Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

sierra pinto turbo problem

Gå ner 
4 posters
FörfattareMeddelande
Filborna
Skogenracing Small

Antal inlägg : 19
Namn : robin
Från : landskrona
Kör : allt som rullat
Registration date : 13-04-16

sierra pinto turbo problem Empty
InläggRubrik: sierra pinto turbo problem   sierra pinto turbo problem Icon_minitimeons 17 apr 2013, 21:21

hej har en sierra pinto turbo som ja inte själv byggt, därför är där lite problem nu oxå, satt röda saab spridare dom som ligger på en 350cc/m väl tror ja och justerbar BTR, den är tankad med etanol men har dock stött på att den går alldeles för fett på låglast scratch

trodde det var spridarna som var för stora så satte in mindre men då går bilen knappt alls...

helt enkelt vilken storlek ungefär kan ska man ha på spridarna så man kan köra etanol samt bränsletryck? på en pinto turbo. (där är även extra sprut ska ja tillägga) som ja kopplat bort så länge för att utesluta att dom hängt sig.

har tyvär inga orginal spridare så kan inte återställa heller Neutral men jobbar på en bilskrot så har tillgång till massa olika bilar så tänkte ifall ni vet några som lämpar sig för etanol bruk eller några som är inärheten av orginal eller någon bil ford eller något som har samma som sierra orginal som man kan sätta på och köra den på bensin istället. har så klart ingen sierra pinto på jobb tongue
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael

Antal inlägg : 15246
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

InläggRubrik: Sv: sierra pinto turbo problem   sierra pinto turbo problem Icon_minitimeons 17 apr 2013, 21:26

Du bör ha spridare som är ungefär 35% större än orginal och orginal är det 160cc någonting har jag för mig. Annars ska det gå att modifiera luftmängdmätaren med en fjäder som gör att klaffen inte öppnar lika lätt allt att montera en större mätare. Det är egentligen en bättre väg att gå
http://www.skogenracing.com
Filborna
Skogenracing Small

InläggRubrik: Sv: sierra pinto turbo problem   sierra pinto turbo problem Icon_minitimeons 17 apr 2013, 21:37

okej så spridare som ligger på 210-230 där omkring ska gå bra? samt om ja bara bytar spridare och ställer orginal bränsletryck på 2,5 bar har ja för mig det är så ska det gå tror du? för annars försöker ja hitta några som liknar orginal och kör den på bensin istället.

har endast en lambda mätare till orginal lambdan kopplad så vet inte hur hundra den är, väntar på min mtx-l som kommer nästa vecka väl. men den har druckit snart 30liter etanol på ja typ 3 mil dock mycket stå ogång och ställa in gasa kolla osv, men lixom 30 liter då är det något som inte stämmer Smile
Mikael
Skogencrew
Mikael

Antal inlägg : 15246
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

InläggRubrik: Sv: sierra pinto turbo problem   sierra pinto turbo problem Icon_minitimeons 17 apr 2013, 21:52

Ja något sånt borde funka direkt. En fullösning är att sätta i spridare som är något mindre, kolla med bredbandslambda och sen klämma ihop regulator med en stor polygrip tills du har 0.9-1.0 i lambda på tomgång. Men sen måste du såklart köra extraspridarna för att soppan ska räcka till på laddtryck
http://www.skogenracing.com
Filborna
Skogenracing Small

InläggRubrik: Sv: sierra pinto turbo problem   sierra pinto turbo problem Icon_minitimeons 17 apr 2013, 22:02

okej ska först prova hitta ett par större spridare och prova ser hur den blir på tomgången. har ju justerbar BTR så polygrip behövs väl inte Smile sitter bara sån biltema air/fuel ratio mätare i så ser bara ungefär lean, optimal, och rich.

du råkar inte veta nån bil som har så 210-230cc spridare orginal som passar i sierran?

