| Golden Boy - StarVo 2.3T 2011 (nära nu ) | |
|
+106Antegus jonasp Mullret Mese_Jonas Håcke lillskogis stoffe Dahlqvist Åstrand hantoft JohanJ JElfgren Olzzon Bagge_Turbo mod banzai JohanH Lindskog Tian KarlJohanLeander Fiechen Puttee lillen_rille golf666 Armandz WTB mAnGGe NakahTheOne Jeppo LinusGTI Xeper Wastesson vladan XeroZ ogge Staysick YuKE hillberg Roni Rekord E2 Turbo MrIcka ringkvist zefa 328Rikard Green rektorn Jättemackan Jimmy_JDM Pouzar tjernell Sandvik ToTTe Hansson ander3on Tokruska eviltyson00 Buford T Justice Hposth vanillago-rilla kryckan Roobin xepez nicke blom KNACKAN Martin_pinto Henning_J Henka_ MiCkE tufårti Sköld Holme olsson ricze Prozac Blöjan JBlom Matte EyEr0n Mantel Toffe AtlanticBlue namned Schimpy Hedin_ volvokng werd engstrand Ekkin BoltOn CarCass Andy_B _-gniraz-_ m5micke Combatbenke Almgren Henrik Pearly Öbbe MasterDevil staffe_ Mäki Crille Grey Eriksson Mikael Wike Golden Boy 110 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
Golden Boy Skogenracing Elite
Antal inlägg : 7682 Age : 44 Namn : Jonny! Från : Long Beach Kör : Hell of a ride Registration date : 08-01-07
| Rubrik: Sv: Golden Boy - StarVo 2.3T 2011 (nära nu ) ons 24 mar 2010, 23:36 | |
|
Senast ändrad av Golden Boy den ons 24 mar 2010, 23:42, ändrad totalt 1 gång | |
|
| |
Antal inlägg : 7682 Age : 44 Namn : Jonny! Från : Long Beach Kör : Hell of a ride Registration date : 08-01-07
| Rubrik: Sv: Golden Boy - StarVo 2.3T 2011 (nära nu ) ons 24 mar 2010, 23:40 | |
| - Andy_B skrev:
- jag personligen tycker att man ska hålla sig till orginal vinklar på allt om man vill ha bilen till mer en en sak
och sen bygga så man kan ställa om det till just det man vill ha den till just då .. om du förstår hur ja menar jag förstår men det funkar inte på min bil. den blir extremt låg för att vara en volvo 240 så det blir special med allting. orginal verkar det vara +1/4° to + 3/4° vilket känns helskumt med pluss camber. | |
|
| |
Pearly Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 604 Age : 36 Namn : Pär Från : Sandviken Kör : Vw Passat, Opel Ascona B, AC XF800 Registration date : 09-02-14
| Rubrik: Sv: Golden Boy - StarVo 2.3T 2011 (nära nu ) tor 25 mar 2010, 00:09 | |
| Står det inget på typ rejsa om camber? kanske kan läsa dig till lite mera där? då dom vet mer om bankörning och vinklar. Är väll så som anders säger att de bästa är väll om du kan ställa, kanske mellan två lägen? | |
|
| |
Almgren Skogenracing Elite
Antal inlägg : 2207 Age : 32 Namn : David Från : Skutskär Kör : Tradare Registration date : 07-06-20
| Rubrik: Sv: Golden Boy - StarVo 2.3T 2011 (nära nu ) tor 25 mar 2010, 00:35 | |
| negativ camber kan nog ge lite mer vägbett eftersom däcken står mer vertikalt när bilen kränger Sen hur det invärkar på just drifting har jag inte en blekaste om. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - StarVo 2.3T 2011 (nära nu ) tor 25 mar 2010, 01:34 | |
| det är ställbart original så frågan är bara hur mycket camber jag kan tänkas behöva. jag kan svetsa fast den på tex 0 grader nu och sen justera ner till minus 3 grader. jag tror det kan bli bra men det är lika bra att kolla upp först tänkte jag. | |
|
| |
Blöjan Skogenracing Elite
Antal inlägg : 1655 Age : 34 Namn : Erik Från : Stockholm Kör : Ford Sierra -87 Bmw 528i -83 Registration date : 07-11-08
| Rubrik: Sv: Golden Boy - StarVo 2.3T 2011 (nära nu ) tor 25 mar 2010, 01:41 | |
| Mjadu, säger också att du bör snacka med folket på Rejsa, de är så sjukt kunniga och insatta. Btw, har du handlat balla bromsar lr e de bara kåpor? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - StarVo 2.3T 2011 (nära nu ) tor 25 mar 2010, 01:45 | |
| - Almgren skrev:
- negativ camber kan nog ge lite mer vägbett eftersom däcken står mer vertikalt när bilen kränger
Sen hur det invärkar på just drifting har jag inte en blekaste om. nej det finns inte så mycket fakta om det än kanske. jag funderar på om man kanske skulle bygga egna bärarmar senare med riktiga bussningar och ställbar caster/Camber så ifs så skulle jag kunna köra på 0 grader nu. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - StarVo 2.3T 2011 (nära nu ) tor 25 mar 2010, 01:47 | |
| - pampers_38 skrev:
- Mjadu, säger också att du bör snacka med folket på Rejsa, de är så sjukt kunniga och insatta.
