| |
| Rubrik: Sv: VR6 Turbo problem (drift/ladd problem) tis 13 apr 2010, 23:57 | |
| Lmm går ej att "spänna", kör på bcpr7es, rekomenderas till överladdade VR6or, med 0,5-1.0 laddtryck. 4" lmm hus och 440cc spridare är programvaran till och det ska lira ihop | |
|
| |
Andy_B Skogenracing Elite
Antal inlägg : 1237 Age : 39 Namn : Anders Från : Storvik Kör : Bil?? Registration date : 07-12-06
| Rubrik: Sv: VR6 Turbo problem (drift/ladd problem) ons 14 apr 2010, 02:04 | |
| tycker det låter lite märkligt att den drar så mycket när du kör med så stor lmm ... borde lura spridar öppningen jätte mycket
har du fördelar lock på bilen eller är det nyare med tändspolar
har du locj så tycker jag du ska tästa sätta i orginal chippet och justera ner tänningen och i med bb lamda så du har lite koll på sakerna | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: VR6 Turbo problem (drift/ladd problem) ons 14 apr 2010, 08:34 | |
| Börja med att fixa felkoderna först. Orginalchipet kommer nog inte funka alls. Han har ju chip anpassat för spridarna och luftmassemätaren | |
|
| |
Andy_B Skogenracing Elite
Antal inlägg : 1237 Age : 39 Namn : Anders Från : Storvik Kör : Bil?? Registration date : 07-12-06
| Rubrik: Sv: VR6 Turbo problem (drift/ladd problem) ons 14 apr 2010, 14:39 | |
| men det den stora llm.en gör är ju att lura spridarna .. så att dom öppnar mycket mindre så man kan köra med stora spridare | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: VR6 Turbo problem (drift/ladd problem) ons 14 apr 2010, 15:43 | |
| Ja och nej, Är en luftmassemätare på den där dessutom, man sätter dit en större sådan för att få lättare att mappa in orginalsprutet. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: VR6 Turbo problem (drift/ladd problem) ons 14 apr 2010, 17:15 | |
| Som Mikael säger, måste fixa felkoderna först... kollade lite på kärran, LMM reglerar som den ska, syresensor (lambdan) reglerar inget alls, står på 0.0% hela tiden. Ska stoppa i en ny jävel och mäta kablaget till lambdan mellan motorstyrdonet. Då måste jag hitta felet tycker jag. ÅTerkommer med resultat, orkar fan inte skruva mer | |
|
| |
Almgren Skogenracing Elite
Antal inlägg : 2207 Age : 32 Namn : David Från : Skutskär Kör : Tradare Registration date : 07-06-20
| Rubrik: Sv: VR6 Turbo problem (drift/ladd problem) ons 14 apr 2010, 22:13 | |
| Orkar inte skruva mer, så är det med motorbyggen Man kan inte ge upp så lätt. Låna alternativt köp en BB lambda, så vet du ju hur pass mycket överdrivet det är. Sen som du säger prova med nya lambda om den inte svarar på nånting? Man kan mäta upp den. Mätte du resistansen i lmm eller hur kollade du? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: VR6 Turbo problem (drift/ladd problem) ons 14 apr 2010, 22:16 | |
| Välkommen till den underbara världen med överladdning. Problem och fel som uppstår är vardagsmat. Det här är bara en bagatell | |
|
| |
xepez Skogenracing Large
Antal inlägg : 295 Age : 34 Namn : Oscar Från : skåne , billesholm Kör : Sierra Turbo 2,9 Registration date : 07-12-14
| Rubrik: Sv: VR6 Turbo problem (drift/ladd problem) tor 15 apr 2010, 09:51 | |
| de e inte säkringen till lambdan som gått bara? tycker de låter konstigt att den ligger konstant på 0. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: VR6 Turbo problem (drift/ladd problem) tor 15 apr 2010, 16:58 | |
| Ge upp så lätt, har strulat med denna jävla förbrukning ett bra tag och blir aldrig bra.. Har en bredbandslambda, men vågar fan inte stoppa i den för att kanske pajja den pga denna överflödiga soppa... LMM kollades via vag-com, samtliga mätvärden på motorstyrdonet.