ja jag har extra sprut sitter 2 st gröna R spridare på 460cc eller vad dom e styck. som ska användas när ja väl får rätt på den så ja kan ladda Smile
malmström
Skogenracing Small

Antal inlägg : 41
Namn : malmström
Från : garaget
Kör : pushrods
Registration date : 12-01-17

InläggRubrik: Sv: sierra pinto turbo problem   sierra pinto turbo problem Icon_minitimetor 18 apr 2013, 08:17

B230f spridare är på 213cc.
Alexander92
Skogenracing Extreme
Alexander92

Antal inlägg : 305
Namn : Alexander
Från : Åland
Kör : Sierra, Nissan 200sx s14a, Volvo 960 16v Turbo
Registration date : 12-05-06

InläggRubrik: Sv: sierra pinto turbo problem   sierra pinto turbo problem Icon_minitimetor 18 apr 2013, 15:30

Tja! Jag har en pinto turbo som jag kör etanol i! Spridarna ligger på 315cc och jag kör runt 3,5-4 bars soppatryck i den + 2 original spridare från sierra som extrasprut och de funkar riktigt bra! Så tror inte dina spridare är förstora bara man kör lite längre soppatryck i din!

Vet även en annan som kör original dohc sierra med etanol på just saabs 350cc spridare och de funkade också bra för han Smile
http://www.garaget.org/Alexander92
Filborna
Skogenracing Small

InläggRubrik: Sv: sierra pinto turbo problem   sierra pinto turbo problem Icon_minitimetor 18 apr 2013, 17:27

har volvos spridare på från b230f nu och då var ja tvungen att höja till 6bars bränsle tryck för det skulle gå att gasa :S

okej men går din inte fett på låglast då?
Alexander92
Skogenracing Extreme
Alexander92

InläggRubrik: Sv: sierra pinto turbo problem   sierra pinto turbo problem Icon_minitimetor 18 apr 2013, 20:22

om du får upp trycket till 6 bar har du väl inte standard soppapump mer iaf?

kör jag med ca 4 bars soppatryck går den väl lite åt de feta hållet, tror den gick runt 0,95 i lamda på tomgång men man sku absolut inte märka av något sånt om man inte hade lamdan ikopplad!
Filborna
Skogenracing Small

InläggRubrik: Sv: sierra pinto turbo problem   sierra pinto turbo problem Icon_minitimefre 19 apr 2013, 17:46

ja har annan pump på den oxå ja. fick dock rätt på det nu, har spridare från audi (1,8t) som ska vara på 224 eller något åt de hållet, med 3,5-4 bars tryck går den att köra men hitta det verkliga felet när vi var ute och körde igår. när man gasar och extra spridarna öppnar så står där en sån jävla stråle med etanol ut genom tryckröret så är nog det som är fel. därför den går lite tjockt på tomgång eftersom ja kompenserar för tjuvluften sen går den magert vid gaspådrag..

ska svetsa det idag och hoppas det löser problemet Smile
Alexander92
Skogenracing Extreme
Alexander92

InläggRubrik: Sv: sierra pinto turbo problem   sierra pinto turbo problem Icon_minitimefre 19 apr 2013, 23:36

Jo är de hål på ett tryckrör börjar dom gå fett och konstigt! Då skulle jag nog lägga tillbaka dom andra spridarna och köra med dom som är 224cc som extraspridare fast de beror ju på hur mycket du vill ladda! Ska du ladda mycket / har en stor turbo så behöver du väl större Smile Till 0,7-0,8 räcker iaf 2 org spridare som extrasprut med en turbo från en b204ft
Filborna
Skogenracing Small