Btw, har du handlat balla bromsar lr e de bara kåpor? hehe du såg det de är brembo kåpor som jag köpte från Thailand men det kanske blir brembo i framtiden om inte volvo bromsarna duger jag ska kolla in Rejsa nu | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - StarVo 2.3T 2011 (nära nu ) tor 25 mar 2010, 01:52 | |
| | |
|
| |
Andy_B Skogenracing Elite
Antal inlägg : 1237 Age : 39 Namn : Anders Från : Storvik Kör : Bil?? Registration date : 07-12-06
| Rubrik: Sv: Golden Boy - StarVo 2.3T 2011 (nära nu ) tor 25 mar 2010, 01:58 | |
| - Golden Boy skrev:
- Andy_B skrev:
- jag personligen tycker att man ska hålla sig till orginal vinklar på allt om man vill ha bilen till mer en en sak
och sen bygga så man kan ställa om det till just det man vill ha den till just då .. om du förstår hur ja menar jag förstår men det funkar inte på min bil. den blir extremt låg för att vara en volvo 240 så det blir special med allting. orginal verkar det vara +1/4° to + 3/4° vilket känns helskumt med pluss camber. min 240 kommer med bli extrem låg när jag är klar tror vi har ganska liknande mål för vad bilen ska användas till sen och det jag kommer att göra med min är att kapa av fjäderbensrören och sätta i kortare dämpara från typ en opel eller golf eller liknande sen skaffa gängande rör hyllsor och muttarar till det blir nog att köpa millway fjädrar i lämplig hårdhet sen men tanken är att köra orginal .. men jätte låg och fortfarande ha lite fjädringsväg vet ej vad vinkeln blir då men borde funka till det jag ska använda vilen till ta ett snack mad AHL .. han värkar fått sin 740 att lira bra just det ja .. jag hittade sånna distanser för att flytta ner länkarmarna från spindeln 40mm samma som satt på tidiga grupp-a bilarna 620kr st på SAM | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - StarVo 2.3T 2011 (nära nu ) tor 25 mar 2010, 09:11 | |
| skoj med en drifting 240. projekt tråd? när länkarmarna vänder och börjar gå över vågrätt läge så får man posetiv camber. genom att länkarmarna böjs innåt i nederkant och då kommer hjulet ut i överkant. man vill ha precis tvärtom vad jag förstår så att man får mera negativ camber ju mera hjulet fjädrar och bilen kränger. så helst ska länkarmen gå lite neråt så när det fjädrar kanske den går upp till vågrätt linje och man får rätt camber vid kurvtagning. det blir nog ett grymt däcks slitage på utsidan av däcken och inget bra fäste (understyr) när man sänker en 240 extremt mycket utan att bygga om länkarmarna. det gäller nog dom flesta bilar skulle jag tro. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - StarVo 2.3T 2011 (nära nu ) tor 25 mar 2010, 18:50 | |
| i dag har jag gjort distanser till länkarmarna så dom ligger vågrätt vid normal höjd. tog till med 60mm.
sen satt jag domkraft under bärarmarna så dom hamnade i normal höjd och måttade in så att jag fick ut 90 grader camber som lägsta punkt och vid full justering får jag minus 2.5grader. helsvetsade coilovers mot navet så nu är framvagnen så gott som klar.
glömde kameran så kommer bilder en annan dag.
nu började jag fundera på hur jag ska göra i bak och en tanke var om man kunde luta mina coilovers så dom får plats vid bakaxeln eller om man ska göra en annan lösning och skippa dom helt. bara ha en gängat rör på fjädern ist. ska kolla vidare på det där senare. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - StarVo 2.3T 2011 (nära nu ) tor 25 mar 2010, 19:28 | |
| är det någon som vet vart jag kan köpa eloxerade bultar så det ser lite bättre ut på fjädertornet när bilen är klar? [/quote] | |
|
| |
Hedin_ Skogenracing Elite
Antal inlägg : 1976 Age : 34 Namn : Tobbe Från : Gävle Kör : Audi A4 1.8T Registration date : 08-12-15
| Rubrik: Sv: Golden Boy - StarVo 2.3T 2011 (nära nu ) tor 25 mar 2010, 19:31 | |
| Jävlar vad mkt du har gjort Har inte haft en dator på länge nu. Bra jobbat!!! | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - StarVo 2.3T 2011 (nära nu ) tor 25 mar 2010, 20:25 | |
| tackar Tobbe, ja det rullar på nu faktiskt. det var helt dött ett tag men nu känns det skoj igen när våren snart är här. jag ska försöka bli klar i år | |
|
| |
Holme Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 464 Age : 38 Namn : Erik Från : Gävle Kör : Sierra Registration date : 06-10-23
| Rubrik: Sv: Golden Boy - StarVo 2.3T 2011 (nära nu ) tor 25 mar 2010, 20:27 | |
| Vilket hjul får positiv camber vid fullt rattutslag? Inner eller ytter? Jag tror du får koncentrera dig på att hålla ytterhjulets camber okej vid fullt styrutslag. Du kommer aldrig få med dig båda tror jag. I min skalle skulle det ge ett gräsligt släpande innerhjul. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - StarVo 2.3T 2011 (nära nu ) tor 25 mar 2010, 20:52 | |
| - Holme skrev:
- Vilket hjul får positiv camber vid fullt rattutslag? Inner eller ytter?
Jag tror du får koncentrera dig på att hålla ytterhjulets camber okej vid fullt styrutslag. Du kommer aldrig få med dig båda tror jag. I min skalle skulle det ge ett gräsligt släpande innerhjul. det var en bra fråga så jag letade efter ett bra svar: Castern gör att du får: Vid högersväng så får högerhjulet (innerhjulet) mer possitiv camber och vänsterhjulet (ytterhjulet) mer negativ camber. Hjulen lutar liksom med "in emot kurvan". Det är därför man måste göra 20gradersvridningen hö & vä ism 4hjulsmätningen för att kunna mäta castern. Och som flera skriver innan så har jag aldrig sett en modern bil som har possitiv camber orginal med hjulen pekande rakt fram (ligger ofta mellan 0.5-1grad). __________________ | |
|
| |
Antal inlägg : 464 Age : 38 Namn : Erik Från : Gävle Kör : Sierra Registration date : 06-10-23
| Rubrik: Sv: Golden Boy - StarVo 2.3T 2011 (nära nu ) tor 25 mar 2010, 21:00 | |
| Precis. Så vill du ha mindre camber på innern så är det nog castervinkeln du ska bråka med där. Att du har cambervinkel är ju för att få mer däckyta i marken när bilen kränger över i kurvor. Ska man gå till överdrift så kan du stämma av detta med fjäderhårdhet och bilens vikt för att få allt att lira perfekt. Och med det menar jag att man kan förstöra allt genom att ha för hårda fjädrar tillsammans med för mycket camber. Så passa dig för att vräka på med allt, det är inte säkert att det löser några problem | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - StarVo 2.3T 2011 (nära nu ) tor 25 mar 2010, 21:07 | |
| nej jag förstår det så det är därför jag bara tog 90 grader vid noll läge och minus 2.5grader vid max justerad camber. men jag läste nyss att vissa som kör drifting kan ha ner till minus 8grader men vanligast är 2-4 grader när hjulen står rakt framåt. det är mycket att lära sig om det här helt klart | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - StarVo 2.3T 2011 (nära nu ) tor 25 mar 2010, 21:15 | |
| hehe, ja det är inte konstigt att folk har betalt för att räkna på sånt här hela dagarna. Finns SJUUUUUKT mycket kunskap om det här på rejsa. formler och uträkningar till förbannelse. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - StarVo 2.3T 2011 (nära nu ) tor 25 mar 2010, 21:18 | |
| ja det är synd att vi inte har någon guru här på skogenracing som man kunde fråga så här kan man lösa det med ställbar caster osv. | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Golden Boy - StarVo 2.3T 2011 (nära nu ) tor 25 mar 2010, 21:29 | |
| Har som aldrig legat i intresset men man lär väl lära sig det här nu med en bil som går att justera precis överallt.
Mycket kommer nog inte påverkas pga av att bilen kommer bli så hård i ditt fall | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - StarVo 2.3T 2011 (nära nu ) tor 25 mar 2010, 21:29 | |
| Yes! Du kan ju också göra en skjutbar platta i topplagringen. Skippa den där fula volvo-skiten och köpa ett par lila eloxerade med ställbart i båda riktningarna Slipper du bygga om så mycket. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - StarVo 2.3T 2011 (nära nu ) tor 25 mar 2010, 21:51 | |
| - Mikael skrev:
- Har som aldrig legat i intresset men man lär väl lära sig det här nu med en bil som går att justera precis överallt.
Mycket kommer nog inte påverkas pga av att bilen kommer bli så hård i ditt fall nej hård är den inte om du inte menar att den är hård som i cool | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Golden Boy - StarVo 2.3T 2011 (nära nu ) tor 25 mar 2010, 21:56 | |
| Hmm dom där billiga coilover dämparna brukar bli stenhårda | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Golden Boy - StarVo 2.3T 2011 (nära nu ) | |
| |
|
| |
| Golden Boy - StarVo 2.3T 2011 (nära nu ) | |
|