Hade säkringen varit trasig borde det inte gå att radera felkoden. Det gör det nu och soppalukten kommer inte tillbaka förns felkoden kommer tillbaka upplever jag det som. Ibörjan ligger inte felkoden kvar, kanske tar typ 5km körning innan koden kommer tillbaka.. Skulle plocka lös från vårat ban-åka projekt, men då satt den ju så jävligt... trots lite värme och lugn urdragning så kom det ju inte med några gängor ut.... BLIR SÅ JÄVLA LESS! Snart beställer jag förfan en ny jävla fittsond för nästan 3000kr... men då skadu se att de inte sitter i sonden... nå annat som jävlas.. | |
|
| |
328Rikard Skogenracing Sponsor
Antal inlägg : 603 Age : 36 Namn : Rikard Från : Gävle Kör : E36 328 Coupe, E36 328 Touring & El Camino -69 Registration date : 08-03-22
| Rubrik: Sv: VR6 Turbo problem (drift/ladd problem) tor 15 apr 2010, 17:17 | |
| fan robin chilla köp ett ms istället för dom pengarna sonden kostar | |
|
| |
Almgren Skogenracing Elite
Antal inlägg : 2207 Age : 32 Namn : David Från : Skutskär Kör : Tradare Registration date : 07-06-20
| |
| |
| Rubrik: Sv: VR6 Turbo problem (drift/ladd problem) tor 15 apr 2010, 20:22 | |
| Men låt oss säga såhär... Ett ms köps, men felet kvarstår fortfarande.. får ju fel på sonden så kommer vilketsom åka på att köpa en å vips så är man uppe i dubbla kostnaderna.. ? Visst, de kanske inte är sonden, men har svårt för att tro att de är programvaran och då hjälper inte ett ms mig. Eller ? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: VR6 Turbo problem (drift/ladd problem) tor 15 apr 2010, 20:34 | |
| Jorå nog hjälper det med ett ms. Just eftersom du plockar bort all programvara som strular, plus att du inte behöver någon lambda sond | |
|
| |
| Rubrik: Sv: VR6 Turbo problem (drift/ladd problem) tor 15 apr 2010, 20:46 | |
| Vet inte om det är jag eller ej, men tror fortfarande de inte är fel på programvaran, men visst.. får man bort lambdan så sure.. Hur fan funkar de utan lambda då ? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: VR6 Turbo problem (drift/ladd problem) tor 15 apr 2010, 20:54 | |
| Jag tror inte heller det är något fel på programvaran, har du köpt spridarna och lmm som passar mot chippet så ska det funka utan att tokdra bränsle
Är det nån speciallambda på dom där? Jag har ju plockat isär en vr6 från 92 och kanske har en sond över | |
|
| |
| Rubrik: Sv: VR6 Turbo problem (drift/ladd problem) fre 16 apr 2010, 20:07 | |
| ingen special lambda, hör av dig om du hittar en org sond, alltid roligare å ha en sån. Hittat orsaken, fått fel spridare... Ska sitta 315cc i kitet, fick fel uppgifter av kinetic förut om 440cc spridare. Blir till å beställa nya och mina 440cc finns till salu om nån vill.
Provade byta med 3 sonder idag, 3 lmm, inget bra resultat. böt till en box med org programvara å koda in nycklar osv, då fick jag lambdareglering. ej med kinetic chipet. Visar sig att dom tidiga kinetic chipen inte har lambdareglering. då löste sig förhoppningsvis mitt problem... tack för all hjälp på forumet | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: VR6 Turbo problem (drift/ladd problem) fre 16 apr 2010, 20:29 | |
| Så enkelt det kan vara, den kommer nog bli ännu piggare med rätt spridare också | |
|
| |
| Rubrik: Sv: VR6 Turbo problem (drift/ladd problem) fre 16 apr 2010, 20:30 | |
| | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: VR6 Turbo problem (drift/ladd problem) | |
| |
|
| |
| VR6 Turbo problem (drift/ladd problem) | |
|