InläggRubrik: Sv: sierra pinto turbo problem   sierra pinto turbo problem Icon_minitimelör 20 apr 2013, 01:22

fixat nu. visade sig att generatorn bara ladda 12 volt oxå så där var inte ordentligt med gnista Wink

men problemet återstår dock bara vid full gas verkar som den får för mycket bränsle fortf, vill kunna ladda upp mot 1 bar men de här med e85 verkar bara vara piss. kanske prova lite mindre spridare nu igen när allt läck är fixat, bränsle trycket står på 2,5-3 bar nu och den laddar kanske 0,6 går bra om man ger precis innan full gas Smile annars plöddrar den och eldflammor ur avgas osv.

kanske tändningen står lite fel?
Alexander92
Skogenracing Extreme
Alexander92

InläggRubrik: Sv: sierra pinto turbo problem   sierra pinto turbo problem Icon_minitimelör 20 apr 2013, 09:38

När aktiveras extraspridarna då? och hade du dubbla 460cc spridare som extrasprut så kan de väl vara därför den går fett? låter ganska stort enligt mig när jag kör med under 200cc och då går den riktigt bra! Dock när jag ladda 0,9 så började den gå lite snålt! Men 2 st 460cc är nog för stort! Vad kör du för turbo? Har du backat tändningen något eller kör du org tändning? jag backade min ganska myk!
Filborna
Skogenracing Small

InläggRubrik: Sv: sierra pinto turbo problem   sierra pinto turbo problem Icon_minitimelör 20 apr 2013, 16:05

ja har hållt på att fixa nu etanol är piss. kör endast en 460cc spridare nu som öppnar vid 0,2-0,3 går lite bättre men plöddrar fortf. byta fördelare och rotor så nu startar den iallfall lättare. men verkar som den går för tjockt ändå.

den lambda mätaren ja har vissar lean men den går inte att lita på för fem öre Razz sitter 2 andra spridare oxå ska prova ha dom 2 istället ser ut att vara ifrån en volvo turbo ljusgrön turkos aktig färg. kanske blir bättre.?
Filborna
Skogenracing Small

InläggRubrik: Sv: sierra pinto turbo problem   sierra pinto turbo problem Icon_minitimelör 20 apr 2013, 16:08

vill ladda 0,7-0,8 och där sitter saab 9000 turbo. har inga orginal spridare så det som är jobbigast Smile annars hade ja återställt och provat mig fram. men vet du några spridare som kanske är mindre än 224cc som kan funka bra med etanol?
malmström
Skogenracing Small

Antal inlägg : 41
Namn : malmström
Från : garaget
Kör : pushrods
Registration date : 12-01-17

InläggRubrik: Sv: sierra pinto turbo problem   sierra pinto turbo problem Icon_minitimelör 20 apr 2013, 18:45

Alexander92 skrev:
När aktiveras extraspridarna då? och hade du dubbla 460cc spridare som extrasprut så kan de väl vara därför den går fett? låter ganska stort enligt mig när jag kör med under 200cc och då går den riktigt bra! Dock när jag ladda 0,9 så började den gå lite snålt! Men 2 st 460cc är nog för stort! Vad kör du för turbo? Har du backat tändningen något eller kör du org tändning? jag backade min ganska myk!

Vad har du för tändning på tomgång och vid fullt utslag nu?
Filborna
Skogenracing Small

InläggRubrik: Sv: sierra pinto turbo problem   sierra pinto turbo problem Icon_minitimelör 20 apr 2013, 19:21

ja har inte den blekaste aning. har inte rört fördelaren osv. har inte kunskap till att läsa av med lampa.

men ja höjde bränsle trycket till 4 bar och koppla in en av dom 460cc spridaren och en av dom mindre och nu går den riktigt mycket bättre. men kommer säkert sluka e85 där efter oxå
Sponsored content

InläggRubrik: Sv: sierra pinto turbo problem   sierra pinto turbo problem Icon_minitime

sierra pinto turbo problem
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» HELP! Sierra 2.0 SOHC Pinto Turbo max rpm problem
» Ford sierra -88 pinto turbo problem!
» Sierra pinto -88 problem
» Sierra Pinto problem!
» Sierra dohc turbo problem

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet